Photo by Universal Studios/Courtesy of Getty Images
ΛΙΣΤΕΣ

12 ταινίες που κανείς δεν περίμενε να γίνουν τεράστια μπλοκμπάστερ

Δεν προορίζεται κάθε ταινία για να γίνει μπλοκμπάστερ. Ειδικά αυτές οι ταινίες που τάραξαν από το πουθενά το box office.

Δεν προορίζεται κάθε ταινία για να γίνει μπλοκμπάστερ. Συσχετίζουμε αυτό τον όρο με θεαματικές υπερπαραγωγές μεγάλου προϋπολογισμού που ανήκουν συχνά σε franchise όπως Marvel, Star Wars ή The Fast and the Furious. Αυτές οι ταινίες βγαίνουν συνήθως κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και έχουν τεράστιο άνοιγμα στο box office. Μερικές φορές όμως έχουν προκύψει απροσδόκητες παραγωγές που μας εξέπληξαν στο box office, σε βαθμό που μπορεί μάλιστα να γέννησαν κάποια από γιγάντια franchises του σήμερα.

Οι ταινίες αυτές μπορεί να μην είχαν τον προϋπολογισμό μίας υπερηρωικής ταινίας ή ενός all-star καστ, όμως κέρδισαν στο box office λόγω κριτικών και απρόσμενα καλού buzz. Δες μερικές από αυτές αμέσως τώρα:

Jaws

Ξεχνάμε το πόσο πολύ ακριβώς άλλαξε το Jaws το παιχνίδι όταν κυκλοφόρησε το καλοκαίρι του 1975. Ήταν μόλις η δεύτερη ταινία του Steven Spielberg και του είχε ανατεθεί η μεταφορά του μυθιστορήματος με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στη μεγάλη οθόνη. Παρά το πολύ προβληματικό γύρισμα που γιγάντωσε το αρχικό μπάτζετ της ταινίας παρέα με τα πολλά τεχνικά προβλήματα, η επιτυχία της ταινίας θα καθιστούσε τον Spielberg ως έναν εκ των κορυφαίων σκηνοθετών στο Χόλιγουντ, για να γίνει τελικά ο πιο επιτυχημένος εισπρακτικά σκηνοθέτης όλων των εποχών.

Κυριότερα όμως, το Jaws επινόησε την ίδια την ιδέα του μπλοκμπάστερ. Οι άνθρωποι είχαν παρατάσσονταν γύρω από το τετράγωνο για να παρακολουθήσουν έναν καρχαρία να τρομοκρατεί τους θαμώνες της παραλίας, εξ ου και το όνομα “blockbuster”. Το πρώτο Σαββατοκύριακο των 7 εκατομμυρίων δολαρίων της ταινίας θα έφτανε τα σχεδόν 500 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, με την ταινία να γίνεται η πρώτη που είχε ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια δολάρια σε εισπράξεις. Κανείς δεν πίστευε ότι το Jaws θα ήταν τόσο επιτυχημένο όσο ήταν, πόσο μάλλον ότι θα άλλαζε το σινεμά όπως το γνωρίζαμε.

Rocky

Η πρώτη ταινία του Rocky δεν είναι καν η κορυφαία εισπρακτικά ταινία του franchise. Καμία ωστόσο από τις υπόλοιπες ταινίες σε αυτό δεν πλησιάζει τον ακραία φθηνό προϋπολογισμό του 1 εκατομμυρίου δολαρίων της αρχικής, που εν τέλει έφερε πίσω 117,2 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

Μέχρι εκείνο το σημείο, η καριέρα του Sylvester Stallone περιλάμβανε σχεδόν μόνο έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στο The Lords of Flatbush του 1974, έναν δεύτερο ρόλο στο b-movie Death Race 2000 του 1975, και έναν ακόμη πρωταγωνιστικό στο soft-core πορνό The Party at Kiki and Studs το 1970 που αργότερα μετονομάστηκε σε Italian Stallion. Ζώντας σε ένα άθλιο, υποβαθμισμένο διαμέρισμα, ο Stallone δημιούργησε ο ίδιος την επιτυχία του γράφοντας ένα σενάριο μέσα σε τρεις ημέρες με το όνομα Rocky.

Η ταινία κέρδισε τρία Όσκαρ, μεταξύ των οποίων και αυτό της Καλύτερης Ταινίας. Το franchise Rocky έχει γίνει τόσο δημοφιλές με τα χρόνια που κατέχει τις τέσσερις πρώτες θέσεις για ταινίες πυγμαχίας με τις υψηλότερες εισπράξεις. Από την κυκλοφορία της ταινίας το 1976, το franchise αγγίζει πια τα 2 δισεκατομμύρια δολάρια.

