OSCARS

Όσκαρ 2021: Οι 13 υποψηφιότητες που γράφουν ιστορία

Εκπλήξεις και αποκλεισμοί υπάρχουν κάθε χρόνο στα Όσκαρ. Τόσες πρωτιές μαζεμένες όμως, όχι.

Η φετινή χρονιά των Όσκαρ είχε την ευκαιρία να είναι πραγματικά αντισυμβατική. Υπάρχουν και θα υπάρχουν πάντοτε οι εκπλήξεις, οι αποκλεισμοί και τα επιβεβαιωμένα φαβορί, φέτος όμως υπήρχε μία άνευ προηγουμένου ευκαιρία να τιμηθεί το ανεξάρτητο σινεμά που δεν στηρίζεται από μεγάλους διανομείς, τις θυγατρικές τους ή τους streamers.

Μπορεί να μην ήρθαν ακριβώς έτσι τελικά τα πράγματα, βρεθήκαμε όμως με τόσες υποψηφιότητες που γράφουν ιστορία στα Όσκαρ.

Το Judas and the Black Messiah είναι η πρώτη ταινία στην κατηγορία Καλύτερης Ταινίας με εξ ολοκλήρου μαύρους παραγωγούς. Είναι η πρώτη, επίσης, φορά που η Ακαδημία έχει τρεις μαύρους υποψηφίους σε μία κατηγορία, αυτή του Β΄Ανδρικού, που περιλαμβάνει τον Leslie Odom Jr. ως Sam Cooke στο One Night in Miami και τους Daniel Kaluuya και LaKeith Stanfield του Judas and the Black Messiah. Μας λείπει ακόμη φοβερά ο Delroy Lindo του Da 5 Bloods από την κατηγορία, η έκπληξη του Stanfield ωστόσο είναι ευχάριστη. Όπως είναι και η υποψηφιότητα του Paul Raci για το Sound of Metal που είχαμε κάποτε προτείνει προς αντικατάσταση του Jared Leto στο award season. Ο ηθοποιός δεν είχε καν λήμμα στη Wikipedia μέχρι πρόσφατα.

Η υποψηφιότητα της Viola Davis για Α΄Γυναικείο με το Ma Rainey’s Black Bottom του Netflix την κάνει τη μαύρη ηθοποιό με τις περισσότερες ερμηνευτικές υποψηφιότητες. Τέσσερις τον αριθμό, με προηγούμενες υποψηφιότητες το The Help, το Doubt και το Fences για το οποίο είχε κιόλας νικήσει. Είναι η μοναδική μαύρη ηθοποιός με δύο υποψηφιότητες στον Α΄Γυναικείο.

Η Viola Davis στο Ma Rainey's Black Bottom Η Viola Davis στο Ma Rainey's Black Bottom / David Lee/NETFLIX
Η Viola Davis στο Ma Rainey’s Black Bottom

«Για μένα αυτό αντικατοπτρίζει την έλλειψη ευκαιριών και πρόσβασης σε ευκαιρίες που έχουν όσοι δεν είναι λευκοί στη βιομηχανία», έλεγε πρόσφατα στο Variety. «Εάν το γεγονός ότι πηγαίνω τέταρτη φορά στα Όσκαρ το 2021 με κάνει τη μαύρη ηθοποιό με τις περισσότερες υποψηφιότητες, αυτό είναι απόδειξη για την πλήρη έλλειψη υλικού για μη λευκούς καλλιτέχνες».

Το The Man Who Sold His Skin της Kaouther Ben Hania στην κατηγορία της Καλύτερης Διεθνούς Παραγωγής λέει την ιστορία ενός Σύρου που επιθυμεί να φτάσει στην Ευρώπη και για να το πετύχει γίνεται καμβάς ενός αμφιλεγόμενου καλλιτέχνη, και είναι η πρώτη υποψηφιότητα που είχε ποτέ η Τυνησία. Είναι μόλις η πέμπτη χώρα της αφρικανικής ηπείρου που το καταφέρνει.

