© iStock
ΒΙΒΛΙΟ
SPONSORED

6 νέα βιβλία για το καλοκαίρι

Ήρθε εκείνη η εποχή του χρόνου για να διαλέξεις τις τυπωμένες (ή και ψηφιακές) σελίδες που θα πάρεις μαζί σου στις διακοπές. Διάβασμα και παραλία είναι αχώριστος συνδυασμός.

Μαγιό, τσεκ. Αντιηλιακό, τσεκ. Ομπρέλα, τσεκ. Και κάτι άλλο, επίσης σημαντικό: βιβλία για την παραλία, για το κάμπινγκ, για το δωμάτιο του ξενοδοχείου, για το εξοχικό. Το καλοκαίρι είναι η πιο κατάλληλη περίοδος για να βάλεις φρένο στους καταιγιστικούς ρυθμούς, να κατεβάσεις ταχύτητα, να σταματήσεις το ατέλειωτο doomscrolling και να βυθιστείς στις συναρπαστικές αφηγήσεις που έχει να σου προσφέρει τόσο η λογοτεχνία όσο και οι non fiction εκδόσεις.

Οι επιλογές άπειρες, η δικιά σου επιλογή κρίσιμη. Έχεις μπροστά σου πολλές ώρες διαβάσματος δίπλα στο κύμα και θέλεις να τις περάσεις όσο καλύτερα μπορείς. 

Ακολουθεί μία επιλογή από νέες εκδόσεις για όλα τα γούστα και από όλα τα είδη: ελληνικό μυθιστόρημα με νοσταλγική διάθεση, μεταμοντέρνα λογοτεχνία για απαιτητικούς αναγνώστες, οικογενειακή saga από μακρινά και σχεδόν άγνωστα μέρη, αστυνομικό από τον rock star του είδους, ελληνικό neo-noir γεμάτο εκπλήξεις αλλά και non fiction αφηγήσεις από έναν πολυβραβευμένο δημοσιογράφο.

Η μπαλάντα των ανίδεων και καλών | Γιάννης Ν. Μπασκόζος

Τι είναι εκείνο που έκανε τους νέους να ονειρεύονται τόσο έντονα την περίοδο της Χούντας; Ένας από τους πιο γνωστούς δημοσιογράφους στον χώρο του βιβλίου επιστρέφει συγγραφικά για να απαντήσει σε αυτό το ερώτημα μέσα από την ιστορίας μιας παρέας στο Παγκράτι που κινείται γύρω από το νεανικό συγκρότημα Athens Pistols.

Για όσους έζησαν τις αρχές των 70s στο κέντρο της Αθήνας, το τοπίο είναι οικείο και νοσταλγικό. Η θρυλική καφετέρια του Λέντζου και τα παλαιοπωλεία της οδού Μασσαλίας, οι μουσικές των Beatles και τα τραγούδια του Διονύση Σαββόπουλου, τα ροκ στέκια, οι συνοικιακοί κινηματογράφοι και το άτυπο «κυνηγητό» με την αστυνομία, πριν συμβεί το πλέον κομβικό γεγονός για τη νέα γενιά εκείνης της εποχής: η εξέγερση του Πολυτεχνείου.

Ο αναγνώστης τα παρακολουθεί όλα αυτά μέσα από την πρωτοπρόσωπη αφήγηση ενός μέλους της νεαρής παρέας, το οποίο περισσότερο παρατηρεί παρά δρα. Ή μάλλον πιο σωστά, παρακολουθεί μία μεταιχμιακή εποχή μέσα από τα μάτια ανθρώπων σε μία μεταβατική ηλικία -ούτε παιδιά ούτε άντρες ακόμη- που μπορεί να ζουν κάτω από ασφυκτικές συνθήκες, δεν παύουν όμως ποτέ και για κανέναν λόγο να ονειρεύονται. Λίγο αφελείς, λίγο ρομαντικοί αλλά πολύ πιο αληθινοί από τις ομιλούσες κεφαλές στην κορυφή του κράτους.

