© ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI
ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΜΕΤΑΦΟΡΑΣ

Το καινοτόμο έργο που ξεκινά για την ενεργειακή αναβάθμιση του ΗΣΑΠ

Μπήκαν οι υπογραφές για την εγκατάσταση συστήματος αξιοποίησης ενέργειας από την πέδηση σε δύο υποσταθμούς της Γραμμής 1. Ωστόσο, και πάλι απουσιάζει συνολική στρατηγική.

Είναι αρκετός ένας κούκος για να φέρει την άνοιξη; Σε καμία περίπτωση.

Πρώτον, διότι το ημερολόγιο δείχνει φθινόπωρο. Και δεύτερον, διότι οι συρμοί που κινούνται καθημερινά στις ράγες του ΗΣΑΠ χρονολογούνται κατά βάση από τις δεκαετίες του 1960 και του 1970, με αποτέλεσμα ένα ή δύο έργα ενεργειακής αναβάθμισης να μην επαρκούν για να ανατρέψουν την εξίσωση: παλαιότεροι συρμοί σημαίνει απαρχαιωμένες τεχνολογίες και γενικά μεγαλύτερη αντίσταση στην κίνηση, άρα μεγαλύτερη κατανάλωση ενέργειας.

Η πιο πρόσφατη δημοσιευμένη έρευνα για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του ΟΑΣΑ αναφέρεται σε στοιχεία του 2019. Χρησιμοποιώντας διεθνή μεθοδολογία, η μελέτη Estimating the Environmental Footprint of the O.A.S.A Group εκτιμούσε τις συνολικές εκπομπές του δικτύου συγκεκριμένα της ΣΤΑ.ΣΥ. (άμεσες όσο και έμμεσες) σε 177.168 τόνους CO₂ ετησίως. Από αυτό το σύνολο εκπομπών, το μετρό ευθυνόταν για το 60,88%, ενώ ο ΗΣΑΠ για το 28,46% και το τραμ για το 10,66%.

Με πρόχειρα μαθηματικά, έχουμε κατά μέσο όρο 93,34 γρ. CO₂ ανά επιβάτη σε διαδρομή ενός χιλιομέτρου. Για να το δούμε συγκριτικά, η αναλογία αυτή είναι περίπου τρεις φορές μεγαλύτερη σε σχέση με εκείνη του Λονδίνου και εννιά(!) φορές μεγαλύτερη σε σχέση με του Παρισιού.

Ποια είναι η ειδοποιός διαφορά ανάμεσα στο δίκτυο της ΣΤΑΣΥ και τα δίκτυα άλλων μητροπόλεων της Ευρώπης, ενώ μάλιστα εκείνα εξυπηρετούν υψηλότερη επιβατική κίνηση καθημερινά; Οι πηγές της ηλεκτρικής ενέργειας που χρησιμοποιούνται για τα τρένα. Όλο και περισσότερα συστήματα δημόσιων συγκοινωνιών στη Δύση (ανάμεσά τους, εκείνα του Παρισιού και του Λονδίνου ως πρωτοπόρα) στρέφονται προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, προκειμένου να έχουν χαμηλότερο αποτύπωμα αποδίδουν πράγματι το βέλτιστο δυνατόν για το περιβάλλον.

Για τον σκοπό της ενεργειακής αναβάθμισης στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, έχουν ενεργοποιηθεί ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης, όπως το CE4CE (Circular Economy for Public Transport). Ωστόσο, η Ελλάδα απουσιάζει από τους εταίρους.

Αντίθετα, παρατηρούμε –για ακόμη μία φορά– αποσπασματικές κινήσεις, αντί μιας συνολικής στρατηγικής αναβάθμισης, επιβαρύνοντας μάλιστα στο τέλος της ημέρας τα κρατικά ταμεία. Σε ποιες κινήσεις αναφερόμαστε (πέραν της αμφιλεγόμενης υπόθεσης με την ανακατασκευή 14 συρμών που είναι σε εξέλιξη, έχοντας εμφανίσει τρομερές καθυστερήσεις);

Στην απόφαση του 2024 για την ανακαίνιση δύο συγκεκριμένων σταθμών της Γραμμής 1 με χρηματοδότηση ΕΣΠΑ, για το οποίο υπεγράφη μόλις η σύμβαση με τη Siemens Mobility Α.Ε. Συνολικός προϋπολογισμός: 4.136.404 ευρώ.

Σε ποιους σταθμούς θα γίνει το έργο ενεργειακής αναβάθμισης

Μετρό © iStock

Το επίμαχο έργο έχει υπογραφή από το καλοκαίρι του περασμένου έτους, ανάμεσα στη ΣΤΑ.ΣΥ και τη Siemens Mobility Α.Ε. («Ανακαίνιση δύο Υποσταθμών της Γραμμής 1 του Μετρό, με ταυτόχρονη εγκατάσταση συστήματος ανάκτησης ενέργειας από την ηλεκτροπέδηση των συρμών»), για τη βελτίωση του ενεργειακού αποτυπώματος.

Τι περιλαμβάνει ουσιαστικά το έργο; Την αναβάθμιση δύο κομβικών για το δίκτυο υποσταθμών, σε Νέο Φάληρο και Ηράκλειο, με την εγκατάσταση ενός καινοτόμου συστήματος το οποίο θα επιτρέπει την εκμετάλλευση της ενέργειας που παράγεται κατά την επιβράδυνση των συρμών, μετατρέποντας έτσι την κινητική ενέργεια σε ηλεκτρική. Πρόκειται για το πρώτο τέτοιου είδους σύστημα που θα εγκατασταθεί σε δίκτυο σταθερής τροχιάς στη χώρα.

Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν επ’ αφορμή της υπογραφής στη σύμβαση μεταξύ των δύο εταιρειών, εκτιμάται ότι το νέο αυτό σύστημα αξιοποίησης ενέργειας θα ανακτά περίπου 4.500 MWh ανά έτος – ποσοστό το οποίο αντιστοιχεί στο 12,5% της συνολικής ετήσιας κατανάλωσης στη Γραμμή 1.

Αντίστοιχα συστήματα ανάκτησης ενέργειας, να τονίσουμε, διαθέτει το δίκτυο του Λονδίνου, του Βερολίνου και του Παρισιού, εδώ και τουλάχιστον μια δεκαπενταετία. Την ίδια εποχή, στη δική μας χώρα το ενεργειακό αποτύπωμα ήταν ένας όρος μάλλον πιο αδιάφορος και από συζήτηση περί καιρού στο ασανσέρ.

Να όμως που ο καιρός έχει γυρίσματα.

Ακολουθήστε το OneMan στο Google News και μάθετε τις σημαντικότερες ειδήσεις.