AP Images
PROFILE

Η Monica Bellucci ακύρωσε το χρόνο

Ποτέ δεν φοβήθηκε να εκτεθεί και να ρισκάρει, ποτέ δεν δίστασε να ξεπεράσει τα όριά της. Η Monica Bellucci ζει όπως κάνει ταινίες, ακραία και έντονα.

H Monica Bellucci γίνεται σήμερα 56 ετών. Η ιταλικής καταγωγής ηθοποιός μεγαλώνει γλυκά, διατηρώντας την ίδια, αδιάκοπη περιέργεια και διάθεση για πειραματισμό στο σινεμά, στην τηλεόραση, σε όλο το φάσμα των media. Το διακριτικό της μειδίαμα πάντα θα αποπνέει μια μικρή μελαγχολία και παράλληλα μια διακριτική χαρά, για το γεγονός ότι συνεχίζει να μεταφράζει τα σινεφίλ όνειρα των ανθρώπων σε ταινίες. Και θα το κάνει για πολύ καιρό ακόμα.

Ένα νεαρό κορίτσι στα μάτια του Alain Delon

Ήταν το 1989, η Monica Bellucci είχε τα μάτια της κλειστά σε μια σκοτεινή κάμαρα και ο Alain Delon την παρατηρούσε από απόσταση. Ήταν ένα διαφημιστικό σπότ. Ήταν επίσης το βλέμα κάθε -αποσβολωμένου από θαυμασμό- άντρα εκεί έξω, αποτυπωμένο στην έκφραση του Delon. Παράλληλα, ήταν και η πρώτη φορά που το μοντέλο/ηθοποιός Monica Bellucci βρισκόταν εντός ενός στούντιο τηλεοπτικών γυρισμάτων. Το σινεμά περίμενε στην γωνία.

Mια πόρνη στα χείλη ενός Δράκουλα

To 1991, o Ιταλός σκηνοθέτης Francesco Laudadio εμφανίστηκε στα κινηματογραφικά πράγματα με την ταινία ‘La Riffa’, που διηγούνταν την ιστορία της Francesca, μιας νεαρής κοπέλας που γινόταν συνοδός ευκατάστατων τζογαδόρων για να βοηθήσει τον άντρα της να ανασάνει από τα χρέη. Η 27χρονη – τότε-  Monica Bellucci έκανε την πρώτη της εμφάνιση στο σινεμά, παίρνοντας τον κεντρικό ρόλο σε μια ‘γαργαλιστική’ τραγική κωμωδία που δεν βλεπόταν. Παρ’ όλα αυτά, η ίδια χρησιμοποίησε το ‘La Riffa’ ως όχημα για να στρέψει τα φώτα επάνω της, για να προσελκύσει ερωτικά τον κινηματογραφικό φακό και να αποκτήσει σχέση διαρκείας μαζί του. Καθώς το ιταλικό σινεμά γελούσε με την καλτ ταινία του Laudadio, o Francis Ford Coppola κρατούσε σημειώσεις.

Στα τέλη του 1991, ο έμπειρος δημιουργός με  συνοπτικές διαδικασίες καλούσε την Bellucci στο σετ του ‘Bram Stoker’s Dracula’, για ένα μικρό ρόλο στο πλευρό του Gary Oldman. H εκτόξευση ξεκινούσε ήδη, με μικρά και ψύχραιμα βήματα. Πάρε μια ανάσα καλού – κακού πριν θυμηθείς την εμφάνιση της Bellucci σε μια θρυλική ταινία.

Χωρίς Ανάσα

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Monica Bellucci & Nicola Farron, photographed by Priscilla Benedetti

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη differ (@differ.tv) στις

O πρώτος της γάμος με τον Αργεντίνο φωτογράφο Claudio Carlos Basso έμοιαζε μάλλον με αυθόρμητο λάθος, με ρομαντική παρόρμηση. Έγινε το 1990 και έληξε ύστερα από λίγους μήνες, με την μαύρη κάπα (!) που φορούσε ο Basso στην γαμήλια τελετή, να παραμένει ένα από τα λιγοστά, παράξενα ενθύμια αυτής της συνύπαρξης. Στη συνέχεια, η Monica Bellucci γνώρισε τον Ιταλό ηθοποιό Nicola Farron και η συνύπαρξή τους έγινε η καλύτερη μετάφραση της έννοιας ‘perfect storm’. Οι δύο τους υπήρξαν αχώριστοι για σχεδόν έξι χρόνια και εμφανίστηκαν μαζί και σε μια ταινία, την σπονδυλωτή κωμωδία τρόμου ‘Bits and Pieces’ (1995). Ο Nicola Farron και η Monica Bellucci ήταν πια δυο ζεν πρεμιέ της ιταλικής βιομηχανίας εύπεπτων θεαμάτων.

