LONGREADS

Πελοποννησιακά Καλλιστεία: Πήγαμε και ζήσαμε το έπος

Στο Καζίνο Λουτρακίου πέσαμε πάνω στον Αντρέα Παπανδρέου και τον Ντόναλντ Τραμπ.

Έτος 1993, Ανασκόπηση της χρονιάς: Προβληματική χρονιά. Σεισμοί, λοιμοί, λειψυδρία, σατανισμοί, πόλεμος στη γειτονική μας Γιουγκοσλαβία. Ο Αντώνης Σαμαράς ιδρύει κόμμα με την ονομασία ‘Πολιτική Άνοιξη'(…) Ο Νίκος Μαστοράκης στήνει το Star Channel. Ο Τάκης Παπαναγιώτου μετά από εννέα χρόνια απουσίας λόγω των φεμινιστριών (ξέρετε, αυτές τις άβαφες γυναίκες με τα χοντρά γυαλιά, τα μαύρα μακριά φορέματα και τα χοντρά παπούτσια, που πολεμούν την ασχήμια τους με σαδιστική αλλά και μαζοχιστική αντίδραση) (…) ξαναδιοργανώνει τα Πελοποννησιακά Καλλιστεία (…) Σταρ Πελοπόννησος 1993 η Χρύσα Παπαδοπούλου.

Τη δέκατη σελίδα του περιοδικού, η οποία ξεκινά με την παραπάνω ανασκόπηση, συμπληρώνει η λίστα με τα ονόματα των 19 φιναλίστ της χρονιάς, θαμπές φωτογραφίες των εστεμμένων, του ηθοποιού και παρουσιαστή των τότε καλλιστείων Μιχάλη Μανιάτη και της Miss Ευρώπη 1992 Μαρίνας Τσιντικίδου.

(Φωτογραφίες: Φραντζέσκα Γιαϊτζόγλου-Watkinson)

Από την ενδέκατη σελίδα με κοιτάει στα μάτια με νάζι η Αντωνία Καλλιμούκου. Στηρίζει το πηγούνι της στον δείκτη του δεξιού της χεριού, ντυμένη μ’ ένα φόρεμα γεμάτο πετροκέρασα και προσπαθεί να με πείσει ‘να πάω με τους …’. Τα φώτα της αίθουσας σβήνουν και δεν προλαβαίνω να διαβάσω το μότο του ΙΙΕΚ για σπουδές ομορφιάς που διαφημίζει. Από τα ηχεία αρχίζει να παίζει ένα επαναλαμβανόμενο μουσικό θέμα, το οποίο θα μπορούσε ν’ ακούγεται στους τίτλους αρχής οχτάμπιτου παιχνιδιού του NES, σε ένταση τέτοια που για να με ακούσει ο Γιάννης, συνάδελφος από το Contra.gr που έχει έρθει μαζί μου στο καζίνο Λουτρακίου για να παρακολουθήσουμε την εκδήλωση, αναγκάζομαι να πλησιάσω στο αυτί του: ”Διαμάντι. Το περιοδικό των καλλιστείων είναι σκέτο διαμάντι”.

”Ο κ. Τάκης Παπαπαναγιώτου είναι ο εμπνευστής των Πελοποννησιακών Καλλιστείων. Οραματιζόμενος τον τύραννο της Κορίνθου Κύψελο που το 630 π.Χ. οργάνωσε τους πρώτους αγώνες ομορφιάς, σήμερα ο κ. Παπαναγιώτου έφτασε στην οργάνωση του 27που διαγωνισμού”, σελ. 4

