PUBLI

Νυχτερινός ανταποκριτής (Nightcrawler)

Ο «Νυχτερινός Ανταποκριτής» είναι ένα δυνατό θρίλερ με φόντο το νυχτερινό υπόκοσμο του Λος Άντζελες.

“Ξέρω ότι η σημερινή επαγγελματική κουλτούρα δεν έχει να κάνει πια με την πίστη και τη συνέπεια που έδειχνε κάποιος σε μια συγκεκριμένη δουλειά, όπως συνέβαινε στις προηγούμενες γενιές. Αυτό που πιστεύω κύριε, είναι ότι τα καλά πράγματα έρχονται σε αυτούς που πραγματικά δουλεύουν πολύ και ότι καλοί άνθρωποι σαν κι εσένα, οι οποίοι φθάνουν στην κορυφή, δεν έπεσαν εκεί από τον ουρανό. Το motto μου είναι το εξής: Αν θες να κερδίσεις το λαχείο, θα πρέπει να βγάλεις λεφτά για να μπορείς να αγοράσεις το λαχνό.»

—Λούις Μπλουμ, Νυχτερινός Ανταποκριτής

ΣΥΝΟΨΗ

Ο «Νυχτερινός Ανταποκριτής» είναι ένα δυνατό θρίλερ με φόντο το νυχτερινό υπόκοσμο του Λος Άντζελες.

Ο Τζέικ Τζίλενχαλ πρωταγωνιστεί ως ο Λου Μπλουμ, ένας φιλόδοξος νέος που αναζητά απεγνωσμένα δουλειά και ανακαλύπτει τον αδυσώπητο κόσμο του εγκληματολογικού ρεπορτάζ. Θα γνωρίσει μια ομάδα από κινηματογραφικά συνεργεία που τραβούν πλάνα από τρακαρίσματα, φωτιές, φόνους και άλλες καταστροφές, και θα αποφασίσει να δοκιμάσει την τύχη του στην επικίνδυνη πραγματικότητα του nightcrawling, όπου η κάθε αστυνομική σειρήνα ισοδυναμεί με μια πιθανή αποκλειστικότητα και τα θύματα μετριούνται με δολάρια και δημοσιότητα.

Με τη βοήθεια της Νίνα (Ρενέ Ρούσο), μια παλαίμαχο των δελτίων ειδήσεων, ο Λου θα γίνει πρωταγωνιστής της δικής του ιστορίας, θολώνοντας το όριο μεταξύ παρατηρητή και συμμετέχοντα.

Ο «Νυχτερινός Ανταποκριτής» διεκδικεί το Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου για τον Νταν Γκιλρόι, ενώ ο Τζέικ Τζίλενχαλ ήταν υποψήφιος για Χρυσή Σφαίρα Α’ Ανδρικού Ρόλου. Η ταινία είναι στις 10 καλύτερες ταινίες της χρονιάς στην ετήσια και σημαντική λίστα του National Board of Review.

BACKSTAGE

Κάθε βράδυ ενώ η πόλη κοιμάται, μια ομάδα ανθρώπων με ετερόκλητους χαρακτήρες, διασχίζει τους δρόμους της με γρήγορα αυτοκίνητα και ακριβό τηλεοπτικό εξοπλισμό, παρακολουθώντας τις αστυνομικές συχνότητες, σε αναζήτηση ενός ακόμη καλού ρεπορτάζ. Αυτοί οι ανεξάρτητοι «κυνηγοί» ειδήσεων, γνωστοί ως νυχτερινοί ανταποκριτές, κυκλοφορούν στην πόλη περιμένοντας να καλύψουν ένα ατυχήματα, πυρκαγιές, δολοφονίες και άλλα ανάλογα περιστατικά με την ελπίδα να πουλήσουν τα πλάνα τους στα τηλεοπτικά δελτία των τοπικών καναλιών. Τρέχοντας από τη μία περιοχή στην άλλη, έχουν για οδηγό μια απλή εξίσωση, η οποία μετατρέπει το έγκλημα και τα θύματα σε δολάρια και σεντς.

