ΘΕΑΤΡΟ

7 κλασικά μυθιστορήματα που θα απολαύσεις φέτος στο θέατρο

Από τη Μεταμόρφωση του Franz Kafka και τα Ανεμοδαρμένα Ύψη της Emily Brontë μέχρι Το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι του Oscar Wilde.

Αν έπρεπε να ονομάσουμε μία πηγή έμπνευσης για το θέατρο (φυσικά και για τη μικρή και μεγάλη οθόνη), αυτή δεν θα μπορούσε να μην είναι η λογοτεχνία. Υπάρχει και συγκεκριμένος όρος γι’ αυτό: δραματοποιημένη λογοτεχνία. Δεν μιλάμε δηλαδή για μία θεατρική τάση, αλλά για μία διαχρονική αξία που διατρέχει κάθε σεζόν.

Τι «διαβάζουν» λοιπόν φέτος τα αθηναϊκά θέατρα;

Από Franz Kafka και Fyodor Dostoevsky μέχρι Oscar Wilde και Emily Brontë. Κάποια από τα πιο εμβληματικά και κλασικά βιβλία της παγκόσμιας λογοτεχνίας μεταφέρονται αυτή την περίοδο στις σκηνές της πόλης. 

Ανεμοδαρμένα Ύψη – Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

7 κλασικά μυθιστορήματα που θα δεις στο θέατρο

Τα Ανεμοδαρμένα ύψη, το μοναδικό μυθιστόρημα της Emily Brontë, γράφτηκε όταν ήταν μόλις 29 ετών, έναν μόλις χρόνο πριν πεθάνει, εκδόθηκε το 1847 με ψευδώνυμο και αποτέλεσε σημείο αναφοράς και έμπνευσης για την Τέχνη και ένα μυθιστόρημα-σταθμό στην αγγλική λογοτεχνία.

Ο Γιάννης Καλαβριανός το διασκευάζει και το σκηνοθετεί στη θεατρική σκηνή, διηγούμενος την ιστορία του θυελλώδους, παράφορου και καταδικασμένου έρωτα ανάμεσα στον Χήθκλιφ και την Κάθριν, ενός από τα πιο εμβληματικά και αντιφατικά ζευγάρια του παγκόσμιου ρεπερτορίου. 

Παίζουν: Γιώργος Γλάστρας (Χήθκλιφ), Ιωάννα Κολλιοπούλου (Κάθριν), Μαρία Κωνσταντά (Φράνσις), Αγγελική Λεμονή (Νέλυ), Γιώργος Μακρής (Έρτον), Χριστίνα Μαξούρη (Ισαβέλλα), Λυγερή Μητροπούλου (Κάθυ), Γιώργος Μπένος (Λίντον), Γιώργος Μπινιάρης (Ιωσήφ), Άγγελος Μπούρας (Χίντλεϋ), Δημήτρης Πασάς (Έντγκαρ).

Επικίνδυνες Σχέσεις – Πολυχώρος Vault

7 κλασικά μυθιστορήματα που θα δεις στο θέατρο

Η Μερτέιγ και ο Βαλμόν είναι δύο πανέξυπνοι, πνευματώδεις αλλά αδίστακτοι άνθρωποι που αποφασίζουν να στήσουν ένα παιχνίδι, ένα σχέδιο εκδίκησης, προκειμένου να τιμωρήσουν αυτούς που  αμφισβήτησαν την υπεροχή τους. Στη φρενήρη και ερεθιστική πορεία προς την υλοποίηση του σχεδίου τους δε θα διστάσουν να χρησιμοποιήσουν και να καταστρέψουν αθώους ανθρώπους και τελικά τους ίδιους τους εαυτούς τους.

Το διάσημο μυθιστόρημα του Choderlo de Laclos, που μεταφέρθηκε και στο σινεμά το 1988 από τον Stephen Frears, αποτελεί τη νέα σκηνοθετική δουλειά της Βίκυς Βολιώτη.

