LOGOΔΙΑΡΡΟΙΑ

Η οπτική ταυτότητα των Ολυμπιακών Αγώνων «Παρίσι 2024»

Ο Κωνσταντίνος Μίαρης αναλύει τις εφαρμογές της οπτικής ταυτότητας των επερχόμενων Ολυμπιακών Αγώνων.

«Κάτω από την άσφαλτο υπάρχει παραλία»…Μια φράση-σύνθημα που βρίσκεται γραμμένη σε τοίχους, τυπώνεται σε μπλούζες και «βαφτίζει» επαναστατικές playlists. Ποια είναι όμως η σύνδεση της συγκεκριμένης φράσης με το Παρίσι και συγκεκριμένα με την οπτική ταυτότητα των επερχόμενων Ολυμπιακών Αγώνων;

Aς πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Στο Παρίσι οι δρόμοι είναι στρωμένοι με κυβόλιθους (pavés). Κατά τη διάρκεια του Μάη του ’68 οι εξεγερμένοι συγκρούονταν με τις αστυνομικές δυνάμεις ξηλώνοντας τα πλακόστρωτα. Μια αφίσα της Σχολής Καλών Τεχνών εκείνης της εποχής δίνει της δική της ποιητική διάσταση στο γεγονός γράφοντας το διαχρονικό “Sous les pavés, la plage” (κάτω απ’ τα λιθάρια, η παραλία).

Κι ερχόμαστε στο σήμερα. Η κεντρική ιδέα πίσω από την οπτική ταυτότητα Paris 2024 σύμφωνα με την brand director της διοργάνωσης Julie Matikhine προκύπτει από την παράφραση του θρυλικού συνθήματος “Sous les pavés, la plage” με το “Sous les pavés, la Plage” (κάτω απ’ τα πλακόστρωτα, οι αγώνες).

Με κεντρικό άξονα λοιπόν την ιδέα αυτή οι σχεδιαστές δημιουργούν ένα τεράστιο μωσαϊκό μοτίβο που αποτελείται από αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά της πόλης και σύμβολα των αθλημάτων. Οι συνθέσεις αποτυπώνονται μέσω συγκεκριμένης χρωματικής παλέτας σε παστέλ τόνους.

Την προηγούμενη εβδομάδα ο πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων, Tony Estanguet, παρουσίασε τα 62 εικονογράμματα των αθλημάτων των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων. Είναι όλα σχεδιασμένα βάση ενός συμμετρικού άξονα X ενώ εντύπωση κάνει το γεγονός ότι απουσιάζουν από αυτά οι ανθρώπινες φιγούρες.

Η δυσκολία που προκύπτει στην ανάγνωση των συγκεκριμένων συμβόλων έχει επαναφέρει στο προσκήνιο συζητήσεις σχετικά με το αν τελικά είναι αναγκαία στη σύγχρονη εποχή η παρουσία τους, ειδικά σε τέτοιου είδους διοργανώσεις.

Thumbs up για την custom eco-γραμματοσειρά της διοργάνωσης η οποία είναι εμπνευσμένη από το γεωμετρικό και εκκεντρικό ύφος της Art Deco περιορίζοντας την περιττή χρήση χαρτιού και την κατανάλωση μεγάλης ποσότητας ενέργειας στα ψηφιακά μέσα.

Η παρουσίαση του επίσημου λογότυπου της διοργάνωσης πραγματοποιήθηκε το 2019 εν μέσω ποικίλων αντιδράσεων. O σχεδιασμός που είναι εμπνευσμένος από την Art Deco, έγινε από την Royalties σε συνεργασία με την Ecobranding Design και παραπέμπει στην Ολυμπιακή φλόγα, στο χρυσό μετάλλιο, και στην αλληγορική μορφή της Γαλλικής Δημοκρατίας, τη θρυλική Marianne.

BONUS
Γράφω αυτό το άρθρο ανήμερα του Αγίου Βαλεντίνου και δεν είμαι σίγουρος αν η «φλογερή» Marianne των Ολυμπιακών του Παρισιού μοιάζει με τη φλόγα του λογότυπου του Τinder. Αυτό που σίγουρα ξέρω είναι ότι στις αρχές της δεκαετίας του ’60 στην Ύδρα, μια άλλη – εξίσου γοητευτική Marianne γνώρισε τον Leonard και ερωτεύτηκαν…