Τατιάνα Μπόλαρη/Eurokinissi
TIPS

Το εύκολο κόλπο για να καις πολύ λιγότερη βενζίνη

Το λέει η λογική αλλά και η μηχανική λειτουργία κάθε κινητήρα: υπάρχουν κάποια δευτερόλεπτα που το αμάξι μπορεί να ρολάρει, χωρίς να ρέει βενζίνη στον θάλαμο καύσης.

Με τη νέα πραγματικότητα που έχει ορίσει η παγκόσμια ενεργειακή κρίση, καλό είναι να ξεχάσουμε τον άσσο μπροστά από την τιμή της βενζίνης. Τουλάχιστον για το επόμενο διάστημα. Τα νέα δεδομένα που δημοσιεύτηκαν από το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων δείχνουν τη μέση τιμή για τηη αμόλυβδη βενζίνη στα 2,171 ευρώ/λίτρο για τη χώρα συνολικά και 2,153 για την Αθήνα, ενώ πρωταθλητής ακρίβειας αναδείχθηκε η επαρχία και συγκεκριμένα η Κάλυμνος, κατακτώντας τον τίτλο επάξια (;) με 2,5 ευρώ το λίτρο.

Το δίλημμα πλέον είναι κοινό για όλους: είτε αφήνουμε το αυτοκίνητο στην άκρη, ενδεχομένως μόνο για τα σαββατοκύριακα, ρυθμίζοντας εκ νέου το πρόγραμμά μας με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, είτε ψάχνουμε στο χάρτη τα πρατήρια με τις καλύτερες προσφορές και, φυσικά, αλλάζουμε οδηγικές συνήθειες.

Διότι πράγματι υπάρχουν τρόποι να μειώσουμε την κατανάλωση του οχήματος, χωρίς να κάνουμε έκπτωση στα χιλιόμετρα που διανύει.

Ειδικά στην περίπτωση των μεγαλουπόλεων, όπως είναι η Αθήνα, όπου η κίνηση και το σταμάτα-ξεκίνα στα φανάρια επιβαρύνει την κατανάλωση κατά τις ώρες αιχμής, τα μοντέλα των τελευταίων χρόνων διαθέτουν ως γνωστόν το σύστημα stop-start, που αποδεδειγμένα αποδίδει οφέλη στην τσέπη του οδηγού.

Αλλά δεν είναι το μόνο: αυτό που λέμε «μαλακή οδήγηση» είναι ο χρυσός κανόνας.

Μείωσε κατανάλωση στο ρελαντί

 

© Menelaos Myrillas / SOOC

Δεν είναι μόνο η λογική που λέει ότι η ήπια οδήγηση εγγυάται μεγαλύτερο προσδόκιμο ζωής στο όχημα και λιγότερη κατανάλωση. Επιβεβαιώνεται και μηχανικά αυτός ο κανόνας. Υπάρχει μια πολύ συγκεκριμένη ιδιότητα που έχουν κατασκευαστικά όλοι οι κινητήρες: εκείνη του cut off.

Με πιο απλά λόγια, πρόκειται για την ιδιότητα που κρύβεται πίσω από το ρελαντί: όταν διατηρούμε δηλαδή μια σχέση στο κιβώτιο των ταχυτήτων και χωρίς να πατάμε γκάζι, το όχημα διατηρεί την ταχύτητα που έχει για μερικά δευτερόλεπτα.

Αυτό που συμβαίνει πρακτικά είναι ότι εκείνα τα δευτερόλεπτα οι θάλαμοι καύσης δεν τροφοδοτούνται με καύσιμο, καθώς κλείνει η πεταλούδα του γκαζιού. Το όχημα πρόκειται σταδιακά να επιβραδύνει, εξαιτίας του κενού αέρος που δημιουργείται στο εσωτερικό των κυλίνδρων. Οι στροφές του κινητήρα τότε θα πέσουν, οπότε πρέπει να πιέσουμε μαλακά το πεντάλ του γκαζιού, για να μη σβήσει ο κινητήρας.

Το αποτέλεσμα αυτής της τακτικής είναι να κρατάμε σταθερή ταχύτητα στην πορεία μας, χωρίς αχρείαστα φορτώματα στις στροφές. Έτσι εκμεταλλευόμαστε στο έπακρον τη μηχανική λειτουργία του κινητήρα, γλιτώνοντας έως και 20% κατανάλωση, κατά πώς αναφέρουν τα σχετικά τεστ.

Είναι μια πρακτική που ενδείκνυται για ανοιχτούς δρόμους και αποστάσεις, αλλά η συνήθεια της μαλακής οδήγησης είναι χρυσή και για την πόλη, καθώς εξασφαλίζει επίσης λιγότερο φρενάρισμα (άρα και λιγότερες φθορές στο σύστημα πέδησης).

Για συνηθίσει κανείς σε αυτό τον νέο τρόπο επαφής με το γκάζι, μια καλή συμβουλή που κυκλοφορεί από τους ειδήμονες της οικολογικής οδήγησης είναι να έχεις στο μυαλό σου ότι μεταφέρεις στο αμάξι ένα ξέχειλο ποτήρι με καφέ.

Βέβαια, εκείνοι μάλλον δεν έχουν στο μυαλό τους τα χαντάκια και της λακκούβες των ελληνικών δρόμων, αλλά καταλαβαίνεις τι θέλουμε να πούμε. Το βασικό είναι να γλιτώσουμε βενζίνη, αυτό μετράει.