Παίζουν: Δημήτρης Αλεξανδρής, Άντρια Ράπτη, Ευσταθία Τσαπαρέλη, Έλενα Τυρέα, Μαριλένα Μπαρταλούτσι.

Το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι – Studio Κυψέλης

Εκδόθηκε το 1889 και θεωρήθηκε προκλητικό, σκανδάλισε τα βικτοριανά ήθη και ξεσήκωσε θύελλα διαμαρτυριών για την ανηθικότητα του ήρωα, που τοποθετεί την ηδονή πάνω από κάθε πνευματική αξία. Σήμερα, το μυθιστόρημα του Oscar Wilde, Το Πορτρέτο του Ντόριαν Γκρέι, εξακολουθεί να συμβολίζει το άπιαστο όνειρο της αιώνιας νεότητας και της άφθαρτης ομορφιάς. 

Η ομάδα των Θεατρίνων Θεατές ζωντανεύει σε σκηνοθεσία του Γιώργου Λιβανού την ιστορία του ηδονοθήρα Ντόριαν, που συνεπαρμένος από το όμορφο πορτρέτο που του φιλοτεχνεί ο ζωγράφος Μπάζιλ Χόλγορτ, πουλάει την ψυχή του στον διάβολο με αντάλλαγμα την αιώνια νεότητα και το αιώνιο κάλλος. 

Παίζουν: Στάθης Παναγιωτίδης, Νίκος Χαλατζίδης, Καίτη Ιμπροχώρη, Γιώργος Λιβανός, Γιάννης Τσιώμου, Μάνος Χατζηγεωργίου, Αγάπη Μανουρά, Μαρία Δρακοπούλου, Σωτήρης Αντωνίου.

Ανατολικά της Εδέμ – Αγγέλων Βήμα

Αμερική 1900. Μια γυναίκα, η Κάθυ, βρίσκεται βαριά κακοποιημένη στην πόρτα του Αδάμ Τράσκ. Ο άντρας την ερωτεύεται. Η γυναίκα μένει έγκυος. Ένας παράδεισος προετοιμάζεται. Όμως τίποτα δεν κρατάει για πάντα. 17 χρόνια μετά, οι δίδυμοι, Κάλεμπ και Ααρών, ενώ πιστεύουν ότι η μητέρα τους πέθανε στη γέννα, έρχονται αντιμέτωποι με την πιο σκληρή αλήθεια. Όλα βγαίνουν στο φως. Και τότε οι ήρωες αναγκάζονται να αναζητήσουν τον δρόμο για τη δική τους Εδέμ.

Αντλώντας έμπνευση από τη Βίβλο και την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, ο John Steinbeck εξέδωσε το 1952 το Ανατολικά της Εδέμ και τρία χρόνια μετά, το 1955 ο Elia Kazan το γύρισε ταινία με τον James Dean

Φέτος, παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο ελληνικό θέατρο σε σκηνοθεσία Ανδρονίκης Αβδελιώτη.

Παίζουν: Αβδελιώτη Ανδρονίκη, Βογιατζηδάκης Ηλίας, Ζάκας Ανδρέας, Ζώης Γιώργος, Μπαντούνας Σταμάτης, Πινακάς Τίτος, Σιμοπούλου Σοφία, Σούκου Ποπέτα, Τσιούγκος Κωνσταντίνος.

Ο Υπέροχος Γκάτσμπυ – Αγγέλων Βήμα

7 κλασικά μυθιστορήματα που θα δεις στο θέατρο

Το 1925, ο Francis Scott Key Fitzgerald δημοσίευσε μία από τις πιο γοητευτικές ερωτικές ιστορίες του 20ού αιώνα με φόντο τη Νέα Υόρκη του μεσοπολέμου, που μεταφέρθηκε δις στο σινεμά, το 1974 από τον Jack Cleyton με τον Robert Redford και το 2013 από τον Baz Luhrmann με τον Leonardo DiCaprio στον ρόλο του μυστηριώδη εκατομμυριούχου Τζέι Γκάτσμπυ.

