NDP Photo Agency
ΠΟΤΟ

Ο χάρτης της Αθηναϊκής Νύχτας για το 2018

Τα σχήματα, τα κασέ, τα πρώτα τραπέζια και όλα όσα χρειάζεται να ξέρεις πριν πάρεις τηλέφωνο για ρεζερβέ.

Το 2018 αναμένεται να είναι άλλη μια οριακή χρονιά για τους επιχειρηματίες της Νύχτας, αφού η κρίση συνεχίζεται και συνεχίζει να έχει αντίκτυπο στον τομέα της διασκέδασης. Η διασκέδαση, όμως, παραμένει μια βαριά βιομηχανία, έστω κι αν αναγκάζεται να προσαρμοστεί σε νέα δεδομένα. Και πολύ καλά κάνει, γιατί τη χρειαζόμαστε. Το πόσο τη χρειαζόμαστε, το αποδεικνύει η προσέλευση στα νυχτερινά μαγαζιά, που είναι αυξημένη, έστω κι αν οι τζίροι είναι μικρότεροι.

Εδώ θα δούμε τι ξημερώνει το 2018 για τη συγκεκριμένη βιομηχανία και – βέβαια – πού θα μας βρουν κι εμάς τα ξημερώματα της νέας χρονιάς.

Η νύχτα τους χωράει όλους

 (Φωτογραφίες: NDP Photo Agency)

Σίγουρα προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι και φέτος – παρά την παρατεταμένη κρίση – άνοιξαν σχεδόν όλα τα μαγαζιά. Οι παραδοσιακές επιχειρήσεις στο χώρο της διασκέδασης δουλεύουν ακάθεκτες, ενώ δημιουργήθηκαν και νέες, αφού πολλοί καλλιτέχνες έχουν ανάγκη από φρέσκο χρήμα μετά και την κατάρρευσης της δισκογραφικής αγοράς. Το καλοκαίρι που μας πέρασε ήταν το χειρότερο όλων των εποχών για την Αθηναϊκή νύχτα σε τζίρους. Τα μαγαζιά, όπως μας λένε οι παλιοί επιχειρηματίες, ήταν μεν γεμάτα, αλλά με ένα ποτό κι ένα μπουκάλι χωρίς λουλούδια, στα μπουζούκια δεν βγαίνει κέρδος – ειδικά τώρα που κάποιος το σκέφτεται δύο και τρεις φορές πριν φοροδιαφύγει. Αυτός είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο το καλοκαίρι τα μπουζούκια στην Αθήνα ήταν λιγότερα από ποτέ.

Πολλοί επιχειρηματίες πλέον συντηρούν τις επιχειρήσεις μόνο και μόνο για να βγαίνει ένα μικρό κέρδος και οι περισσότεροι αλλάζουν πολιτική – για να είναι πιο ασφαλείς – και παραχωρούν την εκμετάλλευση του χώρου με ενοίκιο ή με 50-50. Τα νέα δεδομένα τα είχαμε αναλύσει στο περσινό αντίστοιχο αναλυτικό ρεπορτάζ.

Το νέο τοπίο στα οικονομικά

NDP Photo Agency

 

Πολλοί καλλιτέχνες είναι πλέον μέτοχοι σε μαγαζιά και άλλοι τραγουδάνε με το 1/3 του νυχτοκάματου, αφού έχουν υποχρεώσεις στους επιχειρηματίες που τους προωθούν και τους αγοράζουν τα τραγούδια. Ας μην ξεχνάμε ότι μια επιτυχία, ένα τραγούδι που θα συζητηθεί και θα ακουστεί παντού, μπορεί να φτάσει να κοστίζει πάνω από 50 χιλιάδες ευρώ (σύνθεση, στίχος και – κυρίως – προώθηση). Οι επιχειρηματίες, λοιπόν, προτιμούν να επενδύουν στους νέους καλλιτέχνες, που τους έχουν με λίγα χρήματα στο νυχτοκάματο, προκειμένου να ‘ανέβουν’ από το μαγαζί και να βγάλουν λεφτά από τα live. Οι ειδικοί του χώρου μας επισημαίνουν ότι σήμερα πολλά μαγαζιά δεν ενδιαφέρονται τόσο να βγάλουν λεφτά άμεσα, αλλά να φτιάξουν όνομα σε νέα παιδιά ή να διατηρήσουν στην επικαιρότητα τους καλούς τραγουδιστές τους, προκειμένου να τους ‘πουλήσουν’ καλά σε συναυλίες και live. Εκεί πλέον είναι το χρήμα για όλους. Ακόμα και οι μεγάλες πίστες ενδιαφέρονται κυρίως να έχουν ‘εικόνα’ και να μην μπαίνουν μέσα, ενώ κάποτε μπορεί να είχαν 100 χιλιάρικα κέρδος τη βραδιά. Αυτά φαντάζουν πια περασμένα μεγαλεία. Όλοι σχεδόν ποντάρουν στην ‘επιστροφή’ από τις συμφωνίες με τις κάβες και γι αυτό βλέπουμε και πολλά κεραστικά τραπέζια. Στο τέλος του μήνα οι ‘επιστροφές’ από τις κάβες μπορεί να είναι και το πραγματικό κέρδος μιας μεγάλης πίστας.

