
Τεχνικός εξήγησε – επιτέλους – γιατί έχει τόσο κρύο μέσα στα πλοία
Μπαίνεις στο πλοίο για της διακοπές σου και ξαφνικά το όμορφο και ζεστό καλοκαιράκι δίνει τη θέση του στις πολικές θερμοκρασίες.
- 7 ΑΥΓ 2025
Διακοπές. Ελλάδα. Νησί. Πλοίο. Με αυτές τις τέσσερις λέξεις συνοψίζεται το καλοκαίρι στη χώρα μας αν και ανάμεσά τους θα μπορούσαν πολύ εύκολα να στριμωχτούν οι λέξεις «αφραγκιά», «ακρίβεια», «πανηγύρι» και «κρύο». Ναι, κρύο.
Για να φτάσεις στον αγαπημένο σου προορισμό θα μπεις σε πλοίο, σωστά; Σωστά. Υπάρχει και η επιλογή του αεροπλάνου, αλλά αυτή είναι κάπως περιοριστική. Πλοίο λοιπόν, το ανθρώπινο κατασκεύασμα που μικραίνει τις αποστάσεις και προσφέρει, μεταξύ άλλων, διάφορες σουρεαλιστικές καταστάσεις που, ενίοτε, γίνονται και viral – το γνωστό σκηνικό με το ηχείο που βρέθηκε στον πάτο της θάλασσας.
Σε αυτό το κείμενο όμως δεν θα ασχοληθούμε με τα περσινά viral, θα ασχοληθούμε με την απότομη πτώση της θερμοκρασίας εν μέσω καύσωνα. Ναι, γίνεται κι αυτό. Να εξηγήσουμε:
«Τι φάση με το κλιματιστικό; Γιατί είναι στο φουλ και έχει τόσο κρύο μέσα στο καράβι; Υπάρχει κάποιος λόγος; ΟΚ, καλοκαίρι είναι αλλά μέσα είναι χειμώνας. Τους βλέπω όλους μέσα στους υπνόσακους χωμένους, να φοράνε ζακέτες με κουκούλες γιατί κρυώνουν. Εγώ είχα καιρό να ταξιδέψω με καράβι και δεν πήρα ζακέτα και από το κρύο αναγκάστηκα να βγω έξω για να μην κρυώνω».
Ο προβληματισμός/παράπονο που μόλις διαβάσατε αλιεύτηκε από το Reddit και, επειδή όλοι έχουμε σκεφτεί κάποια στιγμή το ίδιο, ειδικά όταν οι πόροι του χεριού μας επαναστατούν και ένα ρίγος εξαπλώνεται στην πλάτη μας, ψάξαμε και βρήκαμε την απάντηση στο ερώτημα «γιατί έχει τόσο κρύο μέσα στο πλοίο;»
Μετά από ενδελεχή έρευνα που κράτησε τουλάχιστον ένα λεπτό, βρήκαμε το εξής σχόλιο που έλυσε την απορία μας. Κύριε τεχνικέ, σε ευχαριστούμε. Την επόμενη φορά θα κεράσουμε μια ζακέτα.
Καλημέρα αδερφέ. Σωστή η απορία σου και κλασική. Σαν τεχνικός που έχει φάει με το κουτάλι τα μηχανοστάσια και τα συστήματα των πλοίων, άσε με να σου λύσω την απορία.
Λοιπόν, άκου να δεις τι παίζει, γιατί δεν είναι απλά ότι ο καπετάνιος είναι χειμωνιάτικος τύπος. Υπάρχουν σοβαροί, τεχνικοί και πρακτικοί λόγοι:
Δεν είναι (μόνο) για το Κρύο, είναι για τον ΑΕΡΑ (Εξαερισμός). Αυτή είναι η Νο.1 αιτία. Ένα πλοίο είναι ένα κλειστό, μεταλλικό κουτί που κουβαλάει εκατοντάδες (ή και χιλιάδες) ανθρώπους. Αν δεν υπήρχε συνεχής και ισχυρή ανανέωση του αέρα:
Το διοξείδιο του άνθρακα από τις αναπνοές μας θα έφτανε σε επικίνδυνα επίπεδα.
