Eurokinissi
LIFE

Τι έχει συμβεί τελικά με τις ταχυμεταφορές;

Οι εταιρείες ταχυμεταφορών βγάζουν η μία μετά την άλλη ανακοινώσεις, με τους πολίτες να έχουν εξοργιστεί. Θα μπορούσαν να είναι καλύτερα τα πράγματα;

Αυτή τη στιγμή περιμένω τέσσερις παραγγελίες για τελείως διαφορετικά μεταξύ τους πράγματα, τις οποίες έχω κάνει πριν περίπου 10 μέρες και που προφανώς δεν έχουν φτάσει σπίτι μου. Πώς νιώθω γι’ αυτό; Δεν έχω κανέναν ενθουσιασμό. Ξέρετε, όταν έχεις βυθιστεί σε μια ρουτίνα σαν την αυτή την απαίσια του lockdown, μερικές αγορές είναι από τα πράγματα που περιμένεις να σε κάνουν λίγο πιο χαρούμενο. Κάθε φορά, λοιπόν, που χτυπάει το κουδούνι και δεν είναι κάποιος από τους courier νιώθω ένα μείγμα οργής και απογοήτευσης. Κάνοντας μία βόλτα στα social media, αντιλαμβάνομαι ότι δεν είμαι ο μόνος. Eίμαι μάλιστα και από τους τυχερούς που δεν περιμένουν κάτι που έχουν ανάγκη για τη δουλειά ή την καθημερινότητά τους. Τα κοινωνικά δίκτυα έχουν γεμίσει με εξοργισμένα σχόλια πολιτών. Ωστόσο, μήπως πρέπει να είμαστε πιο υπομονετικοί;

Τι λένε οι εταιρείες

Μερικές από τις μεγαλύτερες εταιρείες ταχυμεταφορών έβγαλαν ανακοινώσεις προκειμένου να απαντήσουν στις εξοργισμένες αντιδράσεις τόσο του κοινού όσο και των online shops που δέχονται τις παραγγελιές των πολιτών αλλά τελικά ακούν και τα παράπονά τους. Πρώτη προχώρησε σε ανακοίνωση η Γενική Ταχυδρομική η οποία, αφού απέδωσε τις καθυστερήσεις στην πρωτοφανή συνθήκη ανακοίνωσε ότι:

1. Αναστέλλονται άμεσα όλες οι πρόσθετες υπηρεσίες πλην της βασικής υπηρεσίας είτε απλής αποστολής είτε αποστολής με αντικαταβολή (ενδεικτικά αναστέλλονται οι αποστολές σπέσιαλ, παράδοση Σάββατο, παράδοση σε Δυσπρόσιτες κτλ).

2. Για κάθε επείγουσα περίπτωση μπορεί να χρησιμοποιηθεί η νέα υπηρεσία “VIP αποστολή” (προσοχή! Έχει αυξημένο κόστος, παρέχεται σε συγκεκριμένη περιοχή και δεν έχει απεριόριστες δυνατότητες) που δημιουργήθηκε ακριβώς για τέτοιες περιπτώσεις.

Στη συνέχεια ακολούθησε και η ACS που ανακοίνωσε ότι η ταχύτητα παράδοσης των δεμάτων μπορεί να φτάσει τις 6 ημέρες, ενώ για τις περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης τα πράγματα ενδέχεται να είναι χειρότερα:

Ο συνδυασμός του τρέχοντος lockdown, της Black Friday και της προ-εορταστικής περιόδου έχει ωθήσει τον όγκο των αποστολών που μας εμπιστεύονται οι πελάτες μας σε πρωτοφανή επίπεδα, πολύ υψηλότερα από το προηγούμενο lockdown αλλά και οποτεδήποτε στο παρελθόν.

Tέλος, ανακοίνωση έβγαλαν και τα ΕΛΤΑ Courier αλλά και η Speedex λίγο πολύ κινούμενες στο ίδιο μήκος κύματος. Τονίζοντας δηλαδή την πρωτόγνωρη συνθήκη αλλά και ζητώντας την κατανόηση του καταναλωτικού κοινού που πρέπει να υποστεί τις καθυστερήσεις στις παραγγελίες του.

