Hannes Magerstaedt / Stringer/Getty Images
ΜΟΔΑ

Η μεγάλη επιστροφή του Jean Paul Gaultier

Το «κακό παιδί» της γαλλικής μόδας οραματίστηκε στα 90s ό,τι θεωρείται σήμερα cool. Ο θρυλικός οίκος του μας καλωσορίζει τώρα στη νέα εποχή, με οικοδέσποινα τη «γοργόνα» Bella Hadid.

Όταν το 2012, διοργανώθηκε η πρώτη ρετροσπεκτίβα του έργου του Jean Paul Gaultier, Jean Paul Gaultier: From the Sidewalk to the Catwalk, με αφορμή τα 35 του χρόνια στη βιομηχανία της μόδας, αλλά και τα 60α του γενέθλια, ο Γάλλος μόδιστρος είχε τις αμφιβολίες του. «Μα πώς τους ήρθε αυτή η ιδέα; Αυτά τα πράγματα είναι για τους πεθαμένους. Εγώ είμαι ακόμα ζωντανός», είχε δήλωσει χαρακτηριστικά. 

Το πάθος του για ζωή, το προβοκατόρικο χιούμορ, η ταπεινότητα και το γεγονός ότι ποτέ δεν φοβήθηκε να δει το μέλλον και να το αποτυπώσει στο χαρτί, ακόμα και αν δυσαρεστούσε μία μεγάλη μερίδα της κοινωνίας, είναι αυτά που έκαναν τον Gaultier ό,τι είναι σήμερα: το “enfant terrible” της μόδας, το «κακό παιδί» που ποτέ δεν συμβιβάστηκε («Ο σκοπός μου δεν ήταν να προκαλώ. Αποτύπωνα απλά αυτά που έβλεπα και αισθανόμουν ότι συνέβαιναν γύρω μου»).

Jean Paul Gaultier 1984, Alexis Duclos/AP Photo, file

Ένας ζωντανός θρύλος, ένας αυτοδημιούργητος μόδιστρος -δεν σπούδασε το επάγγελμα, αλλά στα 17 του ξεκίνησε να στέλνει τα σκίτσα του σε διάσημους στιλίστες της εποχής- που έστησε από το μηδέν το 1976 τη δική του αυτοκρατορία αντλώντας έμπνευση από το bondage και το body art, μπερδεύοντας τα φύλα, τις φυλές και τη σεξουαλικότητα, φέρνοντας τη μόδα του δρόμου στην πασαρέλα και δημιουργώντας κάποια από τα πιο εμβληματικά κομμάτια στην ιστορία: από τους κωνικούς στηθόδεσμους και κορσέδες για τις γυναίκες μέχρι τις φούστες για τους άντρες και τη μαρινιέρα. 

Jean Paul Gaultier Madonna Η Madonna με τον εμβληματικό κορσέ του Gaultier / 1990, Sean Kardon/ΑP Photo, file
Η Madonna με τον εμβληματικό κορσέ του Gaultier

Το «αντίο» του Jean Paul Gaultier

Λίγο πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, στις 17 Ιανουαρίου του 2020, ο Γάλλος σχεδιαστής ανακοίνωσε την αποχώρησή του από τα ντεφιλέ. Λίγες ήμερες μετά, στις 22 του ίδιου μήνα, γιόρτασε το «τέλος μίας εποχής», τα 50 του χρόνια στη μόδα, με ένα αξέχαστο αποχαιρετιστήριο σόου. Παρουσίασε την τελευταία του haute couture συλλογή για τη σεζόν άνοιξη/καλοκαίρι 2020 στο Théâtre du Châtelet, χωρίς ωστόσο να σταματά να κοιτά μπροστά. 

«Θα συνεχίσουμε με ένα νέο κόνσεπτ», είχε γράψει μεταξύ άλλων σε ανάρτησή του στο Twitter, παραδίδοντας ουσιαστικά τη σκυτάλη στη νέα γενιά και τον οίκο του να ξεκινά συνεργασίες για τη δημιουργία ready to wear collections με νέους, ταλαντούχους σχεδιαστές και brands.

Η πρώτη σύμπραξη θα ήταν με το ιαπωνικό brand Sacai. Η παρουσίαση της συλλογής ωστόσο ακυρώθηκε δις λόγω της πανδημίας. Καλώς εχόντων των πραγμάτων αναμένεται να παρουσιαστεί στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού τον Ιούλιο.

Ο Gaultier περνά σήμερα στη νέα εποχή

Πριν από επτά χρόνια, ο γαλλικός οίκος που αποθέωσε τον μαξιμαλισμό,  σταμάτησε τις ready-to-wear συλλογές για να επικεντρωθεί στην υψηλή ραπτική. Σήμερα, επιστρέφει στις έτοιμες για ένδυση σειρές, με μία collection που είναι αφιερωμένη στην εμβληματική μαρινιέρα του ιδρυτή του και δημιουργήθηκε σε συνεργασία με guest σχεδιαστές: Palomo Spain, Ottolinger, Pierre Hardy, Charlotte Wales, Dr. Woo, SSENSE και πολλούς ακόμα. Η συγκεκριμένη συλλογή αποκαλύφθηκε την περασμένη Παρασκευή, στις 28 Μαΐου και πωλείται μέσω του νέου e-shop του οίκου.

Η νέα αυτή εποχή επικοινώνηθηκε με μία ιντριγκαδόρικη καμπάνια που έτρεξε στο Instagram. Αρχικά, αναρτήθηκε μία εικόνα που έγραφε «Το τέλος» και αμέσως μετά στο bio του λογαριασμού γράφτηκε το εξής μήνυμα: «Το τέλος μίας εποχής».

Μία ημέρα αργότερα, αποκαλύφθηκε το βίντεο της καμπάνιας με τίτλο «Το μέλλον είναι συνεργατικό» με πρωταγωνίστρια την Bella Hadid ντυμένη γοργόνα, ένα από τα αγαπημένα looks του Gaultier, ενώ στο bio γράφτηκε η φράση: «Καλωσορίσατε στη νέα εποχή του Jean Paul Gaultier».

Μπορεί ο ίδιος ο Gaultier να μην είναι πλέον άμεσα υπεύθυνος για τον σχεδιασμό των ρούχων του οίκου του, εξακολουθεί όμως να εμπνέει, να συμβουλεύει και να αφήνει χώρο στη νέα γενιά να τολμήσει ό,τι εκείνος τόλμησε πίσω στα 90s: να οραματιστεί το μέλλον και να το φέρει στο παρόν.