Τα λουλούδια

Κάποτε ήταν βασική πηγή κερδοφορίας για τα μπουζούκια. Οι εποχές, όμως, έχουν αλλάξει. Πολλοί έχουν ήδη κόψει εντελώς τα λουλούδια. Είτε γιατί δεν τα θέλουν οι καλλιτέχνες (για να μη χαλάνε τ’ όνομά τους), είτε γιατί μέσα στην κρίση ελάχιστοι μπορούν να διαθέσουν 100 ευρώ για μια δεκάδα (έναν γύρο που λέμε) λουλούδια.

Το ψαλίδι που έχει πέσει στα έσοδα των μαγαζιών έχει, φυσικά, αντίκτυπο και στις αμοιβές των καλλιτεχνών. Μεγάλα ονόματα που ήταν παλιά στο πεντοχίλιαρο και στη γαλαντόμο παρέα έκοβαν το πολύ ένα χιλιάρικο, πλέον κάνουν σκόντο ως και 50%.

Προσφάτως, μάλιστα, έχουν γίνει και τρομερά σκηνικά, ακόμα και με γνωστές παρέες πλουσίων γόνων, που κάνουν ‘ψαλίδι’ από μόνοι τους. Πολύ απλά, λένε “Κάναμε 3 χιλιάρικα λουλούδια, πάρτε 500 ευρώ και είμαστε Ok, αφού μας χρεώσατε και 1500 ευρώ ελάχιστη κατανάλωση στα μπουκάλια, με τις τρίλιτρες πανάκριβες βότκες”. Αν το μαγαζί αρνηθεί, απλά τους λένε “Πάρτε τα και δεν μας ξαναβλέπετε”. Στις περισσότερες περιπτώσεις, το μαγαζί κάνει την πάπια για μη χάσει το διχίλιαρο και λέει κι ευχαριστώ.

Όπως παρατηρούν οι ειδικοί, “Παλιά υπήρχαν 20-30 παρέες που έκαναν λογαριασμούς πάνω από πέντε χιλιάρικα το βράδυ. Πλέον δεν είναι ούτε 10″. Για την ακρίβεια, αν δεν σκάσει κανένας Άραβας στο μαγαζί (πολύ σπάνιο στην Αθήνα, που δεν είναι Μύκονος), ακόμα και τα μεγάλα ονόματα δύσκολα ξεπερνάνε τα 10 χιλιάρικα σύνολο, ενώ προ κρίσης ο μέσος όρος ήταν στις 50 χιλιάδες.

Ο φόβος του 2018

Ήδη έχουν μπει τα πρώτα στοιχήματα για το ποιος θα κλείσει πρώτος φέτος και πόσα από τα 20 – 25 σχήματα θα βγάλουν τη σεζόν, ακόμα και με διήμερα. Οι Παρασκευές είχαν πρόβλημα από πέρσι ήδη και φέτος οι επιχειρηματίες ανησυχούν για την πληρότητα, ακόμα και με χαμηλές τιμές και χωρίς λουλούδια. Κάποιοι επιχειρηματίες είχαν προνοήσει και κατέβασαν μεγάλα ονόματα μαζί, όπως το ‘Έναστρον’, που εμφάνισε Πάολα, Μαζωνάκη και Ρόκκο για να προσελκύσει το κοινό και δικαιώθηκε, παρά τις υψηλές τιμές.