Η πρωτόγνωρη συνθήκη

Θα μπορούσαν τα πράγματα να είναι διαφορετικά; Ο όγκος των προς αποστολή δεμάτων είναι γιγαντιαίος. Κάποιος όμως θα έλεγε ότι ο όρος «πρωτόγνωρος» δεν ταιριάζει σε αυτή την περίπτωση. Πριν λίγους μήνες βρισκόμασταν πάλι σε lockdown. Θεωρητικά, η εμπειρία του πρώτου κλεισίματος έπρεπε να έχει κινητοποιήσει και να έχει βελτιώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίας στο δεύτερο. Τα πράγματα ως προς τις ταχυμεταφορές όχι μόνο δεν είναι καλύτερα, αλλά είναι πολύ χειρότερα. Η ελλιπής προετοιμασία και η αστοχία στον προγραμματισμό τους είναι σίγουρα εδώ. Υπάρχουν όμως και αυτά που οφείλουμε να λάβουμε υπόψη.

Η περίοδος του πρώτου lockdown δεν είναι σε καμία περίπτωση η ίδια με αυτή του δεύτερου. Γενικά οι περίοδοι του Μαρτίου και του Απριλίου δεν έχουν σε καμία περίπτωση τον τζίρο που έχουν αυτές του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου. Πρώτα από όλα έχουμε την υπερφόρτωση στο σύστημα των ταχυδιανομών που προκύπτει από την εγκαθίδρυση τα τελευταία χρόνια της Black Friday. Καταστήματα από όλη τη χώρα και σε κάθε τομέα (η τεχνολογία είναι μόνο ένας) προχώρησαν σε προσφορές. Εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες με τη σειρά τους προχώρησαν σε αγορές. Οι καθυστερήσεις στην αποστολή των παραγγελιών υπήρχαν και σε συνθήκες κανονικότητας. Πόσο μάλλον τώρα.

Ταυτόχρονα, έχουμε το άνοιγμα τις προχριστουγεννιάτικης περιόδου η οποία συμπίπτει με μια αβεβαιότητα ως προς τον τρόπο που θα γιορτάσουμε φέτος τα Χριστούγεννα. Πολλοί πολίτες ποντάροντας στο ότι τα καταστήματα λιανικής πιθανόν δεν θα ανοίξουν τις γιορτές προχώρησαν από πολύ νωρίς σε χριστουγεννιάτικες αγορές. Η περίοδος αυτή συνέπεσε περίπου με την Black Friday δημιουργώντας έναν απίστευτο όγκο δεμάτων στις αποθήκες των εταιρειών ταχυμεταφορών. Υπάρχει δε και ο παράγοντας ότι πολλοί -ιδίως οι μεγαλύτερες ηλικίες- έμαθαν τώρα την πρακτική των on-line παραγγελιών, κάτι που δεν ακολουθούσαν στον πρώτο lockdown.

Ας κάνουμε και εμείς υπομονή

Αυτή τη στιγμή με κλειστά τα καταστήματα μπορούμε πλέον με μια βεβαιότητα να πούμε ότι μια ολόκληρη οικονομία στηρίζει μεγάλο μέρος της κίνησής της στις ταχυμεταφορές. Θα μπορούσαν να προχωρήσουν οι εταιρείες σε περισσότερες προσλήψεις προκειμένου να καλύψουν τα κενά και τις ελλείψεις τους και να λειτουργήσουν όσο το δυνατόν ομαλότερα σε αυτές τις συνθήκες; Η απάντηση είναι πως ναι. Aδιαμφισβήτητα και ιδίως από τη στιγμή που αυτή η περίφημη «πρωτόγνωρη» συνθήκη θα σημάνει και «πρωτόγνωρη» αύξηση του τζίρου τους. Όλες αυτές οι καθυστερήσεις ούτως ή άλλως δεν εξοργίζουν μόνο τους πολίτες. Τους κάνουν και περισσότερο σκεπτικούς μπροστά στο ενδεχόμενο νέων αγορών σε μια πολύ κρίσιμη περίοδο για την ίδια την επιβίωση εμπορικών καταστημάτων.

Από την άλλη, οφείλουμε και εμείς να δείξουμε υπομονή. Η πίεση που δέχονται οι εργαζόμενοι στις ταχυμεταφορές από τον όγκο των δεμάτων που έχουν να διαχειριστούν είναι τεράστια. Αυτό δεν μπορεί κανείς να μην τους το αναγνωρίσει. Ένα εξοργισμένο τηλέφωνο προς το κατάστημα στο οποίο παραγγείλαμε την προηγούμενη εβδομάδα διαδικτυακά πιθανόν δεν θα προσφέρει τίποτα και σε κανέναν. Ίσως λίγη ακόμα πίεση για τους εργαζόμενους όλης αυτής της αλυσίδας που εν πολλοίς είναι αυτοί που στηρίζουν την ελληνική οικονομία εδώ και αρκετές εβδομάδες.