OPINIONS

Άστα τα μαλλάκια σου…!

Το ONEMAN σας ταξιδεύει μέσα σε δέκα ιστορικά αυτοκίνητα κάμπριο που όργωσαν τους δρόμους από τα fifties μέχρι τα seventies. Γοητεία, επιδόσεις, ντιζάιν και κομψότητα σε όλο τους το μεγαλείο!

Αποτελούν συνώνυμο της απόλυτης γοητείας και της περιπέτειας σε ότι αφορά τα αυτοκίνητα. Έχουν συνδεθεί με το ξεχωριστό, το ιδιαίτερο και συχνά το «άπιαστο» όνειρο οδηγών αλλά και συνοδηγών. Στη φαντασία μας αντιπροσωπεύουν την πολυτέλεια και τις επιδόσεις, την ελευθερία και την ανεμελιά, το ντιζάιν και την κομψότητα. Και είναι αλήθεια ότι τα κάμπριο είναι ίσως η πιο μαγική κατηγορία αυτοκινήτων. Ίσως γιατί όταν βρεθούμε στο δρόμο μέσα σε ένα από αυτά, δεν νιώθουμε «εγκλωβισμένοι» αλλά διατηρούμε κάθε επαφή με το φυσικό περιβάλλον. Έχοντας πάντοτε την επιλογή να προσθέσουμε τη σκεπή πάνω από τα κεφάλια μας, αν χρειαστεί.

Διαλέξαμε να σας παρουσιάσουμε δέκα από τα πιο χαρακτηριστικά κλασικά κάμπριο που ξεκινούν από τη δεκαετία του ’50 και φτάνουν μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’70. Κάποια από αυτά πανάκριβα, κάποια άλλα προσιτά στην τιμή τους, κάποια σπάνια και συλλεκτικά, κάποια άλλα πραγματικά best sellers στην εποχή τους, όλα όμως με τον δικό τους, ξεχωριστό «χαρακτήρα», με τον ιδιαίτερο σχεδιασμό τους και την – χωρίς καμία εξαίρεση – πανέμορφη γραμμή τους. Όλα νίκησαν τον χρόνο και συνεχίζουν να κοσμούν τους δρόμους με την παρουσία τους. Αυτοκίνητα μιας άλλης εποχής για όλες τις εποχές.

Οι τιμές που έχουμε παραθέσει αφορούν μεταχειρισμένα αυτοκίνητα από το κάθε μοντέλο. Ισχύουν στη Δυτική Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου μπορούν να διατεθούν και να αγοραστούν και σκοπό έχουν να πάρετε μια ιδέα για το πόσο κοστολογούνται σήμερα. Η μικρότερη τιμή αναφέρεται σε αυτοκίνητα που βρίσκονται σε κακή κατάσταση και χρειάζονται πολλές επιδιορθώσεις, ενώ η μεγαλύτερη αναφέρεται σε αυτοκίνητα που βρίσκονται σε άριστη κατάσταση. Ας ξεκινήσουμε όμως τη μικρή μας περιήγηση. Η παρουσίαση των μοντέλων γίνεται με χρονολογική σειρά.

Ferrari 250 California Spyder

 

Εδώ υποκλινόμαστε όλοι μαζί. Πρόκειται για μια από τις πιο σπάνιες και ακριβές Ferrari και μάλλον για το πιο ακριβό κάμπριο στον κόσμο, αφού η τιμή του μπορεί εύκολα να φτάσει τα 6 εκατομμύρια ευρώ. Από το εργοστάσιο του Μαρανέλο βγήκαν περίπου 50 αυτοκίνητα με 240 ίππους και άλλα 50 με 280, τα περισσότερα εκ των οποίων πουλήθηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η συλλεκτική τους αξία είναι τεράστια, ειδικά στα 12 (από τα 100) κομμάτια που κατασκευάστηκαν εξ ολοκλήρου από ένα ειδικό κράμα αλουμινίου. Τον Μάιο του 2008, η Ferrari 250 California Spyder που ανήκε στον διάσημο αμερικάνο ηθοποιό Τζέιμς Κόμπερν, πουλήθηκε σε δημοπρασία αντί του ποσού των 10.894.400 δολαρίων (8.163.608 ευρώ), καταρρίπτοντας το παγκόσμιο ρεκόρ της υψηλότερης τιμής για την αγορά ενός αυτοκινήτου στην ιστορία!

