Arthur Mola/Invision/AP
ΜΟΔΑ

5 σπουδαίοι σκηνοθέτες που ασχολήθηκαν με τη μόδα

Ο Γιώργος Λάνθιμος απέδειξε ότι μπορεί να είναι καλός με ό,τι κι αν καταπιαστεί. Δεν είναι όμως ο πρώτος στο χώρο του που το καταφέρνει.

Με τον όρο Homο Universalis αναφερόμαστε στον άνθρωπο – πρότυπο της Αναγέννησης, όπου διαθέτει κριτική σκέψη, ασχολείται με κάθε μορφή επιστήμης ή τέχνης και διακρίνεται από πνεύμα που αναζητά τη γνώση. Ή με δύο λέξεις: Γιώργος Λάνθιμος.

Ένας από τους διασημότερους σκηνοθέτες στον σύγχρονο κινηματογράφο, ο Λάνθιμος αποτελεί το τρανό παράδειγμα ανθρώπου που είσαι σίγουρος πως με ό,τι κι αν καταπιαστεί, θα κερδίσει την υψηλότερη διάκριση στον αντίστοιχο τομέα.

Λες και δεν του έφτανε το μπάσκετ στην ομάδα του Παγκρατίου, λες και οι σπουδές στην Διοίκηση Επιχειρήσεων δεν ήταν αρκετές, λες και τα video clip με τον Σάκη Ρουβά δεν ανέβασαν αρκετά τον πήχη στην Ελλάδα, έπρεπε να φτάσει να κερδίζει και τη μία υποψηφιότητα για Όσκαρ μετά την άλλη. Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, πρόσφατα τον θαυμάσαμε και στο ρόλο του φωτογράφου της νέας menswear cruise collection του οίκου Gucci στη Ρώμη!

Βέβαια, για να είμαστε ακριβοδίκαιοι, ο Γιώργος Λάνθιμος δεν είναι ο πρώτος σκηνοθέτης του Hollywood που βλέπουμε στο χώρο της ανδρικής μόδας. Κατά καιρούς, δεν ήταν λίγοι οι οίκοι που απευθύνθηκαν σε κάποιον μετρ της σκηνοθεσίας για τη δημιουργία μιας καμπάνιας, γεγονός εντελώς κατανοητό, αν σκεφτούμε πως ένας σκηνοθέτης θα νιαστεί τόσο για το προϊόν αυτό καθ’ αυτό, αλλά και για το story που μπορεί να κρύβεται γύρω του.

Χωρίς να μας το ζητήσει κανένας λοιπόν, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα top 5 με τα καλύτερα projects καταξιωμένων σκηνοθετών για το ανδρικό lifestyle. Κάπου εδώ, να σε προετοιμάσουμε πως δεν αναφερόμαστε στους καλύτερους σκηνοθέτες, αλλά στο καλύτερο αποτέλεσμα, αφού αφήσαμε συνειδητά εκτός λίστας ονόματα όπως Scorsese, Lynch και Ridley Scott. Έτοιμος να δεις μερικές από τις καλύτερες διαφημίσεις της ζωής σου;

Guy Ritchie – Dior Homme

Αγαπητέ Guy, δεν υπάρχει εύκολος τρόπος να πω κάτι τέτοιο, οπότε απλά θα το αφήσω να βγει από μέσα μου: Σ’ αγαπώ. Σ’ αγαπώ όπως αγαπάω ένα crossover του Allen Iverson, όπως ένα βλέμμα του Clint Eastwood, όπως ένα solo του Slash, όπως ένα τάκλιν του Gattuso. Κάθε σου δουλειά έχει μία γλυκιά αλητεία που κανένας δε μπορεί να την κοπιάρει, είτε μιλάμε για μία ταινία με μικρογκάνγκστερ σε Λονδρέζικη γειτονιά, είτε μιλάμε για μια διαφήμιση αρώματος του οίκου Dior. Jude Law στα καλύτερα του, η βρετανική προφορά του Jude Law στα καλύτερα της (είναι τόσο καλή που έχει δική της υπόσταση), τα finest κομμάτια του ανδρικού style, οι Muse σε ένα μουσικό έπος, κατασκοπική ατμόσφαιρα κι ένα πεντάλεπτο που ξεχειλίζει ερωτισμό και μυστήριο σε κάθε του πλάνο. Απαιτούμε δημιουργία Βραβείου Καλύτερης Διαφήμισης Αρώματος με το όνομα Guy Ritchie Award!

