REVIEWS

Οι 4 μεγάλες ταινίες της εβδομάδας σε σειρά προτεραιότητας

Η κινηματογραφική εβδομάδα έχει κάτι απ’ όλα. Μάθε τι να περιμένεις.

Από το μακρινό παραμύθι του Kubo και τα σπιρούνια των Εφτά, μέχρι τις σφαίρες των ‘War Dogs’ και τo found footage του ‘Blair Witch’, πιάσαμε δουλίτσα κι αυτή την κινηματογραφική εβδομάδα για να δεις τι θα μπει στο πρόγραμμά σου.

Έχουμε και λέμε:

‘KUBO AND THE TWO STRINGS’

Το ‘Kubo and the Two Strings’ ήταν το ποδαρικό μας στη λίστα με τις 41 ταινίες που περιμένουμε μέχρι και το τέλος του χειμώνα, οπότε φαντάζεσαι τη χαρά της δικαίωσης όταν επιβεβαιώθηκε το καλό μας feeling.

Το ιαπωνικό παραμύθι έρχεται με την υπογραφή της Laika, του animation στούντιο που φτιάχνει – ανοίγουν πολλά εισαγωγικά – παιδικές – κλείνουν τα πολλά εισαγωγικά – ταινίες που δε φοβούνται να μιλήσουν για μεγάλα αντίο, δε φοβούνται να είναι στενάχωρες, δε φοβούνται να σε τρομάξουν και δε φοβούνται να αγγίξουν σκοτεινές γωνιές της ανθρώπινης φύσης. Μία από αυτές τις ιστορίες είναι και αυτή του Kubo, ενός μονόφθαλμου αγοριού που χρησιμοποιεί το μαγικό του shamisen για να λέει παραμύθια στους κατοίκους του χωριού του και να βγάζει χρήματα για να φροντίζει τη μητέρα του. Η αφήγηση σύντομα πηγαίνει σε χωράφια μεταφυσικού οικογενειακού δράματος που θυμίζουν τη σκοτεινή βερσιόν παραμυθιών που έγιναν PG-13 για να μπορεί να στα πει άνετα η γιαγιά σου, με έναν παππού που θέλει να του κλέψει και το άλλο του μάτι, δύο θείες που έχει στείλει για να τον απαγάγουν και μία κατάρα που άλλαξε για πάντα τη ζωή των γονιών του.

Το δυνατό χαρτί της ταινίας είναι ο τρόπος που χειρίζεται τις αναμνήσεις και τη μελαγχολία που μας προκαλούν αυτές που έχουμε αλλά κι αυτές που έχουμε χάσει, για να απογειώσει και να απενοχοποιήσει τελικά τη δύναμη της μνήμης ως το μεγαλύτερο δώρο της ανθρωπότητας. Είσαι όλα όσα ξέρεις, όσα σου είπαν, όσα έζησες, όσα θυμάσαι ότι θα ήθελες να είχες ζήσει, ακόμα και τα θλιβερότερα των θλιβερών.

Το δεύτερο μεγάλο χαρτί του ‘Kubo’ είναι φυσικά το τέλεια ανακατεμένο με CGI stop motion της Laika. Το ότι είναι αψεγάδιαστο το αποτέλεσμα το ξέρουν και οι ίδιοι γι’ αυτό και σε σε προειδοποιούν εξαρχής στο voiceover: “Αν πρέπει να ανοιγοκλείσεις τα μάτια σου, κάντο τώρα”. Κάνε ότι σου λένε κι εσύ.

* To ‘Kubo and the Two Strings’ κυκλοφορεί στις 22 Σεπτεμβρίου από την UIP.

