
Βρήκες εμπόδιο σε πεζοδρόμιο ή ράμπα; Μια νέα πλατφόρμα συλλέγει δεδομένα
Συστήνει τον εαυτό της ως «εργαλείο συλλογικής δράσης». Το Χωρίς Εμπόδια είναι μια νέα πλατφόρμα συλλογής δεδομένων από πολίτες για το παράνομο παρκάρισμα, με όραμα μια πιο δίκαιη και προσβάσιμη πόλη.
- 15 ΟΚΤ 2025
Να ξεκινήσουμε με μερικές χρήσιμες, αλλά μάλλον άγνωστες πληροφορίες: με βάση την εθνική νομοθεσία, εντός αστικού ιστού, το ελάχιστο επιτρεπόμενο πλάτος για ένα πεζοδρόμιο ορίζεται στα 1,5 μέτρα, ενώ για μια ράμπας ΑμεΑ ορίζεται στα 1,20 μέτρα με επιπλέον χώρο τουλάχιστον 0,50 μέτρου εκατέρωθεν της ράμπας, προκειμένου να εξασφαλίζεται όντως η δυνατότητα διέλευσης στα αμαξίδια, με ασφάλεια.
Έτσι, θα είχαμε μια πόλη δίκαιη και λειτουργική για όλους. Αλλά δεν έχουμε.
Δυστυχώς, στην πραγματικότητα που βρέθηκε να ρυθμίζει την πολύβουη και χαοτική Αθήνα όσο αυτή μεγάλωνε ως πόλη χωρίς κεντρικό σχεδιασμό και ιδιαίτερη πολεοδομική μελέτη, τα τετραγωνικά μέτρα τα οποία ουσιαστικά αναλογούν στους πεζούς ανά δρόμο είναι (σχεδόν πάντα) λιγότερα απ’ όσα ορίζει ο νόμος, είναι αποσπασματικά, με διαλυμένα πλακάκια απ’ τις ρίζες των δέντρων και χωρίς να φέρουν καμία βεβαιότητα ότι δεν θα τα καταχραστεί κάποιος οδηγός παρκάροντας παράνομα.
Για έναν Αθηναίο, παραμένει σύνηθες φαινόμενο να βλέπει παρκαρισμένα οχήματα (πλέον, και πατίνια!) επάνω σε διαβάσεις, σε πεζοδρόμους, σε ράμπες ΑμεΑ, παρότι αυξάνονται οι έλεγχοι και τα πρόστιμα – αλλά μήπως δεν μπορεί να είναι αυτή η λύση για ένα τόσο χρόνιο πρόβλημα;
Τα δεδομένα του χώρου είναι συγκεκριμένα.
Συγκεκριμένα είναι π.χ. τα αδόμητα τετραγωνικά μέτρα και ο ελεύθερος δημόσιος χώρος κάθε περιοχής, ο όγκος όλων των ιδιωτικών οχημάτων που κινούνται καθημερινά στους δρόμους και ψάχνουν πάρκινγκ (πάνω από 3,4 εκατ. αυτή τη στιγμή), συγκεκριμένα είναι και τα ελάχιστα επιτρεπόμενα όρια που καθορίζουν την ασφαλή και άνετη μετακίνηση για τους πεζούς, όπως είπαμε στην αρχή. Τι λείπει; Τα δεδομένα για τις γεωγραφικές περιοχές και ειδικότερα τους δρόμους όπου για κάποιον λόγο καταγράφονται οι μεγαλύτερες δυσκολίες από το παράνομο παρκάρισμα.
Λείπει δηλαδή ένας πολύτιμος κρίκος πληροφορίας για να καταλάβουμε το μέγεθος αλλά και την ουσία του προβλήματος με το παράνομο παρκάρισμα, ένας κρίκος που φιλοδοξεί να αποτυπώσει μέσω συλλογής δεδομένων από πολίτες μια νέα πρωτοβουλία.
Χωρίς εμπόδια, μια νέα πλατφόρμα συλλογής δεδομένων
Δεν πρόκειται για πλατφόρμα καταγγελιών, όπως π.χ. είναι το Mystreet για τα τραπεζοκαθίσματα – για καταγγελίες παράνομου παρκαρίσματος μπορείτε πάντοτε να ειδοποιήσετε (και μέσω SMS) το 100 ή τη σχετική σελίδα του Δήμου Αθηναίων.
Το Χωρίς Εμπόδια συστήνει τον εαυτό του ως «εργαλείο συλλογικής δράσης».
Είναι μια πλατφόρμα πολιτών που «δίνει φωνή σε όλους όσους ζουν καθημερινά τις δυσκολίες της πόλης», όπως αναφέρεται στην ιστοσελίδα που έγινε μόλις launch, με στόχο να παροτρύνει πολίτες να δηλώσουν το σημείο που εντόπισαν παράβαση παράνομου παρκαρίσματος (ράμπες ΑμεΑ, διαβάσεις και πεζοδρόμια), μέσα από μια διαδικασία διάρκειας λίγων μόνο λεπτών. Μετά την ταυτοποίηση του χρήστη, η αναφορά γίνεται μόνο με στοιχεία τοποθεσίας & είδος παράβασης.
Έπειτα, όλες οι καταγραφές γίνονται δεδομένα και οπτικοποιούνται σε χάρτη για να φαίνεται ξεκάθαρα το μέγεθος του προβλήματος. Πού πιστεύεις θα βρίσκεται το μεγαλύτερο ποσοστό των παραβάσεων από παράνομο παρκάρισμα; Μήπως θα αποκαλυφθούν σχέσεις αιτιότητας με συγκεκριμένες λειτουργίες ή και ελλείψεις της γύρω περιοχής;
Σε δεύτερο χρόνο, σκοπός της ομάδας του Χωρίς Εμπόδια είναι να χρησιμοποιήσει τα συνολικά δεδομένα ως μέσο πίεσης προς την Πολιτεία, για μια πιο δίκαιη, συμπεριληπτική και σίγουρα ανθρώπινη πόλη.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.