Natacha Pisarenko / AP
ΚΟΣΜΟΣ

Πώς τα αυτοκόλλητα Panini προκάλεσαν οικονομική κρίση στην Αργεντινή

Στο Μπουένος Άιρες εδώ και μερικές εβδομάδες παρατηρούνται τεράστιες ουρές έξω από τα καταστήματα. Όχι για κάποιο βασικό αγαθό αλλά για ένα πακέτο με χαρτάκια της Panini από το ερχόμενο Μουντιάλ στο Κατάρ.

Οι τιμές αυξάνονται διαρκώς. Οι καταστηματάρχες ανησυχούν για τις εκτεταμένες ελλείψεις. Ο βασικός προμηθευτής της Αργεντινής παλεύει να καλύψει τη ζήτηση. Οι απελπισμένοι καταναλωτές στέκονται με τις ώρες στις μεγάλες ουρές που έχουν σχηματιστεί στα αστικά κέντρα. Το υπουργείο εμπορίου της χώρας αποφασίζει να συνεδριάσει μαζί με κορυφαίους αξιωματούχους της κυβέρνησης προκειμένου να βρεθεί μια λύση. Η Αργεντινή βρίσκεται σε κρίση: δεν υπάρχουν αρκετά αυτοκόλλητα της Panini από το ερχόμενο Μουντιάλ του Κατάρ για να καλύψει την τεράστια ζήτηση.

Κάθε τέσσερα χρόνια, οι οπαδοί του ποδοσφαίρου και της Panini τρέχουν να προμηθευτούν όλα τα αυτοκόλλητα – τα οποία στην Αργεντινή ονομάζονται figuritas – προκειμένου να συμπληρώσουν όσο τον δυνατόν γρηγορότερα το άλμπουμ. Μόνο που φέτος η κατάσταση στην Αργεντινή δείχνει να έχει ξεφύγει.

Οι τεράστιες ουρές για ένα αυτοκόλλητο Panini

Αργεντινή Natacha Pisarenko / AP

Εξαιτίας της τεράστιας ζήτησης των καταναλωτών αλλά και του μεγάλου κύματος πληθωρισμού στη χώρα, που αναμένεται να φτάσει ως το τέλος του χρόνου το 100%, τα συγκεκριμένα μαγικά χαρτάκια έχουν γίνει πιο περιζήτητα από ποτέ. Τα ψιλικατζίδικα, όπου συνήθως μπορεί κανείς να βρει τα πακέτα με τα αυτοκόλλητα, έχουν αρχίσει να ξεμένουν, ενώ στη μαύρη αγορά κυκλοφορούν χιλιάδες πλαστά, τα οποία πωλούνται, μάλιστα, πανάκριβα.

Τα διεθνή ειδησεογραφικά μέσα έκαναν πριν από μερικές ημέρες μερικές βόλτες στις γειτονιές του Μπουένος Άιρες. Εκεί συνάντησαν τεράστιες ουρές που αποτελούνταν από έφηβους πάνω σε ποδήλατα, μέχρι γιαγιάδες και παππούδες που ήθελαν να τα αγοράσουν για λογαριασμό των εγγονών τους.

Οι ιδιοκτήτες των μικρών καταστημάτων έχουν βρει τον μπελά τους. Πολλές φορές, μάλιστα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ των New York Times, μετρούν το πλήθος των ατόμων που βρίσκονται στις ουρές και βάζουν πλαφόν στα τεμάχια που μπορεί να αγοράσει ο καθένας. Αυτός είναι ένας καλός τρόπος, όπως εξηγεί, προκειμένου να εξυπηρετηθούν όλοι. Μερικές ημέρες, το όριο αυτό φτάνει ακόμη και τα δύο πακέτα ανά άτομο.

Στη μαύρη αγορά για ένα αυτοκόλλητο του Lionel Messi

Αργεντινή Natacha Pisarenko / AP

Ένας από τους λόγους που η ζήτηση για αυτοκόλλητα Panini φέτος είναι πολύ μεγαλύτερη συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, είναι εξαιτίας της αισιοδοξίας των Αργεντινών ότι η εθνική τους ομάδα έχει πολλές πιθανότητες για την κατάκτηση του Παγκοσμίου Κυπέλλου μετά από 36 ολόκληρα χρόνια. Η φρενίτιδα είναι ακόμη πιο έντονη, καθώς, το Μουντιάλ του Κατάρ πρόκειται να είναι και το τελευταίο του Lionel Messi.

Το χαρτάκι του ποδοσφαιριστή της Παρί Σεν Ζερμέν είναι ένα από τα πιο σπάνια στη χώρα και φυσικά από τα πιο ακριβά. Χαρακτηριστικό είναι πως στη μαύρη αγορά πωλούνται επίσημα αυτοκόλλητά του μέχρι και 3 χιλιάδες πέσος (20 δολάρια), ενώ το χρυσό αυτοκόλλητο Golden Star, έως και 60 χιλιάδες πέσος, που αντιστοιχεί στον μηνιαίο κατώτατο μισθό ενός εργαζόμενου στην Αργεντινή. 

Η έλλειψη αυτή έχει εξαγριώσει τους ποδοσφαιρόφιλους της χώρας που διαμαρτύρονται πως η Panini Argentina δεν κάνει κάτι για να λυθεί το ζήτημα. Η εταιρεία, από την άλλη, υποστηρίζει πως η έλλειψη οφείλεται στην «πολύ μεγαλύτερη ζήτηση από το αναμενόμενο» και στον διαρκώς αυξανόμενο πληθωρισμό.

Η μανία των συλλεκτών για ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ

Αργεντινή Natacha Pisarenko / AP

Για τους συλλέκτες, ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ με αυτοκόλλητα της Panini θεωρείται επένδυση που θα μπορούσε να αποφέρει αρκετά μεγάλα ποσά στους τραπεζικούς τους λογαριασμούς στο μέλλον. Περισσότερο, όμως, από τα χρήματα, η συλλογή αυτοκόλλητων είναι ένα πάθος.

«Πρόκειται για ένα ενθύμιο. Μπορούμε να το ανοίξουμε μετά από χρόνια και να θυμηθούμε τι κάναμε εκείνη την εποχή» δήλωσε στους New York Times ένας από τους Αργεντινούς πολίτες που στήθηκε με τις ώρες για να αγοράσει μερικά πακέτα με χαρτάκια. Τελικά, κατάφερε να αγοράσει μερικά αυτοκόλλητα. Ωστόσο, πλήρωσε 300 πέσος (2 δολάρια) για κάθε ένα από αυτά. «Αυτό πόνεσε» παραδέχθηκε γελώντας.

Λίγο πιο πέρα, ένας άλλος τυχερός έπεσε πάνω σε ένα πακέτο στο οποίο περιεχόταν ένα αυτοκόλλητο του Lionel Messi. Ωστόσο, τον είχε ήδη στη συλλογή από μια προηγούμενη αγορά. Οπότε αποφάσισε το ένα από αυτά να το ανταλλάξει για να πάρει στα χέρια ένα του Cristiano Ronaldo. Τελικά, η μοίρα τους θέλει αντιπάλους ακόμη και πάνω από ένα άλμπουμ της Panini.