‘THE MAGNIFICENT SEVEN’

Ξεκινάμε από το αναμενόμενο: Το remake του ‘Magnificent Seven’ δε μπορεί να συναγωνιστεί το star quality των κλασικών Εφτά από τα ‘60s. Σίγουρα δεν μπορεί να ανταγωνιστεί το βάθος του ορίτζιναλ πριν το ορίτζιναλ, βλέπε ‘Seven Samurai’ του Kurosawa (αλλά από την άλλη ποιος μπορεί, ας μην είμαστε άδικοι). Αυτό που κάνει σχεδόν αναπάντεχα είναι να ισορροπεί κάπως μεταξύ της εύκολης διασκέδασης και των ευχάριστων εκπλήξεων ως προς τον σχολιασμό που κάνει. 

Πριν περάσουμε στα πιο συγκεκριμένα, το στόρι έχει μείνει πάνω-κάτω σ’ αυτά που ξέρεις. Ένας αιμοδιψής επιχειρηματίας που κυνηγάει χρυσό στον Νότο της Αμερικής καταλαμβάνει την πόλη του Rose Creek με τη βία και σκοτώνει όποιον έχει αντιρρήσεις για την εκμετάλλευση της περιοχής. Η χήρα ενός θύματος του αχόρταγου Bogue αποφασίζει να ζητήσει με το αζημίωτο τη βοήθεια του κυνηγού κεφαλών που υποδύεται ο Denzel Washington και εκείνος με τη σειρά του μαζεύει τα υπόλοιπα έξι καλόπαιδα για να απελευθερώσουν την πόλη.

Πέρα από την αναμφιβήτητη ηγετική θέση του Washington στην ομάδα, ανάμεσα στους Εφτά βρίσκουμε τον Μεξικανό Vasquez, τον Ασιάτη Billy Rocks και τον Ασιάτη Red Harvest. Ο ίδιος ο Bogue δεν είναι Μεξικανός όπως στο ορίτζιναλ, αλλά ένας λευκός καπιταλιστής που για χάρη του κέρδους δε θα διστάσει μπροστά σε τίποτα. Χωρίς να προδώσουμε το φινάλε, θα πούμε πως αν θέλει ποτέ κανείς να προκαλέσει εφιάλτες στον Donald Trump, μπορεί να τοιχοκολλήσει το τελευταίο καρέ της ταινίας στο ταβάνι της κρεβατοκάμαράς του.

Η ισορροπία που αναφέραμε πιο πριν βέβαια, δεν είναι τέλεια. Τα στερεότυπα δε σπάνε συθέμελα – ο Vasquez και ο Red Harvest έχουν εύκολα τα λιγότερα lines στην ταινία – και το σενάριο του Pizzolato (‘True Detective’) δεν εκμεταλλεύεται όσο θα μπορούσε την ενδιαφέρουσα πληροφορία που δίνει για το κοινό παρελθόν που έχουν ο χαρακτήρας του Washington και αυτός του Ethan Hawke, στις αντίθετες πλευρές του Εμφυλίου Πολέμου. Έτσι στο τελικό μέτρημα, η διασκέδαση κερδίζει τη μάχη. Τουλάχιστον όμως το κάνει με φρέσκο τρόπο.

Το πρώτο μέρος της ταινίας τραβάει αρκετά μέχρι να μαζευτούν οι Avengers, αλλά μαζί με την πόλη που πρέπει να ξυπνήσει για να υπερασπιστεί τον εαυτό της, ξυπνάει και η ταινία. Ο Antoine Fuqua μας έχει δώσει κάμποσες αδιάφορες ταινίες δράσης μετά το ‘Training Day’, αλλά εδώ έχει απόλυτο έλεγχο του περιβάλλοντος και του καστ του. Στα plus η επανένωση Washington και Hawke – o δεύτερος έχει μάλλον τον πιο ανθρώπινο ρόλο – και ο Vincent D’ Onofrio.

* To ‘The Magnificent Seven’ κυκλοφορεί στις 22 Σεπτεμβρίου από τη Feelgood.

