Θωμάς Αρσένης
BUZZ

Ο Σπύρος Γραμμένος μιλά για το τι πραγματικά συνέβη στο ΦλΕΡΤ

«Ήταν απλά ένα τραγούδι. Δεν έβγαλα ένα χαρτί κι άρχισα να διαβάζω ένα μανιφέστο».

Την προηγούμενη Δευτέρα ο Σπύρος Γραμμένος εμφανίστηκε στο ΦλΕΡΤ, και πιθανότατα κάτι θα έχει πάρει το αυτί σου για το τι ακολούθησε μετά τη live εκτέλεση του Κουκουλοφόρου, ενός από τα πλέον γνωστά του τραγούδια. Το βίντεο ακολούθησε τη δική του πορεία στα social media. Υμνήθηκε από εκείνους που συνέλαβαν το σατιρικό του χαρακτήρα, λοιδορήθηκε από εκείνους που πίστεψαν -ή έκαναν ότι πίστεψαν- πως ο γνωστός τραγουδοποιός καλούσε κόσμο να βγει στους δρόμους και να κατεβάσει βιτρίνες.

«Δεν μπορούν αυτά τα πράγματα να ακούγονται στη δημόσια τηλεόραση», ακούστηκε από κάποια στόματα, με το θέμα τελικά να φτάνει να γίνει μέχρι και επερώτηση στη Βουλή από δύο βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας.

Επί μια βδομάδα σχεδόν επέλεξε να τοποθετηθεί αποσπασματικά και μόνο μέσα από τους προσωπικούς του λογαριασμούς στο Twitter και στο Facebook, για το συγκεκριμένο θέμα. Τώρα θεώρησε ότι ήρθε και η κατάλληλη στιγμή να περιγράψει και πιο ολοκληρωμένα το χρονικό εκείνης της ημέρας, και όσων επακολούθησαν.

Κατ’ αρχάς, πώς προέκυψε να παίξεις αυτό το τραγούδι. Δεν το περίμεναν απ’ την αρχή, έτσι;

Με ρώτησε από πριν η παραγωγή εντελώς τυπικά ποια κομμάτια θα πω απλά για να ξέρουν και πόση ώρα θα κρατήσει η παρουσία μου. Επέλεξα τη Μιρέλα, το Να Είσαι Εδώ, και την 90αρα TDK. Το πρώτο γιατί είναι γνωστό, τα άλλα δύο επειδή είναι από τον καινούργιο δίσκο που ήθελα να προμοτάρω.

Και επειδή τελικά υπήρξε κι άλλος χρόνος μου ζήτησαν κι ένα ακόμη κομμάτι. Και η αρχισυντάκτρια ζήτησε να παίξω τον Κουκουλοφόρο.

Μήπως τρόλαρε; Μήπως έκανε πλάκα;

Όχι. Δεν θα ήθελα με τίποτα να δημιουργήσω πρόβλημα ποτέ σε κανέναν. Μιλήσαμε μετά και μου είπε ότι «είναι ένα πολύ γλυκό κομμάτι που το αγαπώ πολύ, και δεν θεωρώ ότι λέει και κάτι περίεργο μέσα».

Εκεί, λοιπόν, γελάω. Κάνω χιούμορ όταν λέω ότι «θέλετε να το κλείσουμε το μαγαζί». Σε καμιά περίπτωση δεν περίμενα ότι θα πάρει τέτοια διάσταση.

(Το τραγούδι ξεκινά στο 4:30 του video)

Όσο εσύ το τραγουδούσες και έβλεπες τους υπόλοιπους να κρυφογελάνε κάπως, να κρύβονται, να χαμηλώνουν τα πρόσωπα τους, σου ερχόταν κι εσένα πίσω μια αμηχανία;

Κοίτα, υπάρχει μια αμηχανία, αλλά και γελάνε. Έτσι κι αλλιώς είναι απλά ένα τραγούδι. Δεν έβγαλα ένα χαρτί κι άρχισα να διαβάζω ένα μανιφέστο…

Γενικά είχα μια φοβερά ωραία διάθεση και αυτό μου το έβγαλε η Νάντια. Απλά με το που μου ζήτησαν αυτό το τραγούδι, με έπιασε νευρικό γέλιο. Και όλο το κομμάτι το λέω και γελάω νευρικά, δεν μπορώ να σταματήσω.

