Richard Stachmann/Unsplash
ΠΟΛΗ

Μετρό Αθήνας: Οι σταθμοί με τη μεγαλύτερη και τη μικρότερη επιβατική κίνηση

Πού συναντά το επιβατικό κοινό ουρές και ποιοι σταθμοί είναι συνήθως άδειοι.

Από το 1992 και τις πρώτες εργασίες του μετρό στην Αθήνα μέχρι και τη λειτουργία των πρώτων δύο σταθμών το 2000, έχουν αλλάξει πολλά. Μέχρι να ολοκληρωθεί αυτό της Θεσσαλονίκης (είναι πιο κοντά από ποτέ), το δίκτυο μετρό στην Αθήνα παραμένει το μοναδικό στην Ελλάδα το οποίο εξυπηρετεί καθημερινά χιλιάδες πολίτες καθώς συνδέεται τόσο με τον Προαστιακό Σιδηρόδρομο όσο και με το Τραμ.

Σύμφωνα με τη ΣΤΑΣΥ, η μετακίνηση με το Μετρό έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των αυτοκινήτων στους δρόμους της πόλης κατά 186.266 την ημέρα ενώ παράλληλα γίνεται εξοικονόμηση 33.19ΜWh. Την ίδια στιγμή, οι τόνοι CO2 στην ατμόσφαιρα είναι 989 λιγότεροι. Εκτός από την ευκολότερη μετακίνησή μας, λοιπόν, το να χρησιμοποιούμε το Μετρό βοηθάει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.

Βέβαια, αν και η χρήση του αποδεδειγμένα έχει κάνει τη ζωή μας καλύτερη, κάποιοι σταθμοί του Μετρό, ειδικά τις ώρες αιχμής, θεωρούνται -δικαίως- απλησίαστοι λόγω της «συμφόρησης» εντός και εκτός των βαγονιών. Οι ώρες αιχμής, φυσικά, είναι το πρωί όταν οι περισσότεροι άνθρωποι πηγαίνουν στις δουλειές τους αλλά και το απόγευμα, όταν επιστρέφουν από αυτές.

Σε ποιους σταθμούς του Μετρό σχηματίζονται ουρές τις ώρες αιχμής και ποιοι παραμένουν άδειοι κατά τη διάρκεια της ημέρας;

Η επιβατική κίνηση σε μπλε και κόκκινη γραμμή

Όπως είναι λογικό, οι σταθμοί με τους περισσότερους επιβάτες βρίσκονται στο κέντρο της Αθήνας. Πρώτος με διαφορά είναι ο σταθμός Σύνταγμα με 28.474 επιβάτες ενώ ακολουθεί ο σταθμός Αττική με 20.540. Η πρώτη πεντάδα συμπληρώνεται με τρεις κεντρικούς σταθμούς της γραμμής 3: Μοναστηράκι, Ευαγγελισμός, Αμπελόκηποι με 15-16 χιλιάδες επιβάτες.

Στην πρώτη δεκάδα, εκτός από κεντρικούς σταθμούς όπως Συγγρού Φιξ, Πανεπιστήμιο και Ομόνοια, βλέπουμε τον τερματικό σταθμό Δουκ. Πλακεντίας, που διαθέτει ανταπόκριση με τον Προαστιακό σιδηρόδρομο, αλλά και τον ημι-κεντρικό σταθμό της Δάφνης. Οι δύο τελευταίοι, είναι οι πιο πολυσύχναστοι σταθμοί του Μετρό έξω από τα όρια του Δήμου Αθηναίων.

Οι σταθμοί με τη λιγότερη επιβατική κίνηση

Ο σταθμός Μετρό με τους λιγότερους επιβάτες είναι αυτός του Ελαιώνα καθώς εξυπηρετεί καθημερινά κατά μέσο όρο 2.446 επιβάτες. Ακολουθούν δύο σταθμοί της επέκτασης της γραμμής 3 του Μετρό προς τον Πειραιά: η Αγία Βαρβάρα (2.793) και τα Μανιάτικα (3.064). Το Χαλάνδρι, το οποίο βρίσκεται μακριά από το κέντρο του δήμου, εξυπηρετεί κατά μέσο όρο 3.667 επιβάτες ενώ οι επιβάτες που εξυπηρετούνται από τον σταθμό Περιστέρι, είναι περίπου οι μισοί (3.981) από αυτούς που χρησιμοποιούν το γειτονικό σταθμό Αγ. Αντώνιος.

Στη δεκάδα των σταθμών με τη λιγότερη επιβατική κίνηση βρίσκουμε επίσης δύο σταθμούς της γραμμής 3 που άνοιξαν χρόνια μετά τη διέλευση της γραμμής από αυτούς (Αγία Παρασκευή, Χολαργός) αλλά και τρεις σταθμούς της επέκτασης της γραμμής 2 προς το Ελληνικό (Αργυρούπολη, Άλιμος, Ηλιούπολη).

***Τα νούμερα αφορούν στην επιβατική κίνηση για το 2022. Ο αριθμός αυτός υπολογίζεται βάσει των εισιτηρίων εισόδου και όχι εξόδου.