Unsplash
ΤΑΞΙΔΙ

Αυτός είναι ο μακρύτερος δρόμος στον κόσμο

Τα περίπου 48 χιλιάδες χιλιόμετρα του Pan-American Highway αντιπροσωπεύουν το πιο εκτεταμένο σύστημα αυτοκινητοδρόμων στη γη, που διέρχεται από κάθε είδος εδάφους και μια ποικιλία πολιτισμών.

Για όσους ονειρεύονται το απόλυτο road trip, η απάντηση βρίσκεται στον Παναμερικανικό αυτοκινητόδρομο (Pan-American Highway). Πρόκειται για τον μακρύτερο δρόμο στον κόσμο, τα παρακλάδια του οποίου καλύπτουν 48 χιλιάδες χιλιόμετρα, ενώνοντας (σχεδόν) την Αρκτική με την Ανταρκτική.

Με έκταση από το βόρειο τμήμα της Αλάσκας μέχρι το παγωμένο άκρο της Αργεντινής, ο Παναμερικανικός αυτοκινητόδρομος καλύπτει τα περισσότερα χιλιόμετρα από οποιονδήποτε άλλο δρόμο στη γη.

Ξεκινώντας από τον κόλπο Prudhoe ή το Sagavanirktok στο Inuit, όπου τα καριμπού περιπλανώνται στον αέρα της Αρκτικής, ο Παναμερικανικός αυτοκινητόδρομος κατευθύνεται νότια προς το ανεπίσημο τέλος του στην Ushuaia, την πρωτεύουσα της επαρχίας Tierra del Fuego της Αργεντινής.

Ο αυτοκινητόδρομος παρουσιάζει αρκετές ιδιαιτερότητες. Αυτός που διασχίζει την Αλάσκα και τον Καναδά, είναι η ανεπίσημη αρχή του και ολόκληρο το Διακρατικό Σύστημα Αυτοκινητοδρόμων των Ηνωμένων Πολιτειών ορίζεται ως μέρος του. Διαδρομές όπως το Interstate 35 είναι από τις πιο δημοφιλείς, για να κατευθυνθείς νότια προς το Μεξικό και την Κεντρική Αμερική, όπου ο δρόμος είναι γνωστός ως Inter-American Highway.

Μέχρι να φτάσει στον Παναμά, ο αυτοκινητόδρομος διακόπτεται δύο φορές: από τη Διώρυγα του Παναμά, όπου μπορούν να μεταφερθούν τα οχήματα, και από το χάσμα Darién, μία ζούγκλα χωρίς νόμους, όπως λέγεται που χωρίζει τον Παναμερικανικό Αυτοκινητόδρομο.

Το χάσμα του Darién

Το Darién Gap είναι μια ελώδης έκταση 90 χιλιομέτρων που απλώνεται στα σύνορα του Παναμά και της Κολομβίας. Δεν υπάρχει δρόμος μεταξύ Yaviza, Παναμά, Turbo και Κολομβίας, επειδή η κατασκευή κρίθηκε πολύ ακριβή. Υπάρχουν επίσης ανησυχίες ότι ένας αυτοκινητόδρομος που θα διέσχιζε την περιοχή μπορεί να βλάψει το περιβάλλον και να ενοχλήσει τους αυτόχθονες πληθυσμούς.

Στη συνέχεια, ο αυτοκινητόδρομος κυλά μέσα από τις ζούγκλες, τα βουνά και τις ερήμους της ακτής του Ειρηνικού της Νότιας Αμερικής. Περνά από τον Ισημερινό, το Περού και τη Χιλή πριν στρίψει ανατολικά στην Αργεντινή. Μόλις στο Μπουένος Άιρες, η διαδρομή συνεχίζει ανεπίσημα νότια προς το τέλος της Αργεντινής.

Εκεί φτάνει για άλλη μια φορά σε ένα εμπόδιο: στο στενό του Μαγγελάνου, μια θαλάσσια δίοδος που βρίσκεται στο νότιο άκρο της Νοτίου Αμερικής και συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό.Το δεύτερο σχίσμα οδηγεί τους αυτοκινητιστές με βάρκες στην Ουρουγουάη και συνεχίζει κατά μήκος της ακτής της Βραζιλίας περνώντας μέσα από πόλεις όπως το Σάο Πάολο και το Ρίο ντε Τζανέιρο κατά μήκος του Brazilian Highway 116.

Τα περίπου 48 χιλιάδες χιλιόμετρα του Pan-American Highway αντιπροσωπεύουν το πιο εκτεταμένο σύστημα αυτοκινητοδρόμων στη γη, που διέρχεται από κάθε είδος εδάφους και μια ποικιλία πολιτισμών. Ο αυτοκινητόδρομος βρισκόταν στα σκαριά 30 χρόνια αφού η Αμερική προσπάθησε και απέτυχε να δημιουργήσει το διηπειρωτικό σιδηροδρομικό σύστημα.

Χρειάστηκαν πέντε παναμερικανικά συνέδρια, ένας παγκόσμιος πόλεμος, η γέννηση της αυτοκινητοβιομηχανίας στις ΗΠΑ και η γνώση της υποδομής που απαιτείται για να μεταφερθούν τα αυτοκίνητα από τόπο σε τόπο προτού το αμερικανικό σύστημα αυτοκινητοδρόμων αρχίσει να κατευθύνεται προς τα νότια. Αλλά η διαδρομή δεν ήταν πάντα ομαλή.

Ακόμη και μετά από 100 χρόνια παναμερικανικών σχέσεων, ο δρόμος —με όλες τις πολιτικές διαμάχες, τις ιδιωτικές επιχειρήσεις και τις ελπίδες και τα όνειρα που ακολούθησαν— είναι ακόμη ανολοκλήρωτος. Το Darién Gap, που καλύπτεται από ένα πέπλο μυστηρίου, εγκυμονεί κινδύνους και προορίζεται για ταξιδιώτες που αναζητούν την περιπέτεια σε μία από τις πιο επικίνδυνες περιοχές του κόσμου – παραμένει ημιτελές.