Unsplash Ruta Celma
ΦΑΓΗΤΟ

7 τροφές που βελτιώνουν τη μνήμη και ‘καθαρίζουν’ το μυαλό σου

Ξηροί καρποί, λάδι και σοκολάτα στο πιάτο σου: μόλις 'οχύρωσες' το μυαλό σου από την κούραση και τη φθορά.

Σίγουρα υπάρχουν στιγμές που έχεις νιώσει το μυαλό σου ‘σκουριασμένο’, ύστερα από έντονη σωματική και πνευματική κούραση. Το πρώτο που θα σκεφτείς για να τονώσεις το μυαλό σου είναι ένας καφές. Σίγουρα όμως πριν από τον καφέ, ένα γεύμα χορταστικό σε ελαιόλαδο, με ψάρι ή αυγό, ή ακόμα και μια μαύρη σοκολάτα για το επιδόρπιό σου, θα κάνουν τεράστια διαφορά. Παρακάτω βάλαμε στη σειρά τις τροφές εκείνες που αποτελούν το αναβολικό της φύσης κόντρα στην πνευματική κούραση και την καθημερινή φθορά του εγκεφάλου.

Ελαιόλαδο

Unsplash

Συνίσταται να καταναλώνουμε το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο, ωμό, δηλαδή χωρίς να έχει μπει προηγουμένως σε φούρνο ή σε τηγάνι. Το μη κατεργασμένο ελαιόλαδο περιέχει ισχυρά αντιοξειδωτικά και λιπαρά οξέα, τα οποία έχει επιβεβαιωθεί επιστημονικά πως ενισχύουν την υγεία του εγκεφάλου. Αξίζει να τονίσουμε ότι επιστημονικές μελέτες έχουν δείξει πως η κατανάλωση ελαιόλαδου μπορεί ακόμα και να συντελέσει στην μείωση του σχηματισμού πλάκας από β – αμυλοειδή πρωτεΐνη, η οποία αποτελεί σύμπτωμα εκδήλωσης της νόσου Alzheimer’s. Συγκεκριμένα, το ολεϊκό οξύ, το οποίο υφίσταται σε περιεκτικότητα 73% στο παρθένο ελαιόλαδο, είναι ένας αρκετά δυνατός ‘σύμμαχος’ στην άμυνα του ανθρώπινου οργανισμού ενάντια στην γήρανση του εγκεφάλου. Μήπως να προσθέσεις λίγο παραπάνω λάδι στη σαλάτα σου;

Ξηροί Καρποί

Unsplash

Ο ‘παίκτης’ που δεν είναι στη λίστα των μεταγραφών αεροδρομίου, η τροφή που συχνά προτιμάται για να θρέφει τις αμήχανες στιγμές ενός ραντεβού σε μπαρ, μπορεί να κάνει περισσότερα πράγματα απ’ όσα δείχνει. Σύμφωνα με επιστημονικές μελέτες, ακόμα και δυο κουταλιές ξηρών καρπών στο φαγητό σου, μπορούν να κάνουν θαύματα. Οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε αντιοξειδωτικά, υγιή λιπαρά και βιταμίνη Ε. Η τελευταία, γίνεται προστατευτική ‘ασπίδα’ στο μυαλό σου, καθώς προστατεύει τα κύτταρα της μεμβράνης του εγκεφάλου από την αποσύνθεση. Ακόμα και λίγα αμύγδαλα – τα οποία είναι πλούσια σε λιπαρά Ω3 – μπορούν να προστατεύσουν τον εγκέφαλό σου από την γήρανση. ‘Ξεσκούριασμα’ τώρα.

Αυγά

Unsplash

Ο Lebron James της διατροφής σου είναι τα αυγά στο σύνολό τους, καθώς και ο κρόκος ΚΑΙ το ασπράδι αποτελούν μια ισχυρή γραμμή επίθεσης του οργανισμού κόντρα στην φθορά, που συντίθεται από βιταμίνη Β, φυλλικό οξύ και χολίνη. Η κατανάλωση βιταμίνης Β αποτελεί ένα ιδανικό ‘ντοπάρισμα’ του οργανισμού κόντρα στην γήρανση του εγκεφάλου και συντελεί εξίσου αποτελεσματικά και στην καταπολέμηση της κατάθλιψης. Όσο για την χολίνη, όταν μεταβολίζεται, μετατρέπεται σε ακετυλχολίνη, ένα νευροδιαβιβαστή που βοηθάει στην βελτίωση της διάθεσης και της μνήμης σου. Bingo. Τώρα θα μπορέσεις να βγεις βόλτα μετά από 10 ώρες δουλειά.

