ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ariane Labed, πώς βρέθηκες στο BBC;

Η βραβευμένη ελληνογαλλίδα ηθοποιός πρωταγωνιστεί στο αισθηματικό δράμα "Trigonometry" του BBC που κάνει πρεμιέρα απόψε στο COSMOTE SERIES HD. Μας μίλησε για αυτό το πρωτόγνωρο για την ίδια βήμα.

Την Ariane Labed είναι δύσκολο να τη χωρέσεις σε κουτάκια. Πάει μια δεκαετία από τότε που κέρδισε το πολύ σημαντικό βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Βενετίας για την πρώτη της ταινία, το “Attenberg” της Αθηνάς Τσαγγάρη. Έκτοτε την έχουμε δει σε μια γκάμα διαφορετικού μεγέθους και ορέξεων ταινιών, από τις “Άλπεις” και το “Before Midnight” μέχρι το “Assassin’s Creed” και τη “Μαρία Μαγδαληνή”.

Από την θεατρική ομάδα των Vasistas μέχρι εμφάνιση στο “Black Mirror” του Netflix κι από έναν χαρακτηριστικό ρόλο στον “Αστακό” μέχρι, πολύ προσφάτως, το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με την πολυβραβευμένη ταινία μικρού μήκους “Olla”, η Labed μοιάζει από εκείνα τα δημιουργικά άτομα που δεν είναι διατεθειμένα να μείνουν για πολλή ώρα σε ησυχία.

Το “Trigonometry” προβάλλεται κάθε Πέμπτη στις 23.00 στο COSMOTE SERIES HD. Πρεμιέρα με διπλό επεισόδιο την Πέμπτη 19 Μαρτίου. Τα επεισόδια θα είναι διαθέσιμα και μέσα από τη δωρεάν, on demand υπηρεσία COSMOTE TV PLUS.

Η πιο πρόσφατη περιπέτεια της ελληνογαλλίδας ηθοποιού και σκηνοθέτη, είναι ο πρωταγωνιστικός ρόλος της στη σειρά “Trigonometry” του BBC, το οποίο παρακολοθούμε αποκλειστικά στο COSMOTE SERIES HD κάθε Πέμπτη στις 23.00. Τη σκηνοθεσία της σειράς υπογράφει η Αθηνά Τσαγγάρη, τη δημιουργό πίσω από το “Attenberg”, το “Chevalier” αλλά και ένα θαυμάσιο μικρού μήκους φιλμ, “The Capsule”, επίσης με τη Labed. Η σειρά ακολουθεί τρεις 30+ ανθρώπους στο Λονδίνο του σήμερα, των οποίων η φιλία μετατρέπεται σταδιακά σε ένα τριπλό ρομάντζο. Όλα ξεκινούν όταν η Gemma (ιδιοκτήτρια ενός καφέ) και ο Kieran, το αγόρι της (παραϊατρικός διασώστης σε ασθενοφόρο) δεν τα βγάζουν πέρα οικονομικά και αναγκάζονται να αναζητήσουν τρίτο άτομο να μείνει μαζί τους.

H Ray, δηλαδή η Labed, εισέρχεται στο διαμέρισμα και στη ζωή τους (και στη σχέση τους!) έχοντας το δικό της παρελθόν να αφήσει πίσω, τη δική της νέα πορεία να χαράξει. Έχοντας υπάρξει διακεκριμένη αθλήτρια συγχρονισμένης κολύμβησης, προσπαθεί να βρει τη θέση της τώρα στον κόσμο, αφήνοντας (με καθυστέρηση) πίσω αυτό το πράγμα που της έδινε ταυτότητα και κατεύθυνση. «Μου άρεσε πολύ ότι η Ray είναι σε μια στιγμή της ζωής της που πρέπει να ξανασκέφτεται τα πάντα από το μηδέν», λέει η Labed από το τηλέφωνο μιλώντας για αυτό το νέο, διαφορετικό βήμα στην καριέρα της.

«Είχε μια καριέρα εξωγήινη κάπως. Στο νερό ήταν ο κόσμος της. Κι από εδώ και πέρα η ζωή της θα είναι πιο ενήλικη και κανονική, στη μεγάλη πόλη. Έχει το κουράγιο να ξανασκέφτεται τα πάντα από το μηδέν, πρέπει να μάθει να ζήσει σε ένα καινούριο περιβάλλον. Αυτό μου φάνηκε πολύ γενναίο, μου φάνηκε συγκινητικό», λέει. Όμως υπάρχει η επιπλέον συναισθηματική εμπλοκή: «Κάνοντάς το αυτό, μπαίνει σε έναν νέο κόσμο μαζί με ένα ζευγάρι. Η αγάπη που έχουν οι δυο τους είναι κάτι πολύ ξένο, κάτι πολύ μακριά της. Και το ερωτεύεται αυτό! Μου φάνηκε αυτό πολύ ενδιαφέρον», εξηγεί.