Michel Gondry – Levi’s 501

Έχει σκηνοθετήσει την Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού, έχει συμμετάσχει στο Donnie Darko, δημιουργώντας ένα μουσικό video για το πιο καταθλιπτικό soundtrack όλων των εποχών (Mad World), έχει εκφράσει το σουρεάλ του χαρακτήρα του σε κάθε μορφή τέχνης. Περιμέναμε κάτι φυσιολογικό από τον Michel Gondry σε μια διαφήμιση για τη Levi’s; Όχι. Περιμέναμε ότι θα βγάλουμε κάποιο νόημα; Όχι. Μας πήρε τα μυαλά και μας τα έβαλε σε μπλέντερ για 1,5 λεπτά; Ναι! Η διαφήμιση ξεκινάει και δεν είσαι σίγουρος αν παρακολουθείς όντως διαφήμιση ή το video από το The Ring. Κι ενώ η αφήγηση συνεχίζεται (κι εσύ κοιτάς ύποπτα το τηλέφωνο περιμένοντας κλήση από τη Σαντάκο), με τα ακατανόητα πλάνα να διαδέχονται το ένα το άλλο, φτάνεις σε ένα τέλος βασισμένο σε ένα από τα πιο κλασικά dad jokes ever και αντιλαμβάνεσαι ότι όλο το project αναφέρεται στη πιο ασήμαντη (θεωρητικά) λεπτομέρεια του jean σου: Εκείνη τη μικροσκοπική τσέπη. Εξαιρετική δουλειά, ακόμα καλύτερο slogan. Bonus η μουσική επένδυση που σου προκαλεί παραισθήσεις από τα πρώτα δευτερόλεπτα.

Frank Miller – Gucci Guilty

Frank Miller

Ο Frank Miller μπορεί να μην έκανε ποτέ μία λαμπρή καριέρα ως σκηνοθέτης (ίσως δεν το θέλησε όσο ελπίζουμε) αλλά δημιούργησε ένα μοναδικό σκηνοθετικό style που το αγαπήσαμε σε τέτοιο βαθμό που θα το θέλαμε ακόμα και σε διαφήμιση telemarketing. Και ο Frank Miller το γνώριζε αυτό. Όταν λοιπόν του ζητήθηκε να σκηνοθετήσει μία διαφήμιση για τη σειρά αρωμάτων της Gucci με όνομα Guilty, δε μπορούσε παρά να πάρει όλη την αίγλη του Sin City και να προσθέσει το σιγουράκι Chris Evans. Πιο βέβαιη νίκη κι από αγώνα της Μπαρτσελόνα στον πρώτο γύρο του κυπέλλου.

Spike Lee – Levi’s 501

Μπορεί η Ακαδημία να άργησε να του δώσει το πολυπόθητο αγαλματίδιο, αλλά ο πιο σκληροπυρηνικός φαν των New York Knicks εκεί έξω κατείχε πάντα μία ξεχωριστή θέση ανάμεσα στους αγαπημένους μας σκηνοθέτες. Κι αυτό γιατί η αμεσότητα και ο ρεαλισμός του μας έδιναν πάντα την αίσθηση ότι είμαστε κι εμείς ένα κομμάτι της ταινίας του, πράγμα που το λατρεύαμε. Μέχρι που είδαμε τη διαφήμιση Pamplona για λογαριασμό της Levi’s . Στην αρχή βλέπουμε τον εκκεντρικό σκηνοθέτη να κάνει ζέσταμα σε ένα ανθόσπαρτο λιβάδι, ως άλλη Χάιντι του Μπρονξ. Κι ενώ αναρωτιέσαι “Πού θα αράξουμε τώρα Spike;”, out of the blue ανοίγουν κάτι πόρτες σε ένα Ισπανικό random σοκάκι και μερικές δεκάδες ταύροι αρχίζουν να κυνηγάνε τον κοκκινοντυμένο Lee ενώ εμείς νιώθουμε σαν τον cameraman που τρέχει για τη ζωή του κι ανεβάζουμε παλμούς κατακόρυφα. Αν ο σκηνοθέτης της 25ης Ώρας αξίζει τα μισά εύσημα για την επιτυχία της παραγωγής, τα άλλα μισά πάνε δικαίως στο κολοσσό των jeans ονόματι Levi’s που απέδειξε πως δεν έχει κανένα πρόβλημα να πειραματιστεί με projects, να εμπιστευτεί σκηνοθέτες και να δημιουργήσει ένα spot μοναδικό στο είδος του.

Darren Aronofsky – YSL Nuit de l’Homme

Την αμαρτία μας θα την πούμε: δε γίνεται να προσέξεις κάτι άλλο σε αυτή τη διαφήμιση πέραν του Vincent Cassel! Κυριαρχεί σε κάθε σκηνή, σε μαγνητίζει με το βλέμμα του και γενικά πιστεύεις ότι απλά παρακολουθείς μαθήματα πεσιματικής από τον μετρ του είδους. Την παρακολουθείς ξανά και ξανά, την αναλύεις και τότε ανακαλύπτεις το σκηνοθετικό μεγαλείο του εν λόγω spot: αποτελεί ένα ύμνο στην αυτοπεποίθηση και στη γοητεία, με το άρωμα του οίκου Yves Saint Laurent να είναι το στοιχείο κλειδί σε κάθε κλείσιμο. Darren Aronofsky, απέδειξες για μία ακόμα φορά ότι μπορείς να κάνεις θαύματα και με το πιο απλό υλικό!

Κεντρική φωτογραφία: Arthur Mola/Invision/AP