ΜΟΥΣΙΚΗ

Τα 10 καλύτερα βιντεοκλίπ της εγχώριας ραπ σκηνής από το 2022

Από το συγκλονιστικό μονόπλανο του Vlospa μέχρι τη μάχη του Βέβηλου στον Αχέροντα και το ραπ ζεϊμπέκικο στην Υπόγα από Νέγρο του Μοριά, βρήκαμε τα καλύτερα βιντεοκλίπ που κυκλοφόρησαν μέσα στη χρονιά.

Για να ξεχωρίσεις στο ελληνικό rap game πλέον, πρέπει με το αριστερό ημισφαίριο να σκέφτεσαι τη μουσική και με το δεξί τα βίντεοκλιπ. Έτσι φαντάζομαι να ξεκινάει ένα μελλοντικό εγχειρίδιο καλού ράπερ στη χώρα, θέλοντας να καθοδηγήσει τα νέα παιδιά που φιλοδοξούν να εισχωρήσουν στη βιομηχανία της ραπ μουσικής, τη στιγμή που αποδεδειγμένα πια αποτελεί ένα εύφορο μουσικό είδος που φτύνει ταλέντα υπό τη μορφή πολυβόλου.

Με αντίστοιχο ρυθμό κυκλοφόρησαν τα βίντεοκλιπ μέσα στη χρονιά του 2022. Έχει πάψει από καιρό το κλιπ να είναι η «βιτρίνα» ενός δίσκου και, γενικά, έχει πάψει ο δίσκος να αποτελεί προτεραιότητα, μπροστά στα γρήγορα άλματα στις τάσεις που υπόσχεται μια προσεγμένη, καλογυρισμένη παραγωγή. Γι’ αυτό και φτάσαμε αισίως στο σημείο που οι ώρες παρακολούθησης όλων των ραπ βίντεοκλιπ της χρονιάς ξεπερνούν τον αντίστοιχο χρόνο που χρειάζεται για να ακούσεις όλα τα ραπ άλμπουμ που βγήκαν, από την αρχή μέχρι το τέλος.

Μια τέτοια χρονιά ήταν το 2022, αλλά κάποιος έπρεπε να κάνει τη δύσκολη δουλειά: να περάσει ώρες, μέρες, μπροστά στο YouTube, ψάχνοντας για εκείνα τα βίντεοκλιπ της ραπ μουσικής που ανέβασαν το επίπεδο ένα σκαλί ψηλότερα.

Maverick: Mashallah

Από τη μία σεΐχης κι από την άλλη φιγούρα του Woodstock με ψεύτικο μουστάκι και «μπουρί», να μπιστάει πάνω σε ανεβαστικό, ντιν-νταν-ντον ρυθμό από Rapide. Ένα τριπαριστό μείγμα δηλαδή που κολυμπάει στη σάτιρα. Κάπως έτσι, ο Maverick κέρδισε ένα δυνατο shout-out, γιατί τέτοια τρέλα δεν έχει βγει ξανά στο ελληνικό rap game.

Σκηνοθεσία: Kronik & Mindfill.

ΛΕΞ: Airmax

Είναι ο εκπρόσωπος του δίσκου που κυκλοφόρησε ο ΛΕΞ μέσα στη χρονιά, παρέχοντας την ουσία σε 3:37 λεπτά – ότι από το «φοβάμαι μη γλιστρήσω απ’ τον 7ο», τώρα «τρέχω την πόλη σαν X-Max, μαύρα-κατάμαυρα Air Max».

Εάν λοιπόν το αίσθημα που χαρακτηρίζει τον δίσκο είναι το ξαλάφρωμα από το βάρος και τα αδιέξοδα, το βίντεοκλιπ του Airmax είναι μια ιδανική μεταφορά, με το drone να ίπταται πάνω από τη σκοτεινή Θεσσαλονίκη και τον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής του ΑΠΘ, όπου «σκαρφάλωσαν» ΛΕΞ και Dof Twogee.

Σκηνοθεσία: Angel Saft.