Κάθομαι στην πιο μακρινή από τη σκηνή πλευρά ενός παραλληλόγραμμου τραπεζιού μαζί με άλλα -άγνωστα σ’ εμένα πλην του Γιάννη- οχτώ άτομα. Με το αριστερό μου χέρι κρατάω το ‘διαμάντι’, το οποίο εκδόθηκε για τον ’27ο Πανελλαδικό διαγωνισμό ομορφιάς (Star-Miss-Miss Young), Πελοποννησιακά Καλλιστεία‘ (sic), που έχω πλέον κάνει ρολό και με το δεξί βάζω μια γουλιά μπίρα στο στόμα από το κολονάτο ποτήρι στο οποίο μου την έχουν σερβίρει. Στη μέση της σκηνής υπάρχει ένα video wall, το οποίο δείχνει να πέφτουν σε λούπα από τον ουρανό κάποια πράγματα που με λίγη φαντασία μοιάζουν με νιφάδες χιονιού και με ακόμη περισσότερη με περιστέρια, στο ρυθμό της μουσικής του οχτάμπιτου videogame. Μία αντρική φωνή διακόπτει τη μουσική. Μας καλοσορίζει στα καλλιστεία και αφού παρουσιάσει τους οργανωτές της βραδιάς, την δεκαμελή κριτική επιτροπή – στην οποία υπάρχουν 7 επιχειρηματίες- και ευχαριστήσει τους χορηγούς, προαναγγέλει την πρώτη εμφάνιση των δέκα διαγωνιζόμενων κοριτσιών, με μαγιό. Τα κορίτσια θα τα δούμε άλλες τέσσερις φορές. Μία με μπουστάκι και σορτσάκι, μία με babydoll, μία με νυφικό και μία με φόρεμα.

~~~

1996, Ανασκόπηση της χρονιάς: Τρεις κλαίμε, μια γελάμε. Κλαίμε το χαρισματικό ηγέτη Ανδρέα Παπανδρέου. 23 Ιουνίου 2:10 μετά τα μεσάνυχτα ο τρανός ηγέτης η μεγάλη αυτή πολιτική φυσιογνωμία της νεότερης Ελλάδας μας αφήνει για τον ουρανό. Κλαίμε, γιατί σβήνει ένα υπέρλαμπρο άστρο. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη (…) Κλαίμε (…) για την απώλεια του Οδυσσέα Ελύτη. Γελάμε για τους θριάμβους των αθλητών μας στους ολυμπιακούς αγώνες της Ατλάντας (…) Τα πελοποννησιακά καλλιστεία γίνονται στο Ξυλόκαστρο (…). Περιοδικό Καλλιστείων, σελ. 16

Ο σουρεαλισμός κάτω από τη σκηνή

‘Τι την τάιζε η μάνα της, βυζόσκονη;” με ρωτάει μία από τις τρεις πενηντάρες κυρίες που κάθονται απέναντί μου, όσο μια διαγωνιζόμενη με πλούσιο στήθος διασχίζει την σκηνή προς το μέρος μας. Μειδιώ, μην ξέροντας πώς ν’ αντιδράσω. Συνεχίζει να με κοιτά στα μάτια. Περιμένει απάντηση. Ανοίγω το στόμα, έτοιμος να αυτοσχεδιάσω. ”Τι έγινε, τέλειωσαν τα μπραζίλιαν και φοράνε ό,τι να ‘ναι”; συνεχίζει εκείνη, ενώ η διαγωνιζόμενη περπατάει προς την αντίθετη από εμάς κατεύθυνση και βλέπουμε πως φοράει ένα συνηθισμένο μαγιό. Αυτή τη φορά η απέναντί μου κυρία δεν περιμένει απάντηση. Δεν μου δίνει καν σημασία. Κουνιέται στους ρυθμούς του ‘Last Summer’ του Νίκου Γκάνου που ακούγεται από τα ηχεία, ενώ χαζεύει τους φοίνικες και τις παραλίες που δείχνει πλέον το video wall, μέχρι να εμφανιστεί η επόμενη διαγωνιζόμενη.

Δεξιά μου κάθεται ένα ζευγάρι γύρω στα 35. Η γυναίκα φοράει ένα μαύρο μίνι φόρεμα, το οποίο θα μπορούσε άνετα να είναι μεταξύ αυτών που θα φορέσουν οι διαγωνιζόμενες στη συνέχεια, ενώ ο άντρας είναι κατάξανθος με μαλλί κοκοράκι, το οποίο θα είχε λόγο ύπαρξης μόνο αν επρόκειτο για τον Ζορντί στην παρουσίαση του ‘Dur Dur D’etre Bebe‘. Το τραπέζι συμπληρώνουν τρεις άντρες με σακάκια και μακρυά μαλλιά χτενισμένα προς τα πίσω, έτσι ώστε να κολλάνε στα κρανία τους. Θα πόνταρα τις μάρκες που είχα στη δεξιά μου τσέπη, τις οποίες απέκτησα μετά από μια σύντομη βόλτα στο καζίνο πριν τα καλλιστεία, πως είχαν βάλει μπριγιαντίνη. ‘Μπριγιαντίνη’ που δεν εμπόδισε σε τίποτα 4-5 κορίτσια, τα οποία όπως θα μαθαίναμε στη συνέχεια είναι πρώην εστεμμένα, με φορέματα που άφηναν ακάλυπτη την πλάτη τους μέχρι λίγο πιο κάτω από τον κόκκυγα, να τους αγκαλιάσουν και να τους φιλήσουν λίγο πριν ξεκινήσει η εκδήλωση.

