Charles Coates/Getty Images
FORMULA1

Ο Kimi Räikkönen δεν κατάλαβε ποτέ γιατί τον αγαπήσαμε

Ο σπουδαίος Φιλανδός οδηγός εγκατέλειψε τις πίστες και το σίγουρο είναι ότι θα μας λείψει πάρα πολύ, έστω κι αν ο ίδιος δεν το πιστεύει ιδιαίτερα.

Μετά τον 349ο αγώνα της καριέρας του, που ήταν και ο τελευταίος (ξεκάθαρα δεν έχει κάποιο OCD), ο Kimi Räikkönen ομολόγησε πως δεν ήταν ποτέ βέβαιος για το λόγο που τον συμπαθούσαν τόσο πολύ οι φαν της Formula 1. Δεν έγινε ποτέ εκ των πιο επιτυχημένων πιλότων.

Ήταν όμως, πάντα -και με διαφορά- ο πιο αγαπητός στους φαν. Για τους δημοσιογράφους, ήταν ένας σκέτος εφιάλτης. Πάμε να τα δούμε όλα με τη σειρά.

Το άδοξο αλλά αναμενόμενο φινάλε

Ο οδηγός με τις περισσότερες εκκινήσεις σε grand prix, ευρύτερα γνωστός ως Iceman δεν κατάφερε να ολοκληρώσει την τελευταία του διαδρομή, στο Abu Dhabi εξαιτίας ενός προβλήματα στα φρένα του μονοθέσιου του. Δεν εκνευρίστηκε (φευ), ούτε ένιωσε το αίσθημα του ανολοκλήρωτου. Είπε «κάποιες φορές συμβαίνουν αυτά σε αυτό το σπορ. Είναι μέρος του παιχνιδιού και για να είμαι ειλικρινής, το αποτέλεσμα δεν είχε την παραμικρή σημασία».

Τι έχει σημασία; Ότι πια έχει χρόνο για τα παιδιά του. Ή τουλάχιστον έτσι είπε ο Φιλανδός. «Ειλικρινά, είμαι χαρούμενος. Ανυπομονώ να ζήσω μια φυσιολογική ζωή, εκτός των αγώνων κάθε σαββατοκύριακο. Να μείνω στο σπίτι με την οικογένεια μου -τα παιδιά μου μεγαλώνουν τόσο γρήγορα- και επιτέλους, να καταφέρουμε όλοι μαζί να προγραμματίσουμε κάτι. Νιώθω υπέροχα που θα έχω αυτήν την ελευθερία».

Παλαιότερα, σε ανάλογη ερώτηση (τι θα κάνεις μετά το τέλος της καριέρας σου;) είχε απαντήσει «θα πάρω σκύλο». Δεν εξήγησε ποτέ το ‘γιατί’. Όταν κυκλοφόρησε την αυτοβιογραφία του, ομολόγησε ότι δεν τον καλεί ποτέ πια, κανείς στο τηλέφωνο «γιατί όλοι ξέρουν πως δεν θα απαντήσω». Δεν πρέπει να υπάρχει κάποιος που να έχει παρακολουθήσει ελαχίστως F1 και να μη ξέρει ότι σε αυτόν τον τύπο δεν αρέσουν τα λόγια. Ή να δείχνει πώς αισθάνεται.

Ο ίδιος είχε πει σε συνέντευξη του στη γερμανική Bild το 2003 πως «δεν είμαι από ατσάλι. Όλοι έχουν συναισθήματα . Ο καθένας τα διαχειρίζεται με διαφορετικό τρόπο. Όταν οδηγώ, είμαι πολύ συγκεντρωμένος σε αυτό που κάνω. Και γενικά δεν είμαι ο άνθρωπος που θέλει να δείχνει πώς αισθάνεται».

Στο βιβλίο του (παρεμπιπτόντως έχει τον τίτλο «Ο άγνωστος Kimi Räikkönen») είχε γράψει πώς ανέκαθεν ήταν λιγομίλητος. «Μιλούσα λίγο από όταν ήμουν παιδί. Για την ακρίβεια, άρχισα να μιλάω στα 3. Οι γονείς μου με πήγαν σε ψυχολόγο. Με έστειλε πίσω έπειτα από μισή μέρα, με ένα γράμμα. Σε αυτό είχε γράψει «ο γιος σας έχει δείκτη ευφυίας μεγαλύτερο του μετρίου. Αυτός ίσως να είναι ο λόγος που επιλέγει να μένει σιωπηλός».