Και κάπως έτσι, μέσα από πολλές απαγορεύσεις αλλά ακόμη περισσότερες μικρές διαφυγές, γράφεται μία πραγματικά γλυκιά και αληθινή ιστορία. Στο τέλος της, όμως, υπάρχει μία προδοσία – για την παρέα, για εκείνη τη γενιά και, τελικά, για την ίδια τη χώρα. 

Παρακαταθήκη | Hernan Diaz

Η Washington Post το έχει χαρακτηρίσει -και όχι άδικα- ως ένα «κομψό, ακαταμάχητο παζλ», ενώ οι Νew York Times ως ένα «περίπλοκο, πονηρό και σταθερά εκπληκτικό [μυθιστόρημα]». Το δεύτερο βιβλίο του Diaz, κατάφερε να σπάσει σχεδόν όλες τις αφηγηματικές νόρμες και να κερδίσει το Βραβείο Pulitzer 2023. Αυτό εδώ είναι ένα πολύ διαφορετικό μυθιστόρημα για τις ατέλειωτες δυνατότητες της (μεταμοντέρνας) λογοτεχνίας.

Πώς όμως τα κατάφερε όλα αυτά ο αργεντινής καταγωγής συγγραφέας; Γράφοντας ένα βιβλίο για μία βιογραφία η οποία έρχεται ως απάντηση σε ένα άλλο βιβλίο. Πριν όμως μπερδευτεί κανείς, ας βάλουμε τα πράγματα στη σειρά.

Το μεγαλεπήβολο έργο του Diaz ξεκινά με τις Ομολογίες, ένα (φανταστικό) μυθιστόρημα που όλοι έχουν διαβάσει στη Νέα Υόρκη την εποχή του Μεγάλου Κραχ και το οποίο αφηγείται την ερωτική ιστορία ανάμεσα σε έναν απομονωμένο μεγιστάνα που κάνει κουμάντο στη Γουόλ Στριτ και μία ξεπεσμένη αριστοκράτισσα.

Εκείνο που μαθαίνουμε στη συνέχεια είναι ότι το εν λόγω μυθιστόρημα φωτογραφίζει ξεκάθαρα δύο πραγματικούς ανθρώπους: τον Άντριου Μπέβελ και τη σύζυγό του Μίλντρεντ. Έτσι, ο τελευταίος θα προσλάβει ως γραμματέα τη νεαρή κόρη ενός εξόριστου Ιταλού αναρχικού με σκοπό να βάλει τα πράγματα στη θέση τους μέσα από μία αυτοβιογραφία.

Στο τρίτο μέρος όμως, και αφού περάσουμε από το μυθιστόρημα στο προσχέδιο της αυτοβιογραφίας, ερχόμαστε αντιμέτωποι με τις ασθμαίνουσες ημερολογιακές καταγραφές της ίδιας της Mildred. 

Ή αλλιώς, και πιο απλά, βρισκόμαστε μπροστά σε ένα σπουδαίο μυθιστόρημα που αψηφά τους αφηγηματικούς κανόνες και ρίχνει τον αναγνώστη σε έναν λαβύρινθο ώστε να αντιληφθεί τη δύναμη του χρήματος και τις μακροχρόνιες συνέπειες του Κραχ του 1929, μέσα από αξιομνημόνευτους και σαγηνευτικούς χαρακτήρες.

H εποχή του κακού | Deepti Kapoor

H Ινδία είναι εν πολλοίς μία άγνωστη χώρα στα μάτια μας. Ευκαιρία, λοιπόν, να τη γνωρίσουμε μέσα από ένα επικό, ιλιγγιώδες μυθιστόρημα -κάπου ανάμεσα στο θρίλερ και την οικογενειακή saga- με φόντο το Νέο Δελχί των αρχών του 21ου αιώνα. Εκεί όπου η «εγκληματική» οικογένεια των Ουαντία υψώνεται πάνω από τους κανόνες, τον νόμο, την ίδια τη ζωή.