Λόγος Τιμής: Ελεύθεροι

Ένα πολύ όμορφο, ποιητικό βίντεοκλιπ κυκλοφόρησε μαζί με τα τρία κομμάτια από τους Λόγος Τιμής τον Ιούνιο – ένας δίσκος EP με τον τίτλο Ελεύθεροι, ο οποίος έριξε καύσιμο στις μηχανές των ακροατών για τα μεγάλα live του καλοκαιριού, προγράφοντας ότι θα μείνουν στην ιστορία.

Το context, λοιπόν, είχε να κάνει με τη μεγάλη στιγμή της επιστροφής στη ζωή. Στο βίντεοκλιπ, σώματα χωμένα μέσα σε κουτιά κινούνται αργά, σπασμωδικά, σπάζοντας λες την αγκύλωση από τον γύψο. Ήταν μια ευφυής απόδοση της καραντίνας σε μια σκηνή χορογραφίας.

Σκηνοθεσία: Άλεξ Παπαθανασόπουλος. Χορογραφία: Χάρης Κούσιος.

Tsaki: Indigo

Έσκασε την ίδια μέρα με τη νέα σεζόν Stranger Things, έτσι που πολλοί απόρησαν ποιος χτύπησε υψηλότερο overdose σε νοσταλγία των 80s και 90s: οι αδελφοί Duffer ή ο αεικίνητος ράπερ των Joker2Face, που τραγουδάει για τα παιδιά indigo;

Σύμφωνα με τις θεωρίες πνευματικής αφύπνισης, τα παιδιά αυτά γεννήθηκαν «κάτω από την ακτίνα της νέας εποχής», το οποίο πιο απλά μεταφράζεται σε εφηβεία με πρώτης γενιάς κινητά και SMS, διασκέδαση στις disco και «ταξίδια στ’ άστρα» με ψυχότροπα, που άρχισαν να γίνονται της μόδας. Σε αυτή την τροχιά κινείται το τελευταίο διάστημα ο Tsaki, βγάζοντας μουσικά και οπτικό φρέσκο πράγμα.

Σκηνοθεσία: Φώτης Γεωργιάδης.

Βέβηλος: Αχέροντας (cinematic version)

Έχει μια ιστορία βαριά και δύσκολη, με χρόνια χρήσης ναρκωτικών, χρόνια εγκλεισμού σε φυλακές και μια προσωπική πορεία απεξάρτησης, που βάλθηκε να εξαγνίσει με τον λυρισμό και την τέχνη του. Τον ρόλο αυτό υπηρέτησε η τριλογία των δίσκων που ολοκληρώθηκε το 2022 από τον Βέβηλο, όπως και το βίντεοκλιπ Αχέροντας, το οποίο αποδίδει συμβολικά τη μάχη του Θανάση με τις «σκιές» του εθισμού στον ποταμό που είναι μυθολογικά ταυτισμένος με το ταξίδι στον Κάτω Κόσμο.

Από το πλάνο με τα φλεγόμενα γραπτά μέχρι τον ρόλο του μικρού χαμένου εαυτού, το κλιπ βρίθει από αναφορές για όποιον το δει με προσοχή.

Σκηνοθεσία: Γιάννης Μαργετουσάκης & Θάνος Λυμπερόπουλος

Ricta: Μαλαγουζιά

«Οι φίλοι μου είναι φύρα, ξέμειναν στη γύρα, πες τον Μπουτάρη να κεράσει μια μπύρα», έγραφε σε κομμάτι ο ΛΕΞ πριν μερικά χρόνια για τον τότε δήμαρχο της Θεσσαλονίκης, αλλά τελικά ο Γιάννης Μπουτάρης ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του ελληνικού rap game, αφότου αποσύρθηκε από τα κοινά: η απόδειξη είναι το βίντεοκλιπ Μαλαγουζιά από Ricta και Dj Silence στο κτήμα Κυρ Γιάννη.

Ειδικά με τη σκηνή που Μπουτάρης και ράπερ κάθονται στο ίδιο τραπέζι να απολαύσουν μαλαγουζιά κι άλλα πλούσια «αρώματα», το κλιπ πέρασε σε νέο level σε επίπεδο coolness.

Σκηνοθεσία: Kronik & Mindfill

Saske: Μαύρα Λεφτά

Στις αλάνες και τα αλανάκια της Χρυσούπολης Θεσσαλονίκης επιστρέφει ο Saske με το βίντεοκλιπ που εκπροσωπεί τον νέο δίσκο που κυκλοφόρησε μέσα στη χρονιά.