~~~

2001, Ανασκόπηση της χρονιάς: Οσάμα Μπιν Λάντεν-Μπους σημειώσατε 1. Αιματηρό γεγονός, μεγάλη η θυσία των ΗΠΑ. Διασυρμός για τα πολυδιαφημιζόμενα στυστήματα ασφαλείας της Αμερικής. (…) Στην Ελλάδα λέμε καλημέρα ευρώ, καληνύχτα δραχμή.(…) Ο Τάκης Παπαναγιώτου, ξανά στο Ξυλόκαστρο (…) εκλέγει Σταρ Πελοπόννησο 2001 την Εύα Λάσκαρη (…). Σελ. 26

Ο σουρεαλισμός πάνω στη σκηνή

(Η Έλενα Μαγουλά)

Ροδοπέταλα. Η πρώτη διαγωνιζόμενη που βγαίνει με νυφικό ραίνει τη σκηνή με ροδοπέταλα υπό τους ήχους του γαμήλιου εμβατηρίου. Ροδοπέταλα που βγάζει από ένα λευκό καλάθι, το οποίο κρατά με το αριστερό της χέρι. Δεν έχω καταφέρει ακόμα να ξεπεράσω το γεγονός πως ο εκφωνητής λίγα λεπτά νωρίτερα είχε διακόψει την εκδήλωση για διαφημίσεις -εκδήλωση που δεν προβαλλόταν ζωντανά από κάποιο μέσο- τις οποίες διάβαζε ο ίδιος: ”Ρολ-λά α-σφα-λεί-ας, γκα-ρα-ζό-πορ-τες, βι-ο-μη-χα-νι-κές πόρ-τες. ΜΕ-ΝΟΥ-ΝΟΣ, Κη-φι-σού τάδε Αθήνα” και στη σκηνή πέφτουν ροδοπέταλα.

Οι εκπλήξεις δεν σταματούν εκεί. Ο εκφωνητής, ο οποίος στη συνέχεια θα γίνει παρουσιαστής, αφού θα εμφανιστεί στη σκηνή με την συμπαρουσιάστριά του ένα τέταρτο πριν τελειώσει ο διαγωνισμός, μάς ενημερώνει πως τα νυφικά που φορούν τα κορίτσια έχουν σχεδιαστεί από την Έλσα Τόλη. Όχι, δεν πρόκειται για συνωνυμία.

