© EUROKINISSI / ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Πότε θα γίνει η υπογειοποίηση του ΗΣΑΠ στο Φάληρο

Σε πρόσφατη συνάντηση των αρμόδιων, φάνηκε εύφορο το έδαφος για το πολυαναμενόμενο έργο της υπογειοποίησης στο τμήμα Νέο Φάληρο-Πειραιάς – ένα έργο που όσο εκκρεμεί, αφήνει τον Πειραιά λαβωμένο.

Πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες έπεσε για πρώτη φορά στο τραπέζι, με πλάνο να κατασκευαστεί επίσης ένας ενδιάμεσος σταθμός στα Καμίνια. Μέσα στην κρίση, εξαφανίστηκε από τον ορίζοντα λόγω οικονομικής λιτότητας και έλλειψη πολιτικής βούλησης. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, αναθερμάνθηκαν οι συζητήσεις μεταξύ Δήμου Πειραιά και Υπουργείου, αλλά μέχρι σήμερα, είκοσι πέντε χρόνια αργότερα απ’ την πρώτη ανακοίνωση και σειρά εξαγγελιών, ενώ έχει ολοκληρωθεί η επέκταση του μετρό, το αναγκαίο έργο της υπογειοποίησης των γραμμών του ΗΣΑΠ στο Φάληρο παραμένει στο περίμενε.

Την προηγούμενη εβδομάδα, αναθερμάνθηκε το θέμα για ακόμη μια φορά: σε συνάντηση που είχε ο δήμαρχος Πειραιά Γιάννης Μώραλης με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, επανέλαβε το μεγάλο αίτημα της υπογειοποίησης στο τμήμα Νέο Φάληρο-Πειραιάς, ένα κομμάτι των γραμμών του ΗΣΑΠ μήκους περίπου ενάμιση χιλιομέτρου, όπου οι συρμοί αναγκάζονται να επιβραδύνουν και η πόλη κόβεται στη μέση. Μέχρι πρότινος, αυτός ήταν ο μόνος τρόπος προσέγγισης μέσω σταθερής τροχιάς για το λιμάνι – αλλά δεν είναι μόνο λόγοι ταχύτητας που καθιστούν επιτακτικό το έργο.

Τα προβλήματα είναι γνωστά στους κατοίκους των γύρω περιοχών: λίγες διαβάσεις για τους πεζούς, επικίνδυνα σημεία για τις ευάλωτες ομάδες (π.χ. άτομα με αμαξίδια, υπερήλικες), θόρυβος και πολλά τετραγωνικά μέτρα δημόσιου χώρου τα οποία πάνε χαμένα, ενώ μάλιστα τα τελευταία χρόνια αυξάνονται σταθερά τα επίπεδα δόμησης στην ευρύτερη περιοχή του λιμανιού.

Ενεργοποιήθηκε εκ νέου ο Πύργος Πειραιά, έχει αποκτήσει ζωή η συνοικία του Αγίου Διονυσίου, έγιναν αναπλάσεις δημόσιων χώρων όπως στο Μικρολίμανο και ακολουθούν πολλά, πολλά ακόμη πρότζεκτ: τα νέα Δικαστήρια στο ακίνητο Δασκαλάκη, το Μουσείο Ενάλιων Αρχαιοτήτων στις σιταποθήκες του λιμανιού, η γειτονιά του Piraeus Gate.

Σε όλη αυτή την αναπτυξιακή τροχιά που παράλληλα εκτοξεύει τον αριθμό του κόσμου που καθημερινά κινείται, εργάζεται, διαμένει ή απλώς επισκέπτεται την πόλη του Πειραιά, οι ανοιχτές γραμμές του ΗΣΑΠ αποτελούν ένα αγκάθι. Μάλιστα, πολλές φορές έχει εκφραστεί μια γενικότερη ανησυχία για το (όχι απίθανο) σενάριο εγκατάλειψης του έργου, παρά τη σημασία του σε επίπεδο αστικής κινητικότητας.

Από την άλλη, δόθηκαν χέρια και φάνηκε εύφορο το έδαφος για την εκκίνηση του έργου της υπογειοποίησης στην πρόσφατη συνάντηση των εκπροσώπων από κεντρική και τοπική διοίκηση.


Τι θα αλλάξει με την υπογειοποίηση στον Πειραιά

DCIM100GOPROGOPR1779.JPG / © EUROKINISSI / ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ
DCIM100GOPROGOPR1779.JPG

Δεν πρόκειται για ένα εύκολο έργο, αλλά είναι απόλυτα διαχειρίσιμο δεδομένης της τεχνογνωσίας από τις γραμμές του μετρό. Ταυτόχρονα, από τη στιγμή που μιλάμε για εν λειτουργία σιδηροδρομική γραμμή, κατά τη διάρκεια των εργασιών απαιτείται είτε να κατασκευαστεί παράκαμψη (νέα προσωρινή χάραξη) ή ένας τρόπος προσωρινής αντιστήριξης.

Με βάση όσα έχουν ανακοινωθεί, η εκτιμώμενη δαπάνη του έργου ανέρχεται σε περίπου 70–100 εκατομμύρια, αν και απαιτούνται επικαιροποιήσεις στις μελέτες του 2004 και ενδεχομένως τροποποιήσεις που ίσως ανεβάσουν το κόστος.

Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ένα έργο ζωτικής σημασίας για τον Πειραιά και τους επιβάτες της δημόσιας συγκοινωνίας στο Λεκανοπέδιο. Μερικά από τα οφέλη της υπογειοποίησης στο τμήμα Νέο Φάληρο-Πειραιάς είναι τα εξής:

  • Η Πειραϊκή Χερσόνησος ενώνεται με τα Καμίνια, αναπτύσσοντας τον δημόσιο χώρο και το πράσινο της περιοχής (μέσω σχετικής ανάπλασης πάνω από τις υπόγειες πλέον γραμμές).
  • Δυνατότητα αξιοποίησης του νέου ελεύθερου χώρου για κατοικίες.
  • Απότομη μείωση της ηχορύπανσης στις γύρω περιοχές.
  • Υψηλότερες ταχύτητες διέλευσης στα δρομολόγια του ΗΣΑΠ.
  • Αυξάνεται η ασφάλεια στο επίπεδο της πόλης, με την απομάκρυνση των ισόπεδων κόμβων.
  • Συγκοινωνιακή ολοκλήρωση: με την υπογειοποίηση, το λιμάνι εξυπηρετείται άρτια από όλα τα Μέσα, αποτελώντας έναν πολύτιμο κόμβο.

«Ελπίζω τους προσεχείς μήνες να έχουμε ουσιαστικές εξελίξεις», δήλωσε ο Γ. Μώραλης στο πλαίσιο της συνάντησης. Το ίδιο και εμείς.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.