ΕΡΕΥΝΑ

Πόσο δύσκολη και επίπονη είναι η δουλειά του ταξιτζή στην Αθήνα

Πρόσφατη έρευνα παρουσιάζει τον αγώνα που δίνουν καθημερινά στο τιμόνι οι επαγγελματικές οδηγοί ταξί, με τα φορολογικά δεδομένα και τον αθέμιτο ανταγωνισμό να τους πιέζουν ασφυκτικά.

Ποια είναι η καθημερινή ρουτίνα ενός επαγγελματία οδηγού ταξί που ειδικά στην Αθήνα συνηθίζουμε να απαξιώνουμε με την ταμπέλα του «ταρίφα» και του «κιτρινιάρη» που «νομίζει ότι οι δρόμοι του ανήκουν»;

Περισσότερες από 10, πολλές φορές περισσότερες και από 12 ώρες στο τιμόνι, να γράφουν από 150 έως 200 χιλιόμετρα για κατά μέσα όρο 10 έως 14 κούρσες την ημέρα, όπως έφεραν στην επιφάνεια τα δεδομένα ποσοτικής έρευνας που εκπόνησε σε πανελλαδική κλίμακα αλλά με έμφαση στην πρωτεύουσα το Εργαστήριο Συγκοινωνιακής Τεχνικής του ΕΜΠ (υπό την επίβλεψη του συγκοινωνιολόγου καθηγητή Κωνσταντίνου Κεπαπτσόγλου), για λογαριασμό της Freenow.

Σε ρεπορτάζ που είχαμε πραγματοποιήσει πριν λίγο καιρό στην έδρα του Σωματείου Οδηγών Ταξί στο Μεταξουργείο, επ’ αφορμή θεατρικής παράστασης που είχε παρουσιαστεί εκεί, είχαμε ακούσει από τον πρόεδρο Γιώργο Μπάτσο για τις δυσκολίες και τις προκλήσεις του κλάδου. Για την έντονη καταπόνηση του σώματος από την πολύωρη οδήγηση ειδικά στον χαοτικό από κίνηση αστικό ιστό της πρωτεύουσας όπου είναι αδύνατο να χαλαρώσεις στο τιμόνι, για τις πολύ συχνά ακανόνιστες βάρδιες και το τρέξιμο τις ώρες αιχμής για να βγει το μεροκάματο, για το γενικότερο άγχος, το στρες και φυσικά τους κινδύνους που αντιμετωπίζουν σε καθημερινή βάση.

Μας περιέγραψε με λίγα λόγια ένα απαιτητικό, όλο και περισσότερο ανταγωνιστικό (εξαιτίας κυρίως των ιδιωτικών εταιριών που αναλαμβάνουν μέρος του μεταφορικού έργου) αλλά και επισφαλές πεδίο εργασίας, ειδικότερα για τους μισθωτούς οδηγούς, όσους δηλαδή δεν έχουν στην ιδιοκτησία τους το όχημα αλλά το νοικιάζουν με χρέωση ανά ημέρα.

Τα δεδομένα απ’ την έρευνα (πλήρης τίτλος: Διερεύνηση και αξιολόγηση των προοπτικών δημιουργίας ενός περιβαλλοντικά φιλικού πλαισίου αδειοδότησης ταξί), τα οποία παραδόθηκαν από το ΕΜΠ το 2021 αλλά τώρα παρουσιάστηκαν σε συνοπτική μορφή από τη Freenow, μεταφέρουν τη γενική εικόνα από τον κλάδο:

