ONECITY

Πώς θα κάνουμε την πόλη μας βιώσιμη; Συνέντευξη με τον Yann Rathat, στέλεχος της LEROY MERLIN

Κάθε ημέρα που περνά η κλιματική αλλαγή γίνεται ολοένα και πιο αισθητή, τόσο λόγω των φυσικών καταστροφών όσο και των αλλαγών στην καθημερινότητά μας όπως είναι τα έντονα καιρικά φαινόμενα. Ο Yann Rathat, στέλεχος της LEROY MERLIN, έχει τις απαντήσεις.

Η προστασία του περιβάλλοντος κρίνεται πλέον ως επιτακτική ανάγκη και πολλές εταιρίες έχουν ήδη αρχίσει να συμβάλλουν στις προσπάθειες των κυβερνήσεων για αυτό τον σκοπό. Ο Yann Rathat, στέλεχος της LEROY MERLIN, μας μιλά για τη βιωσιμότητα και για τις ενέργειες του ομίλου LEROY MERLIN σχετικά με τη δημιουργία βιώσιμων πόλεων.


Πόσο σημαντική είναι για την LEROY MERLIN η στάση της απέναντι στις βιώσιμες πόλεις και το περιβάλλον;

Η έννοια της βιώσιμης πόλης είναι απόλυτα συμβατή με τη φιλοσοφία της LEROY MERLIN. Για εμάς η βιώσιμη πόλη είναι η καθημερινή μας ζωή, οι συνήθειές μας, ο τρόπος που λειτουργούμε, που δουλεύουμε, που κινούμαστε. Εδώ και καιρό παρατηρούμε με μεγάλη προσοχή τι συμβαίνει στον κόσμο και περιβάλλον και φροντίζουμε να δρούμε με χρήσιμους και ρεαλιστικούς τρόπους για την κοινωνία και το περιβάλλον.

Όλοι μας δουλεύουμε καθημερινά ως προς αυτή την κατεύθυνση, μέσα από δράσεις και πρακτικές που εφαρμόζουμε σε όλους τους τομείς των δραστηριοτήτων μας. Από τον τρόπο που λειτουργούμε, από τους εναλλακτικούς τρόπους που σκεφτόμαστε για εξοικονόμηση ενέργειας, από τον τρόπο που εκπαιδεύουμε το προσωπικό μας, τις συνεργασίες που επιλέγουμε να κάνουμε, τις περιβαλλοντικές δράσεις που επιλέγουμε να εμπλακούμε, τα υλικά που επιλέγουμε να χρησιμοποιήσουμε και τον τρόπο με τον οποίο θα παραδώσουμε και θα παράσχουμε τα προϊόντα στους πελάτες μας.

Επιπλέον, η LEROY MERLIN αποδεικνύει έμπρακτα μέσα από σειρά προϊόντων που εισάγουν στην γκάμα των επιλογών για τον καταναλωτή ότι συνδράμουν αποφασιστικά στη διαδικασία των βιώσιμων πόλεων, θέλοντας έτσι να αφήσουν ένα θετικό αποτύπωμα στο «μεγάλο μας σπίτι», τον πλανήτη μας.

Τι σημαίνει βιώσιμη πόλη τελικά;

H έννοια «βιώσιμη πόλη» είναι κάτι παραπάνω από το προφανές. Εκτός από την περιβαλλοντική, περιέχει και μια κοινωνική πτυχή, η οποία δε θα πρέπει να μας διαφεύγει. Θα πρέπει να το βλέπουμε συνολικά. Η βιώσιμη πόλη είναι αυτή η πόλη που προσφέρει ευκαιρίες σε όλους. Μια πόλη που θα σε κάνει να νιώθεις ουσιαστικό κομμάτι του πυρήνα της, που σου δίνει ίσες ευκαιρίες με τους άλλους και πρόσβαση σε χρήσιμες πληροφορίες και υπηρεσίες.

Μια βιώσιμη πόλη είναι αυτή που σε κάνει να νιώθεις ασφαλής και σου προσφέρει ασφάλεια. Η βιώσιμη πόλη παρέχει στους ανθρώπους που την κατοικούν περισσότερους χώρους πρασίνου, περισσότερες επιλογές σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας και μέσα μεταφοράς φιλικά προς το περιβάλλον. Τα μέλη μιας τέτοιας πόλης, τόσο οι φορείς της όσο και οι άνθρωποι της είναι περιβαλλοντικά και κοινωνικά ευαισθητοποιημένοι. Φροντίζουν για την ποιότητα της ζωής τους και της ίδιας της πόλης.

Δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην ποιότητα του αέρα χρησιμοποιώντας εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς, στη διαχείριση των απορριμμάτων και παίρνουν μέτρα πρόληψης χτίζοντας ανθεκτικότητα απέναντι στις φυσικές καταστροφές και στις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής.

Ποιες είναι οι ενέργειες της εταιρείας για τον κοινωνικό και περιβαλλοντικό αντίκτυπο των πελατών; 

Ήδη στη LEROY MERLIN έχουμε αρχίσει να εφαρμόζουμε σειρά από πρακτικές και προχωράμε συνεχώς σε δράσεις που στόχο έχουν τη μείωση του περιβαλλοντικού και κοινωνικού αντίκτυπου. Συγκεκριμένα, ενισχύουμε συνεχώς τη γκάμα μας με προϊόντα που προέρχονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και έχουν χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, ενώ ταυτόχρονα δίνουμε λύσεις εξοικονόμησης νερού και ενέργειας στους πελάτες μας μετατρέποντας το σπίτι σε ένα eco friendly καταφύγιο.

Στην Ελλάδα & την Κύπρο εφαρμόζουμε αυστηρές περιβαλλοντικές αρχές στον τρόπο λειτουργίας των καταστημάτων μας, ενώ ενθαρρύνουμε την ανακύκλωση υλικών, λαμπτήρων και ηλεκτρικών συσκευών δίνοντας κίνητρα στους καταναλωτές. Επιπλέον, προσφέρουμε στους πελάτες μας μαθήματα μαστορέματος καλλιεργώντας έτσι την κουλτούρα του zero waste επιδιορθώνοντας ή δίνοντας δεύτερη ζωή σε παλιά πράγματα. Συμμετέχουμε σε καθαρισμούς δημόσιων χώρων και επιφανειών, υιοθετούμε πάρκα δημιουργώντας χώρους πρασίνου, παρέχουμε δωρεάν φόρτιση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε όλα μας τα καταστήματα.

Στηρίζουμε έμπρακτα την κοινωνία, με δράσεις που στοχεύουν στην προστασία του περιβάλλοντος, βασιζόμενη στην πεποίθηση ότι ο δημόσιος χώρος ανήκει σε όλους και η ποιοτική αναβάθμιση και η βιώσιμη ανάπτυξη συνιστούν επιλογή όλων των υγιών και παραγωγικών δυνάμεων της χώρας. Στηρίζουμε το έργο περιβαλλοντικών οργανώσεων με χρήσιμο εξοπλισμό αλλά και με εθελοντική εργασία των εργαζομένων μας, ενώ συνεργαζόμαστε με Δήμους και άλλους φορείς διαθέτοντας χρήσιμα προϊόντα με σκοπό να βοηθήσουμε στο έργο τους.

Τι αφορά και τι συμβολίζει το graffiti που φιλοτέχνησε ο Same84;

Το graffiti αυτό είναι συμβολικό των δράσεών μας στο πλαίσιο του Στόχου 11 των Ηνωμένων Εθνών για τις βιώσιμες πόλεις. Για την LEROY MERLIN ο στόχος αυτός είναι απόλυτα συμβατός με τη φιλοσοφία της και εκπροσωπεί το όραμά μας να βοηθήσουμε τον καθένα να ζήσει σε μια θετική κατοικία, σε μια θετική πόλη που τον κάνει να νιώθει ασφαλής, έχει μικρή κατανάλωση και προσαρμόζεται στις διάφορες φάσεις της ζωής, αντανακλώντας την προσωπικότητα του καθενός, παρέχοντας ηρεμία σεβόμενη τις ανάγκες του πλανήτη, των κατοίκων, των γειτόνων και του περιβάλλοντος.

Μέσω του graffiti θέλαμε να αποδοθεί ο πυρήνας όλων αυτών των δεσμεύσεων, των δράσεων, αλλά και των υποχρεώσεων που βρίσκονται πίσω από το όραμα των Βιώσιμων Πόλεων. Στην υλοποίησή του, θεωρώ ότι δε θα μπορούσε να βρεθεί πιο κατάλληλος καλλιτέχνης από τον Same84. Ο ίδιος έχοντας μεγαλώσει στο κέντρο της Αθήνας και βλέποντας από μικρός τους ανθρώπους να προσπαθούν να ομορφύνουν και να δώσουν ανάσες πράσινου στην πόλη, κατανόησε αμέσως την ιδέα μας και κατάφερε να αποδώσει με τον καλύτερο τρόπο το όραμά μας για τις Βιώσιμες Πόλεις. 

