ΝΥΧΤΕΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ

Cantona μετά τα μεσάνυχτα, Bunuel και sci-fi

Μια συζήτηση με τον Yann Gonzalez των Μ83 για τον Cantona, τον John Hughes και το σεξ στο σινεμά.

Ο Yann Gonzalez είναι:

  • αδερφός του Anthony Gonzalez, δηλαδή των Μ83
  • συνεργάτης της μπάντας
  • πρώην δημοσιογράφος σε αντρικά περιοδικά, έχοντας τρέξει το τμήμα ποπ κουλτούρας του Γαλλικού Max για χρόνια
  • σκηνοθέτης της παλαβής σεξοδιαστροφικής τραγικωμωδίας ‘Ραντεβού Μετά τα Μεσάνυχτα’ (‘You and the Night’), που προβάλλεται στο Διαγωνιστικό των Νυχτών Πρεμιέρας, όπου 6 άγνωστοι προετοιμάζονται σε ένα μυστηριώδες διαμέρισμα για ένα σεξ πάρτι που δε θα συμβεί ποτέ. Α κι επίσης ένας από αυτούς τους 6 είναι ο Eric Cantona.

Στο ‘Ραντεβού’ εκτός από τον Cantona διακρίναμε ψήγματα επιστημονικής φαντασίας, ‘Breakfast Club’, μελαγχολίας, και πολλές πολλές φανταστικές νότες των Μ83. (Αν σου ακούγεται αυτό σαν ταινία που αξίζει να δεις, τότε ναι, είναι.) Του μιλήσαμε πριν λίγο στο βιβλιοπωλείο Ιανός για όλα αυτά.

Πώς ήταν χτες στην πρεμιέρα;

Ένας Έλληνας φίλος μου μου είπε ότι άρεσε σε κόσμο εδώ επειδή έμοιαζε σαν κλισέ Γαλλικού σινεμά, ξέρεις, με πολύ κόσμο να μιλάει.

Εγώ το είδα στη δημοσιογραφική 11 το πρωί. Περίεργο φιλμ να βλέπεις με το που έχεις ξυπνήσει.

Ναι, φαντάζομαι! Ήθελα να είναι χαοτικό, να είναι τρελό σαν τις μικρού μήκους μου, να έχει μανία με το σεξ. Φαντάζομαι πως έχω μια εμμονή με το σεξ. Και ήθελα να μοιάζει με πάρτι, να έχει πολλή μουσική, παράξενες καταστάσεις, κόσμο να μεθάει, σα να μεταφέρεσαι σε μια άλλη διάσταση. Σκέφτομαι την ταινία ως ένα πάρτι.

Η μουσική των Μ83 είναι τέλεια και ταιριάζει απόλυτα με τις σκηνές. Πώς ήταν να συνεργάζεσαι με τον αδερφό σου;

Με τον αδερφό μου έχουμε πολύ κοντινή σχέση, μεγαλώσαμε ακούγοντας ίδια μουσική, βλέποντας τις ίδιες ταινίες. Οπότε είχε την ελευθερία να κάνει ό,τι ήθελε στην ταινία. Του έστειλα κάποια ενδεικτική μουσική, δύο τραγούδια που είχα επιλέξει, Γερμανική ηλεκτρονική μουσική από τα ‘70s… Πολύ διαφορετικά στυλ μαζί.

Πού θα τη βρω αυτή τη μουσική;

Πακετάρουμε τώρα το OST! Θα είναι διαθέσιμο σε 1-2 μήνες. Ακόμα και σε κόσμο που δεν αρέσει η ταινία, θα του αρέσουν τα τραγούδια.

Τι επιρροές υπάρχουν μες στην ταινία;

Έχει πολλά διαφορετικά στυλ, μπορείς να βρεις μικρά πράγματα. Ακόμα κι αν δεν σου αρέσει όλη η ταινία, θα σου αρέσουν πραγματάκια. Τα περισσότερα προέρχονται από το Ευρωπαϊκό σινεμά των ‘70s, θαρραλέα, σέξι, ριζοσπαστική εποχή. Μιλάμε για ταινίες που δε γυρίζονται σήμερα. Εξάλλου χάσαμε κάτι πολύ οργανικό με τη σταδιακή εξαφάνιση του φιλμ. Το βίντεο τα κάνει όλα κρύα και υπερβολικά καθαρά. Ήθελα κάτι πιο φθαρμένο. Κάτι πιο ζεστό.

Αν σου ζήταγα συγκεκριμένη ταινία που σε επηρέασε;

Μεγάλο εύρος, από το ‘Breakfast Club’…

Είπα κυριολεκτικά αυτό το πράγμα χτες σε μια φίλη μου με το που είδα την ταινία.