Διάρκεια παραγωγής: 1958-1962 (περίπου 100 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 7.2 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 220 km/h

Ισχύς: 240 ίπποι

Κινητήρας: 2.953 cc σε V12, βενζινοκίνητος, 24βάλβιδος

Βάρος: 1277 κιλά

Τιμή: Από 3 εκ. ευρώ (μέτρια κατάσταση) μέχρι 6 εκ. ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Chevrolet Corvette C1

 

Αν και η παραγωγή της Corvette ξεκίνησε το 1953 (υπήρξε το πρώτο σπορ αυτοκίνητο της Chevrolet), εδώ έχουμε το πιο εξελιγμένο μοντέλο της C1, στην τετραετία 1958-62. Οι βασικές αλλαγές βρίσκονται στην ισχύ (με περίπου 75 ίππους περισσότερους από το κάμπριο του 1953), στο πλάτος των ελαστικών (για καλύτερο κράτημα και έλεγχο) και στον εξωτερικό σχεδιασμό, ο οποίος υιοθετεί πιο μοντέρνες, λεπτές γραμμές και φυσικά περισσότερο αεροδυναμικό ντιζάιν. Πρόκειται για ένα από τα – πολλά – αριστουργήματα της Chevy και σίγουρα για το πιο αναγνωρίσιμο 2θέσιο super car υψηλών επιδόσεων.

Διάρκεια παραγωγής: 1958-1962 (54.569 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 5.9 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 211 km/h

Ισχύς: 270 ίπποι

Κινητήρας: 4.638 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 1397 κιλά

Τιμή: Από 17.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 70.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Citroën DS Décapotable

 

Ήταν ο διάσημος Γάλλος σχεδιαστής και κατασκευαστής αυτοκινήτων Henri Chapron ο υπεύθυνος για τον υπέροχο ανοιχτό «βάτραχο», ο οποίος κυκλοφόρησε σε μόλις 1365 κομμάτια, ιδιαιτέρως συλλεκτικά σήμερα, όπως εύκολα μπορείτε να αντιληφθείτε και από τα χρήματα που πρέπει να πληρώσετε αν θέλετε να τον αποκτήσετε. Δίπορτα, με έναν ξεχωριστό σκελετό, αρκετές διαφορές στο σασί από το κλασικό DS, αλλά και υπερδιπλάσια τιμή στο εμπόριο, είναι η πιο σπάνια από όλες τις κατηγορίες του ιστορικού γαλλικού μοντέλου.

Διάρκεια παραγωγής: 1958-1973 (1.365 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 15.5 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 161 km/h

Ισχύς: 83 ίπποι

Κινητήρας: 1911 cc, 4κύλινδρος, βενζινοκίνητος, 8βάλβιδος

Βάρος: 1235 κιλά

Τιμή: Από 60.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 180.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Triumph Herald 1200

 

Πρόκειται για το μακράν πιο πετυχημένο και ξεχωριστό μοντέλο της σειράς Herald. Αυτή η υπέροχη «μουτσούνα» που θυμίζει φρέζα, φορτηγάκι και πολύ περισσότερο καρτούν έτοιμο να σου μιλήσει, με δυσανάλογες αναλογίες που του προσδίδουν έναν μοναδικό χαρακτήρα, είναι ένα από τα φτηνότερα κάμπριο που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ και έκανε τρελές πωλήσεις στη Μεγάλη Βρετανία, αλλά και στις υπόλοιπες χώρες της κοινοπολιτείας. Και για να αποδίδουμε τα του Καίσαρα κλπ, το cult σχέδιο της Triumph Herald ανήκει στον Ιταλό Τζιοβάνι Μικελότι.