Home Alone

Ο ηθοποιός του οποίου η ταινία είχε τα περισσότερα έσοδα το 1990 δεν ήταν ο Kevin Costner, ο Bruce Willis, ο Arnold Schwarzenegger ή ο Tom Cruise. Αντίθετα, ήταν ένας δεκάχρονος ονόματι Macaulay Culkin.

Η 20th Century Fox ήλπιζε ότι θα είχε στα χέρια τους μία μετριοπαθή έως καλή επιτυχία για τις γιορτές, αλλά κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί αυτό που θα συνέβαινε. Το Home Alone έφερε πίσω τον προϋπολογισμό του από το πρώτο μόλις σαββατοκύριακο και συνέχισε να κερδίζει χρήματα παραμένοντας στην πρώτη δεκάδα επί 20 εβδομάδες. Εν τέλει κέρδισε 285 εκατομμύρια δολάρια εγχώρια και 476 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

Titanic

Δεν είναι περίεργο που οι αναλυτές του κλάδου πίστευαν πως ο Τιτανικός ήταν εξίσου καταδικασμένος με το υπερωκεάνιο, ειδικά όταν ο προϋπολογισμός της ταινίας είχε φτάσει στα 200 εκατομμύρια δολάρια.

Μερικοί επικεφαλής στούντιο πίστευαν ότι η ταινία θα μπορούσε στην καλύτερη περίπτωση να βγάλει απλά όσα είχε κοστίσει, ενώ οι περισσότεροι πίστευαν ότι ήταν μαθηματικά αδύνατο να βγάλει η ταινία χρήματα. Αυτές οι υποψίες φάνηκε να επιβεβαιώνονται όταν ο Τιτανικός άνοιξε με 28 εκατομμύρια δολάρια, όμως όταν η ταινία έβγαλε ακόμη περισσότερα το δεύτερο σαββατοκύριακο ήταν σαφές πως κάτι συνέβαινε. Παρότι που δεν κέρδισε ποτέ περισσότερα από 40 εκατομμύρια δολάρια σε ένα σαββατοκύριακο, ο Τιτανικός παρέμεινε στην πρώτη δεκάδα για 26 συνεχόμενες εβδομάδες (με 15 από αυτές στο #1), κερδίζοντας 600 εκατομμύρια δολάρια εγχώρια και 1,8 δισεκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

My Big Fat Greek Wedding

Να ένα φαινόμενο που δεν θα ξαναδούμε.

Η Nia Vardalos έγραψε και πρωταγωνίστησε σε μία μικρή ρομαντική κομεντί που αγόρασε το IFC Studios, ένα από τα μικρότερα στούντιο, για 5 εκατομμύρια δολάρια. Αντί να το κυκλοφορήσουν αμέσως σε περισσότερες από 1.000 οθόνες όπως γίνεται συνήθως, το IFC την άνοιξε σε 108 οθόνες, αυξάνοντας κάθε εβδομάδα σιγά-σιγά τον αριθμό των κινηματογραφικών αιθουσών. Το My Big Fat Greek Wedding δεν ξεπέρασε τις 1.000 οθόνες μέχρι το 18ο σαββατοκύριακό του, με τις περισσότερες αίθουσες να απαριθμούνται την26η εβδομάδα.

Το My Big Fat Greek Wedding θα έμενε στους κινηματογράφους για έναν ολόκληρο χρόνο και θα κέρδιζε 241 εκατομμύρια δολάρια στο εγχώριο box office. Ήταν η Νο.5 ταινία στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2002 και έγινε η ρομαντική κομεντί με τις υψηλότερες εισπράξεις που έγινε ποτέ, ρεκόρ που κρατάει μέχρι σήμερα.

Get Out

Πριν από το Get Out, οι περισσότεροι γνώριζαν τον Jordan Peele από τις μέρες του ως κωμικός σε σκετς του Mad TV και του Key & Peele. Ο Peele πρωτομπήκε στον κινηματογράφο με τον συμπρωταγωνιστή του στο Key & Peele, Keegan Michael Key, στην αστυνομική κωμωδία Keanu, η οποία έμοιαζε με ένα 90λεπτο σκίτσο του Key & Peele. Κανείς δεν θα είχε μείνει έκπληκτος εάν η κινηματογραφική του καριέρα παρέμενε στην κωμωδία.