Ενδεικτικό του άγχους που επικρατεί στη Νύχτα, είναι ότι το πιο βαρύ όνομα, ο Αντώνης Ρέμος (ο οποίος από πέρσι έκοψε την εναλλακτική διασκέδαση κι επέστρεψε στο καθαρό μπουζούκι), αποφάσισε να ξεκινήσει τελευταίος, στα μέσα Δεκέμβρη, με διήμερα και χωρίς Κυριακές. Αυτό, επειδή θέλει να διατηρήσει καλή πελατεία χωρίς πολλά ρίσκα, αφού είναι σε μεγάλο μαγαζί.

Εν τω μεταξύ, η είδηση της σεζόν είναι ότι έχουν γίνει και κάποιες μυστικές συμφωνίες ανάμεσα σε επιχειρηματίες που – θεωρητικά – είναι ανταγωνιστές και αντίπαλοι. Όλα αυτά, επειδή οι πίστες μπορεί να εμφανίζουν αυξημένοι προσέλευση τους τελευταίους μήνες, αλλά ο τζίρος τους είναι κάτω ως και 30%. Η πραγματικότητα είναι ότι τόσο τα λουλούδια όσο και τα δεύτερα μπουκάλια έχουν μειωθεί ραγδαία, ακόμα και σε σύγκριση με τα ισχνά περσινά δεδομένα.

Τα πρώτα τραπέζια σήμερα

Κάποτε τα πρώτα τραπέζια τα έκλειναν οι μεγάλοι επιχειρηματίες, τα τζάκια, οι εφοπλιστές. Για πολλούς λόγους, όλοι αυτοί πια δεν θέλουν να φαίνονται. Είναι ενδεικτικό ότι γιοί κολοσσών κάθονται διακριτικά σε καναπέδες με απλή κατανάλωση, αφήνουν ένα 500ρικο και αποχωρούν στο δίωρο, όταν παλιά έκαναν ‘ζημιές’ 10 χιλιάδων το βράδυ. “Κλάμα”, μας λέει χαρακτηριστικά γνωστός μετρ, αφού μ’ αυτόν τον τρόπο χάθηκε για τα μαγαζιά η πιο σίγουρη είσπραξη.

Σε κάποια φάση, στα πρώτα τραπέζια εμφανίστηκαν πελάτες με πολύ ζεστό χρήμα και ομάδες μπράβων της νύχτας. Σήμερα οι συγκεκριμένοι πελάτες έχουν σχεδόν εξαφανιστεί.

Τα πρώτα τραπέζια σήμερα φιλοξενούν παρέες που κάποτε τις έβλεπες στην τρίτη και στην τέταρτη σειρά. Απλό κόσμο, δηλαδή. Με ένα πενηντάρικο στον μετρ κάθεσαι σε τραπεζάρα.

Τα κασέ

Τα πολύ μεγάλα ονόματα συνεχίζουν να αξιώνουν μεγάλες αμοιβές παρά την κρίση και γι’ αυτό οι επιχειρηματίες καταφεύγουν στις κινήσεις που αναφέραμε. Τα μεγάλα ονόματα παίζουν ακόμα στις 8 – 15 χιλιάδες τη μέρα. Η δεύτερη βαθμίδα είναι το χιλιάρικο και κάτι, για τους καλλιτέχνες που είναι μεν πρώτα ονόματα στο μαγαζί, αλλά δευτερότριτοι ως brand. Αυτές είναι οι περιπτώσεις που το μαγαζί ‘φτιάχνει’ τον καλλιτέχνη, παίζει σημαντικό ρόλο στην ανάδειξή του, αφού οι εμφανίσεις του μπορεί εκεί είναι μέρος μιας συνολικής συμφωνίας με τον όμιλο που τον μανατζάρει και τον υποστηρίζει. Από εκεί και πέρα, μια νέα τραγουδίστρια ή ένας τραγουδιστής που μόλις ξεκίνησε, δεν πάρει πάνω από 50 – 100 ευρώ.

Ο χάρτης του 2018

Η μεγάλη είδηση για φέτος είναι ότι η Αθήνα έχει Αντώνη Ρέμο! Ο Adonio γύρισε στο τεράστιο ‘Αθηνών Αρένα’ όπου έχει ζήσει μεγάλες στιγμές και – λογικά – το πρόγραμμα θα πάει μέχρι τέλη Μάρτη. Είναι το σίγουρο φετινό ‘στοίχημα’. Μαζί του είναι η Φουρέιρα, κάποια νέα πρόσωπα και ο Dj Aντώνης Δημητριάδης, που τον συνοδεύει σε πολλά events και στην Μύκονο και είναι το πιο χοτ όνομα του χώρου του. Ο Ρέμος θα μαζέψει όλα τα βαριά παραδοσιακά ονόματα της πελατείας.