Όλα ξεκινούν από ένα τρομακτικό αυτοκινητιστικό δυστύχημα, που αποδεικνύει ότι ο νόμος δεν είναι ίδιος για όλους, η δικαιοσύνη είναι συνήθως τυφλή μπροστά εγκλήματα των πλούσιων και ισχυρών. Ένας νεαρός θερίζει πέντε ανθρώπους με μία Mερσεντές, ανάμεσά τους και μία έγκυο. Είναι χάλια από το αλκοόλ. Στη φυλακή θα βασανιστεί άγρια, αλλά δεν θα ανοίξει το στόμα του. Μερικές μέρες αργότερα, οι αστυνομικοί θα του προσφέρουν μεταμελημένοι αλλά και αρκετά φοβισμένοι φαγητό και τσάι. Θα του πουν ότι δεν γνώριζαν πως ήταμ άνθρωπος του Ουαντία.

Αυτή είναι μονάχα η αρχή για να ξεδιπλωθεί σαν βεντάλια ένα καστ από ενδιαφέροντες αλλά και σαρκοβόρους χαρακτήρες που απαρτίζουν την εγκληματική οικογένεια: από τον αδίστακτο pater familias μέχρι τον αφοσιωμένο αλλά απόκληρο υπηρέτη.

Το δημιούργημα της 43χρονης Deepti Kapoor, ήταν το πιο περιζήτητο μυθιστόρημα στην Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης το 2019, με εκδότες από όλο τον κόσμο να δίνουν γη και ύδωρ για να αποκτήσουν τα δικαιώματά του. Πώς εξηγείται αυτό; Ας σκεφτούμε το εξής: Ποιος δεν θα ήθελε να κάνει δικό του το πρώτο μέρος μιας τριλογίας που έχει χαρακτηριστεί ως «ο Νονός μεταφερμένος σε ινδικό έδαφος»;

Ματωμένη σελήνη | Jo Nesbo

Αφού, λοιπόν, είδε τη ζωή του να διαλύεται και έκανε μία προσπάθεια να ξεφύγει από όλους και όλα μετακομίζοντας στο Λος Άντζελες, ο Χάρι Χόλε επιστρέφει ξανά επί νορβηγικού εδάφους. Κάπως έτσι θα μπορούσε να περιγράφει συνοπτικά το περιεχόμενο της 13ης περιπέτειας του ίσως πιο διάσημου χαρακτήρα του crime fiction σήμερα, μαζί με τον επιθεωρητή Ρέμπους του Ίαν Ράνκιν.

Στο Λος Άντζελες, μία ηλικιωμένη ηθοποιός που προσπαθεί να γλιτώσει από ένα καρτέλ ναρκωτικών, βρίσκεται στον δρόμο του Χάρι Χόλε. Εκείνος δεν έχει άλλη επιλογή παρά να τη βοηθήσει.

Την ίδια στιγμή, πίσω στο Όσλο, δύο γυναίκες αγνοούνται, και βασικός ύποπτος για την υπόθεση είναι ένας μεγιστάνας του real estate. Η αστυνομικός που έχει αναλάβει την υπόθεση θέλει να συνεργαστεί με τον μόνο άνθρωπο που έχει αρκετή εμπειρία για να τη λύσει. Και ο μεγιστάνας του real estate θέλει να τον προσλάβει ως ιδιωτικό ερευνητή. Όλοι θέλουν κάτι από τον Χάρι Χόλε,ο οποίο θα έρθει αντιμέτωπος με ένα μεγάλο δίλημμα.