‘WAR DOGS’

Φαντάσου δύο τύπους που λατρεύουν τον Scarface να ανακατεύονται με τη βιομηχανία όπλων. Δηλαδή πόσο καλά θα μπορούσαν να πάνε τα πράγματα υπολογίζεις;

Το ‘War Dogs’ είναι μία πραγματική ιστορία που πήρε ο σκηνοθέτης των ‘Hangover’ Todd Phillips από ένα άρθρο-στην-πορεία-βιβλίο του Rolling Stone με τίτλο ‘Arms and Dudes’, για δύο κολλητούς από το Μαϊάμι που κατά τη διάρκεια του πολέμου στο Ιράκ έκλειναν μικρά συμβόλαια με το Πεντάγωνο και πλούτιζαν. Ο αηδιαστικότερος εκ των δύο είναι ο χαρακτήρας που υποδύεται απολαυστικότατα ο Jonah Hill, ενώ ο χαμηλότερου προφίλ συνέταιρός του που παίζει ο Miles Teller είναι ο αφηγητής της ιστορίας και αυτός που υποτίθεται είναι εκεί για να συμπαθήσουμε (έμφαση στο υποτίθεται). Κάποιοι στιγμή τα παιδιά αποφασίζουν να παίξουν πιο δυνατό παιχνίδι με μεγαλύτερες παραγγελίες, αλλά για να το κάνουν αυτό πρέπει πρώτα να τα κάνουν πλακάκια με έναν επικίνδυνο μεγαλέμπορο.

Ας πούμε κάπου εδώ ότι το χειρότερο χαρακτηριστικό του ‘War Dogs’ είναι ότι μπορείς να διακρίνεις κάπου μέσα του αυτό που θα μπορούσε να ήταν με λίγη (αρκετή βασικά) παραπάνω κριτική ματιά και λίγο λιγότερο χαβαλέ. Αυτά τα δύο μπορούνε να πάνε μαζί όπως μας έδειξε πρόσφατα το ‘Big Short’, ακόμα και σε ζητήματα που μόνο αστεία δεν είναι, αλλά το πράγμα θέλει μάστορα και όχι τη χοντροκομμένη ματιά του Phillips που, αν εξαιρέσεις ότι κάπως σα να καταλαβαίνεις ότι θέλει να ειρωνευτεί το american dream, είναι πολύ απασχολημένος πανηγυρίζοντας την τόλμη των πρωταγωνιστών του για να καταλάβει ότι δεν είναι άξιοι θαυμασμού.

 * To ‘War Dogs’ κυκλοφορεί στις 22 Σεπτεμβρίου από την Tanweer.

‘BLAIR WITCH’

To found footage υπο-είδος έχει φτάσει σε ένα πάρα πολύ ενδιαφέρον, σίγουρα οριακό σημείο αυτή τη στιγμή. Αν δεχτούμε το original ‘Blair Witch Project’ ως κάποιου είδους σημείο αναφοράς (φυσικά είναι, κι ας μην αποτελούσε την πρώτη τέτοια ταινία), τότε ετούτο το σίκουελ πιθανώς να αποτελέσει μια εξίσου κομβική στιγμή.

Σε αυτό το σίκουελ, μια παρέα φίλων ξεκινά για το δάσος όπου χάθηκα στο original τα 3 παιδιά. Κάτι σαν οργανωτής της αποστολής είναι ο αδερφός της Heather, επειδή πιστεύει πως στο δάσος μπορεί να βρει την αδερφή του- ή έστω να μάθει τι της συνέβη. Σε αυτό το μοντέρνο σίκουελ, η αρχική ταινία δεν είναι παρά ένα upload στο YouTube και οι πρακτικές δυσκολίες του found footage gimmick δεν είναι παρά μικρά εμπόδια που προσπερνούνται με ευκολία. Είναι σαν ο κόσμος να έχει εξελιχθεί τόσο πολύ που η πρώτη ταινία μοιάζει με απαρχαιωμένο, παράξενο trivia.

Μέχρι τη στιγμή που η παρέα μπαίνει στο δάσος και ο τρόμος αποδεικνύει πως δεν καταλαβαίνει από εξέλιξη.