Πώς μπορεί στο τέλος της ημέρας μια εταιρεία να συνδράμει στη βελτίωση της ζωής μας στην πόλη; 

Θεωρώ ότι οι επιλογές είναι ανεξάντλητες, αρκεί να υπάρχει θέληση, έμπνευση και όρεξη. Η Αθήνα είναι μια πόλη που σου προσφέρει επιλογές και είναι ανοιχτή στο να σου δώσει το χώρο και για να κάνεις παρεμβάσεις που θα συμβάλλουν στη βελτίωσή της. Είναι μια πόλη που θα σε ακούσει και θα σε υποστηρίξει.

Από την άλλη οι εταιρείες θα πρέπει να αφουγκραστούν και να κατανοήσουν τις ανάγκες που έχει μια πόλη και να προχωρήσουν σε πρωτοβουλίες που θα συνδράμουν με τρόπο ουσιαστικό. Δεν έχει σημασία αν η όποια δράση θα είναι μικρή ή μεγάλη. Το θέμα είναι να έχει έναν αντίκτυπο. Αυτό τουλάχιστον κάνουμε εμείς στην LEROY MERLIN. Προσπαθούμε να βρούμε την ουσία σε αυτά που κάνουμε για την πόλη μας και να προχωράμε σε ενέργειες που αφήνουν ένα θετικό κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα, σε δράσεις που είναι #giakalo.

Πόσο εύκολο είναι για ένα στέλεχος πολυεθνικής εταιρείας να ξεχάσει για λίγο την καθημερινή δουλειά και τους αριθμούς και να σκεφτεί ιδέες και πρότζεκτ με περιβαλλοντικό και κοινωνικό αντίκτυπο;

Ένα στέλεχος πολυεθνικής είναι πάνω από όλα άνθρωπος. Οπότε δεν μπορεί, ως άνθρωπος με κοινωνική και περιβαλλοντική συνείδηση, να μείνει ανεπηρέαστος από όλες αυτές τις αλλαγές που έχει φέρει η περιβαλλοντική κρίση και φυσικά η πανδημία.

Βλέπω τι γίνεται, παρατηρώ τις εξελίξεις και σκέφτομαι τι θα ήταν αυτό που θα ήθελα να δω ως πολίτης και ως καταναλωτής. Έπειτα, κάθομαι και σχεδιάζω τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσα να το πραγματοποιήσω και να το εφαρμόσω, με τα μέσα που διαθέτουμε και μπορούμε να υποστηρίξουμε σαν επιχείρηση. Για εμένα αυτή είναι μία άκρως δημιουργική διαδικασία, την οποία δεν μπορώ να διαχωρίσω από την καθημερινή δουλειά. Είναι μέρος της δουλειάς, το πιο ωραίο θα έλεγα. Να δουλεύεις για έναν σκοπό.

Προσωπικά, θεωρείτε ότι μπορεί να κερδηθεί η μάχη της κλιματικής κρίσης, ή το παιχνίδι έχει χαθεί; 

Δεν μπορώ να πω με σιγουριά αν το παιχνίδι έχει χαθεί ή κερδηθεί αφού η κλιματική αλλαγή είναι μεν μια πραγματικότητα, αλλά ακόμη εν εξελίξει. Δυστυχώς, όλοι μας βλέπουμε ότι ο πλανήτης αιμορραγεί και οι προβλέψεις μπορεί να είναι δυσοίωνες, αλλά τίποτα δεν έχει κριθεί ακόμα.

Αυτό που παρατηρούμε, κυρίως από την πλευρά των επιχειρήσεων, είναι ότι πλέον γίνεται μια πιο συντονισμένη προσπάθεια από όλους τους κλάδους των δραστηριοτήτων, είτε μιλάμε για βαριά βιομηχανία είτε για πολυεθνικές ή για πιο μικρές ή «ουδέτερες» επιχειρήσεις να ακολουθούν τους κανόνες της βιώσιμης ανάπτυξης και να προχωρούν σε δραστηριότητες μείωσης του περιβαλλοντικού αντίκτυπου με ό,τι μέσα διαθέτει η κάθε επιχείρηση.

Όμως και σε ατομικό επίπεδο οι άνθρωποι έχουμε αποκτήσει μια πιο οικολογική συνείδηση. Οι συνήθειές μας έχουν αρχίσει να αλλάζουν. Είμαστε όλοι πιο διαβασμένοι θα έλεγα. Το βλέπουμε και από τους πελάτες μας ότι πλέον θα αναζητήσουν το πιο «ψαγμένο» προϊόν, το πιο οικολογικό, θα έχουν κάνει την έρευνά τους πριν προχωρήσουν σε κάποια αγορά.

Οπότε όταν βλέπεις ότι γίνεται προσπάθεια σε παγκόσμιο επίπεδο, από φορείς, επιχειρήσεις και πολίτες, δεν μπορείς παρά να είσαι αισιόδοξος ότι τίποτα δεν έχει χαθεί.