OPINIONS

Η ελληνική περιφέρεια αναδεικνύεται

Οι ωραίες συσκευασίες βρήκαν και τα προϊόντα που τους ταιριάζουν. Κι εμείς νέους τρόπους να δοκιμάζουμε τις Γεύσεις του τόπου μας.

Για πάρα πολλά χρόνια, τα ελληνικά νοικοκυριά είχαν στα ψυγεία και τα ντουλάπια τους αμέτρητα βαζάκια, μπουκαλάκια, σακουλάκια, κουτάκια χωρίς ετικέτα. Μαρμελάδες, ελιές, ζυμαρικά, κρασιά και φυσικά λάδι. Το “Ένας τενεκές λάδι από το χωριό για κάθε ελληνική οικογένεια” θα μπορούσε να είναι και σύνθημα προεκλογικής εκστρατείας και αυτό το κόμμα να κέρδιζε τις εκλογές με 60%.

 

Μόνο που μέσα σε 2 δεκαετίες αρχίσαμε να έχουμε και τους άλλους. Εκείνους που παρέμειναν ξάδερφοι / θείοι / γιαγιάδες αλλά πλέον έγιναν παραγωγοί. Έγιναν θέμα για τις εκπομπές του Σταύρου Θεοδωράκη. Έγιναν προμηθευτές για τα φαντεζί εστιατόρια της Αθήνας. Έγιναν εκείνοι που ανακάλυψες στο πρόσφατο ταξίδι σου στην ελληνική περιφέρεια.

 

Τα τελευταία τρία χρόνια συγκεκριμένα απολαμβάνω να ακούω φίλους, σεφ, μάγειρους και άλλους πωρωμένους με το φαγητό ανθρώπους να μιλούν για εκείνη τη μικρή μονάδα καλλιέργειας που ανακάλυψαν, για το φανταστικό τυρί που δοκίμασαν, για το πόσο καλά πάει το ελληνικό βασιλομανίταρο, για εκείνο το site στο οποίο βρήκαν κάτι εξαιρετικά λαλάγκια.

Όταν πήγα πριν μερικές εβδομάδες στη Λάρισα για την εκδήλωση “Γεύσεις του τόπου μας”, μία εκδήλωση, που υποστήριξε η ΙΚΕΑ, εταιρεία του Ομίλου FOURLIS, είδα τις φάτσες που κρύβονται πίσω από τα προϊόντα. Κάποια προϊόντα που ήδη γνώριζα και φυσικά πολλά που δεν ήξερα καν.

 

Γιατί η αλήθεια είναι ότι όσο και να ασχολείσαι με το φαγητό, όσο και να το αγαπάς, δεν γίνεται να γνωρίζεις όλους τους παραγωγούς, δεν γίνεται να έχεις δοκιμάσει όλα τα προϊόντα. Και είναι κάτι τέτοιες αφορμές, κάτι τέτοιες εκδηλώσεις που φέρνουν τον κόσμο κοντά στους παραγωγούς και τις γεύσεις της ελληνικής γης και παραγωγής.

 

Τα ίδια συζητούσαμε εκείνη την ημέρα και με τον Δημήτρη Σκαρμούτσο, ο οποίος ήταν στην εκδήλωση “Γεύσεις του τόπου μας” για να μαγειρέψει με τα τοπικά προϊόντα. Και τον ρωτούσα κατά πόσο έχουμε βρει σαν χώρα τους τρόπους να φτάσουν τα προϊόντα ενός μικρού παραγωγού σε ένα μικρό νοικοκυριό στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, τη Λάρισα και τις άλλες μεγάλες πόλεις.

 

Το σημαντικότερο όλων όμως είναι ότι έχουμε φτάσει να κάνουμε αυτή τη συζήτηση. Ότι πλέον έχουμε τους παραγωγούς και τα προϊόντα που αξίζουν να φτάσουν στα ντουλάπια των σπιτιών μας και πολλές φορές το αξίζουν πολύ περισσότερο από τα πολυδιαφημισμένα προϊόντα που έχουμε συνηθίσει να καταναλώνουμε τόσον καιρό.

 

Δεν τρώμε συχνά πράγματα που να εξιτάρουν τον ουρανίσκο μας. Και η αλήθεια είναι ότι κάθε φορά που θα δεις έναν foodie της πόλης να δοκιμάζει τραχανά από την Αγιά, σύγκλινο από τη Μάνη, χαλβά από τα Φάρσαλα, μανιτάρι από τα Γρεβενά και λαδοτύρι από τη Νάξο, είναι σαν να βλέπεις ένα παιδί να αντικρύζει πρώτη φορά τη θάλασσα.

Και είναι πάρα πολύ ουσιαστικό ότι υπάρχουν πλέον οι άνθρωποι που πέρα από την ενέργεια που έβαζαν τόσα χρόνια στην παραγωγή των προϊόντων, έβαλαν πλέον και την φαντασία τους στο παιχνίδι, δημιούργησαν ωραίες μπράντες και ωραίες συσκευασίες για τις μπράντες τους και διαθέτουν τα προϊόντα τους νόμιμα και σωστά στην αγορά.

 

Ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος. Και για να φτάσουν τα τοπικά προϊόντα να χτυπήσουν στα ίσια τους “μεγάλους” του κάθε χώρου, θα χρειαστεί πολλή δουλειά και ακόμα περισσότερη βοήθεια. Αλλά είναι τουλάχιστον υπέροχο ότι πλέον, σε όποια μεριά της Ελλάδας κι αν τριγυρίσεις, θα βρεις ανθρώπους που κάνουν υπέροχα πράγματα και που δίνουν στις γεύσεις του κάθε τόπου την υπόσταση που τους αξίζει.

 

Στον τίτλο έγραψα ότι η ελληνική περιφέρεια αντεπιτίθεται. Στην εκδήλωση, “Γεύσεις του τόπου μας”, που υποστήριξε η ΙΚΕΑ, εταιρεία του Ομίλου FOURLIS, μια εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε και στα Γιάννενα και στη Λάρισα και στη Θεσσαλονίκη, γνώρισα μερικούς από τους ανθρώπους που κάνουν αυτή την αντεπίθεση πραγματικότητα.

 

Η αγορά είναι ένας ζωντανός οργανισμός και χρειαζόμαστε ανθρώπους που να έχουν όρεξη να την κινήσουν. Η ελληνική περιφέρεια έχει όχι απλά τους ανθρώπους αλλά και όλη την πρώτη ύλη που χρειάζεται ώστε να βρίσκεται δικαιωματικά σε κάθε σπίτι της πόλης. Όχι με εκείνα τα no label βαζάκια που είχαμε συνηθίσει. Αλλά με τις συσκευασίες, τα λογότυπα και την πρωτοτυπία που με κάνουν κάθε φορά να ζηλεύω τους ανθρώπους που βάζουν τόση αγάπη και προσοχή σε κάτι που βγάζει ο τόπος τους.

Με αφορμή τις εκδηλώσεις Γεύσεις του Τόπου μας, η ΙΚΕΑ πραγματοποίησε παράλληλη δράση και θα διαθέσει 26.000€ – το ισόποσο του 5% των εσόδων των καταστημάτων ΙΚΕΑ Ιωάννινα, Θεσσαλία και Θεσσαλονίκη την αντίστοιχη ημέρα διεξαγωγής της εκδήλωσης σε κάθε πόλη – για την υποστήριξη δημοτικών παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, των ευρύτερων περιοχών, με τη μορφή επίπλων και απαραίτητων ειδών.