Και αν ακούσεις προσεκτικά το βίντεο το τραγουδάνε και οι τεχνικοί, το τραγουδάνε όλοι. Περνάμε πολύ ωραία.

Τελειώνει, λοιπόν, τους χαιρετάω και εκείνοι πάνε σε ένα άλλο θέμα. Δεν τελείωσε με μένα η εκπομπή.

Άλλαξες κι εσύ όμως μερικούς στίχους. Κάπου έκανες και λίγο mute τον εαυτό σου.

Δεν άλλαξα. Αφαίρεσα μία λέξη. Γιατί πιστεύω ότι αυτή η λέξη (σ.σ. μουνιά) δεν θα έπρεπε να ακουστεί, όχι μόνο από τη δημόσια τηλεόραση, γενικά από καμία τέτοια καθημερινή εκπομπή. Και δεν είναι λογοκρισία αυτό. Είναι θέμα ευγένειας. Πρόκειται για μία λέξη που για παράδειγμα δεν πρέπει να την ακούνε τα παιδιά.

Γενικά να μην ακούγεται αυτή η λέξη, όχι επειδή τώρα συγκεκριμένα αναφερόταν στην αστυνομία.

Και τι έγινε μόλις έφυγες από το studio;

Πάω στο καμαρίνι και έχω νευρικό γέλιο ακόμα. Έρχονται οι άνθρωποι της παραγωγής, με ευχαριστούνε, μου λένε «τα ‘πες πολύ ωραία», το ίδιο και οι άνθρωποι στο control room. Όλοι είναι πολύ χαρούμενοι.

Όταν έφυγα δηλαδή δεν με περίμεναν τίποτα μπράβοι στην πόρτα να με δείρουνε, αυτό θέλω να σου εξηγήσω. Κανείς δεν θεώρησε ότι είναι τόσο προβληματικό να λες ένα τέτοιο τραγούδι -γιατί δεν είναι.

Ο χαμός πώς ξεκίνησε;

Ξεκίνησε αργότερα. Εγώ πήγα τη Δευτέρα και την Τετάρτη άρχισε να συζητιέται. Τότε υπήρξαν αντιδράσεις από διάφορους ανθρώπους. Και την Πέμπτη το πρωί με παίρνουν τηλέφωνο και μου λένε ότι «έγινε επερώτηση στη Βουλή για το τραγούδι».

Το πρώτο πράγμα που σκέφτομαι εκείνη τη στιγμή είναι να διαβάζει κάποιος τους στίχους του τραγουδιού στη Βουλή -και τον στίχο που έκοψα τελικά- και να καταγράφεται το τραγούδι μου στα πρακτικά.

Μέχρι χτες, εγώ δεν είχα καταχωρήσει κάπου τα δικαιώματα του τραγουδιού, ότι είναι δικό μου, οπότε πλέον έχει κατατεθεί στα πιο επίσημα αρχεία της χώρας.

Κι ενώ είχα επόμενο στόχο να πάω Eurovision, τώρα έχω επόμενο στόχο να πάω και Ευρωβουλή.

Όταν σου είπαν ότι κάποιοι βουλευτές έκαναν την επερώτηση, σου ήρθαν στο μυαλό οι συγκεκριμένοι;

Μού είπαν αμέσως ποιοι είναι αλλά αν έπρεπε να φτιάξω μία λίστα με πέντε δέκα ανθρώπους που θα το έκαναν αυτό, λογικά, ναι, θα έβαζα μέσα τον Πλεύρη.

Πριν πέντε χρόνια, τέτοιες μέρες είχε υπάρξει και το tweet του Άδωνι Γεωργιάδη, που υποστήριζε ότι κρύβομαι πίσω από τον Πιτσιρίκο.

