ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΙΝΕΜΑ

Η επιστροφή του Σωτήρη Γκορίτσα με το Εκεί Που Ζούμε έχει σημασία

Ο Σωτήρης Γκορίτσας σημάδεψε το σύγχρονο ελληνικό σινεμά όσο λίγοι. Τώρα επιστρέφει με το Εκεί Που Ζούμε.

Ο Σωτήρης Γκορίτσας έχει απουσιάσει από τη μεγάλη οθόνη εδώ και δώδεκα χρόνια. Όπως είπε στον Κώστα Μανιάτη για το NEWS247, στα χρόνια της κρίσης είχε προσπαθήσει να κάνει δύο ταινίες, όμως οι προσπάθειες απέτυχαν. Η χρηματοδότηση ήταν δύσκολη για τη δεύτερη και οι ξένες παραγωγές δεν είχαν βρει αρκετά greek weird wave την πρώτη για να επενδύσουν. Τώρα λοιπόν, μετά το Απ’ το Χιόνι, το Βαλκανιζατέρ και το Απ’ τα Κόκαλα Βγαλμένα, ο σκηνοθέτης που σημάδεψε το ελληνικό σινεμά των ‘90s όσο ελάχιστοι δημιουργοί επιστρέφει με μία ακόμη διασκευή βιβλίου: Το Εκεί Που Ζούμε του Χρίστου Κυθρεώτη.

Τονίζει βέβαια ότι «[το Εκεί Που Ζούμε] έχει βασιστεί στο βιβλίο του Χρίστου Κυθρεώτη, δεν είναι η μεταφορά του βιβλίου του σε ταινία. Ασχολείται και με άλλα θέματα από εκείνα του βιβλίου, που απασχολούν εμένα περισσότερο από τον κατά πολύ νεότερό μου Χρίστο. Το βιβλίο του μου έδωσε το πλαίσιο στο οποίο ένιωσα ελεύθερος να κινηθώ, πάντα με τη σύμφωνη γνώμη και βοήθεια του ίδιου του συγγραφέα με τον οποίο συνεργαστήκαμε στο σενάριο».

Ο Γκορίτσας που δηλώνει εδώ και χρόνια γοητευμένος από την αίθουσα του δικαστηρίου ως κινηματογραφικό χώρο, ακολουθεί εδώ έναν δικηγόρο. Τον νεαρό Αντώνη Σπετσιώτη (Προμηθέας Αλειφερόπουλος) που γιορτάζει τα γενέθλιά του. Μόνο που το εικοσιτετράωρο των γενεθλίων του θα εξελιχθεί εντελώς απρόσμενα – προσγειώνοντάς τον από τα δικαστήρια της Ευελπίδων σε λαμπερές καντίνες και σκοτεινά πάρκιν της Εθνικής οδού, από το τακτοποιημένο εργένικο σπίτι του στο Λυκαβηττό σε αγροικίες στο Χαλκούτσι και πολυτελείς βίλες στην Αλίαρτο – και θα τελειώσει απρόβλεπτα ξημερώματα στην Αθήνα. Αυτά όσο προσπαθεί να φορέσει όλα του τα καπέλα – του εργαζόμενου, του γιου, του εραστή, του φίλου.

«Αν σκεφτείτε ότι ένας άνθρωπος μπορεί να ξυπνήσει το πρωί στο κρεβάτι του και το βράδυ να κοιμηθεί με άλλους τρεις στο κελί του Κορυδαλλού, θα με καταλάβετε», απάντησε στο γιατί τον ενδιαφέρει τόσο το δικαστήριο αφηγηματικά. «Στα νοσοκομεία παίζεται η υγεία μας, στα δικαστήρια η ελευθερία μας. Ξέρετε εσείς άλλους χώρους πιο σημαντικούς για τη ζωή μας;».

Εκεί Που Ζούμε

Στο Εκεί Που Ζούμε θα βρούμε ξανά τον Στέλιο Μάινα, μία ευθεία σύνδεση με το Βαλκανιζατέρ. Τότε ένας μικροπαραβάτης, τώρα ο πατέρας του ήρωα που κρέμεται από το παιδί του για να αντιμετωπίσει τη μοναχικότητά του. Για τον σκηνοθέτη λειτουργεί ως μία απολογία της γενιάς του Γκορίτσα προς τη νεότερη.

«Ένας μικρός απολογισμός πάντα ωφελεί. Ή έστω κάτι σαν “συγγνώμη” της γενιάς του και γενιάς μου στη νεότερη για όσα της κληρονομήσαμε», λέει στην πρόσφατη συνέντευξή του. «Δεν μου προξενεί ιδιαίτερο ενδιαφέρον η γενιά μου, ίσως επειδή την ξέρω καλά. Ούτε βέβαια την καταδικάζω. Την καταλαβαίνω, αλλά κυρίως τη συμπονώ. Προσπάθησα η ταινία αυτή να είναι αυτός ακριβώς ο διάλογος μεταξύ αυτών που είπατε και της νεότερης γενιάς που έρχεται πια στα πράγματα. Δηλαδή μεταξύ ημών και των παιδιών μας. Δύσκολος, έως ανύπαρκτος, διάλογος».

Την απόπειρα αυτή του διαλόγου, ανύπαρκτου ή μη, τον ντύνει μουσικά ο σταθερός του συνεργάτης Νίκος Πορτοκάλογλου, ενώ μαζί με τον Αλειφερόπουλο και τον Μάινα πρωταγωνιστούν οι Μάκης Παπαδημητρίου, Χριστίνα Τσάφου , Μαρία Καλλιμάνη, Γεράσιμος Σκιαδαρέσης, Ναταλία Τσαλίκη, Αργύρης Μπακιρτζής, Γιούλικα Σκαφιδά, Τάκης Σακελλαρίου, Μαίρη Μηνά, Λένα Παπαληγούρα, Ωρόρα Μαριόν και Λένα Κιτσοπούλου.

Εκεί Που Ζούμε

Το σενάριο και τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Σωτήρης Γκορίτσας, την παραγωγή ο Ηρακλής Μαυροειδής, τη διεύθυνση φωτογραφίας ο Διονύσης Ευθυμιόπουλος, το μοντάζ ο Δημήτρης Πεπονής, τον ήχο ο Κώστας Κουτελιδάκης, τα σκηνικά η Πηνελόπη Βαλτή, τα κοστούμια η Έλενα Γιαννίτσα, το casting ο Σταύρος Ράπτης, το make up η Αλεξάνδρα Μυτά, το σχεδιασμό του ήχου ο Λέανδρος Ντούνης, τη διεύθυνση παραγωγής η Τέτα Αποστολάκη, executive producer ο Νίκος Σμπιλίρης και Β’ σκηνοθέτης είναι η Φαίδρα Τσολίνα.

Το Εκεί Που Ζούμε θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες στις 27/10 από τη Feelgood.