Konstantinos Tsakalidis / SOOC
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Το νέο εισιτήριο του Μετρό δεν θα μπορείς να το δίνεις σε άλλον επιβάτη

Έπειτα από τον ένα μήνα διακοπής λειτουργίας, η Θεσσαλονίκη βρίσκεται ξανά στις ράγες, αλλά με νέα δεδομένα στην πολιτική των εισιτηρίων. Είναι μήπως προπομπός και για το δίκτυο στην Αθήνα;

«Τα λεφτά ξέρετε δεν τα χάνει η εταιρεία – τα λεφτά τα χάνει το Δημόσιο που αναγκάζεται να καλύπτει το κενό», είχε δηλώσει πριν μερικούς μήνες σε τηλεοπτική σύνδεση ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, απαντώντας σε ερώτημα για το μετρό της Θεσσαλονίκης.

Ποιος είναι ο βασικός παράγοντας που ροκανίζει τον προϋπολογισμό της Ελληνικό Μετρό και κατ’ επέκταση των δημόσιων ταμείων στον τομέα της δημόσιας συγκοινωνίας; Είναι άραγε οι πρόσθετες αποζημιώσεις στις κατασκευαστικές κοινοπραξίες που π.χ. λίγο πριν την παράδοση του δικτύου στη Θεσσαλονίκη στοίχισαν επιπλέον 150 εκατ. ευρώ, έχοντας εκτοξεύσει (μαζί με προηγούμενες αποζημιώσεις) το συνολικό κόστος του έργου σχεδόν στο τριπλάσιο σε σχέση με τον αρχικό προϋπολογισμό;

Ναι, αλλά δεν αναφερόταν σε αυτή την πληγή ο υφυπουργός. Το βασικό ζήτημα το οποίο προβληματίζει σταθερά το Υπουργείο Μεταφορών σε σχέση με τη λειτουργία του μετρό είναι η εισιτηριοδιαφυγή.

Το φαινόμενο αυτό αποδείχθηκε πιο έντονο απ’ ό,τι αναμενόταν στη συμπεριφορά του επιβατικού κοινού στη συμπρωτεύουσα. «Ξεπερνάμε τις 100.000 μετακινήσεις την ημέρα, αλλά δεν αποτυπώνεται στα έσοδα», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά τον περασμένο Σεπτέμβριο, έναν χρόνο μετά την έναρξη λειτουργίας του μετρό στη Θεσσαλονίκη.

Από τότε είχε προϊδεάσει ο υφυπουργός για επικείμενη αλλαγή στην πολιτική των εισιτηρίων. «Δεν θα επιτρέπουμε να γίνεται πια αυτή η ιστορία του να αφήνουν επιβάτες το εισιτήριό τους για τον επόμενο επιβάτη». Τώρα τέθηκε σε εφαρμογή η αλλαγή αυτή: έπειτα απ’ την ενός μήνα διακοπή λειτουργίας για τη δοκιμή της επέκτασης προς Καλαμαριά (για την οποία ακόμη αγνοείται η ημερομηνία παράδοσης), από σήμερα (9/12) οι Θεσσαλονικείς επιβάτες βρέθηκαν ξανά στις ράγες, αλλά με νέα δεδομένα.

Αποκλειστικά εισιτήριο μονής διαδρομής

Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Όσο για την πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής στο δίκτυο της Αθήνας ετοιμάζεται ένα νέο σύστημα υπολογιστικής επιτήρησης από τη ΣΤΑ.ΣΥ., με κάμερες Τεχνητής Νοημοσύνης στις πύλες του μετρό (αρχής γενομένης από τον σταθμό Ακρόπολης, όπως έγινε πρόσφατα γνωστό), τα πράγματα είναι πολύ πιο απλά στη Θεσσαλονίκη και τη μοναδική γραμμή του δικτύου που λειτουργεί προς το παρόν.

Πώς δηλαδή; Καταργώντας το χρονικό όριο ισχύος των εισιτηρίων που γνωρίζουμε και υιοθετώντας αποκλειστικά εισιτήρια μονής διαδρομής.

Σύμφωνα με την απόφαση 173848 (ΦΕΚ Β’ 6505/05.12.2025), οι νέοι όροι που ισχύουν με την επαναλειτουργία του Μετρό περιλαμβάνουν εισιτήρια σε χαμηλότερη από την προγενέστερη τιμή (0,60 €), αλλά αποκλειστικά μονής διαδρομής. Αυτό σημαίνει ότι το εισιτήριο καταργείται κατά την αποβίβαση του επιβάτη (επικύρωση εξόδου από τη θύρα), μη δίνοντας τη δυνατότητα για νέα είσοδο. Έτσι, παύει να ισχύει η πρακτική πολλαπλών μετακινήσεων, παρά τα περιβαλλοντικά και πρακτικά οφέλη τα οποία έχουμε ακούσει πολλές φορές ότι προσφέρει.

Το θετικό από τη νέα τιμολογιακή πολιτική του Μετρό Θεσσαλονίκης; Ότι μπορείς να ταξιδεύεις ανενόχλητος πάνω-κάτω στο δίκτυο, μέχρι να δύσει ο ήλιος.

Είναι αυτονόητο ότι κάτι τέτοιο θα ήταν αδύνατο να εφαρμοστεί σε δίκτυο περισσότερων από μία γραμμών, όπως αυτό της πρωτεύουσας, καθώς θα ακυρώνει τη δυνατότητα μετεπιβίβασης στους αντίστοιχους σταθμούς. Αυτονόητο είναι επίσης και ότι δεν σταματάει τη βασικότερη τακτική της λαθραίας επιβίβασης στις πύλες του μετρό: το να εισέρχεται κάποιος με το άνοιγμα των θυρών από προηγούμενο επιβάτη.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.