Διπλή πρωτιά είχε και η Ρουμανία με το Collective, το ντοκιμαντέρ του Alexander Nanau που εξερευνά τη διαφθορά στο σύστημα υγείας της χώρας με αφορμή τα θύματα μίας πυρκαγιάς σε κλαμπ του Βουκουρεστίου. Η ταινία είναι υποψήφια τόσο για Καλύτερο Ντοκιμαντέρ – μία από τις πιο στιβαρές κατηγορίες στα φετινά βραβεία – όσο και για Καλύτερη Διεθνής Παραγωγή. «Ήταν λίγο σαν ποδοσφαιρικός αγώνας, όλοι πήδηξαν πάνω», δήλωνε χθες ο Nanau στο Deadline. «Είναι η πρώτη φορά που μία ρουμάνικη ταινία είναι υποψήφια και έχει διπλή υποψηφιότητα».

Το Collective της Ρουμανίας φτάνει με διπλή υποψηφιότητα στα Όσκαρ Το Collective της Ρουμανίας φτάνει με διπλή υποψηφιότητα στα Όσκαρ
Το Collective της Ρουμανίας φτάνει με διπλή υποψηφιότητα στα Όσκαρ

Σε μία αποκατάσταση δικαιοσύνης μετά την παράλειψη της ερμηνείας του για το Burning, ο Steven Yeun είναι ο πρώτος Ασιάτης-Αμερικανός με καταγωγή από την Κορέα που συμπεριλαμβάνεται στην κατηγορία Α΄Ανδρικού για τη δουλειά του στο υπέροχο Minari του Lee Isaac Chung. Ο Yeun που υποδύεται έναν μετανάστη που μετακομίζει με την οικογένειά του στην επαρχιακή Αμερική είναι ο πρώτος με ασιατικές ρίζες που εμφανίζεται σε αυτή την κατηγορία των Όσκαρ από την υποψηφιότητα του Ben Kingsley για το House of Sand and Fog το 2004.

Τα συναισθήματά του είναι παρόμοια με της Davis.

«Όσο σπουδαίο και αν θα ήταν να δημιουργηθεί ένα προηγούμενο ή να είμαι μέρος μίας ιστορικής στιγμής, προσωπικά δεν θέλω να παγιδευτώ σε αυτήν», έλεγε ήδη από τον Δεκέμβριο στο Variety. «Η αλήθεια που προσπαθώ να κατανοήσω για τον εαυτό μου είναι ποιος είμαι, μεμονωμένα. Υπηρετώ με χαρά μία μεγάλη στιγμή για την κοινότητα. Και με χαρά θέλω να σπρώχνω τέτοιες αφηγήσεις και να δείχνω ποιοι είμαστε, γιατί είμαι και αυτό. Είμαι ένας Ασιάτης-Αμερικανός και η περηφάνια που έχω γι’ αυτό είναι απέραντη. Αλλά για μένα ο στόχος είναι να βρω εμένα και τον χώρο μου σε αυτή τη ζωή και να διαβεβαιώνω ότι το κάνω με αυθεντικότητα από τη δική μου προοπτική. Αλλά θα ήταν υπέροχο και ελπίζω ότι θα μπορούμε να έχουμε αρκετές τέτοιες περιστάσεις για να μην είναι ζήτημα προχωρώντας».

Ο Yeun εμπνεύστηκε την ερμηνεία του από τον πατέρα του που μετακόμισε από την Κορέα στον Καναδά, πριν καταλήξουν μόνιμα στο Μίσιγκαν των Ηνωμένων Πολιτειών όπου μεγάλωσε ο ηθοποιός.

