2020, Han Guan/Associated Press
ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ

Η Κίνα θέλει να φτιάξει τα καλύτερα αυτοκίνητα στον κόσμο

Η μεγαλύτερη παραγωγός χώρα του πλανήτη προσπαθεί να πείσει τους αγοραστές από τη Δύση να αγοράσουν τα αυτοκίνητα που κατασκευάζει.

Η Δύση κυριαρχούσε για περισσότερο από έναν αιώνα στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η αξιοπιστία των γερμανικών αυτοκινήτων ή η κομψότητα και οι υψηλές επιδόσεις των ιταλικών αποτελούν κοινή παραδοχή εδώ και δεκαετίες. Λίγο αργότερα στο παιχνίδι μπήκαν με εντυπωσιακά αποτελέσματα και η Ιαπωνία με την Κορέα.

 

 

Θεωρητικά τουλάχιστον, σε αυτή την αγορά υπάρχει μία πολύ μεγάλη απουσία, η Κίνα. Η αλήθεια βέβαια είναι ότι εδώ και περισσότερο από μία δεκαετία, η Κίνα είναι η χώρα που παράγει τα περισσότερα αυτοκίνητα παγκοσμίως έχοντας αφήσει πια πολύ πίσω της τις ΗΠΑ. Για την ακρίβεια, με βάση στατιστικά του 2019, η Κίνα παρήγαγε περισσότερα αυτοκίνητα (25,7 εκατομμύρια) από όσα παρήγαγαν μαζί οι ΗΠΑ, η Γερμανία και η Ιαπωνία.

Ωστόσο, και παρά το παραπάνω εντυπωσιακό στατιστικό στοιχείο, η κινεζική αυτοβιομηχανία δεν μπορεί να οριστεί ως η κυρίαρχη. Ο λόγος είναι πρώτα από όλα οι πολύ λίγες εξαγωγές κινεζικών αυτοκινήτων προς Ευρώπη και ΗΠΑ και, δευτερευόντως, το κύρος των γενικά άγωστων προς το παρόν κινεζικών brands.

Η πορεία προς μία νέα εποχή

Η αξιοπιστία είναι ένα από τα βασικότερα χαρακτηριστικά που ψάχνει κανείς, όταν αγοράζει ένα αυτοκίνητο. Ο βασικός στόχος της Κίνας είναι η βελτίωση της είκονας των αυτοκινήτων της. Κινούμενη προς αυτή την κατεύθυνση η μεγαλύτερη χώρα σε πληθυσμό έχει δύο πολύ σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα: α) παρακολουθώντας τη μέχρι τώρα πρόοδο άλλων αυτοκινητοβιομηχανιών μπορεί, ουσιαστικά βασιζόμενη στη δουλειά άλλων, να προχωρήσει στη νέα εποχή χωρίς να ξοδέψει πολλά και β) έχει μία τεράστια παραγωγική δύναμη και μία εξίσου τεράστια αγορά που θα τη στηρίξει.

H αυτοκινητοβιομηχανία από την Κίνα. 2019, Han Guan/Associated Press

Υπάρχει όμως και κάτι ακόμα. Η Σανγκάι είναι το μεγαλύτερο λιμάνι στον κόσμο και βρίσκεται πολύ κοντά σε μία σειρά από εργοστάσια αυτοκινήτων. Την ίδια στιγμή, η Κίνα έχει εξαιρετική ακτοπλοϊκή σύνδεση με το μεγαλύτερο μέρος του πλανήτη. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ μικρότερος χρόνος παράδοσης των αυτοκινήτων, γρηγορότερες πληρωμές από τους πελάτες και επομένως περιθώρια για μείωση της τιμής των παραγόμενων αυτοκινήτων.

Είναι κοινή παραδοχή ότι τα κινεζικά αυτοκίνητα της τελευταίας δεκαετίας δεν είχαν ούτε τον σχεδιασμό ούτε και τις επιδόσεις που θα έπειθαν τους δυτικούς να τα αγοράσουν. Αυτό αναμένεται να αλλάξει σύντομα, καθώς υπάρχει στρατηγική στόχευση να κατασκευαστούν αυτοκίνητα που είναι σύμφωνα με τις απαιτήσεις ενός αγοραστή από την Ευρώπη ή τις ΗΠΑ.

Η αλλαγή παραδείγματος και η Κίνα

Ήδη υπάρχουν κινεζικές start-up που επικεντρώνονται σε πολύ καλής ποιότητας SUVs ή αποκλειστικά σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα (Xpeng). Κάποιες από αυτές μάλιστα αρχίζουν να βλέπουν πολύ σημαντική αύξηση στις πωλήσεις τους σε χώρες της Ευρώπης, όπως για παράδειγμα, η Σουηδία ή η Νορβηγία. Οι κριτικές είναι ενθουσιώδεις ως προς το value for money. Ακόμα όμως είναι νωρίς.

H αυτοκινητοβιομηχανία από την Κίνα. 2011, Eugene Hoshiko/Associated Presse

Η παραγωγή καλών και αξιόπιστων αυτοκινήτων είναι μία πολύ δύσκολη υπόθεση. Η αλήθεια είναι ότι το παρόν status quo της δυτικής και ασιατικής αυτοκινητοβιομηχανίας τα πάει περίφημα. Κάθε χρόνο η αγορά γεμίζει με όλο και καλύτερα, πιο ασφαλή και περισσότερο αξιόπιστα αυτοκίνητα. Πολλές φορές μάλιστα σε τιμές προσβάσιμες από πολλούς.

Επομένως, η Κίνα έχει ακόμα πολύ δρόμο να καλύψει, προκειμένου να πείσει τους δυνάμει αγοραστές στη Δύση ότι μπορεί να κατασκευάσει εξίσου καλά ή -γιατί όχι;- ακόμα καλύτερα αυτοκινήτα εν συγκρίσει με τις ευρωπαϊκές, τις αμερικανικές και τις υπόλοιπες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ασίας. Η κινεζική κυβέρνηση δείχνει πάντως αποφασισμένη να διεκδικήσει το δικό της κομμάτι της πίτας από μία τεράστια και αρκετά προσοδοφόρα αγορά.