Στη σκηνή πλέον βρίσκεται η Νατάλια, νέα τραγουδίστρια που μεταξύ άλλων θα πει και μια διασκευή του Despacito, ενώ αφού τα κορίτσια βγουν και με σορτσάκι-μπουστάκι θα τραγουδήσει και ο Barrice. Ένας νεαρός τραγουδιστής που έχει για σουξέ το ‘Ζήτημα Ζωής και Θανάτου‘ το οποίο τραγουδούσαμε με τον Γιάννη και την Φραντζέσκα (φωτογράφο) σ’ όλη τη διαδρομή της επιστροφής μέχρι την Αθήνα.

~~~

2011, Ανασκόπηση της χρονιάς: (…)Ο Έβερτ περνάει στον χώρο των νεκρών. Η χώρα είναι σε απόγνωση. Το Δεύτερο Μνημόνιο είναι προ των πυλών, Μέρκελ, Σόιμπλε, Σαρκοζί ζητούν κεφάλια και δεν δέχονται προτάσεις (…) Η Ελλάδα χρωστάει τ’ άντερά της και οι τοκογλύφοι ανυπομονούν να τα καταπιούν (…) Στα πελοποννησιακά καλλιστεία ανατέλλει η νέα περίοδος. Ο Βασιλιάς απέθανε (Πανελλήνια Καλλιστεία) Ζήτω ο Βασιλεύς, (Ο Πανελλαδικός διαγωνισμός Τα Πελοποννησιακά Καλλιστεία) (…), Σελ. 46

Οι ερωτήσεις των κριτών

Τα κορίτσια έχουν περάσει πέντε φορές από τη σκηνή κι εμείς έχουμε κάνει τα προγνωστικά μας. Στηρίζω την Χριστίνα Γκορίτσα, ενώ ο Γιάννης την Έλενα Μαγουλά (θα πέσουμε κι οι δύο μέσα στις προβλέψεις μας, αφού τα συγκεκριμένα κορίτσια θα κερδίσουν στο τέλος της βραδιάς τους δύο βασικούς τίτλους). Βρισκόμαστε πλέον στην καλύτερη φάση των καλλιστείων. Στις ερωτήσεις της κριτικής επιτροπής προς τις διαγωνιζόμενες. Ο λόγος στους πρωταγωνιστές:

Μέλος κριτικής επιτροπής: ”Χρουτς-χρουτς-χρουτς” (έχει πρόβλημα το μικρόφωνο και δεν ακούμε ποτέ την ερώτηση)

Πρώτη διαγωνιζόμενη: ”2,19 για τις γυναίκες και 2,43 για τους άντρες”, απαντά σε νανοσεκόντ.

Φήμες στην αίθουσα λένε πως η πρώτη ερώτηση είχε να κάνει με τον ψηλότερο άντρα και την ψηλότερη γυναίκα εν ζωή.

……..

……..

Μέλος κριτικής επιτροπής: ”Βλέπουμε στο βιογραφικό σου ότι ασχολείσαι με το μπαρ και τον καφέ. Πες μας ένα μυστικό για την τέχνη του καφέ”.

Πέμπτη διαγωνιζόμενη: ”Ο καφές είναι σαν τον άνθρωπο. Θέλει κόπο, χρόνο και τρόπο για να τον πετύχεις. Έτσι και ο καφές χρειάζεται ιδιαίτερη μεταχείριση στο κόψιμο, στο χτύπημα, αλλά και στα παγάκια”.

………

………

Μέλος κριτικής επιτροπής: ”Βλέπουμε στο βιογραφικό σου πως είσαι κάτοικος Πατρών. Σου αρέσει η Πάτρα; Θες να μετακομίσεις σ’ άλλη πόλη”;

Ένατη διαγωνιζόμενη: ”Έχω πάει στη Νέα Υόρκη, αλλά δεν έχει καμία σχέση με την Ελλάδα. Κάποια στιγμή ίσως μετακομίσω στην Αθήνα, αλλά προτιμώ την Πάτρα γιατί έχει βουνό, έχει θάλασσα, έχει ζωή”.

(Η Χριστίνα Γκορίτσα)

Κριτές και κοινό πήραμε αυτό που μας άξιζε, οπότε είχε φτάσει πλέον η ώρα για τα αποτελέσματα και το μακράν πιο άβολο τέταρτο της βραδιάς. Οι παρουσιαστές εμφανίστηκαν (επιτέλους) στη σκηνή. Μαζί τους και κορίτσια, εφτά από τα οποία φορούσαν ήδη κορδέλες με κάποιο τίτλο. ”Χάσαμε κάτι;” με ρωτά ο Γιάννης με απορία κι εγώ σηκώνω τους ώμους δηλώνοντας άγνοια.

Οι τίτλοι που είχαν απονεμηθεί ήδη στα κορίτσια ήταν οι εξής: Μiss Βowling, Miss Fashion, Miss Casino, Miss Body, Miss Πελοποννησιακή Ομορφιά, Top Model, Miss Πελοποννησιακός Τουρισμός

Μετά την απαραίτητη εισαγωγή για το πόσο υπέροχη ήταν η εκδήλωση και η βραδιά, οι παρουσιαστές ζητούν το φάκελο από την κριτική επιτροπή για ν’ ανακοινώσουν τα αποτελέσματα. Από την επιτροπή τους εξηγούν πως δεν είναι ακόμα έτοιμος, οπότε αρχίζουν να προσπαθούν να συμπληρώσουν το χρόνο αυτοσχεδιάζοντας. Στο πρώτο λεπτό ευχαρίστησαν ξανά τους χορηγούς, στο δεύτερο τον κόσμο που βρισκόταν στην αίθουσα, στο τρίτο τα κορίτσια για τη συμμετοχή. Στο τέταρτο συνειδητοποίησαν πως δεν είχαν τίποτα να πουν. Η αμηχανία είχε γίνει πλέον τόσο πηχτή που μπορούσες να την αγγίξεις. Αφότου είχαν περάσει τόσα λεπτά που ο παρουσιαστής ένιωθε πλέον πιο άβολα από όσο (φαντάζομαι) την πρώτη φορά που τον έβαλαν να πει προσευχή στο σχολείο, ρωτάει τις διαγωνιζόμενες: ”Ποια πιστεύετε ότι θα κερδίσει;” για να γυρίσει η συμπαρουσιάστριά του και να του πει”πολύ εύστοχη ερώτηση”. Η ετεροντροπή μου έφτασε σε τέτοιο σημείο που σκέφτηκα να σηκωθώ να τον πάρω μια αγκαλιά και να φύγουμε. Ευτυχώς, έμεινα στη θέση μου, είδα την απονομή, η οποία καθυστέρησε πέντε ακόμα λεπτά και παρακολούθησα την ομιλία του Νίκου Μπάμπαλη (κλασική ‘καλλιστειακή’ φιγούρα) η οποία έκλεισε τη βραδιά.