Διάρκεια παραγωγής: 1961-1970 (284.256 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 28.6 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 120 km/h

Ισχύς: 39 ίπποι

Κινητήρας: 948 cc, 4κύλινδρος, βενζινοκίνητος, 8βάλβιδος

Βάρος: 800 κιλά

Τιμή: Από 350 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 3.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Mercedes Benz 230/250 SL

 

Ένα από τα ομορφότερα δείγματα του γερμανικού πρωτοποριακού σχεδιασμού, η κάμπριο Mercedes 230 ή 250 SL, η γνωστή και ως «παγόδα» λόγω των καμπυλοτήτων στη σκληρή σκεπή της, ήταν το πρώτο πραγματικά «ασφαλές» σπορ αυτοκίνητο της εποχής του. Οι κατασκευαστές τοποθέτησαν συστήματα απορρόφησης κραδασμών μέσα σε ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης στο μπροστά και πίσω τμήμα του σκελετού, ενώ κατασκεύασαν ειδικά άκαμπτα πλαίσια στις πόρτες. Πρόκειται για την πρώτη Mercedes που «φόρεσε» ελαστικά παντός καιρού (radial).

Διάρκεια παραγωγής: 1963-1968 (19.831/5.196 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 10.5 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 200 km/h

Ισχύς: 148 ίπποι

Κινητήρας: 2.308 cc, 6κύλινδρος, βενζινοκίνητος-injection, 12βάλβιδος

Βάρος: 1295 κιλά

Τιμή: Από 15.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 65.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Ford Mustang

 

Πρόκειται για το πιο γνωστό – μαζί με την Pontiac GTO – pony ή muscle car της αμερικάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας. Με το χαρακτηριστικό ντιζάιν της (μακριά μπροστά και κοντή πίσω) και τη χαμηλή τιμή της, η Mustang έσπασε κάθε ρεκόρ πωλήσεων, αφού μέσα σε μια τετραετία διέθεσε πάνω από 2 εκατομμύρια κομμάτια, εκ των οποίων σχεδόν το ένα τρίτο ήταν κάμπριο. Το επιθετικό παρουσιαστικό της την καθιστά ένα εντυπωσιακό αυτοκίνητο, τόσο σε εμφάνιση όσο και σε επιδόσεις. Είναι το μοναδικό muscle car με συνεχή παραγωγή από το 1964 μέχρι και σήμερα!

Διάρκεια παραγωγής: 1964-1968 (περίπου 800.000 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 10 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 185 km/h

Ισχύς: 225 ίπποι

Κινητήρας: 4.728 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 1450 κιλά

Τιμή: Από 10.000 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 30.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Peugeot 304 Cabriolet

 

Ένα από τα πιο συμπαθή, προσιτά στο πλατύ κοινό διθέσια κάμπριο είναι το 304 της Peugeot. Απλό στον σχεδιασμό του αλλά και κομψό, οικονομικό στα καύσιμα και εύκολο στην οδήγηση. Μέλος της «οικογένειας» του best seller 304 Saloon (1.5 εκ. μονάδες), το Cabriolet υιοθέτησε το πολύ πιο όμορφο μπροστά μέρος του 304 Coupé και με την κομψή ίσια γραμμή του ανέδειξε τη δική του, ανεξάρτητη φυσιογνωμία. Διαδέχτηκε το Peugeot 204 και με τον αναβαθμισμένο κινητήρα του τα πήγε πολύ καλύτερα στις πωλήσεις.