Ο Adam Wingard, σκηνοθέτης του ‘Blair Witch’ και ένα από τα πιο σημαντικά ονόματα του μοντέρνου indie τρόμου στο σινεμά (το ‘The Guest’ ήταν φανταστικό throwback θρίλερ), λύνει μια για πάντα το πρόβλημα του found footage είδους. Αντί να απορείς διαρκώς γιατί οι ήρωες συνεχίζουν να βαστάν μια κάμερα στον ώμο όταν τους κυνηγούν μάγισσες και δαίμονες κι όταν η γη χάνεται κάτω από τα πόδια τους, αντί να δυσκολεύεσαι να αποσαφηνίσεις την αφήγηση μέσα από θολές λήψεις και λειψές γωνίες δράσης, έχεις πλέον στα χέρια σου κάτι ολότελα σύγχρονο και καθαρό. Ο Wingard εξοπλίζει την παρέα με κάμερες παντός είδους και χρηστικότητας. Κάμερες χειρός, κάμερες σαν μικροτσίπ στο αυτί, κάμερες-φακούς, κάμερες-drones. Και τις χρησιμοποιεί και έξυπνα σε σημεία κιόλας (μια από τις πιο τρομακτικές στιγμές περλιμβάνει μια λήψη-μέσα-στη-λήψη ακόμα κι αν δεν γίνεται απολύτως τίποτα) όμως στην πράξη η τεχνική τελειότητα καταλήγει να μετατρέπει το found footage σε, well, σκέτο footage.

Η δομή της ιστορίας είναι παρόμοια με το πρωτότυπο, το οποίο ο Wingard ξεκάθαρα αγαπάει, γεμίζοντας το σίκουελ με οπτικά στοιχεία και μυθολογικές αναφορές. Φυσικά όλα είναι μεγαλύτερα. Τα παιδιά είναι διπλάσια. Οι κάμερες πολλαπλάσιες. Οι σκηνές κορύφωσης μοιάζουν να κορυφώνονται η μία πάνω στην άλλη, πάντα σε απαραίτητη συσχέτιση με το αντίστοιχο φινάλε του original. Φυσικά ο τρόμος δεν λείπει. Είναι πολλές οι σκηνές που θα σε κάνουν να ξεφυσήξεις ή να θελήσεις να πάρεις μια ανάσα ή απλά να τιναχτείς στον αέρα. Μα μιλώντας τεχνικά και περιεχομενικά, δε γίνεται να μη νιώσεις πως η μόδα που έφερε στο mainstream το κλασικό αριστούργημα του 1999, εδώ μεγευθύνεται και τελειοποιείται σε ένα βαθμό, που πλέον σε αφήνει να αναρωτιέσαι, “ΟΚ, γαμώ, αλλά γιατί;”. -Θοδωρής Δημητρόπουλος

* To ‘Blair Witch’ κυκλοφορεί στις 22 Σεπτεμβρίου από τη Spentzos.

Κυκλοφορούν επίσης τα:

‘I.T.’

Tech θρίλερ με τον Pierce Brosnan στον ρόλο ενός επιχειρηματία που καταδιώκεται από τον σύμβουλό του.

* To ‘I.T.’ βγαίνει στις 22 Σεπτεμβρίου από την Odeon.

‘Pele: Birth of a Legend’

Βιογραφικό δράμα για έναν από τους μεγαλύτερους παίκτες ποδοσφαίρου στην ιστορία, από τα παραπήγματα του Sao Paulo στην 1η του νίκη στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα σε ηλικία 17 ετών.

* Το ‘Pele: Birth of a Legend’ βγαίνει στις 22 Σεπτεμβρίου από την Odeon.

‘Morgan’

Sci-fi θρίλερ με δυνατό καστ: Kate Mara, Anya Taylor-Joy από το αγαπημένο μας ‘Witch’, Jennifer Jason Leigh, Rose Leslie, Toby Jones και Paul Giamatti.

* Το ‘Morgan’ βγαίνει στις 22 Σεπτεμβρίου.