Η Εκδίκηση του Φώτη είναι η γλυκόπικρη επιστροφή στην ελληνική τηλεόραση των 90s
Λίγο πριν την πρεμιέρα του νέου θεατρικού έργου του Βασίλη Βηλαρά, μιλήσαμε μαζί του και με τρεις ακόμα συντελεστές της παράστασης για την αναμέτρησή τους με την ποπ μυθολογία εκείνης της δεκαετίας.
- 21 ΝΟΕ 2025
Πρώτη απορία: Ο Φώτης, ποιος είναι ρε παιδιά;
Απάντηση: Ο Φώτης γεννήθηκε στις αρχές της δεκαετίας του 1990. Από την εφηβεία του και έπειτα, κλείνεται στο παιδικό του δωμάτιο και δεν βγαίνει ποτέ ξανά. Δεν αντέχει τον κόσμο, είναι πολύ διαφορετικός από εκείνον. Η τηλεόραση γίνεται η μόνη του παρέα – το παράθυρό του στον κόσμο.
Μεγαλώνει παρακολουθώντας ελληνικές σειρές -κλασικές και σύγχρονες-, μεσημεριανές εκπομπές, ειδήσεις, video clips, μεταγλωττισμένα, τα πρώτα ριάλιτι. Καταπίνει εικόνες, ατάκες και πρότυπα. Μαθαίνει τι είναι «κανονικό», τι είναι «επιτρεπτό», τι είναι «σωστό» και κυρίως τι είναι «λάθος». Μπερδεύεται, εκπαιδεύεται, τραυματίζεται, μαθαίνει να κάνει χιούμορ, να κρίνει, να ελπίζει και μας αφηγείται πώς και πόσο η ελληνική τηλεόραση της δεκαετίας των 90s τον διαμόρφωσε όσο τον κατέστρεψε.
Δεύτερη απορία: Ποια είναι η εκδίκηση που θέλει να πάρει;
Απάντηση: Η παράσταση του Βασίλη Βηλαρά, που θα δούμε προσεχώς στη σκηνή του bijoux de kant HOOD art space. Η Εκδίκηση του Φώτη είναι το νέο θεατρικό έργο σε κείμενο, σκηνοθεσία και ερμηνεία δική του.
Ο Βασίλης γεννήθηκε σχεδόν μία δεκαετία πριν τον Φώτη, στις αρχές του 1980. Ασχολείται με το θέατρο, το σινεμά και τη φωτογραφία. Εκτός από υποκριτική, έχει σπουδάσει κοινωνικός λειτουργός, διδάσκει θεατρικό παιχνίδι σε παιδιά με αυτισμό και μαθησιακές δυσκολίες, έχει συνεργαστεί επί σειρά ετών με το Θέατρο Κωφών Ελλάδος. Είναι ένας δημιουργός που οι δημιουργίες του, εν προκειμένω, οι θεατρικές του παραστάσεις είναι πάντα κάτι παραπάνω από θεατρικές παραστάσεις. Είναι ειλικρινείς εξομολογήσεις, γεμάτες προσωπική αλήθεια, κοινωνική συνείδηση, διαύγεια και γλυκύτητα. Το ίδιο συμβαίνει και με την Εκδίκηση του Φώτη. Είναι μία ευρηματική συναισθηματική αφήγηση μιας ολόκληρης γενιάς και η αναμέτρηση με την ποπ τηλεοπτική μυθολογία της.
Με τον Βασίλη, μιλήσαμε λίγο πριν την πρεμιέρα, αλλά δεν ήμασταν μόνοι. Μαζί μας ήταν και τρεις από τους συνεργάτες του στην παράσταση: η Βάσια Ατταριάν, που έχει αναλάβει τους φωτισμούς, η Λεμονιά Γιαννίρη και η Κέλλυ Παπαδοπούλου που υπογράφουν τη δραματουργία. Και οι πέντε μπήκαμε στο χρονοντούλαπο για να επιστρέψουμε στα δοξασμένα 90s της ελληνικής τηλεόρασης.
Πώς θα χαρακτηρίζατε με δύο-τρεις λέξεις τα τηλεοπτικά 90s στην Ελλάδα;
Βασίλης Βηλαράς: Ευχή και κατάρα.
Βάσια Ατταριάν: Μου βάζεις δύσκολα. Δεν ξέρω πως μιλάς με τόσο λίγες λέξεις για το σπίτι σου και την παιδική σου ηλικία. Θα πω σπουδαία, μυθικά, αυτοσαρκαστικά, θρασύτατα με ότι καλό και κακό έχει μέσα αυτό, εφιαλτικά, πρασινωπά και με υπερπληροφόρηση.
Λεμονιά Γιαννίρη: Δραματικά, καταλυτικά και ζεστά.