Διάρκεια παραγωγής: 1969-1975 (18.181 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 14.5 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 154 km/h

Ισχύς: 80 ίπποι

Κινητήρας: 1288 cc, 4κύλινδρος, βενζινοκίνητος, 8βάλβιδος

Βάρος: 895 κιλά

Τιμή: Από 1.500 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 8.500 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Alfa Romeo Spider 2000

 

Η υπέροχη Spider 2000 είναι το μοντέλο που διαδέχτηκε την 1750 Spider Veloce. Άρχισε να κατασκευάζεται το 1969 και μέχρι το 1982 που σταμάτησε η παραγωγή της, βγήκαν στους δρόμους 22.059 αυτοκίνητα που ως κύρια χαρακτηριστικά τους είχαν την μακριά ουρά, το νέο ντιζάιν στα πλάγια (σχεδιασμένο με το μοναδικό, θρυλικό Pininfarina στιλ) και την αφαίρεση των πλαστικών καλυμμάτων από τα μπροστινά φώτα. Χωρίς αμφιβολία, πρόκειται για το πιο όμορφο κάμπριο που κατασκεύασε ποτέ η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία.

Διάρκεια παραγωγής: 1969-1982 (22.059 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 8.8 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 198 km/h

Ισχύς: 131 ίπποι

Κινητήρας: 1779 cc, 4κύλινδρος, βενζινοκίνητος, 8βάλβιδος

Τιμή: Από 2.500 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 21.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Pontiac Firebird/Trans Am

 

Έκανε την εμφάνισή της την ίδια χρονιά (1967) με έναν ακόμα θρύλο της αμερικάνικης αυτοκινητοβιομηχανίας, την Chevrolet Camaro. Η κορυφαία έκδοση της Pontiac Firebird, η Trans Am, παρουσιάστηκε τρία χρόνια αργότερα, το 1970 και κατέκτησε την αγορά ξεπερνώντας το ένα εκατομμύριο πωλήσεις. Σχεδιάστηκε από την General Motors για να ανταγωνιστεί την Ford Mustang και η κάμπριο έκδοση κατάφερε να εντυπωσιάσει, συνδυάζοντας πολυτέλεια, επιδόσεις και εμφάνιση. Η πιο γνωστή Firebird/Trans Am (αν και κλειστή) ανήκει στην τρίτη γενιά κατασκευής του συγκεκριμένου μοντέλου (1982) και δεν είναι άλλη από τον ΚΙΤΤ, το περίφημο αυτοκίνητου του Ντέιβιντ Χάσελχοφ στον «Ιππότη της Ασφάλτου».

Διάρκεια παραγωγής: 1970-1981 (περίπου 400.000 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 8.4 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 200 km/h

Ισχύς: 200 ίπποι

Κινητήρας: 7463 cc σε V8, βενζινοκίνητος, 16βάλβιδος

Βάρος: 1700 κιλά

Τιμή: Από 3.500 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 14.000 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Volkswagen Golf Cabriolet

 

Μέλος της πρώτης γενιάς του all time best seller της Volkswagen, το Golf κάμπριο εμφανίστηκε στο τέλος των 70ties και κυριάρχησε στην ευρωπαϊκή (και όχι μόνο) αγορά των 80ties. Αποτέλεσε το αυτοκίνητο κατατεθέν της νεολαίας συνδυάζοντας επιδόσεις, άνεση και «αέρα». Με την ενισχυμένη επένδυση, την χαρακτηριστική εγκάρσια μπάρα, αλλά και το τετραθέσιο σαλόνι του, το «Γκολφάκι» πρωταγωνίστησε σε ταξίδια, περιπέτειες και «αλητείες» στα μήκη και τα πλάτη της ηπείρου μας. Από όλα τα αυτοκίνητα που παρουσιάσαμε σήμερα, είναι το μοναδικό που κυκλοφόρησε ευρέως και στην Ελλάδα. 

Διάρκεια παραγωγής: 1979-1993 (400.871 μονάδες)

Επιτάχυνση 0-100: 14.2 δευτερόλεπτα

Μέγιστη ταχύτητα: 151 km/h

Ισχύς: 54 ίπποι

Κινητήρας: 1272 cc, 4κύλινδρος, βενζινοκίνητος, 8βάλβιδος

Βάρος: 845 κιλά

Τιμή: Από 600 ευρώ (κακή κατάσταση) μέχρι 6.500 ευρώ (άριστη κατάσταση)

 

Πηγές: Classic car guide, Motoring classics, Octane, wiki