Τότε ο Peele έπεισε το στούντιο Blumhouse να επενδύσει τον εξαιρετικά χαμηλό προϋπολογισμό των 4,5 εκατομμυρίων δολαρίων για την πειραματική, κοινωνική ταινία τρόμου του, το Get Out. Οι ταινίες τρόμου είναι γνωστές για το γεγονός ότι βγάζουν πολλά χρήματα με βάση χαμηλούς προϋπολογισμούς, όμως ενώ η Blumhouse περίμενε το Get Out να κερδίσει πίσω τα χρήματά του, σίγουρα δεν περίμενε να ανοίξει στα 33 εκατομμύρια δολάρια. Η από στόμα σε στόμα φήμη του Get Out οδήγησε το box office του στα 176 εκατομμύρια δολάρια εγχώρια και 255 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως.

Slumdog Millionaire

Μέχρι το Slumdog Millionaire, ο Danny Boyle είχε σκηνοθετήσει αρκετές επιτυχίες, όχι όμως κάποιο γνήσιο μπλοκμπάστερ. Αυτά όλα άλλαξαν το 2008 με μία ταινία που εκ πρώτης όψεως φαίνεται σαν το πιο απίθανο να συμβεί blockbuster.

Το Slumdog Millionaire είχε ένα καστ άγνωστων Ινδών ηθοποιών, διαδραματιζόταν στις φτωχογειτονιές της Βομβάης και αφορούσε έναν φτωχό έφηβο που σκέφτεται τη ζωή του καθώς διαγωνίζεται στην ινδική εκδοχή του Who Wants to be a Millionaire; Είναι το είδος της ταινίας που κανονικά θα είχε έναν καλό γύρω στα arthouse σινεμά πριν γίνει επιθετικά μέτριο remake από το Χόλιγουντ.

Η Fox Searchlight Pictures όμως είδε κάτι σε αυτή την ιστορία και της έδωσε προϋπολογισμό 15 εκατομμυρίων δολαρίων, με την ελπίδα ότι θα έλξει τα βραβεία και θα πετύχει καλό ταμείο στο εξωτερικό, ειδικά στην Ινδία.

Το Slumdog Millionaire έγινε τελικά πολυεκατομμυριούχο, με άνοιγμα σε περισσότερες από 2.000 αίθουσες, ολοκληρώνοντας την προβολή του με 141 εκατομμύρια δολάρια εγχώρια και 378 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, κερδίζοντας 25 φορές το μπάτζετ του.

Blair Witch Project

Το 1999 ήταν χρονιά-ορόσημο για τον κινηματογράφο και το box office. Είδαμε δημιουργούς όπως ο David Fincher, ο Paul Thomas Anderson και ο Michael Mann να παράγουν μερικές από τις καλύτερες ταινίες τους, και είδαμε ανερχόμενους όπως οι Spike Jonez, M. Night Shyamalan και Wachowskis να βάζουν την προσωπική τους σφραγίδα ως υψηλού προφίλ σκηνοθέτες.

Η πρώτη δεκάδα στο box office των Ηνωμένων Πολιτειών για το 1999 είναι εξίσου ενδιαφέρουσα με την κινηματογραφική χρονιά. Η Νο.1 ταινία της χρονιάς, προς έκπληξη κανενός, ήταν το Star Wars: Episode I – The Phantom Menace. Είδαμε επίσης τη Disney να κυκλοφορεί το Toy Story 2 και το Tarzan να μπαίνει στην πρώτη δεκάδα, καθώς και ταινίες μεγάλων αστέρων όπως ο Adam Sandler (Big Daddy) και η Julia Roberts (Runaway Bride).

Μερικές από τις μεγάλες εκπλήξεις της χρονιάς ήταν τα Sixth Sense, Matrix και Mummy, που είχαν κερδίσει πολύ περισσότερα χρήματα από όσα περίμενε κανείς. Η μεγαλύτερη όμως έκπληξη ήρθε με τη μορφή μίας indie ταινίας τρόμου αξίας 200.000 δολαρίων που ονομάζεται The Blair Witch Project και έγινε η δέκατη ταινία με τις υψηλότερες εισπράξεις του 1999.

Χάρη σε μία απίστευτη viral-πριν-τον-ορισμό-viral καμπάνια και μία εξαιρετική από στόμα σε στόμα φήμη, το Blair Witch Project θα γινόταν η μεγαλύτερη έκπληξη του 1999 και ένα επαναστατικό φιλμ found footage τρόμου. H ταινία έφτασε τα 140 εκατομμύρια δολάρια στο εγχώριο box office, καθιστώντας τη μία από τις πιο κερδοφόρες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.