Ο Steven Yeun στο Minari Ο Steven Yeun στο Minari / David Bornfriend/A24
Ο Steven Yeun στο Minari

Μαζί με την υποψηφιότητα του Βρετανού πακιστανικής καταγωγής Riz Ahmed για την ερμηνεία του στο Sound of Metal, είναι η πρώτη φορά όπου δύο άνδρες με ασιατικές ρίζες ανταγωνίζονται ταυτόχρονα για το Όσκαρ Α΄Ανδρικού. Για τον Ahmed μεμονωμένα υπάρχει ακόμη μία πρωτιά, αφού ο ηθοποιός είναι ο πρώτος μουσουλμάνος που περιλαμβάνεται στην κατηγορία Α΄Ανδρικού.

«Είτε με δουν ως τον πρώτο Βρετανό Πακιστανό, ή τον πρώτο τύπο από το Wembley, ξέρετε, υπάρχουν πολλοί τρόποι να το δει κανείς, όμως όσο είναι μία ευκαιρία για να συνδεθούν περισσότεροι άνθρωποι με αυτή τη στιγμή και να νιώσουν ότι συμπεριλαμβάνονται σε αυτή, τότε είναι ευλογία», είπε χθες στο Deadline. «Γι’ αυτό το κάνουμε, για να μεγαλώσουμε τις καρδιές και το μυαλό μας και, μέσα από αυτή τη διαδικασία, και τον πολιτισμό. Πρέπει να επεκτείνουμε τον πολιτισμό τόσο ώστε να είναι αρκετά μεγάλος και πλατύς και ευρύς για να υπάρχει χώρος να βρίσκουμε όλοι τον εαυτό μας σε αυτόν, να νιώθουμε ότι ανήκουμε, ότι συμπεριλαμβανόμαστε, και ότι μετράμε».

H Η Chloé Zhao με τη Frances McDormand στο υποψήφιο για Όσκαρ Nomadland

Φέτος είναι η πρώτη φορά που τα Όσκαρ έχουν δύο γυναίκες στην κατηγορία Σκηνοθεσίας, την Chloé Zhao για το Nomadland που είναι κιόλας το φαβορί αυτή τη στιγμή και την Emerald Fennell για το Promising Young Woman που ίσως έχεις γνωρίσει καλύτερα ως ηθοποιό στο The Crown όπου υποδύεται την Camilla Parker-Bowles. H υποψηφιότητα της Zhao μάλιστα είναι η πρώτη φορά που τα Όσκαρ συμπεριλαμβάνουν κάποια μη λευκή σκηνοθέτη στην κατηγορία.

Ανάμεσα σε όλες τις πρωτιές, έχουμε και ένα νέο ρεκόρ. Ο 83χρονος Anthony Hopkins είναι πλέον ο μεγαλύτερος σε ηλικία υποψήφιος ηθοποιός στην κατηγορία Α΄Ανδρικού, ξεπερνώντας τον Richard Farnsworth που ήταν υποψήφιος το 2000 για το Straight Story σε ηλικία 79 ετών. Είναι η έκτη του υποψηφιότητα, τριάντα χρόνια σχεδόν μετά το Όσκαρ του για τη Σιωπή των Αμνών.

Ο Henry Fonda είναι ακόμα ο μεγαλύτερος νικητής της κατηγορίας για το On Golden Pond το 1982 σε ηλικία 76 ετών, ενώ ο Christopher Plummer που χάθηκε πρόσφατα είναι τόσο ο μεγαλύτερος υποψήφιος όσο και ο μεγαλύτερος νικητής ως τώρα στην ιστορία των ερμηνευτικών κατηγοριών. Είχε κερδίσει Όσκαρ Β΄Ανδρικού στα 82 και υπήρξε ξανά στην κατηγορία Β΄Ανδρικού στα 88 με το All the Money in the World.

Δε γίνεται να μην αναφέρουμε κλείνοντας και τη μετά θάνατον υποψηφιότητα για Όσκαρ Α΄Ανδρικού του Chadwick Boseman για τον ρόλο του στο Ma Rainey’s Black Bottom. Ο Boseman που έχει ήδη κερδίσει μία Χρυσή Σφαίρα για την ερμηνεία του είναι ο όγδοος ηθοποιός που κερδίζει μετά θάνατον υποψηφιότητα στα Όσκαρ.