ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Το Quibi θα μπορούσε να γίνει το μέλλον του streaming, υπό μία βασική προϋπόθεση

Η ολόφρεσκη πλατφόρμα Quibi έκανε πρεμιέρα με έναν τεράστιο κατάλογο, αλλά δεν μας έδωσε τα εργαλεία για να τον διαδώσουμε.

Πριν ακόμα κλείσει ο κορονοϊός τις κινηματογραφικές αίθουσες, ζούσαμε ήδη μία ακόμα από τις πολλές κηδείες του σινεμά. Δολοφόνος του είχε ανακηρυχθεί η τηλεόραση, αν και παρόμοιες κηδείες του έχουν γίνει από τη δημιουργία της μικρότερης οθόνης τη δεκαετία του ‘40. Ερευνώντας το πώς η τηλεόραση έγινε το νέο σινεμά – τους οικονομικούς, τους δημιουργικούς, τους πρακτικούς λόγους που έχουν οδηγήσει τους θεατές στη μικρότερη οθόνη και το streaming – καταλήξαμε πως μπορεί το σινεμά να μην πεθάνει ποτέ μάλλον, ενδεχομένως όμως να συνεχίσει να περιορίζεται ως προς το περιεχόμενο που θα παρουσιάζει ευρέως. Το streaming με τη σειρά του διατρέχει κι εκείνο κινδύνους που το ίδιο γέννησε: Τον πόλεμο μεταξύ των πλατφορμών που έχουν πολλαπλασιαστεί και διεκδικούν τις ίδιες πάνω-κάτω τσέπες. Ανάμεσά τους όμως ξεχώριζε μία – το Quibi.

Το Quibi είναι μία επένδυση 1,75 δισεκατομμυρίου δολαρίων και προέρχεται από τη φράση ‘Quick Bites’. Η streaming πλατφόρμα του Jeffrey Katzenberg (πρώην Πρόεδρος των Walt Disney Studios και συν-δημιουργός της Dreamworks) οραματίζεται μικρές μπουκιές καλού περιεχομένου αποκλειστικά για smartphones, που θα ανταποκρίνονται στους γρήγορους ρυθμούς της ζωής μας αλλά και που θα μπορούν να αγγίξουν ακόμα περισσότερο τους ανθρώπους που θα γίνουν αύριο το δυναμικό κοινό: Την Generation Z. Τη γενιά δηλαδή που αυτόν τον καιρό φτάνει το πολύ μέχρι 22 ετών και έχει σχεδόν εγκαταλείψει τα παραδοσιακά media. Αντίθετα, περνά γύρω στις 3,4 ώρες την ημέρα παρακολουθώντας YouTube.

Για να έχεις εικόνα, το κανάλι Crypt TV που ίδρυσε ο Eli Roth (Hostel) το 2015 με μικρού μήκους ταινίες και σειρές τεράτων έχει πάνω από 2,2 εκατ. συνδρομητές στο YouTube. Το κανάλι Brat που ανεβάζει σειρές με Gen Z ηθοποιούς αλλά πιο πρόσφατα και ταινίες, έχει 2,8 εκατ. συνδρομητές που σε μεγάλο βαθμό το ανακάλυψαν από τα social media των καστ τους. Η γενιά που διασκεδάζει με αυτά τα ‘σφηνάκια’ περιεχομένου δεν θα αλλάξει ξαφνικά συνήθειες όταν πατήσει, ας πούμε, τα 25. Το Quibi απευθύνεται σε αυτές ακριβώς τις συνήθειες και προσφέρει έναν κατάλογο που δεν θα ξεπερνά ποτέ τα 10’ ανά επεισόδιο.

when the street lights go on quibi Το 'When the Street Lights Go on' έχει μερικές από τις καλύτερες κριτικές ανάμεσα στα shows του Quibi
Το ‘When the Street Lights Go on’ έχει μερικές από τις καλύτερες κριτικές ανάμεσα στα shows του Quibi

Η πλατφόρμα που έκανε πρεμιέρα στις 6 Απριλίου στην Αμερική, προσφέρει τρεις κατηγορίες περιεχομένου: Ταινίες σε Κεφάλαια (αυτό ακριβώς που φαντάζεσαι), μικρού μήκους εκπομπές και ντοκιμαντέρ – είχαμε ξεχωρίσει το ‘Murder House Flip’ πριν κάνει πρεμιέρα – και τα Daily Essentials όπως τα ονομάζει, δηλαδή προγράμματα lifestyle και ενημέρωσης σε σύντομη μορφή. Ο κατάλογός του είναι καθαρά πρωτογενής – δεν θα ανεβάσει δηλαδή δημιουργίες από άλλα δίκτυα – και μέσα στην πρώτη χρονιά του θα κυκλοφορήσει 175 original shows. Δηλαδή 8.500 ‘quibis’. Την πρώτη του ημέρα ξεκίνησε με 3 επεισόδια από τους 50 πρώτους τίτλους του και θα συνεχίσει με 25 επεισόδια (ή όπως έγραφε η ανακοίνωση με «3 ώρες φρέσκου, ορίτζιναλ, premium περιεχομένου»). Και δεν έχουν επιστρατεύσει τον καθένα στις δημιουργικές ομάδες μπροστά και πίσω από την κάμερα.

