ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΠΟΥΛΟΣ/PAPADAKIS PRESS
OPINIONS

Μα καλά, ποιος άφησε τον Βαλάντη να κυκλοφορήσει τραγούδι με τίτλο «Πουτ@ν@»;

Ο Νίνο έγραψε τους στίχους και ο Βαλάντης ερμήνευσε ένα τραγούδι που μόνο ως σεξιστικός οχετός θα μπορούσε να χαρακτηριστεί.

«Πως να ξεχάσω; Τα μάτια σου σκέφτομαι, γίνομαι χάλια. Πώς να ησυχάσω όταν βλέπω τα χείλη σου στα άδεια μπουκάλια; Πώς πας και κάνεις τα ίδια με άλλον; Πουτάνα θα ήσουν μάλλον», τραγουδάει ο «βασανισμένος» Βαλάντης στο τελευταίο του τραγούδι σε στίχους και μουσική Νίνο Ξυπολητά και εμείς δεν μπορούμε παρά να αναρωτιόμαστε πώς γίνεται λίγες μόνο μέρες πριν το 2023 μας χτυπήσει την πόρτα, να κυκλοφορούν ακόμα τραγούδια που με τόση άνεση αποκαλούν τις γυναίκες πουτάνες.

Δηλαδή πόσο γαμάτοι αισθάνθηκαν οι δυο καλλιτέχνες -και χρησιμοποιώ τη λέξη καλλιτέχνης εντελώς καταχρηστικά- όταν συναντήθηκαν και συμφώνησαν να ηχογραφήσουν το τραγούδι αυτό; Ποια βαθιά τους ανάγκη καλύφθηκε όταν ο ένας αποφάσισε να γράψει τον στίχο και ο άλλος να τον τραγουδήσει;

Έχουν περάσει μόλις δυόμισι χρόνια από τότε που έφτασε επιτέλους και στην Ελλάδα το κίνημα #MeToo, δεκάδες γυναίκες βγήκαν και μίλησαν με περίσσιο θάρρος για την κακοποίηση που έχουν υποστεί στα χέρια συντρόφων ή συνεργατών, ενώ σχεδόν σε εβδομαδιαία βάση μαθαίνουμε για ακόμα μια γυναίκα που έπεσε νεκρή από τα χέρια ενός άνδρα που θεωρούσε ότι το κορμί της και η ζωή της του ανήκε.

Κι όμως, Νίνο και Βαλάντης σαν να ζουν σε ένα άλλο παράλληλο, δικό τους σύμπαν αποφάσισαν να γράψουν για μια γυναίκα που «τόλμησε» να χωρίσει και να αγαπήσει άλλον. Για μια γυναίκα που τόλμησε να ξεφύγει από μια κατάσταση που αν κρίνουμε από τον στίχο, έμοιαζε αρρωστημένη. Αυτό σύμφωνα με τους στίχους του «προδομένου» άνδρα, δηλώνει μόνο ένα πράγμα, ότι είναι πουτάνα. Και κάπως έτσι συνεχίζει να διαιωνίζεται η άποψη ότι τα γυναικεία σώματα πρέπει να ανήκουν σε ένα και μόνο αρσενικό. Άντε δύο για να μη μας πουν και Ταλιμπάν. Οποιοσδήποτε άλλος αριθμός σεξουαλικών συντρόφων, θεωρείται υπερβολικός και χαρακτηρίζει την ηθική και το ποιον μιας γυναίκας.

«Χίλιες φορές να πούλαγες το άδειο σου κορμί, λιγότερη για σένανε θα ένιωθα ντροπή. Χίλιες φορές να ήσουνα μια πόρνη αληθινή, μα ήσουν το χειρότερο, πουτάνα στην ψυχή», τραγουδούσε πριν μερικά χρόνια ο Νίκος Οικονομόπουλος. Όπως ήταν φυσιολογικό και τότε είχε προκληθεί σάλος, με τον τραγουδιστή βέβαια να μη βάζει μυαλό και να ξερνά συχνά-πυκνά σεξιστικό οχετό σε συνεντεύξεις. Όλο αυτό ενδεδυμένο με τον μανδύα του παραδοσιακού και πολύ θρήσκου άνδρα που θέλει τη γυναίκα στην κουζίνα.

Και στα δύο τραγούδια έχουν απενεργοποιηθεί τα σχόλια στο YouTube, γιατί προφανώς οι υπεύθυνοι των δισκογραφικών υποπτεύονται τι πρόκειται να συμβεί από κάτω. Αυτό όμως δεν αλλάζει το γεγονός πως έχουν ένα τεράστιο μερίδιο ευθύνης όταν παίρνουν στα χέρια τους τέτοιους στίχους και αντί να τους πετάξουν στα σκουπίδια, όπου και ανήκουν, εκείνοι αποφασίζουν να δώσουν το πράσινο φως για την κυκλοφορία τους.

Στην περίπτωση μάλιστα του Βαλάντη, το τραγούδι προωθείται από τη δισκογραφική εταιρεία με την εξής ανατριχιαστική περιγραφή: «Ο Βαλάντης είναι εδώ με ολοκαίνουργιο music video, για το ανατρεπτικό του single “Πουτάνα”. Σε μουσική και στίχους Νίνο Ξυπολητά και την παθιασμένη ερμηνεία του Βαλάντη, το “Πουτάνα” είναι το εκρηκτικό αποτέλεσμα της συνάντησης των δύο καλλιτεχνών. Πρόκειται για ένα τραγούδι γεμάτο νόημα, που μιλάει απευθείας στις ραγισμένες καρδιές, αφού υμνεί τον πόνο που προκαλεί ο έρωτας, τον χωρισμό και την προδοσία».

Όταν μάλλον κατάλαβαν ότι θα προκληθεί σάλος, οι άνθρωποι της δισκογραφικής αποφάσισαν να μαζέψουν λίγο τα ασυμμάζευτα και αλλάξαν το αρχικό δελτίο τύπου που είχαν αποστείλει. Αν θέλετε να μάθετε ποια ήταν η αλλαγή, θα απογοητευτείτε όταν μάθετε πως απλά έγραψαν «Πουτ@ν@» αντί για «Πουτάνα».

Η τέχνη δεν πρέπει να λογοκρίνεται, αλλά αυτό δεν είναι τέχνη και έπρεπε να έχει βρεθεί εκείνος ο υπεύθυνος που όχι μόνο θα έβαζε το τραγούδι στο συρτάρι, αλλά θα το έχωνε τόσο βαθιά ώστε να μη δει ποτέ το φως του ήλιου. Το να αποφασίζει μια εταιρεία να διαιωνίσει σεξιστικά στερεότυπα και να κερδοσκοπήσει εις βάρος των γυναικών, ειδικά σε αυτή την τόσο κρίσιμη χρονικά συγκυρία για τα γυναικεία δικαιώματα, είναι εξίσου ανήθικο με το να γραφτεί ένα τέτοιο τραγούδι.

Και επειδή σίγουρα ο Βαλάντης θα συνεχίζει να αναρωτιέται πως τόλμησε να πάει να κάνει τα ίδια με άλλον, να του απαντήσουμε πως με τον άλλον μάλλον θα τα κάνει καλύτερα, γιατί ίσως εκείνος δεν αποκαλεί καμία γυναίκα πουτάνα ούτε τις κρίνει από τον αριθμό των σεξουαλικών τους συντρόφων.