© iStock
EXPLAINED

Γιατί τα φανάρια ανάβουν πράσινα, πορτοκαλί και κόκκινα

Η ιστορία πίσω από κάτι που συναντάμε καθημερινά στον δρόμο και η εξήγηση γιατί δε χρησιμοποιούνται άλλα χρώματα πέρα από αυτά τα τρία.

Οι φωτεινοί σηματοδότες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Είναι εκείνοι που ρυθμίζουν την κυκλοφορία σε μικρά και μεγαλύτερα αστικά κέντρα, που αποτρέπουν πιθανά αυτοκινητιστικά δυστυχήματα, που επιτρέπουν στους πεζούς και τους οδηγούς να κινούνται με ασφάλεια και προσοχή στους δρόμους. Είναι σχεδόν πάντοτε κατακόρυφα, ενώ τα τρία χρώματα που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά είναι το πράσινο, το κόκκινο και το πορτοκαλί.

Έχεις αναρωτηθεί, όμως, πως οι άνθρωποι κατέληξαν στα τρία αυτά χρώματα και δε διάλεξαν κάποια άλλα για τα φανάρια των δρόμων;

Η απάντηση δεν είναι τόσο απλή όσο μπορεί να μοιάζει εκ πρώτης όψεως.

Η εξήγηση για το χρώμα των φαναριών

Φανάρια Unsplash

Σύμφωνα με τα ιστορικά δεδομένα, η καθιέρωση των χρωμάτων στα φανάρια κυκλοφορίας εντοπίζεται στη δεκαετία του 1830, όταν οι σιδηροδρομικές εταιρίες αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα δικό τους σύστημα φωτισμού που θα ορίζει την κίνηση των τρένων.

Το κόκκινο, που θεωρείται διαχρονικά το χρώμα για την αναγγελία ενός κινδύνου, χρησιμοποιήθηκε προκειμένου να ειδοποιεί τους μηχανοδηγούς να σταματήσουν. Από την άλλη, η εντολή για τη συνέχιση κίνησης αρχικά δινόταν μέσω του λευκού χρώματος, ωστόσο, αυτό δε μακροημέρευσε. Η αφορμή ήταν ένα σοβαρό δυστύχημα που συνέβη μεταξύ δύο αμαξοστοιχιών που συγκρούστηκαν το 1914.

Το κόκκινο εξωτερικό περίβλημα του σηματοδότη έπεσε στο πάτωμα, με αποτέλεσμα να αφεθεί εκτεθειμένο το λευκός φως πίσω του. Ο οδηγός, λοιπόν, του τρένου ξεγελάστηκε από το άσπρο χρώμα, με αποτέλεσμα να συνεχίσει την πορεία του και να συγκρουστεί με ένα άλλο διερχόμενο τρένο.

Το πρώτο φανάρι που τοποθετήθηκε στην Ελλάδα

Φανάρια Γιώργος Κονταρίνης / Eurokinissi

Μέσα στα επόμενα χρόνια σημειώθηκαν κι άλλα σιδηροδρομικά δυστυχήματα. Έτσι, λοιπόν, αποφασίστηκε να αντικατασταθεί το λευκό χρώμα με το πράσινο ώστε να είναι πιο διακριτή η διαφορά. Την ίδια εποχή προστέθηκε και ένα τρίτο χρώμα, το πορτοκαλί, που προειδοποιούσε για μείωση ταχύτητας.

Το συγκεκριμένο χρωματικό τρίπτυχο χρησιμοποιήθηκε για τη ρύθμιση της οδικής κυκλοφορίας έξω από τη Βρετανική Βουλή στο Λονδίνο τον Δεκέμβριο του 1868.

Η εγκατάσταση κρίθηκε επιτακτική εξαιτίας των πολλών ατυχημάτων που προκαλούσαν οι άμαξες, με τα άλογα να παρασέρνουν πολλές φορές περαστικού καθώς οι τελευταίοι διέσχιζαν τον δρόμο προκαλώντας τους σοβαρά τραύματα ή ακόμη και θάνατο.

Όσον αφορά την Ελλάδα, το πρώτο φανάρι που εγκαταστάθηκε ήταν το καλοκαίρι του 1936 στους δρόμους της Αθήνας, εξαιτίας του «κλίματος ανομίας» που επικρατούσε εκείνη την εποχή στους δρόμους της πρωτεύουσας.