Shutterstock
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Τι στο καλό κάνει η Amazon στo Twitter;

Με αφορμή τις διαδικασίες για τη δημιουργία συνδικάτου εργαζομένων, η Amazon έδειξε τον χειρότερο εαυτό τους.

«Είναι η Amazon ή μήπως είναι τρόλ;». Αυτή θα ήταν μία πολύ λογική ερώτηση στην οποία, αν δεν γνωρίζαμε, πολύ δύσκολα θα μπορούσαμε να απαντήσουμε. Όσο καλά και αν τα πάμε με τον ψηφιακό εγγραμματισμό. Βλέπετε η Amazon τις τελευταίες μέρες έχει μία συμπεριφορά στα social media που δεν φέρνει καθόλου στο κύρος που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να έχει ένας τέτοιος κολοσσός. Αφορμή φυσικά είναι η προσπάθεια των εργαζομένων της στην Alabama να φτιάξουν το δικό τους συνδικάτο.

Την τελευταία βδομάδα, η Amazon έχει δημιουργήσει μία πολύ επιθετική καμπάνια «ενημέρωσης» του κοινού για τα τεκταινόμενα. Πρώτα από όλους ο Dave Clark, επικεφαλής της Amazon σε ζητήματα κατανάλωσης, τα έβαλε με τον Bernie Sanders στο Twitter, αφού o τελευταίος στήριξε και ενθάρρυνε τους εργάτες στην Alabama να ψηφίσουν υπέρ του συνδικάτου.

Στη συνέχεια, η μάχη μεταφέρθηκε στον επίσημο λογαριασμό του Twitter της Amazon που έχει μάλιστα περισσότερους από 170.000 followers. Μέσω αυτού η εταιρεία απάντησε στον Mark Pocan που έκανε retweet την επίθεση Dave Clark μιλώντας για καταγγελίες ότι οι εργαζόμενοι της Amazon αναγκάζονται να ουρήσουν σε μπουκάλια, προκειμένου να μη χάσουν χρόνο. Το ύφος των επίσημων λογαριασμών της Amazon άρχισε να ξεφεύγει.

Σειρά είχε η Elisabeth Warren η οποία τάχθηκε υπέρ της φορολογίας και των ρυθμίσεων με τις big tech όπως η Amazon. «Αυτό είναι συναρπαστικό και αποκαλυπτικό», απάντησε η Amazon News μέσα από το Twitter, «μία εκ των ισχυρότερων πολιτικών στις ΗΠΑ μόλις είπε ότι πρόκειται να χτυπήσει μία αμερικανική εταιρεία, ώστε να μην μπορεί να της κάνει πια κριτική».

Τα fake acounts

Αν νομίζατε βέβαια ότι αυτές οι online συμπεριφορές θα έμεναν σε μερικά οργισμένα μηνύματα, μάλλον κάνετε λάθος. Μια ολόκληρη στρατιά από fake λογαριασμούς Twitter έχει προκύψει τελευταία προκειμένου με κάποιον μαγικό τρόπο να υπερασπιστεί την Amazon. Αυτοί μπλέκονται με αληθινούς λογαριασμούς εργαζόμενων που ποστάρουν για το θετικό τους βίωμα στην εταιρεία.

Πολλά από τα accounts ξεκινούν με το AmazonFC και ακολουθούν ένα μικρό όνομα. Στη συνέχεια οι λογαριασμοί αυτοί εμπλέκονται σε καυγάδες κάτω από post που κριτικάρουν την εταιρεία ή τον Jeff Bezos σχετικά με τις συνθήκες εργασίας και τους πολύ υψηλούς δείκτες τραυματισμών. Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που συμβαίνει.

Παρόμοιοι λογαριασμοί έχουν χρησιμοποιηθεί και στο παρελθόν, όταν η εταιρεία βρέθηκε αντιμέτωπη με έντονη κριτική το 2018 και το 2019. Δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι μερικοί από τους λογαριασμούς αυτούς, που ήταν υπερδραστήριοι εκείνη την περίοδο, πλέον είναι ανενεργοί ή έχουν αλλάξει όνομα. Άλλοι αποδεδειγμένα έχουν χρησιμοποιήσει ψεύτικες φωτογραφίες προφίλ από stock photos.

Η Amazon και ο νέος κόσμος

Αν κοιτάξετε τους λογαριασμούς άλλων εταιρικών κολοσσών, το πιθανότερο είναι ότι θα βρείτε είτε accounts τυπικά είτε άλλους που κατά βάση συμπεριφέρονται σαν να ήταν ο φίλος σου. Η επιλογή της Amazon σπάει σε θρύψαλα αυτά τα patterns δημιουργώντας μία δική της έξαλλη εκδοχή. Συμπεριφερόμενη περισσότερο ως τρολ και πολύ λιγότερο ως εταιρεία του 21ου αιώνα.

Όπως γράφει όμως ο Ιan Bogost στον Atlantic, αυτή η επιλογή της Amazon μπορεί με έναν διεστραμμένο τρόπο να βγει σε καλό. Λειτουργεί ουσιαστικά ως ένα reminder. Ο χώρος του marketing έχει αναπτυχθεί τόσο πολύ που καμία φορά ξεχνάμε ότι απέναντί μας έχουμε εταιρείες. Παραβιάζεται έτσι ένα όριο που πάντα πρέπει να υπάρχει μεταξύ καταναλωτή και εταιρείας.  H Amazon, λοιπόν, άθελά της φυσικά, ξαναπερνάει ένα χέρι τη γραμμή γύρω από το όριο αυτό.

Με άλλα λόγια, δεν είναι κακό να μαθαίνουμε τον πραγματικό χαρακτήρα πολλών εκ των big tech εταιρειών. Ιδίως όσων έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητά μας.