Θέλω όμως να πω και κάτι που είναι πολύ σοβαρό. Στην επερώτηση στη Βουλή ισχυρίζονται ότι αυτό το τραγούδι εξυμνεί τους κουκουλοφόρους και ότι προάγει τη βία. Εγώ θέλω να διαβάσω τα σχόλια κάτω από το σχετικό βίντεο στο YouTube, όπως αυτό ανέβηκε σε έναν ακροδεξιό λογαριασμό.

Τα σχόλια απέναντι σε τραγούδι που υποτίθεται ότι υποκινεί τη βία, είναι: «τσεκούρι και φωτιά στα κόκκινα σκυλιά», «στην επόμενη χούντα, όλοι στην οδοποιία», «Κολόερτ» (με όλα όμικρον), και κάποιος με λέει και «σαπούνι».

Και επίσης στη χώρα που έχουν σκοτώσει οι φασίστες τον Παύλο Φύσσα, υπάρχει ένας τύπος ο οποίος γράφει «μαχαίρι στην καρδιά του κάθε αντιφά».

Κανονικά αυτό νομίζω ότι θα έπρεπε να είναι η επερώτηση στη Βουλή.

σπυρος γραμμενος φλερτ ερτ

Κάποιοι πιστεύεις πήγαν να εκμεταλλευτούν κάπως το περιστατικό;

Αυτό ξεκίνησε από ακροδεξιούς λογαριασμούς στο Twitter. Εκείνοι έκαναν αναρτήσεις και άρχισαν να σχολιάζουν. Πιστεύω ότι επειδή κάποιοι στη Νέα Δημοκρατία φοβήθηκαν ότι χάνουν τo ακροδεξιό κοινό τους, έκαναν αυτήν επερώτηση. Δεν μπορώ βέβαια να είμαι σίγουρος γι’ αυτό, ούτε κάνω πολιτική ανάλυση.

Το θέμα είναι ότι οι άνθρωποι που λένε ότι τους ενοχλεί η βία από όπου κι αν προέρχεται, δεν το εννοούν πραγματικά. Αν έρχεται από τη δική τους πλευρά, δεν τους ενοχλεί καθόλου.

Με την Νάντια Κοντογεώργη τι έγινε;

Όταν άρχισε να γίνεται αυτό ο χαμός, πήρα τηλέφωνο την Νάντια, γιατί τη θεωρώ φίλη μου και ξέρω ότι αυτήν τη στιγμή είναι πολύ δύσκολη η θεση της. Γνωριζόμαστε από παλιά, έχουμε βρεθεί σε κοινές παρέες αρκετές φορές, και έχουμε συνυπάρξει και στα Queer Theatre Awards πριν δύο χρόνια, σε μια βραδιά αφιερωμένη στον Ζακ Κωστόπουλο. Εκείνη ως παρουσιάστρια κι εγώ ως συμμετέχων.

Τη συμπαθώ και την εκτιμώ πάρα πολύ. Είναι υπερταλαντούχα, μ’ αρέσει πολύ και ο τρόπος που κάνει την εκπομπή. Γι’ αυτό και πήγα.

Γράφτηκε ότι και η αρχισυντάκτρια της εκπομπής αντιμετώπισε πρόβλημα επειδή σου ζήτησε τον Κουκουλοφόρο.

Είδα ένα δημοσίευμα στο Τvxs που έλεγε ότι την κάλεσαν για να δώσει εξηγήσεις και έτσι έκανα ένα post που έγραφα «αγάπη και δύναμη στην αρχισυντάκτρια που την κάλεσαν να απολογηθεί» -έβαλα αυτήν τη λέξη, δεν υπήρχε στο άρθρο. Η κοπέλα, λοιπόν, με πήρε τηλέφωνο και μου ‘πε «δεν με κάλεσε κανένας να απολογηθώ, εγώ αισθάνθηκα την ανάγκη να μιλήσω στους συναδέλφους μου, να πάρω την ευθύνη αυτού που συνέβη».

Δεν γνωρίζω να της δημιουργήθηκε κάποιο μεγαλύτερο πρόβλημα.