Ο Farron διασκέδαζε με την αναγνωρισιμότητα, η Bellucci μάλλον δεν το διασκέδαζε ιδιαίτερα να υποδύεται το σέξι κορίτσι σε slapstick και θρίλερ προχειρότητες όπως το ‘Ostinato Destino’ και το ‘Heroes’, αλλά αυτή ήταν η μοναδική της κινηματογραφική διέξοδος, ενώ η διαφήμιση και το modelling απαιτούσε το βλέμμα και το υπέροχο σώμα της. Η παρουσία της στη θρησκευτική τηλεταινία αμερικάνικης/γερμανικής/ιταλικής συμπαραγωγής ‘Joseph’ (1995), δίπλα στον Ben Kingsley, έδειχνε πως τα ιταλικά σύνορα ήταν πολύ μικρά και περιορισμένα για να την κρατήσουν εντός τους.

Ανανέωση τώρα

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

Dance scene of Monica Bellucci and Vincent Cassel in “L’appartement” (1996)💥 Tag a one who you wanna dance with!👇🏻

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Cinema Perspective (@cinema_perspective) στις

Και ξαφνικά, απόδραση στο Παρίσι! To ‘L’appartement’ του Giles Mamouni, γινόταν επιτέλους εκείνη η ταινία που την προκαλούσε να ξεπεράσει τα ερμηνευτικά της όρια σε μια film noir διελκυστίνιδα της οποίας το άλλο άκρο τραβούσε ένας άλλος νεαρός ηθοποιός, με τον οποίο είχαν ιδιαίτερα καλή χημεία. Ήταν ο Vincent Cassel. Η ταινία σημείωσε μια ικανοποιητική πορεία στους γαλλικούς κινηματογράφους και λίγα χρόνια αργότερα μεταφέρθηκε και στις αμερικάνικες αίθουσες ως remake με τον τίτλο ‘Wicker Park’.

Ο Nicola Farron βρισκόταν στην Ελλάδα και γύριζε το ‘Η Αγάπη Άργησε Μια Μέρα’ υπό τον Κώστα Κουτσομύτη για λογαριασμό της ΕΡΤ, αλλά η Monica προτιμούσε να παραμείνει για λίγο ακόμα στο Παρίσι. Στο πλευρό του Vincent Cassell είχε βρει ένα νέο σπινθηροβόλο πνεύμα, έναν ηθοποιό με τον οποίο μοιραζόταν τις ίδιες ανησυχίες στην υποκριτική και μαζί έχτιζαν μια ερωτική σχέση που ήταν παράλληλα και καλλιτεχνική συμπόρευση. Συμπρωταγωνίστησαν στο ‘Dobermann’ (1998) και στο ‘Mediteranees’ (1999), αλλά προηγουμένως είχαν κάνει και μια στάση στα ιταλικά studios για το ‘Comme Mi Vuoi’ (1997).

Η Monica Bellucci πέρα από τις αδιανόητες υποκριτικές της ικανότητες έχει ως και σήμερα ένα έξτρα όπλο: την εντυπωσιακή πολυγλωσσία της. Μιλάει άπταιστα Ιταλικά, Γαλλικά, Αγγλικά, ενώ έχει διαβάσει κείμενα ρόλων και στα Σέρβικα και Φαρσί. Στο δεύτερο μισό των ’90s ήταν πια μια πολίτης του κόσμου, παίζοντας σε ιταλικές και γαλλικές παραγωγές σχεδόν παράλληλα, με τις αναταράξεις να παίρνουν μορφή εικόνας και να προκαλούν σεισμικά κύματα μέχρι το Hollywood. Χρειάστηκαν μόνο 30 δευτερόλεπτα διαφημιστικού χρόνου, υπό τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Giuseppe Tornatore μέχρι το άκουσμα του πρώτου τέκτονα.