Το άλλο μεγάλο όνομα είναι ο Νίκος Βέρτης. Οι δυο τους φέτος δεν κοντράρονται ουσιαστικά, αφού ο Ρέμος είναι Παρασκευή – Σάββατο και ο Βέρτης Σάββατο – Κυριακή. Ο παλιός στον χώρο Γιγουρτάκης έφτιαξε πέρσι έναν φανταστικό νέο χώρο και ο Βέρτης με τον κλασικό του κόσμο τον γεμίζει ασφυκτικά. Ειδικά τις Κυριακές κάνει ένα μεγάλο πάρτι που θυμίζει κλαμπ και συγκεντρώνει τα πιο όμορφα πρόσωπα της Αθήνας.

Το μεγάλο σχήμα που κέρδισε από νωρίς τη μάχη πάντως, μιας και άνοιξε νωρίς, είναι στο ‘Έναστρον’. Ο Μαζωνάκης ήταν εκεί από πέρσι και φέτος πλαισιώνεται από την Πάολα και τον Στέλιο Ρόκκο. Και ο κόσμος ανταποκρίνεται, γιατί ξέρει εκ των προτέρων ότι θα δει τρία σπουδαία ονόματα σε ένα πρόγραμμα χωρίς ‘κοιλιά’.

Στο ‘Κέντρο Αθηνών’ μετακόμισε φέτος από νωρίς σχετικά ο Νίκος Οικονομόπουλος, που άφησε μετά από χρόνια το ‘Fever’. Και πάει εξαιρετικά, έχοντας στο οπλοστάσιό του το τραγούδι της χρονιάς, ‘Για κάποιο λόγο’ και δίπλα του τους τους Onirama. Στο διπλανό της ίδιας επιχείρησης ‘Estate’ άρχισε και φέτος – αργά κάπως – ο Σάκης Ρουβάς (ήταν και πέρσι εκεί). Στο αρχικό σχήμα συμμετείχε και ο Μπάμπης Στόκας, αλλά αποχώρησε γρήγορα για δικούς του λόγους.

NDP Photo Agency

Αυτή η καραμπόλα, έφερε στο ‘Fever’ ένα πολύ βαρύ και ιδιαίτερο όνομα – τον Νότη Σφακιανάκη, οποίος άφησε το ‘Teatro’. Δίπλα του, βρίσκεται και φέτος η Πέγκυ Ζήνα.

Στα κερδισμένα σχήματα παραμένει πάντα ο Κωνσταντίνος Αργυρός που πάει σφαίρα και στην δισκογραφία του. Μαζεύει πολύ νεανικό κοινό στη ‘Fantasia’ και θα πάει μάλλον μέχρι τέλη Μάρτη – έχει αποδειχτεί πολύ ανθεκτικός και τα σχήματά του έχουν διάρκεια.  

Πολύ καλά πήγε το δίδυμο Γονίδης – Δημάκης που ήταν από τα πρώτα που ξεκίνησαν εμφανίσεις και αντέχει ακόμα στον ‘Βοτανικό’. Στο ‘Βοτανικός Plus’ έχουμε τον Τόνι Σφήνο που έφυγε από τον Μωράκη. Από κοντά και ο Κιάμος, μαζί μάλιστα με τον Αντύπα, σε ένα καθαρό λαϊκό σχήμα. Στο Club 22, κλασικά και με πολλή πελατεία. Επειδή, όμως, το σχήμα μετράει ήδη αρκετούς μήνες και λόγω συμφωνημένης περιοδείας, θα κλείσει τον Γενάρη. Στον όμιλο, πάντως, δεν βγήκε το σχήμα στο Camora: ο Σταν και ο Δάντης δεν έβγαλαν ούτε μήνα καλά – καλά. Παραδόξως, πήραν μεταγραφή στην ‘Αυτοκίνηση’ που έχει νέα ιδιοκτησία και ξεκίνησαν για λίγες εμφανίσεις πριν από τις γιορτές.

