
Προσκεκλημένοι σε ένα «εργοστάσιο ονείρων» από τον Juergen Teller
Το νέο Onassis Ready στου Ρέντη περιμένει το αθηναϊκό κοινό, με μία μεγάλου βεληνεκούς αναδρομική έκθεση στο έργο του σπουδαίου Juergen Teller, μια έκθεση που συντονίζεται πάνω σε ένα παιχνίδι ανεπιβεβαίωτων εντυπώσεων.
- 22 ΟΚΤ 2025
Ένα πρώην εργοστάσιο πλαστικών που μεταμορφώθηκε σε εργοστάσιο «ονείρων και ιδεών», όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η η καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, Αφροδίτη Παναγιωτάκου κατά τη διάρκεια υποδοχής των εκπροσώπων του Τύπου την περασμένη Παρασκευή (17/10).
Ένας νέος χώρος του δικτύου Ωνάση αφιερωμένος στη νέα, πρωτοποριακή εικαστική παραγωγή – με διαθέσιμο όλο τον απαραίτητο εξοπλισμό προς χρήση για να «εκκολάπτονται» νέες, πολυμεσικές, τεχνολογικά προηγμένες και όπως καταλαβαίνουμε τολμηρές σε μέγεθος παραγωγές από το ανήσυχο καλλιτεχνικό δυναμικό από Ελλάδα και εξωτερικό.
Το όνομα του χώρου αποκρυσταλλώνει ένα παιχνίδι λέξεων – Onassis Ready.
Στο ίδιο εργοστάσιο είχαμε βρεθεί μερικούς μήνες πριν (για τις νύχτες του Borderline Festival), αλλά τώρα όλα μοιάζουν διαφορετικά, με το φως του ήλιου να λαμπυρίζει πάνω στον χρυσό μεταλλικό σκελετό που πλαισιώνει την πρόσοψη στο βιομηχανικό κέλυφος μετά την ανακατασκευή, σαν να προϊδεάζει από μακριά τον τυχαίο περαστικό ότι κάτι ενδιαφέρον συμβαίνει εδώ, ανάμεσα στις αποθήκες και τα υπόλοιπα ενεργά ή ανενεργά εργοστάσια της περιοχής.
Την ίδια εντύπωση καλλιεργεί η αφίσα της έκθεσης: You Are Invited, και από πάνω το βαρύ όνομα του Juergen Teller.
«Επέλεξα τον τίτλο ως κάτι θετικό – μια πρόσκληση να κοιτάξεις, να βιώσεις, να σκεφτείς, να ονειρευτείς», διευκρίνισε ο ίδιος ο φωτογράφος στη συζήτηση που είχε με την Αφροδίτη Παναγιωτάκου, στο πλαίσιο των εγκαινίων για την πολυαναμενόμενη έκθεση.
Μια έκθεση που σημειωτέον αποτελεί την πιο μεγάλη αναδρομική παρουσίαση της σπουδαίας δουλειάς του πολυβραβευμένου Juergen Teller στη χώρα, ενός ανθρώπου που μέσα απ’ τον φακό του έχει καταφέρει να αποκαλύψει την αυθεντική πλευρά των πιο μεγάλων ειδώλων της Δύσης, σε μια εποχή μάλιστα που επικρατούσε η κουλτούρα του τέλειου και του αψεγάδιαστου στη showbiz.
Στην εικονική τελειότητα, εκείνος ανταπάντησε με ειλικρίνεια. Τόση ειλικρίνεια που πονάει. «Δεν φωτογραφίζω ποτέ κάτι αυτόματα», δήλωσε. «Χρειάζομαι να σκεφτώ σχετικά με το πρόσωπο ή οτιδήποτε συναντάω – σκέφτομαι πρώτα και μετά επιστρέφω».