Ήταν πέντε χρόνων, όταν διέλυσε το λαιμό του, σε ατύχημα που είχε με το ποδήλατο. Οι φωνητικές χορδές πρήστηκαν και δεν επανήλθαν ποτέ -παρά την επέμβαση στην οποία υποβλήθηκε. Του άφησαν για σουβενίρ την τσιριχτή του φωνή. Μαζί με το να μιλάει, αποφεύγει και να διαβάζει βιβλία. Έχει δυσλεξία, κληρονομική από τη μητέρα του. Κάπου στα 30 ανακάλυψε τη χαρά των audiobooks -βοηθά ότι υπάρχει και μια άλλη φωνή να γεμίζει το χώρο.

Δεν αγαπήθηκε γιατί ήταν επιτυχημένος

H τελευταία του νίκη ήταν στις 22/10 του 2018, όταν είδε πρώτος την καρό σημεία, στις ΗΠΑ. Ήταν η πρώτη φορά που έζησε αυτήν την εμπειρία. του συνέβαινε αυτό, από την πρεμιέρα του 2013 και τη νίκη του στην Αυστραλία. Μεσολάβησαν 2.044 ημέρες. Πώς το διαχειρίστηκε; Με το γνωστό του τρόπο: ανέβηκε στο πόντιουμ, πήρε το τρόπαιο, κατέβηκε από το πόντιουμ. Δεν κούνησε μυ του προσώπου του. Αλλά αυτός ήταν ο Räikkönen που αγαπούσαμε πάντα. Από το 2001 όταν πρωτοέπιασε τιμόνι μονοθέσιου της Formula 1 στα χέρια (με τη Sauber) έως τώρα.

Ώρα για μια αληθινή ιστορία. Πριν την πρώτη του συμμετοχή στη Formula 1, είπε να κοιμηθεί λιγάκι κάτω από το τραπέζι που υπήρχε στο γκαράζ της ομάδας του. Όταν άνοιξε τα μάτια του είδε πως έμενε μισή ώρα έως την έναρξη του grand prix. Σηκώθηκε, μπήκε στο μονοθέσιο και το συνέχισε από εκεί. Άνθρωπος της Sauber είχε δηλώσει ότι «μου είχε ζητήσει να τον ξυπνήσω 40 λεπτά πριν την εκκίνηση. Αυτό και έκανα, αλλά μου ζήτησε να τον αφήσω να χαλαρώσει για άλλα πέντε λεπτά. Τελικά, τον ξαναπήρε ο ύπνος. Ευτυχώς πρόλαβε τον αγώνα» και πήρε τους πρώτους βαθμούς, αφού τερμάτισε έκτος.

Όταν πήγε να τον συγχαρεί το αφεντικό της ομάδας, Peter Sauber του είπε «γιατί με συγχαίρεις; Νίκησα;». Ειρήσθω εν παρόδω, από εκείνη την πρώτη στιγμή απέκτησε για σήμα κατατεθέν τα γυαλιά ηλίου που φορούσε παντού. Είχε πει ότι τα βγάζει μόνο στο ντους. Είχε ξεκαθαρίσει και ότι δεν τον ένοιαζε τι έλεγαν για εκείνον, όταν εμφανιζόταν με αυτά στο πόντιουμ. Με την ευκαιρία διευκρίνισε πως γενικά δεν ενδιαφέρεται για ό,τι λένε όσοι δεν τον ενδιαφέρουν.

Από το 2001 και για τα 20 επόμενα χρόνια τιμούσε σε κάθε εμφάνιση το παρατσούκλι του (Iceman). Οι συνεργάτες του είχαν αποκαλύψει πως όταν είναι στο μονοθέσιο δεν ανεβάζει παλμούς. Το σώμα του είναι παγωμένο. Του είχαν βάλει ειδικά μηχανήματα, για να καταγράψουν τι συμβαίνει στο σώμα του. Είδαν ότι σε καταστάσεις που άλλοι πιλότοι ιδρώνουν σαν να μην υπάρχει αύριο, εκείνος έχει τους ίδιους παλμούς με κάθε άλλη ώρα της ημέρας. Έκτοτε, όσο και αν προσπαθούσε να πείσει πως εκνευρίζεται συχνά, ουδείς του έδινε σημασία -αφού το ξέρει μόνο αυτός ή μάλλον ούτε αυτός, αφού το σώμα του δεν έχει σχετική αντίδραση.

Είχε πει και ότι πίνει πολύ για οδηγός της Formula 1. Αυτό είναι κάτι που διαπίστωσαν όσοι είδαν το videο που ακολουθεί.