Juno

Για μικρή indie ταινία που γυρίστηκε με προϋπολογισμό μόλις 7,5 εκατομμυρίων δολαρίων, το Juno είχε πραγματικά σημαντικό αντίκτυπο. Η ταινία είχε τόσο χαμηλό προϋπολογισμό που η Jennifer Garner χρειάστηκε να κάνει περικοπή μισθού για να κρατήσει το κόστος χαμηλό. Παραδόξως, η ταινία, με πρωταγωνιστές τον Elliot Page και τον Michael Cera είχε αποφέρει 231,4 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων 143,4 εκατομμυρίων δολαρίων στη χώρα παραγωγής του.

Η ταινία απέσπασε επίσης αξιόλογες υποψηφιότητες για Όσκαρ, όπως Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας (Jason Reitman), Α’ Γυναικείου Ρόλου (Σελίδα) και ένα Όσκαρ Καλύτερου Πρωτότυπου Σεναρίου.

Mad Max

Αν και το Mad Max έχει λάβει την αποδοχή κριτικών και κοινού, η δυστοπική ταινία με επικεφαλής έναν νεαρό Mel Gibson είχε φτιαχτεί με μόλις 300.000 δολάρια. Η ταινία δράσης του 1979 που διαδραματίζεται σε μία μελλοντική Αυστραλία αφηγείται μία ιστορία κοινωνικής κατάρρευσης, δολοφονίας και εκδίκησης.

Η ταινία απέσπασε 378,9 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων 154,1 εκατομμυρίων δολαρίων στην εγχώρια αγορά που ήταν άλλοτε αρκετά για να της δώσουν το παγκόσμιο ρεκόρ Guinness για την πιο κερδοφόρα ταινία.

Halloween

Το cult classic που δημιουργήθηκε με μπάτζετ 300.000 δολαρίων, συγκέντρωσε 255,5 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως. Η περίφημη τρομακτική μάσκα του Michael Myers ήταν απλώς μία Captain Kirk μάσκα των 2 δολαρίων που είχε βαφτεί λευκή με σπρέι, ενώ ολόκληρη η γκαρνταρόμπα της Jamie Lee Curtis είχε αγοραστεί για 100 δολάρια. Η παραγωγή ήταν τόσο λιτή που οι ηθοποιοί έκαναν πολλές από τις σκηνές τους σε μία μόνο λήψη χάριν οικονομίας.

Star Wars

Στα μέσα της δεκαετίας του 1970, ο George Lucas είχε μία αποτυχία και μία επιτυχία στο βιογραφικό του. Το American Graffiti είχε κερδίσει 140 εκατομμύρια δολάρια παγκοσμίως το 1973, γεγονός που είχε βοηθήσει να καθαρίσει ο λεκές του ντεμπούτου του με την ταινία επιστημονικής φαντασίας THX-1138 (μόλις $5.000 έσοδα το 1970). Έτσι η 20th Century Fox δεν είχε ενθουσιαστεί από μία ακόμη επιστημονική φαντασία με την υπογραφή του.

Το Star Wars είχε μπάτζετ ύψους 11 εκατομμυρίων δολαρίων και κανέναν αστέρα πέρα από τον βραβευμένο με Όσκαρ Alec Guinness. Όταν μόνο μία χούφτα αίθουσες έκαναν κράτηση της ταινίας, η Fox φοβήθηκε πως είχε ένα διαστημικό φιάσκο στα χέρια της οπότε έγινε δημιουργική και ανάγκασε τους κινηματογράφους να προβάλλουν το Star Wars εάν ήθελαν να κυκλοφορήσουν επίσης το Other Side of Midnight, τη σίγουρη καλοκαιρινή επιτυχία τους. Όπως και να έχει, το στούντιο περίμενε πως το Star Wars θα διαλυόταν όταν θα άνοιγε στις αρχές του καλοκαιριού του 1977 απέναντι από το Smokey and the Bandit με τον Burt Reynolds, έναν από τους μεγαλύτερους σταρ της δεκαετίας του 1970.

Ενώ το Star Wars έχασε εκείνο το πρώτο σαββατοκύριακο, άνοιξε με το εκπληκτικό 1,5 εκατομμύριο δολαρίων σε περιορισμένη κυκλοφορία. Στη συνέχεια η ζήτηση συνέχισε να αυξάνεται και έτσι ο Πόλεμος των Άστρων κατέληξε να φτάσει στα εντυπωσιακά 307 εκατομμύρια δολάρια κατά την αρχική 18μηνη προβολή του.