Όπως και το κτίριο στο οποίο τώρα «είσαστε όλοι προσκεκλημένοι», έτσι και στα πιο αφοπλιστικά στιγμιότυπα της έκθεσης, η αλήθεια αποκαλύπτεται μόνο σαν έκπληξη, όταν τελικά αποπειραθείς να ψηλαφήσεις με επιμονή τις φαινομενικά πιο άκαμπτες επιφάνειες γύρω μας. Μια τέτοια επιφάνεια ήταν κι εκείνη της μόδας στα 90s και τα 00s, στην οποία ο Teller διείσδυσε με ισόποσες δόσεις ειλικρίνειας και χιούμορ. Και έτσι, είδαμε την Kate Moss αφιλτράριστη, την «πραγματική» Björk, τον «καθημερινό» Jared Leto και τον μεγάλο Iggy Pop στην πιο ακατέργαστη στιγμή του.
Σαν στιγμή κορύφωσης σε σχέση με τις προσδοκίες του επισκέπτη, αφιερωμένος στη μόδα είναι όλος ο κάτω όροφος της έκθεσης: Μεγάλες φωτογραφίες μοντέλων σε σειρά, ντυμένων με χρωματιστά, εντυπωσιακά φορέματα και τοποθετημένων έξω από εκκλησίες της Ιταλίας, σαν να εκτελούν τη δική τους, ιδιαίτερη πνευματική πομπή – εικόνες «γεμάτες θρησκευτική ένταση και ανθρώπινη συναισθηματική φόρτιση», όπως σχολίασε και ο Teller, εξηγώντας ότι πρόκειται για το σώμα έργων που προέκυψαν με την ανάθεση από το Harper’s Bazaar Italia για το Holy Issue, ένα τεύχος που κυκλοφόρησε μόλις μερικούς μήνες πριν από σήμερα.
Το παραπάνω σύνολο αποτελεί και τον πιο πρόσφατο χρονολογικά «σταθμό» που παρουσιάζεται από τη μακρά πορεία του Teller. Από την άλλη πλευρά, την αρχή της ιστορίας σηματοδοτεί η εικόνα του ίδιου ως μωρού, όπως την τράβηξε ο πατέρας του.
Και στο ενδιάμεσο; Ένα ετερόκλιτο, πολυθεματικό σύνολο φωτογραφιών έργων προς εξερεύνηση από τον επισκέπτη (ανάμεσά τους και αδημοσίευτο υλικό), ένα σύνολο που εκτείνεται από τη δεκαετία του 90 μέχρι την ώριμη φάση των τελευταίων οκτώ χρόνων, κατά τη διάρκεια των οποίων ο Teller συνεργάζεται με τη σύζυγό του, Dovile Drizyte, δουλεύοντας πάνω στις όψεις της οικογένειας τους, πάντα με έναν απρόσμενο τρόπο που αγγίζει τα όρια του γκροτέσκο. Κάθε φωτογραφία χρειάζεται τον χρόνο της για να λειτουργήσει, συντονίζοντας και από διαφορετική νοητική άσκηση: καλείσαι να φανταστείς την ιδέα που πυροδότησε το κλικ.
Στο αφιέρωμα περιλαμβάνονται φυσικά και εμβληματικά κλικ, όπως εκείνο από τη φωτογράφιση του Πάπα Φραγκίσκου σε γυναικεία φυλακή που αμέσως θα αναγνωρίσει ο επισκέπτης. Η ένταση της εικόνας μιλά από μόνη της. Στη χειραψία, στην έκφραση. Όχι τυχαία, δεν παρέχονται διευκρινίσεις για το context σε κανένα από τα έργα. «Για να αφήσω τη φαντασία του καθενός να ανακαλύψει», σχολίασε. Είναι ξεκάθαρο ότι πιστεύει στη δύναμη της εικόνας, όπως και στη δύναμη της επιμέλειας να κατευθύνει σιωπηλά το κοινό (επιμέλεια από τον φίλο και συνεργάτη του, αρχιτέκτονα Tom Emerson), σε ένα πεδίο που είναι πολύ πιο εύθραυστο από ό,τι αρχικά νόμιζε εκείνο.
Σαν να αφήνει να καλλιεργηθούν εντυπώσεις, για να τις συντρίψει με στυλ αργότερα – χωρίς να γνωρίζεις από πού σου ήρθε και αν τελικά συνέβη.
***
INFO
Juergen Teller – You Are Invited
Έως 30 Δεκεμβρίου
Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή: 18:00-23:00
Κανονικό εισιτήριο: 10 €
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.