Αν αυτά τα σημεία του ρόλου την ιντρίγκαραν, η αρχική σύνδεσή της με το υλικό ήταν, φυσικά, η Τσαγγάρη. Η προοπτική της επανένωσης με την σκηνοθέτη της από το “Attenberg” έπαιξε τεράστιο ρόλο στο πώς βρέθηκε εξαρχής στη σειρά του BBC. «Μου το έδωσε να το διαβάσω η Αθηνά και επειδή μου αρέσει πολύ να δουλεύω μαζί της διάβασα το σενάριο και μου άρεσε πολύ. Είναι πολύ σωστό βλέμμα σε αυτή την γενιά των 30+ που προσπαθούν να ζουν σε μια μεγάλη πόλη, όπου είναι όλοι από κάπου αλλού. Είναι μια εικόνα της γενιάς μας πολύ σωστή, μέσα από ένα πολύ όμορφο και τρυφερό love story. Είχε πολλά πράγματα μέσα, και μου φαίνεται πολύ δύσκολο πράγμα να καταφέρει κανείς στο γράψιμο».

Πέρα όμως από το ξεχωριστό ενδιαφέρον του συγκεκριμένου στόρι, η Labed πολύ απλά λατρεύει να δουλεύει με τη σκηνοθέτη. «Από την πρώτη στιγμή που τη γνώρισα και έκανα το ‘Attenberg’ ήξερα ότι θα συνεργαζόμασταν καλά, έχει ένα ιδιαίτερο sensitivity για το σινεμά. Μου αρέσει ότι πάει κι αυτή σε διαφορετικά φορμάτ», λέει. «Έχουμε κάνει και μεγάλου μήκους, και σειρά, και μικρού μήκους μαζί. Μου αρέσει αυτό που ψάχνει, και την καταλαβαίνω εύκολα, δεν χρειαζόμαστε πολύ να μιλάμε. Υπάρχει ένα ένστικτο, καταλαβαίνουμε η μία την άλλη πολύ εύκολο, είναι κάτι λίγο μαγικό, δε μπορώ να το εξηγήσω», εξηγεί καθώς μπορείς απλά να ακούσεις το χαμόγελό της στην άλλη άκρη της γραμμής.

«Όποτε μου προτείνει κάτι δε μπορώ να πω όχι, επειδή ξέρω ότι θα βρω κάτι σε αυτό που δεν θα βρω πουθενά αλλού», καταλήγει. «Είναι πολύ ιδιαίτερη καλλιτέχνης».

Η εμπειρία του να κάνει πρώτη φορά τηλεόραση τουλάχιστον στο μέγεθος ενός τέτοιου πρωταγωνιστικού ρόλου, ήταν θετική. Αρχικά, η συνεργασία με τους δύο συμπρωταγωνιστές της, τον Gary Carr και την Thalissa Teixeira. «Ήμασταν τυχεροί, δεν είχαμε πολύ χρόνο για πρόβες αλλά όλα δούλεψαν χάρη στο ένστικτο της Αθηνάς που ήξερε ότι θα λειτουργεί πολύ καλά αυτό το τρίο, παρότι είμαστε πολύ διαφορετικοί και έχουμε πολύ διαφορετικοί ενέργεια. Το καστ ήταν τέλειο και πολύ επαγγελματίες, πέρασα πολύ καλά μαζί τους», λέει. Ενώ αυτό που τη δυσκόλεψε πιο πολύ ήταν το να μάθει συγχρονισμένη κολύμβηση για τις ανάγκες του ρόλου. «Δεν ξέρω καθόλου και δεν είχα χρόνο να το μάθω. Έκανα ό,τι μπορούσα! Ήθελα τουλάχιστον δύο μήνες, αλλά δεν είχαμε τον χρόνο».

Έπειτα, είναι η ίδια η εμπειρία του να λες μια ιστορία σε ένα φορμάτ τόσο διαφορετικό από το σινεμά. Με άλλες απαιτήσεις, άλλη δομή, άλλο ρυθμό. «Ναι, ναι! Το ρυθμό βασικά!», συμφωνεί κι η ίδια χωρίς να κρύβει από τον τόνο της φωνής της πόσο ενδιαφέρον της φάνηκε όλο αυτό σαν πείραμα. «Πρέπει να είσαι πολύ γρήγορη, δεν έχουμε χρόνο να στήσουμε τα πράγματα», εξηγεί, λέγοντας πως πήρε 4 μήνες το γύρισμα με 3 βδομάδες προετοιμασία. «Δύσκολο για όλα αυτά που κάνουμε!», λέει. Ο χρόνος του πρότζεκτ είναι κάτι που εμφανώς επανέρχεται διαρκώς στη συζήτηση καθώς δίνει τον τόνο, τον ρυθμό, και τελικά σχηματίζει το πρότζεκτ με τον τρόπο του.