Έκρηξη

Η αυγή της νέας χιλιετίας την βρήκε σε δημιουργικό οργασμό: Έπαιξε επιτέλους σε αμερικάνικη κινηματογραφική υπερπαραγωγή, το ‘Under Suspicion’ δίπλα στους Morgan Freeman – Gene Hackman, βρέθηκε και στο συγκλονιστικό ‘Brotherhood of Wolves’ του Christophe Gans, ενώ και ο Giuseppe Tornatore την έπεισε να γυρίσει στην Ιταλία για να γίνει το πρόσωπο, το κορμί, η ομιλούσα φαντασίωση του ρομαντικού δράματος ‘Malena’.

Ακούραστη, επέστρεψε στην Γαλλία για να υποδυθεί την Κλεοπάτρα στην πρώτη ταινία ‘Αστερίξ και Οβελίξ’ δίπλα στον Girard Departieu και πολλούς ακόμα σταρ του γαλλικού και ιταλικού κινηματογράφου. Το σύμπαν των αγγλόφωνων, γαλλόφωνων, ιταλόφωνων media παραληρούσε με την ομορφιά της, όμως εκείνη έδειχνε να χρησιμοποιεί την εμφάνισή της ως εργαλείο για να κερδίζει απαιτητικούς ρόλους. Άλλωστε αυτός δεν είναι ο λόγος ύπαρξης των ταινιών, να ανοίγουν διάπλατα τους ορίζοντες της λογικής και της φαντασίας και να πλάθουν μύθους πάνω σε ανθρώπινες φιγούρες;

Μη Αναστρέψιμος

Οι αποδοκιμασίες, η ‘γιούχα’ στις φεστιβαλικές προβολές της ταινίας του Gaspar Noe, κονταροχτυπιούνται με τις κριτικές περί ‘κινηματογραφικού θριάμβου’. Το ‘Irreversible’ διηγείται την ιστορία του βιασμού μιας όμορφης γυναίκας (Alex – Monica Bellucci) αντίστροφα, με ωμή και κυνική διάθεση, ρίχνοντας στην παγίδα όσους βρέθηκαν σε κινηματογραφικές αίθουσες με την προοπτική ενός πορνογραφικού οφθαλμόλουτρου. Το στοίχημα του ‘Irreversible’ δικαιώνει τόσο την Monica όσο και το σύντροφο/συμπρωταγωνιστή της, Vincent Cassell: είναι πια και οι δυο τους, σταρ διεθνούς βεληνεκούς.

Στον κόσμο του Matrix και στην αληθινή ζωή

‘Matrix Reloaded’, ‘Matrix Revolutions’, ‘Passion of Christ’, ‘Brothers Grim’ : Στο πέρασμα της δεκαετιας των ΄00s, η Monica Bellucci είχε κατακτήσει το Hollywood με το ασύγκριτο ταπεραμέντο και τo υποκριτικό της ταλέντο, όμως αυτό από μόνο του δεν είχε καμία αξία για την ίδια. Ήθελε να εκμεταλλευτεί την αναγνωρισιμότητά της για να μεταφέρει το δικό της modo di pensare στην ιταλική κοινωνία, που ήταν έτοιμη να την ακούσει με ορθάνοιχτα αυτιά.

Το 2004, ούσα σε προχωρημένη εγκυμοσύνη, πόζαρε γυμνή για το περιοδικό Vanity Fair, καταγγέλωντας επώνυμα το ιταλικό υπουργείο υγείας για νόμο που απέκλειε single γυναίκες, ομόφυλα ζευγάρια και γυναίκες μέσης ηλικίας από θεραπείες υποβοηθούμενης γονιμότητας. Το μήνυμά της ακούστηκε στα ιταλικά και στα αγγλικά, προκαλώντας έντονες αντιδράσεις και ζυμώσεις. Μετά τη γέννηση της κόρης της Deva, σχεδόν 14 χρόνια μετά, πόζαρε ξανά σε προχωρημένη εγκυμοσύνη για το Vanity Fair, θέλοντας να τονίσει με κάθε τρόπο πως μια γυναίκα μπορεί και αξίζει να απολαύσει την χαρά της μητρότητας, σε όποια ηλικία κι αν βρίσκεται.

Ζωή σαν παραμύθι, στιγμές σαν σινεμά

Στο ‘Le Deuxiemme Souffle’ του 2007, έβαψε τα μαλλιά της ξανθά και πρωταγωνίστησε στο remake ενός θρυλικού φιλμ νουάρ του Jean-Pierre Melville από το 1966. Η ταινία πήρε βραβείο ‘Χειρότερης Ταινίας’ στα γαλλικά χρυσά βατόμουρα, αλλά αυτό δεν έδειχνε να την ενδιαφέρει ιδιαίτερα, φαινόταν να το διασκεδάζει.

