ΕΚΘΕΣΗ

EFFIMISMS, μια έκθεση που υμνεί το γυναικείο σώμα

Οι Bety, Pennie και Nikola διερευνούν την έννοια της εμπορευματοποίησης, ακόμη και της αυτο-εμπορευματοποίησης, του γυναικείου εαυτού, εξερευνώντας θέματα ταυτότητας, φύλου, σεξουαλικότητας και εξουσίας.

Τα γυναικεία σώματα εξυπηρετούν από καιρό το παγκόσμιο σύστημα της εμπορευματοποίησης. Χρησιμοποιήθηκαν για να παράγουν κέρδος και εξουσία για τους έχοντες τον έλεγχο και, ηθελημένα ή αθέλητα, για να προάγουν και να προωθήσουν τα καπιταλιστικά ιδεώδη.

Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, γινόμαστε μάρτυρες των γυναικείων σωμάτων να αναπαρίστανται υπό ένα νέο πρίσμα – ως δυναμικά και απελευθερωμένα. Από τις γυαλιστερές glamour φωτογραφίσεις και τα home video sex tapes μέχρι τις παραλίγο γυμνές – ή ολόγυμνες – selfies που αναρτώνται στο διαδίκτυο, οι άνθρωποι έχουν και πάλι μετατραπεί σε εικόνες, με τη διαφήμιση να μεταμφιέζεται σε κοινωνικό περιεχόμενο.

Όταν τα σώματά μας μπορούν να εξυμνούνται και να θεωρούνται ως ενεργά μέσα της δικής μας απελευθέρωσης, αναρωτιόμαστε αν η γυμνή γυναικεία μορφή είναι πραγματικά απελευθερωμένη από την εκμεταλλευτική και άνιση λογική του καπιταλισμού – ή αν έχει απλώς ενσωματωθεί στην οικονομία της ελεύθερης αγοράς. Η έκθεση προσπαθεί να διερευνήσει τις συχνά αντιφατικές δυναμικές του φεμινισμού και της οικονομίας της ελεύθερης αγοράς, καθώς και τις επιπτώσεις τους στις σύγχρονες γυναίκες. Διερευνά τους διάφορους τρόπους με τους οποίους απεικονίζονται οι γυναίκες στη λαϊκή κουλτούρα, από την αντικειμενοποίηση του σώματός τους έως την ενίσχυση των στερεοτύπων των φύλων.

Οι Bety, Pennie και Nikola διερευνούν την έννοια της εμπορευματοποίησης, ακόμη και της αυτο-εμπορευματοποίησης, του γυναικείου εαυτού, εξερευνώντας θέματα ταυτότητας, φύλου, σεξουαλικότητας και εξουσίας. Παρουσιάζουν τους τρόπους με τους οποίους οι γυναίκες περιηγούνται σε ένα πεδίο αντικρουόμενων πιέσεων, από τις πιέσεις να συμμορφωθούν με τις παραδοσιακές έννοιες της θηλυκότητας έως τις πιέσεις για την απόρριψη ή την ανατροπή τους.

Οι τρόποι με τους οποίους οι γυναίκες χρησιμοποιούν τη σεξουαλικότητά τους ως μορφή αυτοέκφρασης, ακόμη και όταν τα σώματά τους αντικειμενοποιούνται και ελέγχονται, χρησιμεύουν ως πρόσκληση για να προβληματιστούμε σχετικά με τις δικές μας στάσεις και πράξεις σε σχέση με τη γυναικεία σεξουαλική αυτονομία.

Η εμπορευματοποίηση της ομορφιάς έχει γίνει ένας τρόπος νομιμοποίησης ορισμένων μορφών εξουσίας και προνομίων, ενισχύοντας παράλληλα τις τυποποιημένες ιδέες για την ομορφιά και το φύλο. Επιπλέον, η έκθεση διερευνά τον ρόλο της τεχνολογίας και τις επιπτώσεις της εικονικής αυτοπροβολής και αυτο δημιουργίας, τον τρόπο με τον οποίο η τεχνολογία διαμορφώνει τις αντιλήψεις μας και πώς συμβάλλει και αυτή στην εμπορευματοποίηση των ανθρώπων.

Ο τίτλος παίζει με τον πληθυντικό του φεμινισμού, που αποτελείται από πολλά διαφορετικά σκέλη και το effing, ένας όρος που χρησιμοποιείται συχνά για να εκφράσει ευγενικά την απογοήτευση- αντικαθιστά τη λέξη f με την ορθογραφία του ήχου του “F”. Η απογοήτευση αφορά τις συνεχιζόμενες συγκρούσεις μεταξύ των φεμινιστριών για τον ορισμό του (αυτό που είναι απελευθερωτικό για ορισμένες γυναίκες μπορεί να είναι καταπιεστικό για άλλες, διαφωνίες σχετικά με το ποιος συμπεριλαμβάνεται και ποιος όχι) και την πολύπλοκη σχέση του φεμινισμού, με τον καπιταλισμό και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, που έχουν εμπορευματοποιηθεί και οικειοποιηθεί για την πώληση προϊόντων.

Info

Διάρκεια: 22/03/2023 – 29/04/2023

Εγκαίνια: Τετάρτη 22 Mαρτίου, 19:00 – 22:00

Ωράριο: Τετάρτη & Σάββατο 12:00 – 18:00

Πέμπτη & Παρασκευή 14:00 – 20:00

και κατόπιν ραντεβού

MISC: Τούσα Μπότσαρη 20, Αθήνα 11741