Οι ηθοποιοί και οι παρουσιαστές είναι μεγάλα ονόματα: Ο Idris Elba με το δικό του ‘Top Gear’, το ‘Idris vs. Block’, o Chance the Rapper με το ‘Punk’d’, η Jennifer Lopez με τη φιλανθρωπική εκπομπή ‘Thanks a Million’, η Sophie Turner του ‘Game of Thrones’ με τη σειρά επιβίωσης ‘Survive’, ο Joe Jonas, η Chrissy Teigen, ο LeBron James, η Reese Witherspoon, ο Liam Hemsworth, ο Christoph Waltz, η Lena Waithe, η Nicole Richie, η Demi Lovato, ο Will Smith, η Laura Dern, ο Kevin Hart, η Tyra Banks, ο Zac Efron, ο Bill Murray και ο Laurence Fishburne, είναι μερικά μόνο από τα ονόματα που θα δεις στην οθόνη σου.

Όσο για την παραγωγή ή τη σκηνοθεσία, κάποιοι από της πρώτης γραμμής δημιουργούς που συνεργάζονται με το Quibi είναι ο Steven Spielberg, ο Guillermo del Toro, ο Ridley Scott, ο Antoine Fuqua και ο Sam Raimi. (Μπορείς να δεις τον μεγαλύτερο μέρος του καταλόγου εδώ).

flipped quibi Το 'Flipped' (Will Forte, Kaitlin Olson) έχει μερικές από τις καλύτερες κριτικές ανάμεσα στα shows του Quibi

Το Quibi δεν έγινε διαθέσιμο στην Ελλάδα, όπως όμως διαπίστωσα μέσω των social media αυτές τις ημέρες, δεν υπάρχει κανένας ως τώρα τρόπος να μοιραστείς αυτό που βλέπεις. Η πλατφόρμα είναι ειδικά φτιαγμένη για smartphones, αλλά από τη στιγμή που δεν υποστηρίζεται από κάποιον browser, δυσκολεύει τη δημιουργία screencaps και σχεδόν αποκλείει τη δημιουργία gifs.

Το Quibi διαμόρφωσε έναν κόσμο περιεχομένου κομμένο και ραμμένο για την Gen Z, αλλά δεν της έδωσε τα αγαπημένα της εργαλεία για να τον διαδώσει. Και οι μικρότεροι σε ηλικία θεατές αλλά και εμείς οι υπόλοιποι, έχουμε μετατρέψει τα memes και τα gifs σε διαδικτυακή γλώσσα επικοινωνίας.

Η εποχή του streaming έχει αγκαλιάσει το αλλόκοτο και το Quibi το έχει ήδη μπόλικο. Στο ‘Murder House Flip’ δύο αρχιτέκτονες που ανακαινίζουν σπίτια όπου έγιναν στυγνές δολοφονίες κινδυνεύουν να ξεθάψουν ξεχασμένα μέλη πτωμάτων. Στο ‘Dishmantled’ με τον Tituss Burgess, ένα κανόνι γεμάτο φαγητό σκάει στα μούτρα διαγωνιζόμενων σεφ. Στο ‘Chrissy’s Court’, η Chrissy Teigen σε ρόλο Judge Judy δικάζει πραγματικές υποθέσεις Ειρηνοδικείου, με ζητήματα όπως ποιος φόρεσε το καλύτερο μπλουζάκι με στάμπα τη Lizzo. Όλα αυτά τα κόνσεπτ προσφέρονται για viral posts. Στην περίπτωση του ‘&Music’, το μουσικό ντοκιμαντέρ που ακολουθεί αφανείς ήρωες πίσω από διάσημους σταρ, το επεισόδιο που φιλοξένησε την Ariana Grande θα μπορούσε να είχε μοιραστεί από τους φαν της στο Twitter, όμως το μόνο που μπορούσαν να κάνουν ήταν να ανακυκλώσουν το Instagram story που είχε κάνει η τραγουδίστρια για να προμοτάρει το show.

Το virality των πιο παράδοξων ή απλά των καλύτερων στιγμιοτύπων μιας νέας δημιουργίας δεν είναι εύκολη υπόθεση, εάν επιτευχθεί όμως είναι ο πιο σίγουρος τρόπος για την εξάπλωση ενός νέου brand. Εάν θέλει να γίνει η streaming πλατφόρμα του μέλλοντος, το Quibi τον χρειάζεται.