  • Το 54% των οδηγών ταξί δηλώνει πως οδηγεί και έχει στην ιδιοκτησία του ταξί, ενώ το 46% είναι μισθωτοί εργαζόμενοι.
  • Τρεις στους πέντε οδηγούς στην Αττική έχουν επαγγελματική εμπειρία ως οδηγοί ταξί από 6 έως 20 χρόνια, ένα διάστημα αισθητά μικρότερο απ’ την επαρχία όπου το επάγγελμα δείχνει πολύ μεγαλύτερη σταθερότητα σε βάθος χρόνου.
  • Το 65% των οδηγών στην Αττική εργάζεται τουλάχιστον 10 ώρες τη μέρα και τουλάχιστον 6 ημέρες την εβδομάδα. Μάλιστα, το 46% δήλωσε πως εργάζεται και τις 7 μέρες της εβδομάδας, χωρίς ρεπό.
  • Οι περισσότεροι οδηγοί στην Αττική (6 στους 10) διανύουν καθημερινά 150-22ο χιλιόμετρα, με ένα ποσοστό της τάξης του 15% να διανύει από μέχρι και 250 χιλιόμετρα, αποστάσεις που δεν απαντώνται στους συναδέλφους της επαρχίας.
  • Κατά δήλωση των οδηγών στην Αττική, οι κούρσες που αναλαμβάνονται είναι περισσότερες συγκριτικά με την υπόλοιπη Ελλάδα, αφού ένας στους δύο οδηγούς αναλαμβάνει 10-14 κούρσες την ημέρα.

Ποια είναι η γνώμη των οδηγών για την αλλαγή του καθεστώτος

Είναι γνωστό πως το ζήτημα της ρύθμισης της αγοράς των ταξί και των εταιριών διαμεσολάβησης παραμένει άλυτο στη χώρα, καθώς δεν έχουν οριστεί οι προϋποθέσεις που θα εξασφάλιζαν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο. Αντίθετα, η ασφυκτική φορολογική πολιτική για τους επαγγελματίες, οι τιμές των καυσίμων όπως διαμορφώθηκαν από την ενεργειακή κρίση και οι πιέσεις από τις ιδιωτικές εταιρίες που παίρνουν μέρος του μεταφορικού έργου πολλές φορές με τρόπους όχι νόμιμους, απειλούν όλο και πιο έντονα τη βιωσιμότητα των οδηγών ταξί.

Παρακάτω, μερικές γενικές θέσεις των οδηγών όσον αφορά το ρυθμιστικό πλαίσιο:

  • Το 93% των οδηγών στην Αττική (και το 61% στην υπόλοιπη Ελλάδα) τάσσεται ενάντια στην επιλογή για διαδρομές με χαμηλότερη τιμή από το υφιστάμενο κόμιστρο, προκειμένου να αυξηθεί ο τζίρος τους.
  • Το 63% των οδηγών στην Αττική (και το 73% στην υπόλοιπη Ελλάδα) είναι υπέρ της ελάχιστης χρέωσης. (Σημείωση: Τα δεδομένα συλλέχθηκαν πριν την αύξηση του κομίστρου στα 4 ευρώ).
  • Αρνητική είναι η στάση των οδηγών στην Αττική (κατά 66%) για θέσπιση μέγιστης χρέωσης ανά διαδρομή.
  • Σημαντικό μέρος των οδηγών ταξί στην Αττική και την Ελλάδα (34%) δεν απορρίπτει το ενδεχόμενο ότι η εφαρμογή δυναμικής τιμολόγησης θα συνέβαλε θετικά στον κλάδο.
  • Τέλος, το 59% στην Αττική και 68% στην υπόλοιπη Ελλάδα τάχθηκε υπέρ στην επιδότησης κομίστρου με κάθε νόμιμο τρόπο.

Αυτή τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου των ταξί από το αρμόδιο Υπουργείο, δίνοντας κίνητρα για αντικατάσταση παλαιών οχημάτων με ηλεκτρικά (δράση «Πράσινα Ταξί»), αλλά τα στοιχεία δείχνουν ότι το ενδιαφέρον των οδηγών παραμένει εξαιρετικά χαμηλό καθώς μια τέτοια αλλαγή κρίνεται πολύ ριψοκίνδυνη εν μέσω της γενικότερης κρίσης που περνάει ο κλάδος και όταν δεν υπάρχει καν ο απαραίτητος αριθμός φορτιστών στον δρόμο.