«Από τη Formula 1 μου αρέσει ότι οδηγώ».

Ο πατέρας του Kimi, Μatti έψαχνε ένα χόμπι για τα παιδιά του (ο σημερινός πρωταγωνιστής έχει και έναν αδελφό, τον Rami). Τους πήγε για καρτ. Παρένθεση: ο Matti ήταν μηχανικός αυτοκινήτων. Η μητέρα του, Paula ήταν γραμματέας. Ο -πρωτότοκος- Rami ήταν ο πρώτος που έτρεξε σε αγώνες μηχανοκίνητων. Ο βενιαμίν τον ακολούθησε, όταν έγινε 8 χρόνων. Οι δυο τους δεν είχαν την παραμικρή σχέση: ο Rami πρώτα σκεφτόταν και μετά έπραττε, ενώ ο Kimi έκανε ό,τι αισθανόταν -αφιλτράριστα.

Η μητέρα του είχε πει για το καμάρι της πως «είναι απίστευτα πεισματάρη, αλλά και πολύ ευαίσθητο, ενώ μισεί το ψέμα. Πρώτα ακούει, μετά σκέφτεται και έπειτα μιλάει. Μεγάλωσε μαζί με την καριέρα του. Και έχουν περάσει χρόνια από τότε που ανησύχησα τελευταία φορά πως θα σπάσει το κεφάλι του». Εξήγησε πως μαζί με το σύζυγο της έμαθαν στα παιδιά τους να αποφασίζουν για τον εαυτό τους. Να μην είναι ακόλουθοι. «Από νωρίς ήξεραν ότι πάντα μπορούν να γυρίσουν σπίτι».

Η οικογένεια έπαιρνε το βαν της, φόρτωνε τα καρτ στο τρέιλερ και έπαιρνε τους δρόμους. Ό,τι λεφτά έβγαζαν, τα έδιναν για τα παιδιά. Από όταν εγκατέλειψε τις πίστες ο Rami έκανε δυο και τρεις δουλειές (ως οδηγός ταξί και πορτιέρης), ώστε να στηρίζει το όνειρο του μικρού του αδελφού. «Ήταν το δικό του όνειρο. Όχι το δικό μας» είχε ξεκαθαρίσει η μητέρα του, «εμείς απλά βοηθήσαμε να το πραγματοποιήσει. Στηρίξαμε το ταλέντο του. Δεν θελήσαμε ποτέ να αλλάξουμε ζωή. Και δεν ζήσαμε ποτέ από εκείνον».

Υπήρξαν φορές που σκέφτηκαν να τα παρατήσουν, γιατί δεν είχε μείνει σεντ. Δεν βοηθούσε και ότι ο Kimi δεν νικούσε (έχει πει πως «ήταν σπάνια αυτή η χαρά»). Για να έχει μια εναλλακτική, πήγε για ενάμιση χρόνο σε τεχνικό σχολείο (για μηχανικός αυτοκινήτων), αλλά το παράτησε, γιατί δεν του έφτανε ο χρόνος. Οι συμμαθητές του δεν είχαν ιδέα τι έκανε τις άλλες ώρες. Ήταν πράγματα που του έδωσαν συμβόλαιο με τη Formula Renault το 1999, όταν ήταν 20. Η πρώτη του συμμετοχή ήταν στο UK Formula Renault Championship. Τερμάτισε πρώτος. Έτρεξε ενώ ήταν σε άδεια από τον στρατό. Ήταν η πρώτη φορά που καθόταν σε μονοθέσιο.

Από τις φυλακές στον στρατό στην Formula 1

Δεν πρόλαβε να συνηθίσει το στρατόπεδο και είχε κάνει νέο ρεκόρ φυλακών, με 20 ημέρες σε μηδενικό χρόνο. Σε ένα από τα περιστατικά που οδήγησαν σε ποινές, ήταν μια έξοδο με συν-φαντάρο του. Μέθυσαν και δεν επέστρεψαν στην προκαθορισμένη ώρα. Επιχείρησαν να πηδήξουν πάνω από τη μάντρα του στρατοπέδου. Τον φίλο του τον έπιασαν. Εκείνος διέφυγε και άρχισε να τρέχει -μέσα από χαντάκια, σκύλους περιφρούρησης κλπ-, μέχρι το κρεβάτι του, όπου έπεσε βρώμικος και έκανε πως κοιμάται. Στην ανάκριση που ακολούθησε είπε «αυτό μας μαθαίνετε εδώ». Οι ανώτεροι έγιναν έξαλλοι και η ιστορία τελείωσε με συμβιβασμό.