Μέσα από το ανάλαφρο feeling του κομματιού, τα πλάνα από λαμαρινόσπιτα, χωμάτινους δρόμους, παιχνίδια κι άλλες μικρές (γλυκές ή πικρές) λεπτομέρειες που ακολουθούν νομοτελειακά τη ζωή σε τέτοιες γειτονιές, γίνονται εργαλείο για να αφηγηθεί την προσωπική του ιστορία, δίνοντας το μήνυμα της ελπίδας για ένα καλύτερο μέλλον.

Σκηνοθεσία: Theodore Selekos

Vlospa: Big Moves Vol.3

Κάτι που έχει καθιερώσει ο Vlospa είναι να βγάζει σε κυκλοφορία ένα προσεγμένο single κάθε 23 Οκτωβρίου (ως αναφορά στο 2310 της Θεσσαλονίκης), του οποίου το κύριο αβαντάζ είναι ότι συνοδεύεται σταθερά από μονόπλανο βίντεοκλιπ.

Φέτος, «τρίτο στη σερά, το άλλο περιμένει», όπως λέει σε στίχο, ανεβάζοντας το σασπένς, αν και πραγματικά μοιάζει αδύνατο να φανταστείς κάτι που να ξεπεράσει τα προηγούμενα.

Το έξτρα στο τελευταίο της σειράς Big Moves ήταν η κάμερα drone, που έδωσε άλλη ελευθερία στην κίνηση του πλάνου. Με ομάδα πάνω από 50 άτομα και τα εναλλασσόμενα «σκηνικά» μέσα και έξω από την κτιριακή εγκατάσταση, η αίσθηση της Βαλκάνιας αλητείας που υπηρετεί ο Vlospa ανέβηκε μερικά σκαλοπάτια.

Σκηνοθεσία: Criminally Genius & Φώτης Γεωργιάδης.

 Εθισμός, Cego Menz: CPM

Σαν να βλέπεις κασέτα VHS με σκηνικό 90s στο Κόμπτον, ενώ ήταν τόσο 2022 και τόσο Αθήνα, το βίντεοκλιπ από το κομμάτι Εθισμού και Cego Menz (με την υπογραφή του Δημήτρη Γιώτη) ήταν η ανάσα underground βρωμιάς που χρειάζεται κάθε χρόνος πριν κλείσει τα κιτάπια του. Για τα γυρίσματα χρησιμοποιήθηκε ένα βαγόνι του Ηλεκτρικού, έξοδος του σταθμού Ομόνοια, οι δρόμοι εκεί γύρω και μια αίθουσα, όπου οι δυο τους αναπαριστούν battle, με την old school έννοια του όρου.

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Γιώτης

Νέγρος του Μοριά, Hatemost: Υπόγα

Πολλοί έχουν πει ότι το ραπ είναι το σύγχρονο ρεμπέτικο, μιας και περικλείει το περιθώριο και την αλητεία της εποχής μας, αλλά κανείς δεν το στήριξε μουσικά τόσο καλά όσο το κομμάτι που έβγαλαν Νέγρος του Μοριά και Hatemost, λίγο πριν το κλείσιμο της χρονιάς:

Για την Υπόγα, σκηνοθετήθηκε μια τυπική σκηνή σε κουτούκι, μια στιγμή μεγάλου νταλκά που ανάβουν τα αίματα, χτυπάνε τα κομπολόγια και οι μόρτες στάζουν λεβεντιά πάνω σε ραπς σαν ζεϊμπέκικο.

Σκηνοθεσία: Δημήτρης Γιώτης.

Ειδική μνεία στα βίντεοκλιπ: 1. Ιθαγενείς των Cara και Kitta για την υποβλητική σκηνή στον σταθμό Βικτώρια, 2. Rules are Rules του Immune για συμμετοχή Γεράσιμου Σκιαδαρέση και 3. Gina των Hawk και Tsaki που γύρισαν κλιπ στο πιο ακριβό μέρος της χώρας εν έτει 2022 – σε ένα βενζινάδικο.