~~~

2012, Ανασκόπηση της χρονιάς: Πολύ θλίψη χιλιάδες άνεργοι. Η Ελλάδα γέμισε από άστεγους. Διπλές εκλογές. Ορκίζεται τριτοκομματική κυβέρνηση με πρωθυπουργό τον Αντώνη Σαμαρά και ψηφίζεται το τρίτο μνημόνιο (…) Ο Ολυμπιακός τσακίζει την ΤΣΣΚΑ στην Κωνσταντινούπολη και μέσα στη Βασιλεύουσα κατακτά το πρωτάθλημα Ευρώπης. Ο Β. Πρεβελάκης σηκώνει τα χέρια και ανακοινώνει ότι δεν θα κάνει καλλιστεία. Ο Παπαπαναγιώτου βροντοφωνεί τα άτυπα πανελλήνια καλλιστεία είναι εδώ (…), σελ. 48

Το φινάλε που μας άξιζε

Δύο είναι οι βασικές αναμνήσεις μου από καλλιστεία. Η στέψη της Τζένης Μπαλατσινού το 1990, την οποία είχε γράψει σε κασέτα η μητέρα μου αν και δεν την ξαναείδαμε ποτέ και αυτή:

Όταν πήγα στο Λουτράκι ήξερα ότι δεν θα συναντήσω ούτε την Μπαλατσινού ούτε τον Ρουβά. Δεν ήξερα, όμως, ότι τα Παμπελοποννησιακά Καλλιστεία είναι στην ουσία πανελλήνια απλώς γίνονται στην Πελοπόννησο, αφού μεταξύ των διαγωνιζομένων υπήρχαν κορίτσια από Λάρισα, Θεσσαλονίκη και Χανιά. Δεν ήξερα ότι από τα συγκεκριμένα καλλιστεία έχουν αναδειχθεί μεταξύ άλλων η Ρία Αντωνίου, η Γιώτα Κουράκου, η Νάνσυ Τζουλάκη και η Φαίη Γεωργακοπούλου. Δεν ήμουν έτοιμος πέρα από τον Νίκο Μπάμπαλη, στο κοινό να δω και τον Αλκίνοο Μπουνιά, θρυλική περσόνα από την εποχή του ‘Ερωτοδικείου’.

(Οι νικήτριες)

Δεν ήμουν έτοιμος, μεταξύ διάφορων απίστευτων, να βρω στο περιοδικό των καλλιστείων φωτογραφία του Ντόναλντ Τραμπ και στο κείμενο που αναφέρεται το όνομά του Προέδρου των ΗΠΑ να υπάρχει εντός παρένθεσης ως επεξήγηση το ‘η εταιρεία που διοργανώνει τα Παγκόσμια Καλλιστεία’. Δεν περίμενα ότι στην επιστολή του ανθρώπου που έχει κάνει το σενάριο και την παραγωγή της διοργάνωσης στο περιοδικό θα υπήρχε η φράση: ”οι φεμινίστριες (μεγάλη πληγή του γυναικείου πληθυσμού)”. Δεν περίμενα ότι τα συγκεκριμένα καλλιστεία έχουν κόντρα με τα άλλα καλλιστεία, που δεν ξέρω ποια είναι τα άλλα και ποια είναι αυτά και κυρίως δεν περίμενα ότι υπάρχουν άνθρωποι εκεί έξω που παίρνουν πολύ σοβαρά τα (όποια) καλλιστεία. Τα δύο τελευταία τα έμαθα από την ατάκα του Νίκου Μπάμπαλη που έκλεισε την εκδήλωση:

”Από σήμερα τα ‘Πανελλήνια Παμπελοποννησιακά’ και τα ‘Σταρ Ελληνική Ομορφιά’, πάμε να χτυπήσουμε τα ‘Σταρ Ελλας’. Τα ‘Σταρ Ελλάς’ είναι παρελθόν. Θα καταφέρουμε το ακατόρθωτο”.