Benny Safdie
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΑΝΝΩΝ

“Σκέφτηκα: Φυσικά στις Κάννες μέχρι κι ο διευθυντής της αστυνομίας είναι σινεφίλ”

23 σκηνοθέτες θυμούνται τις αγαπημένες τους στιγμές από το Φεστιβάλ των Καννών.

O Γουές Άντερσον θυμάται να βλέπει το 4ωρο “Once Upon a Time in America”. O Αλεχάντρο Γκονζάλες Ινιάριτου θυμάται να τρέχει στο ταξί με τη γυναίκα του η οποία φορούσε τακούνια, για να προλάβουν την πρώτη του πρεμιέρα. H Αλίτσε Ρορβάχερ θυμάται πώς χάρη στην ταινία της ο πατέρας κι ένας ορκισμένος του εχθρός έγιναν κολλητοί φίλοι βλέποντας το έργο στις Κάννες.

Ο Ρόμπερτ Πάτινσον εξηγούσε στον σκηνοθέτη του “Φάρου” τι εστί γιούχα στις Κάννες λίγο πριν ανέβουν για το Q&A στην πρεμιέρα της ταινίας. Ο Έιμπελ Φεράρα θυμάται να νοικιάζει με το αζημίωτο τη γραβάτα ενός υπαλλήλου του ξενοδοχείου γιατί είχε χάσει τη δικιά του. Ο Ζία Ζάνγκε θυμάται να γνωρίζει τον Μπερτολούτσι, τον Κιαροστάμι και την Βαρντά, που τώρα έχουν φύγει όλοι από κοντά μας.

Το Φεστιβάλ των Καννών συγκεντρώνει κάθε χρόνο τους μεγαλύτερους δημιουργούς του παγκόσμιου σινεμά και μαζί με αυτούς ένα κύκλο σχέσεων και αναμνήσεων, ένα αληθινό επίκεντρο της κινηματογραφικής κοινότητας. Οι New York Times μίλησαν με δεκάδες σκηνοθέτες που έχουν βρεθεί πολλές φορές στο Φεστιβάλ ώστε να μάθουν τις ιστορίες του καθενός.

Η καλύτερη όλων όμως είναι εκείνη του Μπένι Σάφντι, συν-σκηνοθέτη του “Good Time” με τον Ρόμπερτ Πάτινσον και του “Uncut Gems”. Ο Σάφντι θυμάται πώς ανέπτυξε μια απίθανη φιλία με τον τοπικό αστυνομικό διευθυντή της πόλης χάρη στο σινεμά, με μια απρόσμενη κατάληξη. Όλα ξεκίνησαν το 2008, όταν ο Μπένι είχε μια μικρού μήκους ταινία στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών.

«Βιαζόμουν και ένας φίλος μου προσέφερε το σκούτερ του, αλλά δεν είχα κράνος και θα ήμουν το τρίτο άτομο πάνω στη μηχανή, αμφότερα παράνομα πράγματα στις Κάννες». Φυσικά η αστυνομία τους σταμάτησε και οδηγήθηκαν στο τμήμα. «Εκεί, ο Ζαν-Μαρί, ο διευθυντής της αστυνομίας, ήθελε να με δει», θυμάται ο Σάφντι. Όταν εμφανίστηκε, του πρότεινε να μοιραστούν έναν καφέ κι ο σκηνοθέτης σοκαρισμένος τον ρώτησε γιατί.

«Επειδή είσαι σκηνοθέτης!», είπε ο Ζαν-Μαρί με ενθουσιασμό, αποκαλύπτοντας πως πηγαίνει διαρκώς στις προβολές και τις συνεντεύξεις του Δεκαπενθήμερου, προσπαθώντας να δει όσο περισσότερες ταινίες μπορεί. «Φυσικά και στις Κάννες ο διευθυντής της αστυνομίας είναι σινεφίλ, σκέφτηκα». Αποχαιρετώντας τον ο Ζαν-Μαρί ζήτησε από τον Σάφντι να υποσχεθεί πως θα πέρναγε για ένα γεια αν ήταν ποτέ ξανά στην πόλη. Ο Σάφντι, σίγουρος πως δε θα εμφανιζόταν ξανά στις Κάννες, συμφώνησε πάντως γελώντας.

Την επόμενη χρονιά, προς έκπληξή του, επιστρέφει στις Κάννες με ταινία μαζί με τον αδερφό του, αλλά το πιεστικό τους πρόγραμμα δε τους άφησε περιθώριο για πολλά. Ανάμεσα στις υποχρεώσεις, ο Γάλλος παραγωγός τους ενημέρωσε πανικόβλητος πως δυο αστυνομικοί τους ψάχνουν. Ο Σάφντι τον κάλμαρε και πήγε στο τμήμα σίγουρος πως θα βρει τον Ζαν-Μαρί. «Καλωσήρθες!», του είπε εκείνος γελώντας.

Μεταφερόμαστε τώρα στο 2017, όταν παίζει στο Διαγωνιστικό το “Good Time”. «Δεν ήθελα να με ψάχνει πάλι η αστυνομία οπότε πήγα κατευθείαν στο τμήμα για να χαιρετήσω τον φίλο μου», λέει ο Σάφντι. «Προς έκπληξή μου, κανείς εκεί δεν ήξερε για ποιον μιλάω. Τους έδειξα φωτογραφία, τους είπα το όνομά του… τίποτα. Άρχισα να αμφιβάλλω για τη μνήμη μου καθώς περπατούσα πίσω στην Κρουαζέτ». Πριν προλάβει να γίνει για τα καλά ψυχολογικό θρίλερ η υπόθεση, ο Σάφντι θυμάται να ακούει μια γνώριμη φωνή καθώς περνούσε από το κέντρο διοργάνωσης του Δεκαπενθημέρου των Σκηνοθετών.

«Ήταν ο Ζαν-Μαρί! Είχε αποσυρθεί από την ενεργό δράση χρόνια νωρίτερα και δούλευε τώρα στο Φεστιβάλ!» Τουλάχιστον δίκαιο. Επανενωμένος με τον φίλο του, ο Ζαν-Μαρί έσυρε τον Σάφντι μες στο κτίριο με ένα χαμόγελο φωνάζοντας στους συνεργάτες του: «Δείτε! ΟΝΤΩΣ γνωριζόμαστε!» Ο Ζαν-Μαρί, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, «έλεγε την ίδια ιστορία σε όσους δούλευαν εκεί, και κανείς δεν τον πίστευε».

Αυτή, στην κορυφή του άρθρου, είναι η φωτογραφία που πήραν μαζί το 2008, με την οποία ο Σάφντι έψαχνε τον Ζαν-Μαρί στο αστυνομικό τμήμα των Καννών, σχεδόν μια δεκαετία αργότερα!

Πολλές ακόμα ιστορίες από τις Κάννες, στο αφιέρωμα των New York Times.