Στο ‘Φωταέριο’ στο Γκάζι έχουμε τον Πλούταρχο μαζί με τον Βρεττό σε μια συνεργασία μάλλον έκπληξη και ‘στοίχημα’. Στην ίδια περιοχή, στην ‘Ιερά Οδό’ εμφανίζεται η Νατάσα Θεοδωρίδου μαζί με την Ασλανίδου και τον Παπαδόπουλο. Kαι με το νέο έτος και στην πρώτη εβδομάδα του Φλεβάρη έρχονται οι Καρράς – Γαρμπή – Μενιδιάτης που τώρα είναι στην Θεσσαλονίκη. Στο ‘Φως’ επιστρέφει στην δράση ο Μιχάλης Χατζηγιάννης.

Από εκεί και πέρα, στο ‘Anodos Live Stage’ εμφανίζονται ο Μαραβέγιας τα Σάββατα και ο Μουζουράκης τις Παρασκευές, στο ‘Πετρογκάζι’ οι Μιχαηλίδης – Κούκα. Βόρεια, στο ‘North Stage’ (πρώην ‘Εμπατή’) οι Αδαμαντίδης – Στάμος.

Ζωντανή παραμένει και η παραλιακή κι ας είναι χειμώνας. Στο ‘Frangelico’ έχουμε τον Νίκο Μακρόπουλο μαζί με Αρσενίου και Αμαρυλλίς. Και στο ‘Ποσειδώνιο’ είχαμε αλλαγή. Μετά τον Βασίλη Δήμα, ξεκίνησε νέο πρόγραμμα πριν από λίγες μέρες, με τον Χρήστο Χολίδη.

Στο ‘Διογένης studio’ κάνουν τελευταίες εμφανίσεις οι Locomondo με τον Πλιάτσικα (μέχρι τις 05/01). Στην ‘Ακτή Πειραιώς’ έχουμε Παπακωνσταντίνου και Μαχαιρίτσα. Και στο Gazi Live, μεγάλες κυρίες απ’ τα παλιά: Μαρινέλλα, Γλυκερία, Βιτάλη.

Στο νέο στιλ που ανεβαίνει συνέχεια, στο λεγόμενο κλαμπομπουζούκι, συνεχίζει ο Γιώργος Σαμπάνης στο ‘Acro’, ενώ για έκτη συνεχή χρονιά ο Διονύσης Σχοινάς παραμένει στο ‘4711’. Στο ‘ΒΟΧ’ τσιμπάνε μουσικά οι Μέλισσες. Η Άννα Βίσση μένει στο ‘Hotel Ερμού’. Στο Κολωνάκι δεν άνοιξε το ‘Cabaret’, αλλά στο νέο ‘Block’ (στο περσινό ‘Rock’) μεταφέρθηκε με επιτυχία κάθε Πέμπτη ο Νίνο. Ο ταλαντούχος Γιώργος Ξυλούρης εμφανίζεται στο ‘αδελφάκι’ του ‘4711’, στο ‘Maxim’, στην Ακαδημίας.

Το Clubbing

Το Clubbing στην Αθήνα περιορίζεται όλο και περισσότερο, αφού τον κόσμο τον παίρνουν τα μπουζούκια και τα κλαμπομπούζουκα. Τα μεγάλα clubs πρακτικά αποτελούν παρελθόν και ο κόσμος συνωστίζεται σε μικρά τοπικά μπαράκια ή ακόμα και σε καφέ μπαρ που το βράδυ αργά κλαμπίζουν ξεκάθαρα. Στην ουσία, φέτος δεν θα έχουμε σημαντικές αλλαγές και κυρίαρχος στον συγκεκριμένο χώρο παραμένει ο όμιλος Μωράκη, που έφερε από τα Βόρεια στην πλατεία Κολωνακίου το απόλυτα επιτυχημένο ‘Block 146’. Το ‘Rock’ επέστρεψε μετά από πέντε χρόνια στη θρυλική βάση του, στη Λουκιανού. Στο Κολωνάκι καλά πάει και το ‘Mind’ ενώ όλοι στο τέλος μαζεύονται στο θρυλικό ‘Dybbouk’, που από πέρσι στεγάζεται στη Σταδίου, αλλά στις γιορτές ανοίγει και την περίφημη Υπόγα στην Πατριάρχου Ιωακείμ.

Αυτά για φέτος. Καλή διασκέδαση σε όλους και ας μας συγχωρήσουν όσοι δεν αναφέρονται, δεν τους αφήσαμε εκτός από πρόθεση, απλώς δεν είχαμε σχετική ενημέρωση.

(Κεντρική φωτογραφία: NDP Photo Agency / Nikolareas / Daskalakis / Poupoulidou)