
Το μεγάλο μυστικό του Αυθεντικού Μαραθωνίου έχει μπλε χρώμα
Καλύπτουν όλοι οι μαραθωνοδρόμοι την απόσταση των 42.195 μέτρων; Η μονολεκτική απάντηση είναι όχι και ο λόγος εξηγείται στο κείμενο που ακολουθεί την μπλε γραμμή.
- 12 ΝΟΕ 2022
Την Κυριακή στις 13 Νοεμβρίου, 15 χιλιάδες δρομείς θα στηθούν τα ξημερώματα πίσω από την ιστορική αφετηρία του Αυθεντικού Μαραθωνίου της Αθήνας. Κάποιοι θα είναι πρωτάρηδες, άλλοι έμπειροι, θα αναμειχθούν με τους πρωταθλητές που έχουν ως στόχο την καλή επίδοση, όσο αυτή είναι εφικτή στην εξαιρετικά δύσκολη διαδρομή της Αθήνας.
Αυτός ο μαραθώνιος δε συγκρίνεται με κανέναν άλλο στον βαθμό δυσκολίας, γι’ αυτό και τον αποφεύγουν οι διεθνούς κλάσης μαραθωνοδρόμοι, δεδομένου ότι δεν είναι εφικτό να πετύχουν ρεκόρ και άρα να εισπράξουν πριμ από τους χορηγούς τους. Επίσης, η καταπόνηση που προκαλεί η κλασική διαδρομή είναι πολύ μεγαλύτερη.
Η διαδρομή της Αθήνας είναι ανισόπεδη, σαν ένα ασφάλτινο κύμα, ενώ υπάρχουν και σκέλη με μεγάλες ανηφόρες και κατηφόρες. Σ’ αντίθεση -για παράδειγμα- με τον φλατ μαραθώνιο του Βερολίνου, που είναι ένας εκ των αγαπημένων των πρωταθλητών.
Το σημείο κλειδί της αυθεντικής διαδρομής είναι ο Σταυρός της Αγίας Παρασκευής. Συνήθως, εκεί εγκαταλείπουν τον αγώνα οι μαραθωνοδρόμοι. Σωριάζονται, λιποθυμούν, δεν νιώθουν τα πόδια τους, ζαλίζονται, έχουν τάση για εμετό. Όποιος καταφέρει να συνεχίσει από εκείνο τον Σταυρό κι έπειτα είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα μπορέσει να τερματίσει.
Πόσοι όμως κάνουν ακριβώς 42.195 μέτρα; Δεν υπονοώ ότι κάποιοι «κλέβουν» στη διαδρομή, αλλά ακριβώς το αντίθετο. Κάποιοι τρέχουν ακόμη κι ένα χιλιόμετρο επιπλέον. Μόνο ένας τρόπος υπάρχει για να καλύψει ένας δρομέας ακριβώς 42.195 μέτρα. Πρέπει να τρέξει πάνω στην μπλε γραμμή του μαραθωνίου και όχι σε όλο το πλάτος του δρόμου. Βέβαια, αυτό δεν είναι απολύτως εφικτό (τουλάχιστον στα πρώτα μέτρα), λόγω των πολλών συμμετοχών. Η μπλε γραμμή είναι διακριτή σε όλους τους μεγάλους μαραθώνιους παγκοσμίως.
Υπάρχουν εξειδικευμένοι καταμετρητές διαδρομών και ανάλογη σχολή που δίνει το σχετικό δίπλωμα. Αυτοί οι καταμετρητές μετρούν τη διαδρομή κάθε μαραθωνίου και είναι υπεύθυνοι για τη χάραξη της γραμμής με μπλε μπογιά. Απαιτούνται δύο τόνοι θερμοπλαστικής μπογιάς, για να χρωματιστεί η διαδρομή του μαραθωνίου.
Ακόμη κι αν δεν έχεις σκοπό να αγωνιστείς στον ΑΜΑ είναι χρήσιμο να γνωρίζεις τι σηματοδοτεί αυτή η γραμμή. Αν -για παράδειγμα- χαθείς στον Μαραθώνα, αν είσαι πρωτάρης οδηγός, αν δεν έχεις τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσεις GPS, πλέον ξέρεις ότι μπορείς να ακολουθήσεις την μπλε γραμμή και να βρεθείς στο κέντρο της Αθήνας.
Πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Σίδνεϊ κάποιοι φαρσέρ προσπάθησαν να εκτρέψουν τους δρομείς, αλλάζοντας την μπλε γραμμή. Τους έστελναν μέσα μια παμπ. Αν και παράτυποι, θα πρέπει να τους αναγνωρίσουμε ότι είχαν καλό χιούμορ. Άλλωστε, οι Αγώνες είναι ένα μεγάλο πάρτι, ίσως με λιγότερο ζύθο και τζιν να ρέει στις φλέβες.
Στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Βαρκελώνης η μπλε γραμμή είχε σχεδιαστεί σωστά, ωστόσο σε ένα σημείο της διαδρομής είχε τοποθετηθεί πάνω στη σηματοδότηση ένας ανεφοδιασμός νερού, γεγονός που εμπόδιζε τους αθλητές να ακολουθήσουν πιστά τη διαδρομή. Η παράκαμψη προσθέτει μέτρα, αλλά ενίοτε σώζει ζωές.
