Unsplash
WELLNESS

Πώς θα καταλάβεις ότι έχεις πάθει υπερκόπωση

Είναι ξημερώματα, νιώθεις κομμάτια από την κούραση, όμως δεν μπορείς να κλείσεις τα μάτια σου. Σε τέσσερις ώρες πρέπει να σηκωθείς. Πόσο ακόμα θα αντέξεις;

Μπορεί να σου φαίνεται παράδοξο, αλλά είναι πάρα πολύ πιθανό η σωματική σου κούραση να έχει φτάσει στα όρια, αλλά την ίδια στιγμή, ο εγκέφαλός σου να σε ‘παγιδεύει’ σε μια κατάσταση διαρκούς υπερέντασης.

Είναι εκείνες οι στιγμές που βρίσκεσαι με τα μάτια καρφωμένα στην οθόνη αναπαραγωγής της αγαπημένης σου τηλεοπτικής σειράς, ή σκρολάρεις ακατάπαυστα στα social media, ενώ είσαι διαλυμένος από την κούραση. Πάμε να δούμε τι συμβαίνει σε εκείνη την κατάσταση όπου το σώμα και το μυαλό δε θέλουν να συντονιστούν και να σου κάνουν την χάρη να κοιμηθείς επιτέλους.

 

Η εξήγηση

Σύμφωνα με την εξήγηση της Dr Nerina Ramlakhan, συγγραφέα του βιβλίου ‘Fast Asleep, Wide Awake’, όπως καταγράφηκε στο Men’s Health, ζούμε τόσο κουραστικές ζωές, που ακόμα και η ίδια η διαδικασία της κούρασης που (οφείλει να) καταλήγει σε ύπνο, συχνά περιπλέκεται: “Ο φρενήρης ρυθμός της μοντέρνας ζωής σημαίνει πως συχνά βρισκόμαστε αντιμέτωποι με τον κίνδυνο να στραγγίζουμε την πνευματική μας ενέργεια, χωρίς να ξεκουράζουμε το σώμα μας. Το αποτέλεσμα που προκύπτει είναι να καταλήγουμε εξαντλημένοι, αλλά καλωδιωμένοι” αναφέρει μεταξύ άλλων.

Πώς να ξεκουράζεσαι πιο εύκολα

Η ιδανική άμεση λύση, ίσως να είναι η γυμναστική: με μια προπόνηση το σώμα καταπονείται και μαζί με το μυαλό σε βυθίζουν σε ύπνο. Σύμφωνα με την Ramlakhan, μπορεί να βοηθήσει η γυμναστική, αλλά με προσεκτικά βήματα: “Ύστερα από μια μέρα γεμάτη στρες, το σώμα σου συνεχίζει να παράγει αδρέναλίνη. Μια μεθοδική προπόνηση θα ‘φρενάρει’ την έξαρση αδρεναλίνης και θα βοηθήσει στην εκροή αδενοσίνης, η οποία βοηθάει την ορμόνη ύπνου μελατονίνη, ώστε να έχει άμεσα αποτελέσματα”. 

Στην πράξη, ως ‘μεθοδική προπόνηση’ ορίζεται η στοχευμένη προπόνηση, αφού πρώτα προετοιμαστείς για την επιστροφή στο γυμναστήριο.  Επικεντρώνεσαι σε ασκήσεις με επίπεδο δυσκολίας, δεν αρχίζεις να βάζεις κιλά στις μπάρες, στις 10 το βράδυ, κάτι που είναι σίγουρο ότι θα προκαλέσει ‘έκρηξη’ στην αδρέναλίνη σου. Αντίθετα, είναι προτιμητέα μια προπόνηση με κάμψεις και σανίδα και κοιλιακούς και ασκήσεις που επικεντρώνονται στην άρση του βάρους του σώματος, ώστε στο πέρας αυτών, να αρχίσεις να χαλαρώνεις σταδιακα. Φυσικά μια τέτοια προπόνηση μπορείς να την κάνεις και μέσω ενός online προγράμματος στο σπίτι.

Σε κάθε περίπτωση απόφυγε να πιείς αλκοόλ πριν κοιμηθείς: σίγουρα θα σε χαλαρώσει στην αρχή, αλλά με την πάροδο του χρόνου είναι βέβαιο ότι μπορεί να σου προκαλέσει ποικίλων ειδών διαταραχές ύπνου γύρω από το συκώτι και το καρδιαγγειακό σύστημα.

Μπορεί να πήγες τελικά στη δουλειά με τρείς ώρες ύπνο και το επόμενο βράδυ και πάλι να ‘βρυκολακιάζεις’ στο κρεβάτι και να μην μπορείς να κλείσεις μάτι. Μην πανικοβληθείς. Μια χαλαρή γυμναστική, ακόμα και μια γεμάτη ώρα περπάτημα, θα φέρουν την πολυπόθητη αγκαλιά του Μορφέα στο κρεββάτι σου.