Ψάρια με υψηλή περιεκτικότητα λίπους

Unsplash

Εδώ μιλάμε για σαρδέλες, σκουμπρί, σολομό και πέστροφες, δηλαδή ένα συνδυασμό από gourmet και πιο ‘λαϊκές’ επιλογές ψαριών που διαθέτουν ένα κοινό στοιχείο: είναι όλα τους πλούσια σε λιπαρά Ω3. Πρόκειται για μια κατηγορία υγιών λιπαρών που ο οργανισμός μας μπορέι να βρει μόνο από την καθημερινή διατροφή. Καθώς ο εγκέφαλός μας αποτελείται κατά 60% από λίπος, η ενίσχυσή του με Ω3, μπορεί αυτόματα να τον δυναμώσει ακόμα περισσότερο. Επίσης, τα λιπαρά Ω3 είναι ιδίαιτερα σημαντικα για την ενίσχυση της μαθησιακής ικανότητα και της μνήμης, καθώς ο εγκέφαλος μας τα χρησιμοποιεί για την παραγωγή κυττάρων και νευρώνων. Η έλλειψή τους, έχει συνδεθεί με εμφάνιση μαθησιακών διαταραχών και κατάθλιψη.

Μούρα

Unsplash

Εδώ μπαίνουμε στην κατηγορία των γλυκών, όποτε πάρε ιδέες για την cheat day σου. Τα μούρα, όπως βατόμουρα – μαύρα/μπλέ μούρα, περιέχουν ανθοκυανίνη, ένα φυτικό συστατικό που έχει αντί-φλεγμονώδη και αντιοξειδωτική επίδραση στον ανθρώπινο οργανισμό. Με πιο απλά λόγια, τροφές όπως τα μούρα, που περιέχουν αντιφλεγμονώδη και αντιοξειδωτικά συστατικά, μπορούν να ενισχύσουν την γραμμή κρούσης τους ενάντια σε μαθησιακές διαταραχές, συμπτώματα απώλειας μνήμης, ακόμα και νευροπαραλητικές ασθένειες του εγκεφάλου (Alzheimer’s).

Μπαχαρικά

Unsplash

Κουρκουμάς, φασκόμηλο και κανέλα to the rescue. Μια αντι-σταρ τροφή, η οποία καταπολεμά τα συμπτώματα κατάθλιψης, σε κάνει πιο παραγωγικό και ενισχύει την μνήμη σου. Ειδικότερα ο κουρκουμάς, προκαλεί την παραγωγή της ορμόνης BDNF, η οποία ενισχύει την ανάπτυξη των εγκεφαλικών κυττάρων. Όσο για την κανέλα, το μαγγάνιο το οποίο περιέχει σε γενναίες ποσότητες μπορεί να ενισχύσει την δραστηριότητα του εγκεφάλου και να δυναμώσει ακόμα περισσότερο την μνήμη σου.

Σοκολάτα

Unsplash

Φλαβονοειδή, αντιοξειδωτικά και καφείνη: που βρίσκονται αυτοί οι τρεις σωματοφύλακες του εγκεφάλου; Μα φυσικά στην σοκολάτα και ακόμα περισσότερο στην μαύρη σοκολάτα. Τα φλαβονοειδή της σοκολάτας είναι οι ‘ναυαγοσώστες’ του εγκεφάλου, που έρχονται και επαναφέρουν την μνήμη σου σε μια καθαρή ‘στεριά’, κάθε φορά που νιώθεις ότι πνίγεσαι και το μυαλό σου έχει σκουριάσει. Μην γελάς λοιπόν με τον συνάδελφο εκείνο που παραγγέλνει κρύα σοκολάτα αντί για έναν (ακόμα) εσπρέσο. Κάτι ξέρει καλύτερα από σένα.