Για το σεναριογράφο/σκηνοθέτη Νταν Γκίλροϊ, η νυχτερινή υποκουλτούρα αυτών των κυνηγών ειδήσεων ήταν το ιδανικό πλαίσιο για να τοποθετήσει τον βασικό χαρακτήρα του έργου, τον Λου Μπλουμ. Ο Λου είναι αντιμέτωπος με μια πραγματικότητα, στην οποία η πρόσληψη ως εκπαιδευόμενος συντάκτης και η αμοιβή με τον κατώτατο μισθό έχουν αντικαταστήσει το όνειρο για δουλειά πλήρους ωραρίου και καριέρα στα media. «Ποιές είναι οι ελπίδες για επαγγελματική αποκατάσταση για τη γενιά του Λου, όταν οι όποιες ευκαιρίες εξαφανίζονται εξαιτίας της παγκόσμιας επιβολής των πολύ χαμηλών μισθών;» αναρωτιέται ο Γκίλροϊ. O Λου ζει σε ένα κόσμο, όπου η κοινωνική ανισότητα συνεχώς αυξάνεται, με τις κλειστές πόρτες και την απόρριψη να κυριαρχούν. Αυτή είναι η πραγματικότητα για τον Λου και εκατομμύρια άλλους.

Δράττοντας την ευκαιρία να αποτυπώσει μια «φωτογραφία» αυτής της υποκουλτούρας του Λος Άντζελες, ο Γκίλροϊ χρησιμοποιεί τον βασικό του χαρακτήρα του ως καθρέφτη, στον οποίο αντανακλάται η εικόνα όλης της κοινωνίας.  Η άνοδός του στο χώρο των τηλεοπτικών ειδήσεων είναι μια κλασική ιστορία επαγγελματικής επιτυχίας, με μία όμως σκοτεινή πινελιά: «Ξεκινάει με την ελπίδα να βρει μια δουλειά και καταλήγει να είναι ο ιδιοκτήτης μιας αναπτυσσόμενης εταιρείας. Είναι μια ιστορία με καλό τέλος για τον ήρωα μας, αλλά ένα πραγματικά εφιαλτικό φινάλε για την ίδια την κοινωνία», όπως τονίζει ο Γκίλροϊ. Αυτό που θέλει να υπογραμμίσει ο σκηνοθέτης της ταινίας, είναι ότι ο πραγματικός τρόμος δεν προέρχεται από τον ίδιο το Λου, αλλά από τον κόσμο που τον δημιούργησε και τον αντάμειψε στην πορεία.

Ο Λου είναι πάντα παρατηρητικός, μαθαίνει συνεχώς πράγματα, ρουφώντας σαν σφουγγάρι πληροφορίες από το περιβάλλον του. Αυτά είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν την ανθρώπινη φύση, όπως επίσης και η προσπάθειά των ατόμων να αναρριχηθούν επαγγελματικά και να χτίσουν συναισθηματικές σχέσεις. Αυτά τα στοιχεία, σε συνδυασμό με την μοναχικότητά του, κάνουν τον Λου πιο «ανθρώπινο».

Επηρεασμένος από την δυναμική του σεναρίου του Γκίλροϊ, ο Τζέϊκ Τζίλενχαλ, πρωταγωνιστεί στην ταινία, έχοντας παράλληλα και το ρόλο του παραγωγού.  Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της πρώτης τους συνάντησης, συμφώνησαν να συνεργαστούν στον τρόπο προσέγγισης του υλικού της ταινίας. « Ήταν πάντα πρόθεσή μου να δώσω την ευκαιρία στον Τζέϊκ να εξερευνήσει τα όρια του χαρακτήρα του. Είναι ένα τόσο εξαιρετικό ταλέντο που δεν ήθελα να περιορίσω τα δημιουργικά ένστικτά του.»