Το 2001 έγινε γνωστός παντού, ως το νέο πρόσωπο της Sauber. Μόνο που υπήρχε ένα ζήτημα: δεν είχε superlicence (αυτήν που χρειάζονται οι οδηγοί της F1) και δεν είχε συγκεντώσει τους βαθμούς που χρειαζόταν για να την πάρει. Με βοήθεια φίλων, έγραψε ένα γράμμα στη FIA. Εξηγούσε γιατί έπρεπε να του δοθεί η ευκαιρία. Ο τότε πρόεδρος της Fédération Internationale de l’Automobile ήταν το μόνο μέλος της επιτροπής που ψήφισε «κατά».

Μαζί με το πρώτο συμβόλαιο, αποκαταστάθηκε και ως άνθρωπος. Το 2002 γνώρισε την Μις Σκανδιναβία 2001, Jenni Dahlman με την οποία παντρεύτηκε το 2004 και χώρισε το 2014. Το 2015 αρραβωνιάστηκε την γυμνάστρια και μοντέλο εσωρούχων, Minna-Mari Virtanen, με την οποία απέκτησε τον Γενάρη του 2015 ένα αγόρι. Ντύθηκε ξανά γαμπρός τον Αύγουστο του 2016, στη Σιένα της Ιταλίας και το Μάιο του 2017 απέκτησε και κόρη.

Ως οδηγός είχε πάει από τη Sauber στη ΜcLaren (2002), όπου το 2003 διεκδίκησε τον τίτλο. Τον έχασε από τον Michael Schumacher, για δυο βαθμούς. Όπως αποκάλυψε φέτος ο Kimi το αφεντικό της ομάδας του, Ron Dennis δεν λάτρευε όσα έκανε ο οδηγός όταν δεν ήταν στις πίστες «αλλά δεν με ένοιαζε. Ήξερα πως ήμουν αρκετά γρήγορος, οπότε το θέμα θα λυνόταν με τον έναν ή τον άλλον τρόπο. Τις περισσότερες φορές ήταν όλα καλά. Υπήρχα και άλλες που δεν ήταν χαρούμενος με όσα έκανα. Μια μέρα έσκισε το συμβόλαιο μου και το έβαλε στην τσάντα μου. Κέρδισα τον επόμενο αγώνα και πρότεινε να ξεχάσουμε ό,τι είχε γίνει. Αν δεν ήμασταν συνεργάτες, θα μπορούσαμε να είμαστε φίλοι».

Το 2007 πήγε στη Ferrari που δυο χρόνια μετά τον πλήρωσε (25 εκατ. δολ.) για να φύγει πριν τη λήξη του συμβολαίου του (το 2010), ώστε να πάρει στη θέση του τον Fernando Alonso. Πήρε τα λεφτά και έκανε ένα διάλειμμα στο ράλι και το NASCAR πριν επιστρέψει (2012) στη Formula 1 με τη Lotus. Μια διετία αργότερα επέστρεψε και στη Ferrari και το 2019 πήγε στην Alfa Romeo, με την οποία είπε το ‘αντίο’.

Θα ήθελα λίγο, να σου πω τη δήλωση του, όταν ανακοινώθηκε πως επιστρέφει στη Ferrari, με λαοθάλασσα να καταδικάζει την ιταλική ομάδα που δεν διάλεξε άλλον για παρτενέρ του Sebastian Vettel. «Δεν θα ήμουν εδώ, αν δεν πίστευα πως οδηγώ καλά. Είμαι πολύ χαρούμενος για το νέο μου συμβόλαιο. Και πάντα μου δίνει χαρά να βλέπω απογοητευμένους ανθρώπους».

Είχε ξεκαθαρίσει ότι έως τότε δεν είχε τα κατάλληλα αυτοκίνητα, για να δείξει πόσο γρήγορος είναι. Κάποτε τον είχαν ρωτήσει αν όντως, δεν τον ενδιαφέρει τι πιστεύουν άλλοι για εκείνον. «Διαβάζω συχνά ότι οδηγώ με την τύχη μεθυσμένου. Αλλά δεν με νοιάζει τι λένε ή τι γράφεται. Δεν είμαι ο Michael Schumacher». Δύο σε ένα.

