CULTURE CLUB

Ο διάσημος κεραμίστας Theaster Gates καταλαμβάνει το Μουσείο Μπενάκη

Ο 48χρονος ταξιδεύει από το Σικάγο στην Αθήνα μία σειρά κεραμικών μεγάλης κλίμακας που συνενώνει τις αρχαίες παραδόσεις με τη σύγχρονη αισθητική.

Μετά τον Ιρλανδοαμερικανό ζωγράφο Sean Scully και την αναδρομική του έκθεση που ρίχνει αυλαία προσεχώς στο κτίριο της Πειραιώς, το Μουσείο Μπενάκη φέρνει ένα ακόμα μεγάλο όνομα στην εικαστική σκηνή της Αθήνας. Τον Theaster Gates, από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους καλλιτέχνες διεθνώς και έναν από τους σπουδαιότερες καλλιτέχνες στο είδος του, την κεραμική. 

Ο Theaster Gates έχει καταλάβει από τις 4 Φεβρουαρίου το κτίριο του Κολωνακίου με την έκθεση Vessels / Αγγεία. Μία σειρά κεραμικών μεγάλης κλίμακας, τα οποία θα απλωθούν στις αίθουσες των Προϊστορικών, Κλασικών και Ρωμαϊκών Αρχαιοτήτων του Μουσείου Ελληνικού Πολιτισμού. 

Η συνύπαρξη σύγχρονων και αρχαίων έργων καθίσταται αφετηρία για ελεύθερους συνειρμούς που συνδέουν τα αντικείμενα και την υλικότητά τους. Η αντιπαραβολή των έργων του Gates με τα αρχαία έργα αναδεικνύει τη σημασία της δημιουργίας και της χειρωνακτικής εργασίας καθώς και την πνευματική σύνδεση με το χώμα, τη γη, όπως αυτή έχει πάρει μορφή διαχρονικά και διαπολιτισμικά μέσω της κεραμικής τέχνης.

Συγκεκριμένα, θα παρουσιαστούν επτά αγγεία με διαφορετικές όψεις και υφές. Άλλοτε λευκά σαν την κιμωλία, άλλοτε τραυματισμένα και κάποτε σκούρα, βιομορφικά, με λαμπερή μεταλλική επιφάνεια, τα αγγεία του Theaster Gates ενώνουν τις αρχαίες παραδόσεις με τη σύγχρονη αισθητική, ενεργοποιώντας εκλεκτικές συγγένειες μεταξύ της «Ανατολικής», «Δυτικής» και Αφρικανικής Τέχνης. 

Ο Theaster Gates,  η αγγειοπλαστική και η κοινωνική ενδυνάμωση

Γεννημένος στο Σικάγο, όπου ζει και εργάζεται, ο Theaster Gates έλαβε το πτυχίο του από το Πανεπιστήμιο της Αϊόβα των ΗΠΑ το 1996. Μετά την αποφοίτηση του, έφυγε από την γεννέτειρα του και ταξίδεψε στη Νότια Αφρική. Έλαβε μεταπτυχιακούς τίτλους στις καλές τέχνες και τη θεολογία από το Πανεπιστήμιο του Κέιπ Τάουν το 1998 και επέστρεψε στο Σικάγο. Όχι όμως για πολύ. 

Αφού ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό του στην πολεοδομία και πάλι στο Πανεπιστήμιο της Αϊόβα το 2006, έφτιαξε ξανά βαλίτσα και μετακόμισε στην Ιαπωνία. Ήθελε να σπουδάσει αγγειοπλαστική στο «σπίτι» της κεραμικής τέχνης, την πόλη Τοκονάμε. Εκεί, έμεινε έναν περίπου χρόνο. Όπως ο ίδιος έχει δηλώσει, «ο κύκλος του μόχθου και η καθημερινή χρήση των αγγείων τα καθιστά ιερά αντικείμενα, δίνοντάς τους υπερβατικό, κοινωνικό αλλά και τελετουργικό νόημα».

Πολυβραβευμένος δημιουργός, αλλά και πολυβραβευμένος για την ακτιβιστική του δράση, ο Theaster Gates φροντίζει τόσο μέσα από την τέχνη του όσο και μέσα από τις πράξεις και τα λόγια του να εκπροσωπεί τις φωνές που αποσιωπήθηκαν από την αποικιοκρατία της Δύσης.

Το έργο του αντλεί σε εννοιολογικό και υλικό επίπεδο τόσο από την παράδοση της ιστορίας της τέχνης, όσο και από τη φυλετική ιδεολογία της διασποράς των αυτόχθονων Αφρικανών, καθώς και από τα προσωπικά του βιώματα. Αντιλαμβάνεται το καλλιτεχνικό του έργο ως ένα «συγκοινωνούν δοχείο» ή ένα ιερό λείψανο που παραπέμπει σε ιστορικές μνήμες και σε συλλογικές εμπειρίες.

Ό,τι κι αν κάνει ο Gates, πάντα θα επιστρέφει στο αγγείο και την τέχνη της κεραμικής. «Είναι μέρος της διανοητικής ζωοδόχου δύναμης της δουλειάς μου και προηγείται όλων των άλλων ειδών δημιουργίας».

Η έκθεση Vessels / Αγγεία θα διαρκέσει έως τις 30 Απριλίου κατά τις ημέρες & ώρες λειτουργίας του μουσείου.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΜΠΕΝΑΚΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