© Netflix
ΧΡΗΜΑ

Πώς θα αποφύγεις τις αγορές που δεν έχουν νόημα

Ένας μινιμαλιστικός οδηγός για να μην πετάς άδικα τα λεφτά σου.

Έχεις νιώσει ότι αγοράζεις κάτι μόνο και μόνο για να γεμίσεις το κενό που νιώθεις; Δεν χρειάζεται αυτό να είναι κάποιο πανάκριβο ρολόι ή ένα ολοκαίνουργιο κινητό που κοστίζει περίπου όσο ένα παλιό, μεταχειρισμένο αυτοκίνητο. Μπορεί απλά να είναι άλλη μία μαύρη μπλούζα – για να μπει στη συλλογή με τα δεκάδες μαύρα t-shirts που έχεις.

Εντάξει, κάποιες φορές το shopping therapy έχει την πλάκα του, μακροπρόθεσμα όμως σίγουρα σου κάνει ζημιά, ιδιαίτερα στην τσέπη σου. Άλλωστε, πόσο νόημα έχει να γεμίζεις το σπίτι και τη ζωή σου με τελείως άχρηστα πράγματα; Ναι, είμαστε μια καταναλωτική κοινωνία αλλά κάπου όπα.

Αν, λοιπόν, αναζητάς έναν τρόπο για να κάνεις τις αγορές σου να έχουν πάντα νόημα, υπάρχει μία απλή μέθοδος των τριών (ερωτήσεων) που μπορείς να ακολουθείς παντού και πάντα.

Είμαι δυσαρεστημένος με όσα ήδη έχω;

Θες να αλλάξεις κινητό διότι είναι τόσο παλιό που δε δέχεται πια ενημερώσεις ενώ η σπασμένη του οθόνη μοιάζει πια με πινάκα μοντέρνας τέχνης; ΟΚ, τότε προχώρα. Αν όμως θες απλά να αλλάξεις smartphone μετά από μόλις τρεις μήνες, μόνο και μόνο επειδή η διαφήμιση του νέου μοντέλου σου έκανε κλικ, καλύτερα να το σκεφτείς ξανά.

Άλλωστε, έρευνες έχουν αποδείξει ότι ως καταναλωτές λειτουργούμε κυρίως με το συναίσθημα και όχι με τη λογική. Σκέψου λοιπόν: Mήπως απλά έπεσες θύμα χειριστικού marketing; Mήπως απλά θες κάτι για να σου δώσει την ψευδαίσθηση της αποδοχής από τους γύρω σου;

Μήπως να κρατήσω τα χρήματα;

Εδώ θα πρέπει να το σκεφτείς καλά και να κάνεις μία εικόνα που θα σε βοηθήσει. Για να επανέλθουμε λοιπόν στο αρχικό παράδειγμα με το μαύρο t-shirt: θα είσαι πιο ευτυχισμένος με (άλλο) ένα μπλουζάκι ή με 30 ευρώ στην τσέπη σου;

Για να το σκεφτείς ακόμα καλύτερα και πιο ουσιαστικά, μπορείς πριν πατήσεις το κουμπί για να προχωρήσεις στην αγορά, να τα βάλεις κάτω: Πώς είναι τα οικονομικά σου αυτόν τον μήνα; Μήπως έχει νόημα να μαζέψεις λεφτά για κάτι που πραγματικά θες ή έχεις ανάγκη; Όπως για παράδειγμα εκείνο το ταξίδι στο εξωτερικό που κυνηγάς τόσο χρόνια αλλά δε σου κάθεται με τίποτα.

Αν, φυσικά, οι απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις σε οδηγούν στο ότι η συγκεκριμένη αγορά θα σε κάνει πιο χαρούμενο ή πιο ικανοποιημένο, τότε μάλλον καλό θα ήταν να προχωρήσεις σε αυτή. Φαίνεται ότι είναι κάτι που το έχεις πραγματικά ανάγκη.

Θα με βοηθήσει η νέα αυτή αγορά στη ζωή μου;

Έκανες παιδί και πρέπει να βάλεις σε δόσεις ένα αυτοκίνητο που τηρεί τα στάνταρ ασφάλειας; Τότε μάλλον είσαι στον σωστό δρόμο για μία χρήσιμη αλλά και απαραίτητη αγορά (ακόμα και αν είναι κάπως δυσβάσταχτη οικονομικά).

Στο προηγούμενο παράδειγμα, υπάρχουν δύο σημαντικά υποερωτήματα: για πόσο καιρό θα με εξυπηρετήσει η νέα μου αγορά και πόσα διαφορετικά ζητήματα λύνει στην καθημερινότητά μου; Αν είσαι έτοιμος να κάνεις μία νέα αγορά και οι απαντήσεις στο κεντρικό αλλά και στα άλλα δύο ερωτήματα δεν είναι ικανοποιητικές, τότε καλό θα ήταν να μην προχωρήσεις.