Μικρόβια, ιοί και μυρωδιές (από ανθρώπους, φαγητά, τουαλέτες) θα έκαναν πάρτι. Ο αέρας θα γινόταν αποπνικτικός και ανθυγιεινός σε χρόνο ρεκόρ. Τα συστήματα κλιματισμού στα πλοία (λέγονται HVAC – Heating, Ventilation, and Air Conditioning) είναι σχεδιασμένα ΠΡΩΤΑ για τον εξαερισμό και μετά για την ψύξη. Για να γίνει σωστή και μαζική ανανέωση του αέρα σε τόσο μεγάλους χώρους, πρέπει το σύστημα να δουλεύει στο φουλ, σπρώχνοντας τεράστιες ποσότητες αέρα. Η ψύξη είναι σχεδόν… παρενέργεια αυτής της διαδικασίας.
2. Η Μάχη με την Υγρασία. Στη θάλασσα, η υγρασία είναι ο μεγαλύτερος εχθρός. Αν δεν αφαιρείται συνεχώς από τον αέρα, τα πάντα μέσα στο πλοίο θα άρχιζαν να σαπίζουν. Μούχλα στους τοίχους, στις μοκέτες, στα καθίσματα, διάβρωση και σκουριά σε ηλεκτρονικά και μεταλλικά μέρη. Το air-condition κάνει τρομερή δουλειά στην αφύγρανση. Όσο πιο κρύος ο αέρας που βγαίνει, τόσο πιο πολύ του αφαιρεί την υγρασία. Για τη «υγεία» του πλοίου, η χαμηλή υγρασία είναι αδιαπραγμάτευτη.
3. Τεράστια Συστήματα, Όχι Οικιακά Air-Condition. Ξέχασε το split που έχεις σπίτι σου. Μιλάμε για γιγαντιαίες, κεντρικές μονάδες που βρίσκονται βαθιά στο πλοίο και στέλνουν αέρα με αεραγωγούς ΠΑΝΤΟΥ. Αυτές οι μονάδες είναι σχεδιασμένες να αποδίδουν στο 100% της ζήτησης (δηλαδή καύσωνας Αυγούστου, με το πλοίο γεμάτο). Δεν έχουν τη δυνατότητα για λεπτομερείς ρυθμίσεις ανά τραπέζι ή ανά τετράγωνο. Είναι φτιαγμένες να ψύχουν έναν ολόκληρο τεράστιο χώρο, οπότε αναπόφευκτα κάποια σημεία ακριβώς κάτω από τους αεραγωγούς θα είναι «ψυγεία».
4. Η «Ασφαλής» Επιλογή: «Καλύτερα να Κρυώνουν, παρά να Ζεσταίνονται». Από την πλευρά του πληρώματος και της εταιρείας, είναι πολύ προτιμότερο να υπάρχουν 50 επιβάτες που παραπονιούνται ότι κρυώνουν (και μπορούν να βάλουν μια ζακέτα), παρά 50 επιβάτες που παραπονιούνται ότι σκάνε από τη ζέστη, ιδρώνουν, και μπορεί να πάθουν και καμιά θερμοπληξία. Οι καταγγελίες και τα προβλήματα από τη ζέστη είναι πολύ πιο σοβαρά. Οπότε, το ρυθμίζουν «προληπτικά» σε χαμηλή θερμοκρασία για να είναι καλυμμένοι σε κάθε περίπτωση.
Η χρυσή συμβουλή του ταξιδιώτη (και του τεχνικού): Πάντα, μα ΠΑΝΤΑ, να έχεις μαζί σου μια ζακέτα, ένα φούτερ ή έστω μια ψιλή κουβέρτα στο πλοίο. Ακόμα κι αν έξω έχει 40 βαθμούς υπό σκιάν. Είναι ο μόνος σίγουρος τρόπος να απολαύσεις το ταξίδι σου άνετα.
Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.