Τις λάτρευα αυτές τις ταινίες όταν ήμουν έφηβος! Το “Ραντεβού Μετά τα Μεσάνυχτα” είναι σαν μια γεμάτη σεξ εκδοχή του ‘Breakfast Club’. Και έχει και λίγο Bunuel. Όχι στο στυλ, αλλά ως προς το ότι στην ‘Κρυφή Γοητεία της Μπουρζουαζίας’ υπάρχει το γεύμα που δε γίνεται ποτέ, όπως εδώ είναι το σεξ πάρτι που δε γίνεται ποτέ. Και επίσης είχα αυτές τις παράξενες μνήμες από ταινίες Disney των ‘80s όπως το ‘Black Hole’ ή το ‘Watcher in the Woods’. Πάρα πολύ περίεργες ταινίες, πνιγηρές, με μαγική ατμόσφαιρα, που ως παιδί τις έβρισκα πολύ τρομακτικές. Δεν το πιστεύω σήμερα ότι η Disney γύριζε τέτοιες ταινίες εκείνη την εποχή.

Μιλώντας για περίεργα, ο Eric Cantona έχει από τις πιο παράξενες καριέρες οποιουδήποτε ανθρώπου, συμπεριλαμβανομένης και της εποχής που έπαιζε μπάλα.

Ναι! Καταρχάς είναι τρομερός σινεφίλ. Του αρέσουν πολλές καλλιτεχνικές ταινίες, λατρεύει τον Bertrand Bonello ας πούμε. Με εξέπληξε. Κι επειδή έχω μεγαλώσει μέσα σε εντελώς ποδοσφαιρικό περιβάλλον (σσ. ο πατέρας του έπαιζε ποδόσφαιρο), ήδη μου φαινόταν τρομερά ενδιαφέρων ο Cantona ως χαρακτήρας. Ήταν πάντα σα να ερμηνεύει ένα ρόλο.

Πώς είναι σαν άνθρωπος;

Πολύ μαζεμένος, πολύ ντροπαλός. Παρά το χτίσιμό του. Έχει αυτή τη μελαγχολική ματιά, που είπα στον εαυτό μου ότι θέλω να την αποτυπώσω σε φιλμ και πως αν το κατάφερνα θα έβγαινε κάτι πολύ όμορφο. Στα γυρίσματα ήταν σαν παιδί που του άρεσε να πειραματίζεται με τα πάντα. Του αρέσουν ένα σωρό διαφορετικά πράγματα, να ζωγραφίζει, να κάνει παραγωγές, να διαβάζει λογοτεχνία. Έχει περιέργεια για να ανακαλύπτει διαφορετικά πράγματα.

Με τους Μ83 τι σχέση έχεις ακριβώς;

Πολλοί άνθρωποι νομίζουν πως είμαι στη μπάντα, αλλά δεν ήμουν ποτέ, δεν παίζω μουσική. Όμως έγραψα τους περισσότερους στίχους από τα τρία τελευταία άλμπουμ. Οπότε υποθέτω είμαι μέλος της μπάντας. Αλλά όχι επάνω στη σκηνή ή τίποτα τέτοιο.

Ο αδερφός σου ως Μ83 έγραψε τη μουσική για τη δική σου ταινία και για το ‘Oblivion’, και ταίριαζε τέλεια και στις δύο.

Υπάρχει υπό μία έννοια sci-fi και στις δύο ταινίες, αν και με διαφορετικό τρόπο. Το δικό μου έναν φτηνό, γαλλικό τρόπο, το άλλο με τον μεγάλο, Χολιγουντιανό τρόπο. Μεγαλώσαμε βλέποντας κάτι περίεργα Γαλλικά καρτούν ή τον ‘Captain Harlock’, με αυτό ειδικά είχαμε εμμονή. Μας φαινόταν τόσο όμορφα θλιμμένο. Για μένα ήταν σαν μια μικρή κοινότητα που ζούσε σε ένα διαστημόπλοιο, και μου αρέσει να σκέφτομαι την ταινία μου έτσι, σαν μια μικρή κοινότητα χαμένη στο διάστημα, όπου αντιστέκονται στον κόσμο γιατρεύοντας ο ένας τις πληγές του άλλου.

Το οποίο είναι απροσδόκητο, επειδή βάσει περιγραφής δεν ακούγεται με φιλμ που κρύβει τόση ανθρωπιά και θλίψη.

Όλοι αυτοί είναι χαρακτήρες που τους έχει φερθεί άσχημα η κοινωνία και συνδέονται μεταξύ τους για να γιατρευτούν. Κάτι καλό βγαίνει από την εμμονή τους.

Επίσης γέλασα πολύ, συχνά μέσα στις ίδιες λυπημένες σκηνές.

Ευχαριστώ! Νομίζω είναι πολύ σημαντικό να έχεις χιούμορ ώστε να αποδεχθείς την τραγωδία. Με το χιούμορ έρχεσαι κοντά, και μετά μπορείς να νιώσεις την λύπη και τις πληγές αυτών των χαρακτήρων. Νομίζω πως το χιούμορ κάνει τα πάντα αποδεκτά.

Eric Cantona, Yann Gonzalez (στη μέση) και το υπόλοιπο καστ της ταινίας στην πρεμιέρα της ταινίας στις Κάννες τον Μάιο του ’13. (Todd Williamson/Invision/AP)

*H ταινία ‘You and the Night’ κέρδισε τη Χρυσή Αθηνά στις Νύχτες Πρεμιέρας.