ΡΟΛΟΙ

Τα ρολόγια με σχήμα βαρελιού είναι σχεδόν πάντα επίσημα

Ένας φόρος τιμής στο tonneau, το πιο ιδιαίτερο σχήμα κάσας, που ξεκίνησε από τα γυναικεία ρολόγια, αλλά στα αντρικά έφτασε σε άλλα επίπεδα επισημότητας.

Με τη μεγάλη πλειονότητα ανάμεσα στις κάσες ρολογιών να είναι στρογγυλές, ακολουθώντας τη φορά των δεικτών, και τις παραλληλόγραμμες να ακολουθούν μακριά στη δεύτερη θέση, οποιοδήποτε άλλο σχήμα βρίσκεται εκεί για να κάνει μια δήλωση. Το “tonneau” (γαλλικά για το βαρέλι) είναι το ενδιάμεσο από το στρογγυλό και το παραλληλόγραμμο. Συνήθως ένα ρολόι tonneau βρίσκεται πιο κοντά στην τετράγωνη μορφή αλλά με στρογγυλεμένες τις δύο πλευρές του στα αριστερά και τα δεξιά. Και η δήλωση που κάνει είναι, βεβαίως, το «θέλω να ξεχωρίζω»

Τα ρολόγια tonneau πρωτοσχεδιάστηκαν για γυναικείους καρπούς την πρώτη δεκαετία του περασμένου αιώνα. Ωστόσο δεν ήταν ένα σχήμα που εξυπηρετούσε συγκεκριμένο σκοπό, ας πούμε να βολεύει περισσότερο τα μικρότερα χέρια των δεσποινίδων και κυριών. Ήταν καθαρά θέμα αισθητικής η επιλογή του και όταν κάποιοι κύριοι άρχισαν να το καλοβλέπουν, πέρασε γρήγορα και στην αντρική ωρολογοποιία.

Με δεδομένο ότι η κάσα του είναι λίγο πιο δύσκολο να κατασκευαστεί και άρα, τουλάχιστον τα παλιότερα χρόνια (που τα υλικά ήταν λιγότερα και η τεχνολογία πιο περιορισμένη), ήταν κάπως πιο ευάλωτη από μια στιβαρή στρογγυλή, το σχήμα βαρελιού από την αρχή περιορίστηκε σε ρολόγια πιο «επίσημα» και όχι σε εκείνα των ειδικών αποστολών -ας πούμε καταδυτικά ή pilot watches.

Ένας άλλος λόγος που το σχήμα υιοθετήθηκε γρήγορα από την υψηλή κοινωνία ήταν γιατί αποτέλεσε μια εναλλακτική στα ρολόγια τσέπης που κυριαρχούσαν μέχρι τις αρχές του αιώνα. Όποιος ήθελε να κάνει σαφές ότι προχώρησε στη νέα εποχή της ωρολογοποιίας δεν αρκείτο σε ένα ρολόι που έμοιαζε με το παλιό του τσέπης, στο οποίο είχε απλά προστεθεί ένα λουράκι. Ήθελε να επιδείξει κάτι διαφορετικό -άρα ένα τετράγωνο ή ένα ρολόι με σχήμα βαρελιού ήταν και σύμβολο status quo, αφού δεν ήταν εύκολο για όλους να τα αποκτήσουν.

Τη δεκαετία του ΄20, τη δεκαετία της Art Deco δηλαδή, το σχήμα είχε την τιμητική του, αφού ταίριαζε απόλυτα στην αισθητική της όλης εποχής. Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος και η ανάγκη για πιο στιβαρά ρολόγια σήμανε μια επιστροφή στα στρογγυλά μοντέλα και το σχήμα βαρελιού άρχισε να εγκαταλείπεται. Επέστρεψε για τα καλά από τη δεκαετία του ’90 και μετά, όταν οίκοι όπως ο Franck Muller άρχισαν να παρουσιάζουν πιο avant-garde δημιουργίες και έφτασε στο αποκορύφωμά του στη σύγχρονη εποχή με τον Richard Mille που το επιλέγει για τα περισσότερα από τα μοντέλα του, ενώ την ίδια ώρα βγάζει τη γλώσσα στο «εύθραυστο» παρελθόν του σχήματος, θωρακίζοντάς το με τα πιο εντυπωσιακά υλικά.

5 ρολόγια tonneau που έγραψαν ή γράφουν ιστορία

Cartier Cintrée

Η Cartier ήταν από τους πρώτους οίκους που πειραματίστηκε με το σχήμα και παρουσίασε το Cintrée το 1905. Το μοντέλο έγινε αμέσως αντικείμενο πόθου για την υψηλή κοινωνία.

Franck Muller Casablanca

Τη δεκαετία του ’90 άρχισε η αναβίωση του σχήματος με μπροστάρη τον Frank Muller. Με χρώμα… σολωμού στο καντράν έκανε αμέσως εντύπωση και βοήθησε να καθιερωθεί ο νεότευκτος οίκος ως ένας από τους πιο πολυζήτητους της εποχής του.

Patek Philippe Gondolo

H Patek Philippe έβγαζε ρολόγια σε σχήμα βαρελιού ήδη από το 1908, οπότε όταν είδε το hit που έκανε το Casablanca του Franck Muller το 1992, δεν δυσκολεύτηκε να απαντήσει την αμέσως επόμενη χρονιά με το Gondolo, που αναβίωνε ένα μοντέλο του 1915.

Vacheron Connstatin Malte Tourbillon

Ίσως το πιο επίσημο και σίγουρα αυτό με το απόλυτο complication, ένα tourbillon, το συγκεκριμένο μοντέλο της ιστορικής ελβετικής ωρολογοποιίας είναι το πιο διάσημο tonneau που υπάρχει εκεί έξω.

Richard Mille RM 27-04 Tourbillon Nadal

Το ρολόι του Ράφα Ναδάλ για φέτος κοστίζει κοντά 1 εκατομμύριο ευρώ και είναι ένα από τα πιο πολυσυζητημένα της χρονιάς για όλους τους λόγους που συζητιέται κάθε δημιουργία του Richard Mille. Εμείς κρατάμε το σχήμα του που δίνει μια εντελώς εναλλακτική εικόνα από την κλασική που φέρουν τα υπόλοιπα tonneaus.