Τάκης Τλούπας
20 ΧΡΟΝΙΑ ΒΡΑΧΝΟΣ ΠΡΟΦΗΤΗΣ

‘Βραχνός Προφήτης’: Η ιστορία ενός θρυλικού εξωφύλλου

Στο εξώφυλλο του ΄Βραχνού Προφήτη' η φιγούρα ενός γέροντα κοιτάζει μέσα στην ψυχή σου. Αποκρυπτογραφούμε την μορφή, το όνομα, την τοποθεσία, την ζωή που την συνοδεύουν.

Η μύηση στον ‘Βραχνό Προφήτη’ του Θανάση Παπακωνσταντίνου ξεκινάει από το εξώφυλλό του, αυτή την απόκοσμη και άχρονη φιγούρα που σου προκαλεί δέος. Μείνε μαζί μου για να σου διηγηθώ την απόβαση μου στην ενδοχώρα που λέγεται ‘Βραχνός Προφήτης’.

Εισαγωγή: Παίξτε το σόλο επιτέλους

Τον διακριτικό συντηρητισμό ορισμένων αυτό-αποκαλούμενων ‘έντεχνων’ ραδιοφωνικών σταθμών μπορείς να τον καταλάβεις από μικροπράγματα: Από το γεγονός ότι η playlist τους αναπαράγει σχεδόν εμμονικά το ‘Τσιγάρο Ατέλειωτο’ του Σωκράτη Μάλαμα και το ‘Με το Ίδιο Μακό’ της Ελευθερίας Αρβανιτάκη και 4-5 κομμάτια που κυκλοφόρησαν αποκλειστικά την τετραετία 1990-94. Κατά τη γνώμη μου, τον καταλαβαίνεις ακόμα περισσότερο, από το γεγονός ότι επιλέγουν να παίξουν τον ‘Πεχλιβάνη’ σχεδόν μισό, με τον ήχο να κάνει fade out στο σόλο της ηλεκτρικής κιθάρας στο φινάλε, στην πιο ξεσηκωτική στιγμή του κομματιού.

Πώς συνδέεται αυτή η εισαγωγή με το εξώφυλλο του Βραχνού Προφήτη: Όταν το ραδιόφωνο ‘φοβάται’ να παίξει τον ‘Πεχλιβάνη’, τότε αμέσως ο εκάστοτε ακροατής έχει κάνει ένα βήμα πίσω στο να ανακαλύψει τον ‘Βραχνό Προφήτη’ και το μεγαλείο του Θανάση Παπακωνσταντίνου. Μπήκα στον κόσμο του Θανάση Παπακωνσταντίνου ακούγοντας τυχαία το medley της Αγρύπνιας με το ‘Ούτε Τριγμός, Ούτε Λυγμός’ και εντοπίζοντας παράλληλα το εξώφυλλο του ‘Προφήτη. Ένας συνδυασμός από ηλεκτρικές ενορχηστρώσεις με παραδοσιακά όργανα, με μια φιγούρα στο εξώφυλλο που στέκει μεταξύ της γης των ανθρώπων και του σύμπαντος των Αδελφών Καραμάζοφ. Ο Διονύσης Σαββόπουλος, ο Tom Waits μονομαχούσαν με jazz fusion αυτοσχεδιασμούς στις φαρέτρες τους, ενώ στο εξώφυλλο μια φιγούρα έκρινε σιωπηλά ή προειδοποιούσε για ένα μέλλον του οποίου η έκβαση έμοιαζε με αδέξια βήματα πάνω σε τεντωμένο σχοινί. Μα ποια είναι αυτή η φιγούρα στο εξώφυλλο επιτέλους;

Μάνος Κατράκης και Lee Van Cleef

Σύμφωνα με το site οπαδών του Θανάση Παπακωνσταντίνου ‘Η Κοιλάδα των Τεμπών’, υπάρχουν πολλές ιστορίες γύρω από τη φιγούρα του εξωφύλλου, η οποία έχει φωτογραφηθεί από τον Λαρισαίο Τάκη Τλούπα. Ο ίδιος ο Παπακωνσταντίνου έχει πει: “Ο τρίτος δίσκος που χρησιμοποίησα φωτογραφία του Τάκη ήταν ο ‘Βραχνός Προφήτης’. Ήθελα να δώσω ένα πρόσωπο σʼ αυτόν τον Προφήτη και βρήκα αυτή την φοβερή φυσιογνωμία, κάτι ανάμεσα σε Μάνο Κατράκη και Lee Van Cleef. Ένιωσα ένα ρίγος όταν ανακάλυψα ότι το επάγγελμα που έκανε ο άνθρωπος ήταν τελάλης : Βραχνός Προφήτης – τελάλης. Ίσως γιʼ αυτό τα χείλη του είναι τόσο σφιγμένα. Προσπαθούν να συγκρατήσουν τις δύσκολες προφητείες ή κουράστηκαν να ανακοινώνουν άσχημα μαντάτα. Ίσως γιʼ αυτό χάθηκε. Αφού δεν είχε νέα ευχάριστα να πει, καλύτερα να μη μας πει κανένα”.

Ο τελάλης του εξωφύλλου έζησε μια δεύτερη ζωή, αυτή την φορά ως κάδρο, στην ταινία ‘ο Βασιλιάς’ του Νίκου Γραμματικού, με πρωταγωνιστή τον Βαγγέλη Μουρίκη. Ο σκηνοθέτης είδε το εξώφυλλο του ‘Προφήτη’ και πίστεψε πως αυτή θα έπρεπε να είναι η μορφή του κεντρικού του χαρακτήρα σε προχωρημένη ηλικία. Αξίζει να τονίσουμε πως στον ‘Βασιλιά’ την μουσική έγραψε ο Θανάσης Παπακωνσταντίνου.