NINA: Ο ΚΑΡΧΑΡΙΑΣ ΤΩΝ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Η κάθοδος του Λου στον κόσμο των νυχτερινών ανταποκριτών γίνεται με τη βοήθεια της Νίνα, την οποία ερμηνεύει η Ρενέ Ρούσο, γνωστή για τη συμμετοχή της στις ταινίες «The Thomas Crown Affair» και «Get Shorty». «Η Νίνα είναι βετεράνος των δελτίων ειδήσεων, με θητεία 3 δεκαετιών στην τηλεόραση» λέει ο Γκίλροϊ. «Είναι μία γυναίκα στα 50, σκληραγωγημένη αλλά όμορφη, η οποία ξεκίνησε την καριέρα της μπροστά από την κάμερα αλλά πλέον – αφού κατάφερε να επιβιώσει – έγινε πλέον η ‘Μαντάμ’ του οίκου ανοχής.»

Ο Γκίλροϊ έγραψε το ρόλο για τη Ρούσο, η οποία είναι σύζυγος του, γιατί όπως λέει ο ίδιος ήξερε ότι έχει την εκπληκτική ικανότητα να ερμηνεύσει με επιφανειακή σκληράδα αλλά και εσωτερική ευαισθησία, στοιχεία που είναι κρίσιμα για τον χαρακτήρα.

Ο ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ

Πέρασαν πάνω από 70 άτομα από κάστινγκ πριν καταλήξουν οι παραγωγοί της ταινίας στον Ριζ Άχμεντ, τον Βρετανό με Πακιστανικές ρίζες, ο οποίος ερμηνεύει έναν άστεγο που ψάχνει απελπισμένα για δουλειά. Για να διερευνήσει το εύρος του χαρακτήρα του, ο Ριζ πέρασε αρκετό καιρό μαζί με νεαρούς άστεγους στο Λος Άντζελες. «Ο Ρικ, ο χαρακτήρας που υποδύομαι, είχε πολύ σκληρή ζωή και είχε να αντιμετωπίσει πολλά προβλήματα. Έρχεται κοντά στον Λου, επειδή τον βλέπει ως μέντορα και προστάτη του» λέει ο Αχμέντ.

«Ο Ρικ είναι ένα αξιοπρεπές άτομο, αλλά έχει επηρεαστεί τόσο από τις δυσκολίες της ζωής, που ενεργεί αντίθετα με το ένστικτό του» λέει ο Γκίλροϊ. «Όπως και οι υπόλοιποι χαρακτήρες στην ταινία, ο Ρικ κινείται μέσα σε ένα θανάσιμο κόσμο, με κάθε είδους παράνομες συναλλαγές. Τα όρια καταπατώνται και οι συμμετέχοντες πρέπει να πληρώσουν το τίμημα.»

ΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΗΣ ΕΙΔΗΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΚΗΝΕΣ ΔΡΑΣΗΣ

Ο φρενήρης ρυθμός με τον οποίο κυνηγούν οι πρωταγωνιστές την επόμενη καυτή είδηση, δημιουργεί σκηνές με μεγάλη ταχύτητα και ένταση. Για την επιτυχία τους, ο Γκίλροϊ δίνει τα εύσημα στους συνεργάτες του, οι οποίοι κατάφεραν να δώσουν μια ρεαλιστική αληθοφάνεια σε αυτές τις σκηνές. Ο Σμιθ βασίστηκε στη βοήθεια μιας ιδιαίτερα έμπειρης ομάδας κασκαντέρ, οι οποίοι ήταν καθοριστικοί για το τελικό αποτέλεσμα: «Μπορείς να σχεδιάζεις κάτι όσο θέλεις» λέει ο Γκίλροϊ. «Όταν έχεις όμως τρία αυτοκίνητα να τρέχουν με 150 χλμ. την ώρα, στη λεωφόρο Βεντούρα του Λος Άντζελες, με στόχο να συγκρουστούν, νομίζεις ότι ξέρεις που πρόκειται να προσγειωθούν μετά την σύγκρουση. Αλλά κάνεις λάθος. Ήταν πραγματικά απίθανο να παρακολουθώ τον Μάικ να συντονίζει όλη αυτή τη δουλειά.»