Ο αθλητής που δεν δίνει δεκάρα

Μedia τον έχουν χαρακτηρίσει ως «least bothered man in sports» (τον αθλητή που δεν δίνει δεκάρα -περισσότερο από κάθε άλλον). Αλλά για αυτό λατρεύτηκε από το λαό, γιατί ήταν πάντα ειλικρινής και αυθεντικός. Οι επαφές του με δημοσιογράφους είχαν πάντα ενδιαφέρον. Για τους φαν. Συνήθως απαντούσε μονολεκτικά. Όταν είχε κέφια έλεγε ένα “it is what it is” ή «δεν ξέρω». Όταν θεωρούσε πως μια ερώτηση ήταν δύσκολη, αναφωνούσε ένα «bwoah». Ρεπόρτερ τον είχε ρωτήσει «ποια είναι η πιο ενθουσιώδης στιγμή του σαββατοκύριακου». Είχε απαντήσει «η εκκίνηση». Στην ερώτηση «ποια είναι η πιο βαρετή στιγμή;» είπε «τώρα».

Κάθε αθλητής έχει μια πρόληψη. Τον ρώτησαν ποια είναι η δική του, τι κάνει δηλαδή πάντα πριν κάθε αγώνα. «Να καθαρίζω τη μάσκα του κράνους, για να βλέπω». Ήταν αλήθεια πως βαριόταν κάποιες φορές, εν ώρα αγώνων;

«Βαριέμαι μόνο όταν προηγούμαι πολύ. Τότε αρχίζω να σκέφτομαι άλλα πράγματα και να παίζω με τα κουμπάκια στο τιμόνι».

Όταν του μετέφεραν τη δήλωση του Lewis Hamilton, σύμφωνα με την οποία είχε αισθανθεί καλύτερα από ό,τι όταν έκανε σεξ, στην πρώτη του νίκη, ο Kimi σχολίασε «ίσως να μην έχει κάνει ποτέ σεξ». Παρεμπιπτόντως, ο Hamilton είχε πει πως επιλέγει πάντα τον Räikkönen στο PlayStation. Είχε ξεκαθαρίσει και ότι τον σέβεται απόλυτα.

Το 2006 στη Βραζιλία ο Pelé είχε εμφανιστεί για να δώσει στον Michael Schumacher ένα βραβείο, για τη συνολική προσφορά στο σπορ. Όλοι έψαχναν τον Kimi. Είχε εξαφανιστεί. Όταν επιτέλους, έκανε την είσοδο του στην πίστα, τον ρώτησαν πού είναι. Απάντησε, δίνοντας πολλές αχρείαστες λεπτομέρειες. Θα αρκούσε ένα «ήμουν στην τουαλέτα».

Στο YouTube θα βρείτε πλήθος -ας πούμε- διαλόγων που είχε με τα γκαράζ των ομάδων του, εν ώρα αγώνων. Πάντα καυστικός και κυνικός, δεδομένα δεν ήταν η χαρά των συνεργατών του -όταν έτρεχε. Γενικά, ήταν η χαρά της παρέας.

Στη Μαλαισία το 2009, ο αγώνας είχε καθυστερήσει να αρχίσει λόγω καταρρακτώδους βροχής. Κάποια στιγμή, οι κάμερες τον έδειξαν να βγαίνει από το μονοθέσιο, να απομακρύνεται και να πηγαίνει για παγωτό και αναψυκτικό, στο γκαράζ της Ferrari, προς έκπληξη όλων των άλλων οδηγών και των εκατομμυρίων που παρακολουθούσαν live.

Ένα χρόνο νωρίτερα, στη Σιγκαπούρη έκρινε πως ήταν φανταστική ιδέα να μπει στον ιμάντα που βάζουμε τις αποσκευές μας, στο αεροδρόμιο. Πανικοβλημένοι οι υπάλληλοι και οι υπεύθυνοι ασφαλείας έτρεξαν να συλλάβουν τον ταραξία, ο οποίος τους είπε πως ήθελε να ‘χει μια εικόνα με ακριβείς λεπτομέρειες του σώματος του και της μυοσκελετικής δομής. Πέρασε τις επόμενες ώρες σε ανάκριση. Δεν τον ένοιαξε. Είχε δει αυτό που ήθελε.

Ιδού ένα ποτ πουρί με τις καλύτερες επικοινωνίες του Kimi με τα γκαράζ του

Ο γιος του είναι σήμερα 6 χρόνων και όπως μας ενημερώνει ο Kimi μέσω του λογαριασμού που έχει στο Instagram, ο μικρός τρέχει ήδη σε αγώνες με καρτ. Ο πατέρας του τον έχει ονομάσει Aceman. Μένει να δούμε αν η αγάπη για την οδήγηση είναι το μόνο που έχει περάσει στο DNA.