Κέλλυ Παπαδοπούλου: Τα τηλεοπτικά 90s στην Ελλάδα είχαν αθωότητα, αφέλεια, νοσταλγία. Ήταν cult.
Ποιος ήταν ο τηλεοπτικός ποπ σταρ εκείνης της εποχής;
Κέλλυ Παπαδοπούλου: Ο Βλάσης Μπονάτσος στην τηλεόραση. Η Βάνα Μπάρμπα το απόλυτο sex symbol. Ο Σάκης Ρουβάς παντού.
Λεμονιά Γιαννίρη: Η Όλγα Μαρκάτου από το Ντόλτσε Βίτα.
Βάσια Ατταριάν: Μαλλον η Ρούλα Κορομηλά θα πρέπει να είναι η τυπική απάντηση. Για μένα όμως ήταν στη μυθοπλασία ποπ σταρ οι αδερφές Χαρίτου και η θεία τους, η Μπεμπέκα, οι παρέα των Απαράδεκτων, ο «μπαλαμός» Απόστολος Γκλέτσος με την «Ερατώ» Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους, ο Κωνσταντίνος και η Μαρίνα από τους Δύο Ξένους, η Ντένη Μαρκορά και η Γιολάντα Ραγιά, η Χριστίνα Μαρκάτου με τη φίλη της Σάσα Παπαδήμα από το Ντόλτσε Βίτα, όλες οι φράσεις της Κατερίνας Γιουλάκη που εμπεριείχαν τη λέξη κεφτεδάκια, οι Δέκα Μικροί Μήτσοι και ειδικά, ο Τζίμης με τον φίλο του Χριστόφορο (Παπακαλιάτη), που «πήγαιναν πλατεία», ο Άλκης Κούρκουλος και η Μυρτώ Αλικάκη στην Αναστασία, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, ο Βασίλης Διαμαντόπουλος στο Εκμέκ Παγωτό και οι Αυθαίρετοι δεν ήταν ποπ σταρ αλλά ήταν η underground σκηνή. Αλλά πάνω απ όλους για μένα είδωλα και μύθοι ήταν ο Βλάσης Μπονάτσος και η Μαλβίνα.
Βασίλης Βηλαράς: Η Κατερίνα Γιουλάκη στο Ρετιρέ – αν το ΠΑΣΟΚ είχε πρόσωπο.
Ποια τηλεοπτική εκπομπή που βλέπατε τότε ως παιδιά/έφηβοι σάς επηρέασε μετέπειτα ως ενήλικες;
Λεμονιά Γιαννίρη: Το Καρέ της Ντάμας. Η ζωή των τεσσάρων φίλων με έμαθε ότι πάντα μπορούμε να βρούμε χρόνο η μια για την άλλη μέσα στην καθημερινότητα, αν το επιθυμούμε.
Βασίλης Βηλαράς: Οι Δύο Ξένοι και το μετανιώνω καθημερινά. Με έκανε να πιστέψω ότι η πνευματική καλλιέργεια είναι κάτι σημαντικό και η ελαφρότητα κάτι ασήμαντο. Σήμερα, μετά από πολύ κόπο, πιστεύω το αντίθετο.
Κέλλυ Παπαδοπούλου: Οι Απαράδεκτοι διαμόρφωσαν σε μεγάλο βαθμό το χιούμορ μου. Το Χτυποκάρδια στο Μπέβερλι Χιλς ήταν όλη μου η εφηβεία. Οι εκπομπές του MTV μού έμαθαν μουσική.
Βάσια Ατταριάν: Σκέφτομαι πολλά που με έχουν επηρεάσει και έχουν διαμορφώσει αυτό που είμαι σήμερα. Να τα πω; Έχετε υπομονή; (γελάει).
Τι εννοείς; Η υπομονή είναι το middle name μας. Ξεκίνα.
Βάσια Ατταριάν: Είμαι ακόμα και σήμερα η νυχτερινή επανάληψη μέσα Ιουλίου σε καύσωνα με μάτια θαμπωμένα από το φως της παλιάς τηλεόρασης. Είμαι μέχρι και σήμερα η σκιά της αληθινής οικογένειας μου: είμαι εγκλωβισμένη σε ένα σαλόνι του Ντίνου Πετράτου με σκακιέρα πλακάκια και ένα φασιανό στον τοίχο. Είμαι τα περιοδικά της θείας μου της μπεμπέκας που την έχασα πρόσφατα. Είμαι το χιούμορ της μάνας μου της Ντένης. Χορεύω σαν τη Δήμητρα με τη Ρένια. Όταν νιώθω λίγη είμαι ο Χαλακατεβάκης και η Λίλη Γκατζόλα που διαβάζει το Έγκλημα και Τιμωρία με το ζόρι και πρέπει να γράψει την περίληψη. Για να νιώσω κάπως καλύτερα μιμούμαι τον Βλάση που θέλει να σας αφήσει και να πάει στου Λαμόγια και να αργήσει να γυρίσει. Είμαι τα πολιτικά σχόλια στους μονολόγους των Μήτσων και στα άδυτα του καναλιού Media Channel με διευθύντρια ειδήσεων την Άννα Ραγιά.
