iStock
SOCIAL MEDIA

Το TikTok ως δελτίο ειδήσεων: (Αμφιλεγόμενη) πληροφόρηση σε 60 δευτερόλεπτα

Μια νέα γενιά εγκαταλείπει τα παραδοσιακά μέσα και ενημερώνεται μέσα από βίντεο, memes και σχολιαστές της στιγμής –με ταχύτητα, απλότητα και αμφισβητούμενη ακρίβεια.

Το καλοκαίρι του 2025, ο Aaron Parnas, ένας 26χρονος δικηγόρος και δημιουργός περιεχομένου, έγινε παράδειγμα για το πώς τα νέα διαδίδονται στο TikTok με ταχύτητα, αλλά και με ερωτήματα ως προς την αξιοπιστία. Όταν ο Donald Trump ανακοίνωσε στο Truth Social ότι οι ΗΠΑ βομβάρδισαν το Ιράν, ο Parnas μέσα σε λίγα λεπτά ανέβασε βίντεο στο TikTok διαβάζοντας την ανάρτηση του προέδρου, προσθέτοντας σύντομα δικά του σχόλια και, μέσα στη νύχτα, ακολούθησαν άλλα εννέα βίντεο με εξελίξεις.

Δεν πρόσφερε πρωτογενές ρεπορτάζ, αλλά γνώριζε πώς να χειρίζεται τον αλγόριθμο και να φτάνει γρήγορα στο κοινό του.

Το TikTok, παρότι ανήκει στην κινεζική ByteDance και προκαλεί ανησυχίες για πιθανή χειραγώγηση υπέρ του κινεζικού καθεστώτος, χρησιμοποιείται από το 17% των ενηλίκων στις ΗΠΑ ως πηγή ειδήσεων -ποσοστό που ανεβαίνει στο 39% για όσους είναι κάτω των 30 ετών.

Ωστόσο, λιγότερο από το 1% των λογαριασμών που ακολουθούν οι Αμερικανοί ανήκουν σε παραδοσιακά μέσα. Οι χρήστες προτιμούν προσωπικότητες όπως ο Parnas ή ακόμη και χιουμοριστικά ή αισθητικά επεξεργασμένα βίντεο που μοιάζουν περισσότερο με memes παρά με ειδήσεις.

Ο Parnas, γιος του αμφιλεγόμενου δικηγόρου Lev Parnas, είναι μονίμως συνδεδεμένος με τις πολιτικές εξελίξεις μέσω ειδοποιήσεων που λαμβάνει συνεχώς από πλατφόρμες όπως το X και το Truth Social, και ανεβάζει βίντεο μόλις συμβεί κάτι σημαντικό. Αν και στηρίζεται στην πληροφόρηση από τα παραδοσιακά μέσα, έχει καταφέρει να προσεγγίσει πάνω από 100 εκατομμύρια χρήστες σε έξι μήνες, με 4,2 εκατομμύρια ακολούθους στο TikTok και μεγάλη επιτυχία στο Substack.

Το κοινό του αποτελείται κυρίως από νέους που δεν καταναλώνουν ειδήσεις με τον παραδοσιακό τρόπο –ούτε έχουν πρόθεση να το κάνουν.

Για πολλούς, όπως η Ashley Acosta, φοιτήτρια στο Πανεπιστήμιο της Πενσυλβάνια, η ελκυστικότητα του Parnas βρίσκεται στο ότι λειτουργεί ανεξάρτητα από τα μεγάλα media. Άλλοι, όπως ο Nick Parigi, βλέπουν στα βίντεό του λιγότερη προπαγάνδα και περισσότερη ουσία. Αν και υποστήριξε δημόσια την Kamala Harris, προσπαθεί να μεταφέρει τις πληροφορίες με έναν πιο ουδέτερο, παραδοσιακό τρόπο, θυμίζοντας -όπως λέει- τον Walter Cronkite.

Απέναντι σε αυτόν, δημιουργοί όπως ο Jack Mac εκπροσωπούν ένα πιο ψυχαγωγικό είδος σχολιασμού ειδήσεων. Αν και πολλοί χρήστες, όπως η Olivia Stringfield, δε θεωρούν το TikTok την καλύτερη πηγή ειδήσεων, παραδέχονται πως είναι ένας εύκολος, γρήγορος και πιο ελκυστικός τρόπος πληροφόρησης –σε αντίθεση με την ανάγνωση εφημερίδων που έκαναν οι γονείς τους.

Η ίδια η φύση της πλατφόρμας ευνοεί αυτή τη ροή πληροφοριών: οι περισσότεροι χρήστες δεν αναζητούν ειδήσεις, αλλά τις συναντούν τυχαία μέσω του αλγόριθμου. Οι δημιουργοί φροντίζουν να ντύνουν τις ειδήσεις με μουσική, χιούμορ ή δράμα, ώστε να είναι πιο αλγοριθμικά φιλικές.

Η Washington Post, ένα από τα λίγα παραδοσιακά μέσα που έχουν αγκαλιάσει αυτό το στυλ, δημιουργεί σατιρικά βίντεο-σχόλια σε νομικές αποφάσεις, σε μια προσπάθεια να παραμείνει σχετική στο TikTok.

@washingtonpost The U.S. Court of Appeals for the D.C. Circuit on Friday sided with the Justice Department, which argued that the U.S. government has the authority to ban TikTok based on the national security risk that the Chinese government could pressure TikTok to expose Americans’ data or influence what they see. TikTok’s parent, ByteDance, is based in China. ♬ original sound – We are a newspaper.

Ωστόσο, η μετάδοση των ειδήσεων με αυτό τον τρόπο εγείρει εύλογες ανησυχίες για την ακρίβεια. Πολλοί χρήστες βασίζονται στην έξυπνη συλλογική επιμέλεια των σχολίων κάτω από τα βίντεο για να φιλτράρουν την παραπληροφόρηση, ενώ κάποιοι λένε ότι αναζητούν μόνοι τους επιβεβαίωση όταν κάτι τους φαίνεται ύποπτο.

Ο ίδιος ο Parnas λέει χαρακτηριστικά στο Atlantic, ότι η παραπληροφόρηση στο TikTok δε διαφέρει από αυτήν στο Twitter ή στα μεγάλα τηλεοπτικά δίκτυα, κάτι που όμως είναι δύσκολο να επιβεβαιωθεί. Μια ανάλυση της NewsGuard έδειξε ότι 1 στις 5 αναζητήσεις ειδήσεων στην πλατφόρμα οδηγεί σε παραπλανητικό περιεχόμενο -γεγονός που όμως δεν ενοχλεί ιδιαίτερα, αφού οι περισσότεροι χρήστες δε χρησιμοποιούν καν τη λειτουργία αναζήτησης.

Το αν το TikTok θα διατηρήσει τον ρόλο του ως πλατφόρμα ειδήσεων παραμένει αβέβαιο, καθώς στις ΗΠΑ εκκρεμούν πολιτικές αποφάσεις για την ιδιοκτησία του. Αλλά ακόμη κι αν το TikTok εξαφανιστεί, η ανάγκη για ειδήσεις με νέα μορφή ενημέρωσης θα παραμείνει.

Όπως λέει χαρακτηριστικά ο καθηγητής Robert Kozinets, για τη νέα γενιά «είδηση είναι ό,τι είναι καινούργιο» και οι δημιουργοί θα συνεχίσουν να αναζητούν νέους τρόπους για να την πακετάρουν.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.