(AP Photo/Richard Drew)
ORIGINALS

Πώς από βιβλιοπώλειο, το Amazon έφτασε να πουλάει και μουστάκια που μυρίζουν bacon

Σήμερα κλείνουν 24 χρόνια από τη μέρα ίδρυσης του Amazon.

Όταν η Amazon ιδρυόταν στις 5 Ιουλίου του 1994 στο Bellevue της Washington, σίγουρα τα πράγματα δεν φάνταζαν ότι θα γίνουν όπως τελικά έγιναν. Εξάλλου ο αρχικός σχεδιασμός της εταιρείας ήταν να στήσει ένα on-line bookstore, ένα βιβλιοπωλείο που απλά θα διένειμε βιβλία. Πολλά βιβλία αλλά πάντα βιβλία. Η κατάσταση, λοιπόν, τα πρώτα χρόνια στις περίφημες αποθήκες της Amazon ήταν περίπου τέτοια:

AP Photo/Barry Sweet

(AP Photo/Barry Sweet)

Λίγο λίγο λιγότερο τακτοποιημένα από το δωμάτιό μου. Μεγάλη αποθήκη αλλά δεν είναι ότι σε πιάνει και κανένα δέος απέναντι στο μέγεθος του Θεού του Κεφαλαίου, όπως καμιά φορά συμβαίνει τώρα με τις αποθήκες της Amazon.

AP Photos/ Julie Jacobson

(ΑP Photo/Julie Jacobson)

Η αλήθεια πάντως είναι ότι το 1995 το να έχεις πρόσβαση σε περίπου 1 εκατομμύρια τίτλους βιβλίων δεν ήταν καθόλου μικρό πράγμα. Η Amazon είχε, λοιπόν, γίνει θέμα στις εφημερίδες ως “ένα μεγάλο νέο βιβλιοπωλείο το οποίο όμως δεν θα βρεις στον χάρτη” αλλά θα βρίσκεται μόνο στο internet.

Έκτοτε όμως κύλησε μπόλικο νερό στο αυλάκι και η Amazon εμπορεύεται λιιίγο περισσότερα πράγματα από μόνο βιβλία. Το 1998 άρχισε να πουλάει βίντεο και μουσική, από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας κάποια web services με την ίδρυση του Amazon Web Services, φτιάχνει δικό της μέσο κοινωνικής δικτύωσης, δικό της studio, φτιάχνει δικά της προϊόντα. Πέρασε κατά βάση από το πιο εξειδικευμένο εμπόρευμα στο άπειρο δείχνοντας κατά βάση τον δρόμο που θα κινούνται οι επιχειρηματικοί κολοσσοί στη νέα εποχή.

Έτσι, σε τελείως πρακτικό επίπεδο, αρχίζει να πουλάει τα πάντα. Όχι μόνο βιβλία. Στο Amazon μπορείς να δεις σχεδόν οτιδήποτε σκεφτείς και, ακόμα σημαντικότερα, πράγματα που δεν είχες σκεφτεί καν.

> Όπως αυτό τον φακό με ακτίνες UV που θα σε βοηθήσει να εντοπίσεις τα ούρα του σκύλου σου και έντομα  στο πάπλωμά σου. Μόνο με $12,99.

> Aυτή η trading card του John Travolta και της Olivia Newton. Έτσι χωρίς κανένα περικείμενο. Μια trading card του Travolta.

 

> Ή αυτό τον ας τον πούμε ‘προσομοιωτή στοματικού έρωτα για άντρες’, μόνο στα $9,99.

 

 

> Aκόμα και αυτό τον ψεύτικο βράχο για να κρύβεις μέσα τα κλειδιά σου.

 

> Mπορεί και αυτό το κουμπί που γράφει fuck it.

 

> Σίγουρα και αυτό το τουλάχιστον αμφιλεγόμενο action figure κάποιου που θέλει να μοιάζει με τον Πούτιν τη στιγμή που καβαλάει μια αρκούδα.

 

> Υπάρχει βέβαια και αυτό το μουστάκι που μυρίζει bacon και θα ήταν το καλύτερο δώρο για τον θείο σου.

 

> Και τελευταίο ένα σετ για τις βραδινές σας εμφανίσεις.

Και γενικά αυτό είναι ένα μόνο ελάχιστο κομμάτι από όλο αυτό που προσπαθεί να στήσει η επιχείρηση του πλουσιότερου ανθρώπου αυτή τη στιγμή στον πλανήτη και μοιάζει ότι μελλοντικά θα μπορέσει να γίνει ανταγωνιστική για εταιρείες η Google και το Facebook και να καταλαμβάνει το 80% του παγκόσμιου online εμπορίου βιβλίων και μουσικής, το 62% των παιχνιδιών και το 57% των ηλεκτρικών συσκευών. Ακόμα και το 32% των τροφίμων.

 Μάλλον το μόνο πραγματικό πετυχημένο business plan της εποχής μας είναι να στήνεις μια εταιρεία που να εμπορεύεται τα πάντα. Ακόμα και πράγματα που μπορεί να μην ζητήσει ποτέ κανείς. Και το Amazon, μαζί με τη Google, ξέρουν πολύ καλά αυτή την μπίζνα.

 

 (Κεντρική Φωτογραφία: AP Photo/Richard Drew)