Οι φίλες μου και οι φίλοι μου μοιάζουν στη Σάσα, στη Φούλη και τη Βαλεντίνη, στον Ευγένιο, στη Νινέτα, στην Καιτούλα Κώτσαρη.
Ο πρώτος μου έρωτας υπήρξε μαυροντυμένος και βλοσυρός, σου διάβαζε Ελύτη στις παραλίες, σε υποτιμούσε κ έπρεπε να δώσεις αγώνα για ένα τριήμερο στις Σπέτσες. Οι επόμενοι που ερωτεύτηκα οδηγούσαν μηχανές κ ήταν και αυτοί βλοσυροί και λιγομίλητοι.
Το καλύτερο σεξ πιστεύω ότι απαιτεί σιδερένια κρεβάτια και μαύρα σεντόνια και κάποια μουσική υπόκρουση σε στυλ Radiohead. Είμαι τα λάθη και τα σωστά αυτών που υπερασπίστηκαν απαγορευμένους έρωτες σε δράματα και κωμωδίες.
Είμαι πάντα μια καλοκαιρινή επανάληψη αργά τη νύχτα μιας μεγάλης παλιάς επιτυχίας των γονιών μου στα μηχανάκια της AGB και το μυαλό μου έχει πνιγεί σε ονόματα και credits τίτλων τέλους προσώπων που δεν θα γνωρίσω ποτέ, αλλά είναι μακρινά μου ξαδέρφια μεγαλύτερα που έβγαιναν το βράδυ και με έπαιρναν μαζί τους.
Παιδιά, συγχωρείστε μου το παραλήρημα και την αγκύλωση, κάνω ό,τι μπορώ, αλλά πάσχω από καραμπινάτη οσφυοκαμψία.
Και μετά τη Βάσια, που ναι, OK, τα έδωσε όλα, πάμε για την τελευταία ερώτηση; #parousiastriatilepaixnidioustigmi.
Βασίλης Βηλαράς: Κρεμόμαστε από τα χείλη σου, Χριστίνα.
Ποιον τίτλο σειράς/εκπομπής/ριάλιτι/video clip που κυκλοφόρησε στα 90s θα δανειζόσασταν για να περιγράψετε την ελληνική τηλεόραση του σήμερα;
Βάσια Ατταριάν: Να ξεκινήσω εγώ; Θα είμαι σύντομη, υπόσχομαι (γελάει). Με τη σημερινή τηλεόραση είμαστε Δύο Ξένοι. Θα ήθελα να της πω Τι ψυχή θα παραδώσεις μωρή; και να της αφιερώσω την εξής αυτούσια φράση που είχε πει ο Κωνσταντίνος Μαρκοράς από τη σειρά Δύο Ξένοι σε ένα τραπέζι στους Δελφούς «η ζωή μιμείται την κακή τηλεόραση» – η φράση ανήκει στην πραγματικότητα στον Woody Allen, αλλά αυτό το έμαθα αργότερα.
Κέλλυ Παπαδοπούλου: «Τώρα αρχίζουν τα δύσκολα» (Σάκης Ρουβάς) ή Οι Μικρομεσαίοι.
Λεμονιά Γιαννίρη: Κι εγώ Σάκη. Αίμα, δάκρυα και ιδρώτας.
Βασίλης Βηλαράς: Ανατομία ενός Εγκλήματος.
***
Η Εκδίκηση του Φώτη
Κείμενο/Σκηνοθεσία/Ερμηνεία: Βασίλης Βηλαράς
Καλλιτεχνική ομάδα συνεργατριών: Ευδοξία Ανδρουλιδάκη, Λεμονιά Γιαννίρη, Κέλλυ Παπαδοπούλου
Φωτισμοί: Βάσια Ατταριάν
Μουσική: Ecati
Επιμέλεια κίνησης: Ευστράτιος Γιαννίκος
Επιμέλεια σκηνικού: Δήμος Κλιμενώφ
Φωτογραφίες/Video: Άλεξ Βηλαράς
Επικοινωνία/Γραφείο Τύπου: Μαρία Τσολάκη
Κάθε παράσταση φιλοξενεί guest καλεσμένο σε ρόλο-έκπληξη.
Info: από 24 Νοεμβρίου κάθε Δευτέρα & Τρίτη στις 21:15 στο bijoux de kant HOOD art space (Πολυκλείτου 21, Μοναστηράκι). Προπώληση εδώ.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.