«Έχει να κάνει εντελώς με τη χορογραφία της κίνησης», εξηγεί. «Η κάμερα γυρνάει γύρω από τα 3 σώματα όταν είμαστε μόνοι μας, κάνει πολλά μαζί μας, μας τραβάει σε 360 μοίρες. Γλιτώνουμε χρόνο και δεν χρειάζεται να κάνουμε πολλά πλάνα. Έτσι, κάπως αυτή τη δυσκολία της σειράς που πρέπει όλα τα να τα κάνουμε πολύ γρήγορα, το χρησιμοποίησαμε σαν φόρμα», λέει. «Ήταν μια τρέλα ούτως ή άλλως! Αλλά αυτό το επείγον του όλου πράγματος, το χρησιμοποιήσαμε όσο μπορούσαμε για τη δημιουργία της σειράς. Και μου φαίνεται κάτι πολύ σωστό και ενδιαφέρον».

Αν το “Trigonometry” είναι μόνο το πιο πρόσφατο βήμα μιας καριέρας που χωρίς προκαταλήψεις ή στεγανά, γεμάτη με διάθεση εξερεύνησης, έχει ενδιαφέρον το πώς το τοποθετεί η ίδια η Labed μες στο πλαίσιο της δουλειάς της. «Κάνω πολύ διαφορετικά πράγματα», λέει, «προσπαθώ να κάνω πολλά που μου αρέσουν και είμαι τυχερή που μπορώ. Και σκηνοθεσία πια. Μου αρέσει κι εμένα να πηγαίνω μέσα σε έναν άλλο κόσμο και να ψάχνω μέσα σε αυτόν, να δω τι προσπαθώ να βρω. Πάντως κοιτώντας τους χαρακτήρες που έχω κάνει, υπάρχει πάντα κάτι που έχει να κάνει με μια εικόνα της γυναίκας που είναι το αντίθετο του male gaze. Αυτό σίγουρα με ακολουθεί σε αυτό που διαλέγω να κάνω, είναι πολύ πολιτικά αυτά που διαλέγω πάντα. Αυτό μάλλον είναι το drive μου για να διαλέγω τα πρότζεκτ μου».

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ταιριάζει και το μικρού μήκους “Olla”, το σκηνοθετικό της ντεμπούτο, για μια γυναίκα που απαντά σε μια αγγελία σε ένα σάιτ γνωριμιών για ανατολικοευρωπαίες γυναίκες. Το φιλμ παίχτηκε στις Κάννες και στο Σάντανς ενώ τιμήθηκε με το μεγάλο βραβείο στο σημαντικότερο Φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους, το Κλερμόν-Φεράν. «Θέλω να κάνω και τα δύο σίγουρα, αυτό ήθελα πάντα βασικά», λέει με ενθουσιασμό μιλώντας για τη σκηνοθεσία και την ηθοποιία. «Ήθελα πολύ χρόνο να το καταφέρω, αλλά ο βασικός σκοπός μου είναι να είμαι και σκηνοθέτης και ηθοποιός. Για μένα δεν είναι καν τόσο διαφορετικά. Όλα αυτά για μένα είναι μια δουλειά: Είναι το σινεμά. Μπορεί να αλλάζω θέσεις αλλά μου αρέσει η ιδέα ότι με όλα αυτά αυτό που προσπαθώ είναι να κάνω σινεμά».

Αναφέρει άλλη μια σειρά που κάνει τώρα η οποία σταμάτησε για την ώρα λόγω του κορονοϊού, αναφέρει πως θέλει σίγουρα να δουλέψει ξανά με την Αθηνά, αναφέρει τη σκηνοθεσία και την ηθοποιία, όλα ξεχωριστά, όλα μαζί. Καταλήγει με χαρά και ενθουσιασμό στον τόνο της φωνής της: «Θέλω να τα κάνω και τα δύο. Αλλά δεν έχω συγκεκριμένο σχέδιο. Προχωράω».

*Το “Trigonometry” με την Ariane Labed κάνει πρεμιέρα αποκλειστικά στο COSMOTE SERIES HD την Πέμπτη 19 Μαρτίου στις 23.00 και θα προβάλλεται νέο επεισόδιο κάθε Πέμπτη στις 23.00. Ταυτόχρονα, τα επεισόδια θα είναι διαθέσιμα και μέσα από τη δωρεάν, on demand υπηρεσία COSMOTE TV PLUS.