Ο Jo Nesbo δίνει μόλις 10 μέρες προθεσμία στον ήρωά του για να ξετυλίξει το κουβάρι του μυστηρίου. Τι θα κάνει ο Χάρι Χόλε; Ποια απόφαση θα πάρει μπροστά στο δίλημμα που στέκεται πελώριο μπροστά του; Τι εκπλήξεις έχει ετοιμάσει για εμάς ο rock star του αστυνομικού μυθιστορήματος;

Πάρε ανάσα | Δημήτρης Σίμος

Nυχτοβάτες, ένοχα μυστικά από το παρελθόν, καλλιέργειες μυδιών, πτώματα με μακιγιάζ. Αυτές είναι μερικές μόνο από τις λέξεις-κλειδιά πάνω στις οποίες στήνει το νέο του αστυνομικό μυθιστόρημα ο Δημήτρης Σίμος. Τι να περιμένεις από τον 36χρονο συγγραφέα; Ένα ελληνικό neo-noir με σφιχτοδεμένη πλοκή, που δε θα σε αφήσει να το αφήσεις.

Γνωρίσαμε τον συγγραφέα πριν από περίπου επτά χρόνια, τον είδαμε να ωριμάζει, να μετατρέπεται σε ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα νέα ονόματα του ελληνικού crime fiction και να είναι έτοιμος πια για το επόμενο  λογοτεχνικό του βήμα. Σίγουρα, η μεταφορά του Σώσε με (εκδ. Μεταίχμιο) στην τηλεόραση τον βοήθησε να αποκτήσει ακόμα πιο ευρύ κοινό.

Στο τελευταίο του λοιπόν μυθιστόρημα πρωταγωνιστές είναι το υγρό, σχεδόν απειλητικό, τοπίο και οι αντικρουόμενοι χαρακτήρες. Κεντρική ηρωίδα η Σίλβια Κώτσου, που ζει και εργάζεται στις καλλιέργειες μυδιών της Χαλάστρας, μαζί με τις δύο της κόρες. Τα φαντάσματα όμως από το παρελθόν επιστρέφουν, όταν ο δικηγόρος της οικογένειας θα βρεθεί δολοφονημένος και βαμμένος με γυναικείο μακιγιάζ.

Γιατί να έχει όμως δικηγόρο μία γυναίκα που μεγαλώνει δύο παιδιά; Επειδή πριν από πέντε χρόνια είχαν δεχτεί μια εγκληματική επίθεση, κατά την οποία δολοφονήθηκαν ο άντρας της και ο πατέρας της. Τώρα, ο αστυνόμος Λάζος πρέπει να αναλάβει και τη νέα αυτή υπόθεση – όπως, δηλαδή, είχε κάνει και την προηγούμενη φορά που το όνομα της Σίλβιας Κώτσου είχε βρεθεί μπλεγμένο σε δολοφονία.

Καθάρματα | Patrick Radden Keefe

Τι ακριβώς έχουμε εδώ; Μία απολαυστική για τους αναγνώστες non fiction έκδοση αποτελούμενη από 12 συναρπαστικές ιστορίες με θέμα την απάτη, το έγκλημα και τη διαφθορά. Ποιος υπογράφει το εν λόγω βιβλίο; Ο Patrick Radden Keefe,ένας από τους κορυφαίους εκπροσώπους της ερευνητικής δημοσιογραφίας και συγγραφέας μεταξύ άλλων, του βραβευμένου Μην πεις λέξη (εκδ. Μεταίχμιο).

Ο συγγραφέας, με οξυδερκείς παρατηρήσεις, αποκαλυπτικές συνεντεύξεις και έπειτα από ενδελεχή έρευνα, μας παρουσιάζει 12 αληθινές ιστορίες εγκλήματος και τιμωρίας, που θα κρατήσουν το ενδιαφέρον των αναγνωστών αμείωτο μέχρι την τελευταία σελίδα.

Ανάμεσά τους βρίσκουμε την ιστορία της σύλληψης του Χοακίν Γκουζμάν Λοέρα, γνωστού ως «Ελ Τσάπο», του επικεφαλής του μεξικανικού καρτέλ της Σιναλόα· την ιστορία της Αμερικανίδας δικηγόρου που υπερασπίστηκε τον Τσετσένο βομβιστή της τρομοκρατικής επίθεσης στον Μαραθώνιο της Βοστόνης το 2013· η ιστορία του Άντονι Μπουρντέν και της ταξιδιωτικής εκπομπής του, μέχρι την αυτοκτονία του το 2018.