«Ο κόσμος του Γκάτσμπυ είναι ένα συναισθηματικό και ηθικό ναρκοπέδιο του Αμερικάνικου ονείρου, του σαρωτικού υλισμού, της απόστασης ανάμεσα στο προσωπείο και τον αληθινό εαυτό μας», αναφέρει ο σκηνοθέτης Αλέξιος Κοτσώρης στο σημείωμα της παράστασης για το μυθιστόρημα που ανεβαίνει για πρώτη φορά σε ελληνική θεατρική σκηνή.

Παίζουν: Αριστείδης Βέβης, Ευγενία Καραμπεσίνη, Γιώργος Γκιόκας, Φωτεινή Τεντολούρη, Λήδα Μανούσου Αλεξίου, Νάσος Φρίγγης και ο Αλέξιος Κοτσώρης στο ρόλο του Τζέι Γκάτσμπυ.

Μεταμόρφωση – Σύγχρονο Θέατρο

 

Η Μεταμόρφωση, από τα λογοτεχνικά αριστουργήματα του 20ού αιώνα, γράφτηκε από τον Franz Kafka το 1912 και κυκλοφόρησε το 1916 – ένα από τα λίγα έργα του Τσέχου συγγραφέα που εκδόθηκαν όσο εκείνος ζούσε. 

Μέσα από την ιστορία του Γκρέγκορ Σάμσα, ενός συνηθισμένου υπάλληλου που μετά από δέκα χρόνια συνεχούς επανάληψης του ίδιου, σταθερού, καθημερινού προγράμματος, ξαφνικά, αδυνατεί να σηκωθεί από το κρεβάτι και ξυπνάει μεταμορφωμένος σε έντομο, ξετυλίγει τις αγωνίες, τις ενοχές και την αλλοτρίωση του σύγχρονου ανθρώπου.

Την αλληγορία του Kafka μεταφέρει επί σκηνής ο Τάσος Σαγρής.

Παίζουν: Σίσσυ Δουτσίου, Στέβη Φόρτωμα, Συμεών Τσακίρης, Λουκία Ανάγνου, Θωμάς Χαβιανίδης.

Το όνειρο ενός γελοίου – Κιβωτός

Είναι το πιο φωτεινό και αισιόδοξο διήγημα του Fyodor Dostoevsky, μία συνύπαρξη αντιθέσεων –πραγματικού και φανταστικού, αλήθειας και ψευδαίσθησης, ορατού και αόρατου, κωμικού και τραγικού, γελοιότητας και σαλότητας– μέσα από την οποία μάς ταξιδεύει από την ομιχλώδη Πετρούπολη της εποχής του και σ’ ένα ηλιόλουστο, ειδυλλιακό ελληνικό νησί του μακρινού παρελθόντος και ταυτόχρονα, του απώτερου μέλλοντος.

Στην κατά Άρη Σερβετάλη και Έφης Μπίρμπα μεταφορά του Γελοίου στη σκηνή, ο ήρωας δε βρίσκει ενδιαφέρον σε τίποτα, δεν πιστεύει σε τίποτα, δεν προσδοκά τίποτα. Το βλέμμα του καρφώνεται σ’ ένα αστεράκι. Ήξερε πως εκείνη τη νύχτα η πράξη θα εκτελεστεί. Και σίγουρα θα είχε σκοτωθεί αν δεν υπήρχε εκείνο το κοριτσάκι. Τη νύχτα εκείνη είδε το όνειρο που του αποκάλυψε την αλήθεια, το όνειρο που έγινε ο προάγγελος για μια νέα ζωή, ανακαινισμένη είναι σε σύγχυση;

Παίζουν: Άρης Σερβετάλης, Έφη Μπίρμπα.