Η πρώτη μαραθώνια γραμμή ήταν πράσινη και όχι μπλε. Το πράσινο χρώμα χρησιμοποιήθηκε στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1956 στη Μελβούρνη και η γραμμή διακρινόταν στους δρόμους έως και 25 χρόνια μετά. Το 2000 η γραμμή του Μαραθωνίου του Μιλάνου ήταν ροζ χρώματος για να συνδεθεί με το ροζ χαρτί της εφημερίδας Gazzetta della Sport που ήταν χορηγός του αγώνα.
Οι Λονδρέζοι σβήνουν την μπλε γραμμή μετά το τέλος του μαραθωνίου υπό το φόβο της σύγχυσης των οδηγών. Η αφαίρεση του χρώματος διαρκεί περισσότερο από τη χάραξη της διαδρομής. Γι’ αυτό τον σκοπό χρησιμοποιούνται σωλήνες υψηλής πίεσης που περιέχουν διαλύτη γεγονός που υπερδιπλασιάζει το κόστος.
Πολλοί δρομείς δηλώνουν ότι έχουν συναισθηματικό δέσιμο με τη γραμμή και αισθάνονται πολύ καλύτερα όταν την ακολουθούν πιστά.
Η διοργάνωση ενός μαραθωνίου είναι ένα τεράστιο σπονδυλωτό γεγονός με πολλές απαιτήσεις, ειδικά στον τομέα της ασφάλειας των συμμετεχόντων. Ο ΣΕΓΑΣ έδωσε πληροφοριακά αριθμούς που συνδέονται με τον φετινό Αυθεντικό Μαραθώνιο της Αθήνας και βοηθούν στην κατανόηση του μεγέθους του αγώνα.
Οι αριθμοί του μαραθωνίου
- 4 ώρες «ζωντανής» τηλεοπτικής μετάδοσης από την ΕΡΤ.
- 4 Αγώνες: α) Μαραθώνιος β) Δρόμος 10 χλμ. ΟΠΑΠ και Universities Night Run OPAP, γ) Δρόμος 5 χλμ. STOIXIMAN, δ) 1,2 χλμ. Παιδιών.
- 100 Δημοσιογράφοι (Έλληνες, ξένοι).
- 200 φωτορεπόρτερ (Έλληνες, ξένοι).
- 150 άτομα προσωπικό της ΕΡΤ.
- 100+ Σύνεδροι.
- 20.000 ξένοι επισκέπτες στην Αθήνα.
- 80.000 επισκέπτες στην EXPO Αθλητισμού, Τουρισμού και Υγείας του ΑΜΑ.
- 40.000 φίλαθλοι και θεατές κατά τη διαδρομή και στις εξέδρες του Καλλιμάρμαρου.
- 20 εκ. ευρώ στην αγορά σε πέντε ημέρες μόνο από τους επισκέπτες εκτός Αθηνών.
- 45.000 συμμετοχές σε όλες τις αποστάσεις του 39ου Μαραθωνίου Αθήνας.
- 92 είναι οι χώρες από όπου προέρχονται οι δρομείς, εκπροσωπώντας 126 εθνικότητες.
- 15.500 δρομείς δηλώθηκαν στον μαραθώνιο δρόμο.
- 16.000 εκείνοι που δηλώθηκαν να τρέξουν στα 5 χλμ.
- 12.500 εκείνοι που δηλώθηκαν να τρέξουν στα 10 χλμ.
- 1.000 παιδιά που δηλώθηκαν να τρέξουν στα 1,2 χλμ.
- 370.000 μπουκάλια νερού.
- 55.000 Ηλεκτρολύτες.
- 55.500 χυμοί.
- 76.000 μπανάνες.
- 30.000 τζελ φρούτων.
- 350 λεωφορεία 50 θέσεων, θα μεταφέρουν τους δρομείς στην εκκίνηση.
- 10 χλμ. καλύπτουν τα 350 πούλμαν αν τοποθετηθούν σε ευθεία γραμμή.
- 400 χημικές τουαλέτες θα τοποθετηθούν στην αφετηρία, κατά μήκος της μαραθώνιας διαδρομής και στον τερματισμό στο Καλλιμάρμαρο.
- 3.750 εθελοντές.
- 15 μουσικές μπάντες, κρουστών και Djs.
- 400 μ. θα φτάσει η ουρά των ανθρώπων που θα μπουν στην εκκίνηση του Μαραθωνίου και 300 μ. η ουρά των ανθρώπων στην εκκίνηση των 5 και 10 χλμ.
- 150.000 μ. κορδέλα (κόκκινη- άσπρη) για να σηματοδοτήσει διάφορες περιοχές.
- 4.000 κιγκλιδώματα, που καλύπτουν απόσταση 8.000μ. θα τοποθετηθούν στο Παναθηναϊκό στάδιο και σε πολλά σημεία κατά μήκος της διαδρομής.
- 500 κώνοι οριοθέτησης περιοχών.
- 500 άτομα από την διεύθυνση Τροχαίας Αττικής και τις αστυνομικές δυνάμεις θα συμβάλλουν την Κυριακή (13/11) στην ασφαλή διοργάνωση.
- 150 άτομα προσωπικό του ΕΚΑΒ.
- 300 άτομα από διασωστικές ομάδες.
- 47 ραδιοερασιτέχνες.
- 95 Κριτές.
- 30 μικρά και 4 μεγάλα φορτηγά μεταφέρουν τα πολιτικά ρούχα των δρομέων τα οποία παραδίδονται στην αφετηρία στον Μαραθώνα.
- 18 αυτοκίνητα για τις ανάγκες μετακίνησης επισήμων και στελεχών.