Ο Γκίλροϊ και η ομάδα του γύρισαν το «Νυχτερινό ανταποκριτή»  στους δρόμους του Λος Άντζελες, αξιοποιώντας στην ουσία μόνο τις ώρες από τα μεσάνυχτα μέχρις τις 6 τα ξημερώματα. «Πιστεύω ότι το γύρισμα τη νύχτα μας βοήθησε να λειτουργήσουμε λίγο υποσυνείδητα», λέει ο Τζίλενχαλ. «Άρχισα να σκέφτομαι λιγότερο και άφησα τα συναισθήματά μου να με καθοδηγούν. Πιστεύω βαθιά ότι η συναισθηματική σου κατάσταση και οτιδήποτε βιώνεις ή συμβαίνει κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, αντικατοπρίζονται σε κάθε πλάνο που βλέπουμε στην οθόνη» συμπληρώνει.

ΖΗΤΗΜΑ ΗΘΙΚΗΣ

Ο «Νυχτερινός ανταποκριτής» σκιαγραφεί το πορτραίτο του Λου ως μέρος ενός συστήματος ζήτησης – προσφοράς, στο οποίο οι τοπικοί τηλεοπτικοί ειδησεογραφικοί σταθμοί αναζητούν ρεπορτάζ με εγκλήματα και αίμα για να ανεβάζουν την τηλεθέαση τους. «Πουλάς φόβο για να κρατήσεις ψηλά τα νούμερα, αυτή είναι η βασική ιδέα» λέει ο Γκίλροϊ. Η ταινία ωστόσο αντιστέκεται στον πειρασμό να πάρει θέση και να στρέψει το δάχτυλο στους υπαιτίους αυτής της κατάστασης. «Προσπαθήσαμε να μείνουμε κινηματογραφικά ουδέτεροι» λέει ο Γκίλροϊ. « Ποτέ δεν υπογραμμίσαμε κάποια συγκεκριμένη άποψη από ηθικής πλευράς. Η ταινία ελπίζουμε ότι θα πει διαφορετικά πράγματα σε κάθε άνθρωπο. Ο στόχος είναι οι θεατές να αναγνωρίσουν ένα μέρος του εαυτού τους στον Λου και στον κόσμο μέσα στον οποίο κινείται».

Πρωταγωνιστούν: Τζέικ Τζίλενχαλ, Ρενέ Ρούσο, Μπιλ Πάξτον, Ριζ Άχμεντ

Σκηνοθεσία – Σενάριο: Νταν Γκίλροϊ

Παραγωγή: Μισέλ Λίτβακ, Ντέιβιντ Λάνκαστερ, Τζένιφερ Φοξ, Τόνι Γκίλροϊ

Φωτογραφία: Ρόμπερτ Έλσβιτ

Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Κέβιν Κάβανο

Μοντάζ: Τζον Γκίλροϊ

Μουσική: Τζέιμς Νιούτον Χάουαρντ

Κοστούμια: Έιμι Γουέσκοτ

Διάρκεια: 117’

Ημερομηνία Εξόδου: 5 Μαρτίου

Διανομή: Tanweer

Βραβεύσεις – υποψηφιότητες

Υποψήφια για Όσκαρ Πρωτότυπου Σεναρίου (Νταν Γκίλροϊ)

Υποψήφια για Χρυσή Σφαίρα Α’ Ανδρικού Ρόλου (Δράμα) – Τζέικ Τζίλενχαλ

4 Υποψηφιότητες στα Βραβεία Bafta

Α’ Ανδρικού Ρόλου (Τζέικ Τζίλενχαλ)

Β’ Γυναικείου Ρόλου (Ρενέ Ρούσο)

Πρωτότυπου Σεναρίου (Νταν Γκίλροϊ)

Μοντάζ (Τζον Γκίλροϊ)

National Board of Review

Στην επίσημη λίστα με τις Καλύτερες Ταινίες του 2014

Independent Spirit Awards

Καλύτερο Σενάριο (Ντάν Γκίλροϊ)

Καλύτερη Πρώτη Ταινία (Νταν Γκίλροϊ, Τζένιφερ Κοξ, Τόνι Γκίλροϊ, Τζέικ Τζίλενχαλ, Ντέιβιντ Λάνκαστερ, Μισέλ Λίτβακ)

Δείτε το τρέιλερ εδώ