Στην ιταλική τριλογία ‘Manuale d’ Amore’ που χρησιμοποίησε ως πρόσχημα το ρομαντισμό για να φωτίσει το κάδρο με ‘δροσερές’ ερωτικές σκηνές της, το διασκέδασε λίγο ακόμα. Έβλεπε στα μάτια ώριμων αντρών τις σκέψεις εφήβων, που ήθελαν να αιχμαλωτίσουν έστω ένα βλέμμα της. Το ‘The Private Lives of Pippa Lee’ (2009) ήταν μια κομεντί που ξεχώρισε από τον σωρό των μάλλον μέτριων ‘ταινιών για θερινά σινεμά’ στις οποίες πρωταγωνίστησε η Monica Bellucci για εννέα συναπτά χρόνια, μέχρι το ‘Spectre’, όπου κατήργησε ηλικιακά όρια και περιορισμούς, υποδυόμενη το Bond Girl, αν και 51 ετών.

Τι είναι η ηλικία τελικά, πέρα από μια πληροφορία πάνω σε μια ταυτότητα;

“Χωρισμός από τον Vincent Cassel”, ε και;

Το 2013, ο Vincent Cassel Και η Monica Bellucci, γονείς της Deva και της Leonie, ολοκλήρωσαν τον έγγαμο βίο τους με μια ανακοίνωση περί ‘φιλικού διαζυγίου’ στα media. Ενώ το Hollywood βρισκόταν στα κάγκελα για να μάθει ποιος ήταν το νέο αμόρε της ηθοποιού, εκείνη πρότιμησε να δοκιμάσει την τύχη της στην αμερικάνικη τηλεόραση, παίζοντας στο ‘Mozart in The Jungle’ και κάνοντας ένα πέρασμα από το ‘Twin Peaks’ του David Lynch.

Το 2018 έγινε γνωστό πως βρισκόταν σε σχέση με τον ηθοποιό Nicholas Lefevbre. Εκείνη ήταν 54, εκείνος 36 ετών, εκείνη σε πείσμα των επίμονων ερωτήσεων των paparazzi, δεν βιαζόταν να παντρευτεί, έχοντας ήδη δυο διαζύγια στο ενεργητικό της. Προτίμησε να τσαλακώσει λίγο ακόμα την εικόνα της, παίζοντας σε ταινίες όπως το sci-fi b-movie ‘Nektrotronic’, αποδεικνύοντας πως κατέχει απόλυτα την τέχνη του αυτοσαρκασμού, αλλά και πόσο απολαμβάνει να παίρνει διαλείμματα από τον κινηματογραφικό μύθο που η ίδια έχει φτιάξει.

Η Monica Bellucci, σήμερα

Έχει προσφέρει το υπέροχο σώμα της στα μάτια των θεατών με τρόπους που ποτέ δεν θα μπορούσαν να φανταστούν, έχει γίνει ο καμβάς της ονειρικής, αλλά και της ακραία εφιαλτικής προβολής της γυμνής σάρκας. Έχει δοκιμαστεί ερμηνευτικά σε τουλάχιστον τρεις γιγαντιαίες βιομηχανίες του σινεμά (Αμερική, Γαλλία, Ιταλία) και έχει κάνει τον κόσμο της μόδας και της διαφήμισης να παρακαλάει για να αποσπάσει το ‘si’ της σε μια οποιαδήποτε καμπάνια.

Η Monica Bellucci σήμερα αποδεικνύει με κάθε τρόπο, πως η φθορά του χρόνου είναι μόνο επιφανειακή, ενίοτε και ανύπαρκτη, όταν το ταπεραμέντο του εκάστοτε ανθρώπου δεν ‘κοιμάται’. Η Monica Bellucci θα συνεχίσει να είναι μια από τις πιο ερωτικές και ερωτεύσιμες φυσιογνωμίες του παγκόσμιου σινεμά, γιατί η προσήλωσή της στην τέχνη, ξεπερνάει ακόμα και τον μύθο της. Το σινεμά, αυτό που κόβει την ανάσα και γεννάει όνειρα, τρέφεται από την μορφή της.